Mijn Modelspoorbaan: besturingssoftware

Programma iTrain

Ik ondekte hoofdversie 1 van programma iTrain door een artikel over het programma in de RailMagazine van mei 2011.
Het programma ziet er goed uit en laat zich makkelijk opzetten, zeker voor iemand die al jarenlang ervaring heeft met programma Koploper.
Slechts enkele uren zijn nodig om een deel van de layout van de eigen modelbaan in te voeren en daarmee te spelen, de invoer van de layout van de eigen modelspoorbaan verloopt ongelooflijk snel en comfortabel. En wat is het een verademing ten opzichte van andere programma's, zoals Koploper, dat het programma in staat is om alle benodigde gegevens van wissels, seinen, terugmelders e.d. uit de layout te halen, zodra die is opgetekend met alle benodigde onderdelen en nadat eenmalig de adressen van bijv. wissels en terugmelders zijn ingevoerd!
De handleiding die wordt meegeleverd met iTrain is prima leesbaar, goed opgezet, en bevat alle informatie die nodig is om het programma te kunnen gebruiken.
 
Het programma kan voor veel meertreinen besturingssystemen worden toegepast, waaronder Lenz Digital.
Een demoversie kan worden gedownload van berros.eu/itrain/nl/. Er zijn versies voor Windows, Mac OS X, Linux en OpenSolaris.
iTrain gebruikt Java-software en dat moet worden geïnstalleerd voordat iTrain kan worden geïnstalleerd, iTrain opent daarvoor een weblink naar Oracle Java.
De demoversie kent beperkingen ten opzichte van de gekochte versie maar kan prima worden gebruikt om het programma te testen op geschiktheid.
iTrain is een commercieel programma en een volledig werkende versie moet dus worden gekocht. De prijzen voor de verschillende versies vallen mee en na aankoop wordt ook het recht verkregen om updates op alle nieuwe hoofdversies van het programma te downloaden.
 
Ik beschik op dit moment over versie 4.0.9 van iTrain en ik gebruik het programma af en toe als alternatief voor programma Koploper.
 
 
Opmerking: het onderstaande artikel is gebaseerd op mijn ervaring met hoofdversie 1 van iTrain. In latere hoofdversies zijn vele verbeteringen aan het programma aangebracht waardoor kritische opmerkingen in onderstaand artikel mogelijk worden ondervangen.
 
 
 
 
Deze afbeelding is afkomstig van de website van iTrain en toont op welke wijze het programma zich kan presenteren, in dit geval op een Apple computer. Klik op de afbeelding voor een weergave op ware grootte.

 
 
 
 

De layout van de modelbaan tekenen

Als jarenlange gebruiker van programma Koploper heb ik voordelen bij het invoeren van mijn modelbaan in iTrain. Ik kan namelijk gebruik maken van allerlei gegevens in Koploper, zoals de baanlayout met alle elementen en de locomotieven-lijst.
Met de layout van Koploper naast het toetsenbord, kon ik de volledige layout van mijn treinbaan in ongeveer drie uur invoeren in iTrain. Dat betreft dan alleen de tekening van de layout met alle elementen. Je begint namelijk altijd met het invoeren van de layout en start dan pas met het invullen van de eigenschappen van de elementen.
Bij de invoer van locomotieven kon ik dankbaar gebruik maken van de gegevens van de locomotieven in Koploper. Een kwestie van overtikken. Ook de getallen van de snelheidscurve kunnen zo worden overgenomen. En iTrain gebruikt heel slim dezelfde afmetingen van het plaatje van de locomotief als Koploper doet. Het importeren van een plaatje uit programma Koploper is daarom slechts een kwestie van zoeken in de plaatjesmap van programma Koploper.
Het is handig om voor het starten met tekenen even in het handboek het hoofdstuk over het schakelbord te lezen. Met de tips en trucs die daar staan vermeld kun je sneller tekenen.
Overigens niets dan lof voor de maker van het programma, want het tekenen van de layout gaat ongelooflijk snel en handig, met name de mogelijkheid om delen te selecteren en naar elders te verplaatsen (met Ctrl-X/Ctrl-V: knippen/plakken) of naar elders te kopiëren (met Ctrl-C/Ctrl-V: kopiëren/plakken). De invoer verloopt vele malen makkelijker en sneller (en met minder risico op polsblessures) vergeleken met bijvoorbeeld programma Koploper.
 
 
Dit is de brede versie van de volledige layout van mijn modelbaan in iTrain, ingevoerd op dezelfde wijze als ik eerder in programma Koploper heb gedaan.
Ik heb twee layouts opgetekend in iTrain, dat is de U-versie op tabblad "Haerdam U" die veel lijkt op de werkelijke vorm van mijn modelbaan en deze platgeslagen brede versie op tabblad "Haerdam Breed".
Beide layouts maken gebruik van dezelfde schakelbord objecten en ik kan daarom op elk moment een andere layout kiezen.
Op deze brede versie zijn de bloklabels met het locomotiefnummer goed leesbaar en alle schakelbord elementen worden mooi groot weergegeven. Onder de layout is nog voldoende ruimte over voor drie locomotiefvensters en het locomotiefoverzicht.
Klik op het plaatje voor een weergave op ware grootte.

 
 

Dit is de U-versie op tabblad "Haerdam U" van de volledige layout van mijn modelbaan in iTrain. Deze versie is opgetekend in de U-vorm die mijn modelbaan in werkelijkheid heeft.
Deze tekenwijze vereiste dat nagenoeg alle bloklabels met het locomotiefnummer verticaal omhoog moesten worden geplaatst, maar de tekst is na enige gewenning goed leesbaar. Links naast de layout is voldoende ruimte voor vier locomotiefvensters en het locomotiefoverzicht.
Klik op het plaatje voor een weergave op ware grootte.

 
 
 

Na het tekenen de details invullen

De baan is opgetekend en aansluitend kunnen de Algemene instellingen alsmede de eigenschappen van de wissels, seinen, bezetmelders en de blokken worden ingevuld en gecontroleerd.
 
Menu Wijzig / Instelling
De spoorschaal, bedoeld voor snelheidsmetingen. Ik kies hier natuurlijk H0.
 
Menu Wijzig / Interface
De keuze van de treinbesturing en de PC-interface.
Mijn systeem is Lenz Digital plus en ik kan kiezen uit twee PC-interfaces: de Lenz LI-100F en de Lenz-USB.
Voor Lenz Digital plus in combinatie met mijn Lenz LI-100F kies ik bij interface voor Lenz Xpressnet voor de besturing van Locomotieven, Magneetartikelen en Terugmelders. Hier hoort bij op tabblad Serieel poort COM4 en Baudrate 19.200 Bd.
Voor Lenz Digital plus in combinatie met mijn Lenz LI-USB kies ik bij interface voor Lenz Xpressnet USB voor de besturing van Locomotieven, Magneetartikelen en Terugmelders. Hier hoort bij op tabblad Serieel poort COM3 en Baudrate 57.600 Bd, Flowcontrol laat ik staan op No flow control (mogelijk moet hier gekozen worden voor RTS/CTS).
Op tabblad Algemeen kan ik bij Standaard magneetartikelenprotocol alleen kiezen voor DCC. De schakeltijd laat ik staan op de default waarde 200 millisec en ik haal het vinkje weg bij Activeer alle magneetartikelen nadat de verbinding gemaakt is, dat scheelt een hoop geratel direct na het activeren van de baan.
Tenslotte op tabblad Specifiek: Locomotief-pollinginterval laat ik staan op 100 millisec en ik zet een vinkje bij Gebruik nieuwe functies, want ik heb een Lenz centrale versie 3.6 en die kan tot 28 locomotieffuncties aansturen.
 
Menu Wijzig / Voorkeuren
Tabblad Algemeen: Vinkjes bij Bewaar automatisch bij afsluiten en Controleer op nieuwe versie bij opstarten. Lengte-eenheid: cm.
Tabblad Interface: Geen vinkje bij Probeer te verbinden indien mogelijk (ik wil dat handmatig doen), Magneetartikeladressen groepering op Standaard (adressen van schakeldecoders tellen vanaf 1 zonder groepering), Terugmelderadressen groepering op 8 (adressen van terugmelders zijn wel gegroepeerd in groepjes van 8) en Blokadressen groepering op Standaard.
Tabblad Netwerk: hier kan ik niets invullen.
Tabblad Afstandsbediening: voor mij niet zinvol.
 
Wissels en seinen
Invoer van de eigenschappen van wissels en seinen was geen probleem. Een kwestie van een naam en adres opgeven. Als naam gebruik ik vooralsnog de letter W gevolgd door het adres, bijv. W21. Het adres voer ik in zoals ik dat in Koploper ook deed in de vorm van een niet gegroepeerd volgnummer vanaf 1. Bij Wissel W21 dus: 21. Op tabblad Interface van menu Voorkeuren in iTrain staat de instelling "Magneetartikeladressen groepering" daarvoor op Standaard ingesteld.
Toestandsterugmelding gebruik ik niet. Ik beschik weliswaar over diverse Lenz schakelmodules type LS-100 maar die heb ik niet verbonden met de Lenz terugmeldbus.
Bij het testen van de wissels en seinen in iTrain bleek dat de automatische voorkeuze van de aansturing door iTrain van wissels en seinen bijna overal fout was gegaan. Of liever gezegd: iTrain hanteert een andere voorkeursstand voor de aansluiting van wissels en seinen op schakelmodules dan ik zelf altijd heb aangehouden. Ik sluit namelijk wissels en seinen zo aan op Lenz schakelmodules, dat na omschakelen met de Lenz handregelaar in de stand recht of groen een "-" op het display van de handregelaar verschijnt. Klopt dat niet, dan verwissel ik de draden op de schakeluitgangen van de schakelmodule. En mijn keuze is ook de voorkeursstand in de programma's Koploper en Rocrail.
iTrain heeft hier dus een andere keuze gemaakt en ik moest daarom in iTrain de aansturing voor vrijwel alle wissels en seinen omdraaien. Dat kan echter snel worden uitgevoerd door de schakelregels te selecteren en op toets "S" te drukken.
Berros heeft overigens toegezegd dat de voorkeursstand van schakelmodules voor wissels en seinen in een nieuwe hoofdversie van programma iTrain ingesteld kan worden via menu Interface.
 
Bezetmelders
Bij eigenschappen van bezetmelders moeten in elk geval een naam en het adres ingevoerd worden. De naam begint bij mij met de letter T gevolgd door het adres, maar zonder gebruik van de punt, bijv. T701. Het bijbehorende adres is 70.1. Het adres voer ik in zoals dat in Koploper gebruikelijk is, in groepjes van 8. Op tabblad Interface van menu Voorkeuren in iTrain staat de instelling "Terugmelderadressen groepering" daarvoor op 8 ingesteld.
Verder heb ik bij Type "Bezet" ingevuld met een geschatte lengte van de railsectie die is aangesloten op de melder. In iTrain wordt overigens nog geen gebruik gemaakt van deze instelling.
Tijdens testen blijken alle bezetmelders te functioneren.
 
Blokken
Bij eigenschappen van blokken moet een naam worden ingevoerd. Ik kies voor de letter B gevolgd door het nummer dat ik ook in Koploper gebruik.
Bij type kies ik normaal voor "vrije baan" maar bij opstelsporen en haltes voor "station". Ook de lengte van het blok wordt ingevoerd en die kan ik zo overnemen uit programma Koploper.
Op tabbladen "Richting: vorige" en "Richting: volgende" zijn de binnenkomstmelders en stopmelders al door het programma ingevuld, of dat gebeurt zodra op de knop "Vul automatisch" wordt geklikt. De remmelders moeten handmatig worden ingevoerd en ik heb hier overal de binnenkomstmelder ingevuld want ik gebruik geen aparte stopmelders. Ik heb alleen bij langere blokken (vanaf ca. 50 cm) bij "Verschuiving" 20 tot 50 cm ingevuld om het feitelijk rem-moment bij binnenrijden uit te stellen, tijdens rijtesten zal moeten blijken of dit klopt.
Op deze tabbladen is ook de samenhang tussen de blokken door iTrain automatisch bepaald en dat doet het programma goed. In de vorm van een boomstructuur staan alle wissels en hun standen genoemd waarover gereden moet worden om een volgend blok te kunnen bereiken. Dat scheelt enorm veel invoerwerk, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met programma Koploper. In Koploper moeten namelijk alle onderlinge verbanden tussen blokken handmatig worden ingevoerd in verschillende vensters.
Tabblad Opties is bedoeld voor invoer van de overige instellingen. De richting waarin het blok mag worden doorlopen, of het blok wel/niet geëlektrificeerd is en de bloksnelheid (maximum, beperkt en remmen). Bij het invullen heb ik natuurlijk weer dankbaar gebruik gemaakt van de blokinstellingen in programma Koploper.
 
Locomotieven
Ik heb alle locomotieven en treinstellen die op de baan staan ingevoerd, dat gaat gelukkig snel doordat nagenoeg alle gegevens, inclusief de decoderstap-snelheidscurve en het plaatje, zo uit Koploper kunnen worden overgenomen.
Met vier actieve locomotiefbesturingsvensters is er natuurlijk relatief weinig plaats over voor het compacte locomotievenoverzicht, en met de nu ingevoerde en als actief gemarkeerde locomotieven is er al een verticale schuifbalk zichtbaar en dat is niet handig voor een compact overzicht waarin je alle gegevens wilt kunnen volgen.
Overigens staan in het locomotievenoverzicht alleen de als actief gemarkeerde locomotieven, dat is ook bij programma Koploper het geval. En dat is maar goed ook want als al mijn meer dan 75 locomotieven in één overzicht zouden staan is er niets meer terug te vinden.
 
Treinen
Een trein is een sleep goederen- of personenwagens zonder locomotief.
Invoer van treinen kost weinig tijd. Alleen een naam invoeren, de lengte van de trein, het type (goederen of pasagiers) en de maximum snelheid. Een trein-definitie kan aan meerdere locomotieven worden gekoppeld.
 
Rijwegen
Deze zijn bedoeld om snel één wisselstraat in te kunnen stellen en vast te houden, zodat een handmatig bestuurde trein er over kan rijden.
Het instellen gaat ook door een trein op het schakelbord op te pakken en te slepen naar een ander blok. Ik vind de toepassing van rijwegen daarom niet zinvol en heb ze niet opgenomen in mijn layout.
 
Routes
Routes maken het in iTrain mogelijk om treinen automatisch te laten rijden. En natuurlijk wil ik daarvan gebruik maken want in Koploper rij ik altijd en uitsluitend geheel automatisch of via handmatige routes. Het zelf met de handregelaar besturen van treinen is wel mogelijk in Koploper, maar werkt mijns inziens niet echt prettig en ik doe dat dus nooit.
Het invoeren van een route is feitelijk een kwestie van een lijst met blokken invoeren, vanuit een beginblok. Per blok kunnen extra gegevens worden ingevoerd zoals wachttijd, het rijden door alternatieve blokken of het blok optioneel gebruikt moet worden en het gebruik van locfuncties bij binnenkomst en vertrek.
Op tabblad Opties kunnen ook nog enkele aanvullende gegevens worden ingevoerd, bijvoorbeeld hoe vaak de route herhaald moet worden en hoeveel blokken bij start gereserveerd moeten worden.
Ik heb enkele routes aangemaakt, waarbij ik natuurlijk gebruik heb gemaakt van de al aanwezige handmatige routes in programma Koploper.

 
 
 

Rijtesten

Ik ben gestart met het rijden van treinen in iTrain.
Tijdens het opzetten van de layout van mijn modelspoorbaan kon ik veel gegevens zo uit programma Koploper halen, wat al jaren prima werkt, en ik had bovendien alle bezetmelders, wissels en seinen gecontroleerd in iTrain.
Ik had daarom de verwachting dat treinen in iTrain direct zouden moeten kunnen rijden. En dat bleek inderdaad zo te zijn, de eerste trein reed automatisch een route, en dat verliep vrijwel helemaal goed, ik stuitte alleen op een probleem met een vastgehouden wisselstraat.
Handmatig een trein besturen is best aardig. iTrain blijkt inderdaad de trein keurig te kunnen volgen.
Handmatig een trein besturen, terwijl een andere trein automatisch een route rijdt is ook leuk, zeker wanneer de handmatig bestuurde trein dezelfde route rijdt vóór de automatisch rijdende trein uit. De laatste moet dan steeds in het vorige blok stoppen en wachten, en doet dat ook stipt.
 
 
Problemen, tekortkomingen en wensen voor uitbreiding
Tijdens het rijden ben ik een aantal problemen en tekortkomingen tegengekomen, hier volgt een opsomming daarvan.
Alle testen heb ik uitgevoerd met zowel mijn Lenz LI100f seriële interface als mijn Lenz LI-USB interface. Deze beide interfaces gedragen zich binnen het programma op identieke wijze, ik heb dus geen verschillen in de aansturing gevonden.
 
 
Keuze van schakelbord
Ik heb twee layouts opgetekend en die kunnen makkelijk worden geselecteerd door op een tabblad te klikken.
Voor schakelbord "Haerdam U" moet ik in iTrain menu Toon / Layout voor Normaal kiezen en voor schakelbord "Haerdam Breed" moet ik in het menu Toon / Layout voor Breed kiezen. Verder moet ik na omschakelen de bijbehorende meest passende indeling van locomotiefvensters instellen en ik moet alle vensters weer optimaal passend maken.
Dat zijn een aantal handelingen waardoor je na keuze van een ander schakelbord toch wel even bezig bent met instellen. Dat kan natuurlijk beter: het programma zou een schakelbord met de optimale indeling van alle programmavensters moeten bewaren en weer terughalen na keuze van een schakelbord.
 
Wisselstraat blijft bezet
Een wisselstraat moet worden vrijgegeven wanneer een trein erdoor is gereden en de stopmelder in het volgende blok met voldoende lengte heeft bereikt. Programma iTrain doet dat lang niet altijd.
Dat dacht ik althans. Maar het blijkt reuze mee te vallen.
Er moet volgens Berros rekening worden gehouden met een zekere marge (12 cm voor H0 ?), die moet worden opgeteld bij de totale treinlengte, en dat geheel moet kleiner zijn dan de bloklengte.
En de totale treinlengte is de lengte van de locomotief plus de lengte van een aan de locomotief gekoppelde trein en het begrip "trein" moet in dit verband worden opgevat als een sleep goederen- of personenwagens zonder locomotief.
 
Een trein besturen met een draadloos toetsenbord
Ik beschik over een Logitech deskset die bestaat uit drie aparte draadloze en radiografisch bestuurbare componenten, namelijk een muis, een normaal toetsenbord en een numeriek toetsenbord. Het numeriek toetsenbord is klein en compact en dus zeer draagbaar en kan prima gebruikt worden om een trein te besturen, terwijl je langs de baan wandelt.
Dat werkt ook prima zo lang het locomotiefvenster met de bestuurde trein maar de focus heeft. Maar die focus verdwijnt zodra een muisactie op en ander venster in iTrain wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld in het schakelbord om een rijweg in te stellen of om iets anders te bedienen. Je moet er dus voortdurend alert op zijn om de focus steeds weer op het juiste locomotiefvenster (ik heb standaard vier locomotiefvensters op het scherm staan) in te stellen.
Een grote handicap daarbij is dat je nergens aan kunt zien welk venster in iTrain op enig moment de focus heeft, je moet dat dus maar gokken. Althans: ik gebruik iTrain onder Windows 7 Ultimate en kan dat daaronder nergens aan zien, mogelijk is dat onder andere Windows versies wel zichtbaar.
Het gebruik van een draadloos toetsenbord is een leuke mogelijkheid om mobiel een trein te besturen, maar vanwege de onzekerheid over het ingestelde focus jammer genoeg maar beperkt bruikbaar.
 
Een trein besturen met één of twee Lenz handregelaars
Wanneer in iTrain is aangegeven dat een trein handmatig of halfautomatisch wordt bestuurd en voor de bediening wordt de Lenz handregelaar gebruikt, dan volgt iTrain de trein niet direct en toont snelheidsveranderingen nog niet in de snelheidsmeter. Eerst moet de trein even worden aangestuurd met iTrain, het instellen van decoderstap 1 en daarna weer decoderstap 0 is voldoende. Dan start iTrain met het volgen van de snelheid, verandering van rijrichting, en functies van de trein zoals die op de handregelaar worden ingesteld.
Dit werkt goed om één trein met de handregelaar te besturen zo lang er maar geen andere treinen rijden.
 
Ik heb echter twee Lenz handregelaars en zou verwachten dat het mogelijk moet zijn om daarmee twee treinen handmatig te besturen.
Dat blijkt echter niet te werken.
iTrain kan slechts één handregelaar volgen en begint daar pas mee zodra de snelheid in het locomotiefvenster even is bediend door decoderstap 1 en dan weer 0 in te stellen.
Zodra deze zelfde actie wordt herhaald in het andere locomotiefvenster, waarvan de gekoppelde trein door de tweede Lenz handregelaar wordt bediend, start iTrain met het volgen van de tweede handregelaar en is de eerste handregelaar kennelijk vergeten.
Deze mogelijkheid kan dus niet worden gebruikt in iTrain.
 
Wordt één trein met de Lenz handregelaar bestuurd en rijden andere treinen automatisch, dan kan iTrain ook binnen de kortste keren de handregelaar niet meer volgen. Dit is dus niet bruikbaar.
 
Volgens Berros hebben deze problemen niet zo zeer te maken met een gebrek in programma iTrain dan wel met een tekortkoming in het Lenz systeem, dat informatie van handregelaars niet doorstuurt via de interne databus (Xpressbus) waardoor een PC verstoken blijft van deze informatie en alleen via een niet optimaal werkend trucje toch de actuele instellingen van de handregelaar moet zien te achterhalen.
 
In programma Koploper is het overigens wel goed mogelijk om met meerdere Lenz handregelaars treinen te besturen terwijl andere treinen automatisch rijden. In Koploper moeten daarvoor echter wel speciale handregelaars worden ingesteld met een ongebruikt locadres en een Koploper handregelaar kan aan een locomotiefvenster worden gekoppeld. Op de Lenz handregelaar wordt vervolgens het adres van de Koploper handregelaar ingesteld (en dus niet het adres van de bestuurde loc) en zo is de trein perfect bestuurbaar.
 
iTrain crasht wanneer de communicatie met de Lenz centrale is weggevallen
Na een zelf opgewekte noodstop, door te drukken op de Escape-toets, wilde het programma niet meer reageren en het programmavenster sloot geruisloos zonder verdere meldingen af. Dat herhaalde zich nog vele malen na herstart. Pas nadat ik programma Koploper even had gestart constateerde ik dat er een probleem was met de Lenz centrale, want Koploper meldt dat netjes. Na reset van de Lenz centrale functioneerde iTrain weer normaal.
Ik kan dit natuurlijk als een eenmalig incident beschouwen maar geloof daar niet zo in. Dit gaat gewoon vaker gebeuren en behoeft zeker verbetering. En ik acht het niet onwaarschijnlijk dat dit probleem zich ook gaat voordoen na kortsluitingen op de baan.
 
Na wijzigingen in het baanontwerp wil dat niet meer inladen
Ik was anderhalf uur lang bezig geweest met wijzigingen in de layout, sloot het programma af, startte het later weer op, en toen verscheen er een foutmelding en kon het baanontwerp op het schakelbord niet meer worden ingeladen...
Het bleek uiteindelijk te komen doordat er om onbekende reden een rijweg was aangemaakt zonder naam en zonder wissels en seinen.
Dit mag enerzijds niet kunnen gebeuren, want zou tijdens opslag van de layout in het bestand geconstateerd moeten worden, anderzijds mag het programma daar tijdens inladen van de layout niet op vastlopen.
 
Berros heeft overigens de fout in het bestand gecorrigeerd waardoor ik de wijzigingen toch weer kon gebruiken.
Opslag van het baanontwerp gebeurt in een XML-type bestand met extensie .tcd en dat kan met een tekstverwerker (zoals bijvoorbeeld Windows Kladblok) worden bewerkt. Maar je moet natuurlijk wel weten waar het probleem zit en alleen de juiste sectie in het bestand verwijderen. Ik raad gebruikers van iTrain daarom niet aan om zelf te gaan zitten wroeten in een layout-bestand van iTrain!
 
Functies tijdens automatisch rijden
In een route kunnen bij elk blok functies worden opgegeven die bij binnenkomst en/of verlaten van het blok bediend moeten worden door het programma.
De mogelijkheden hierbij zijn op dit moment wel erg beperkt.
Bij een loc met geluidsfuncties kunnen nu meerdere geluidsfuncties alleen op hetzelfde moment bediend worden. Het is natuurlijk veel mooier wanneer verschillende geluiden met een tussenpauze bediend kunnen worden. En ik wil bijvoorbeeld ook het motorgeluid en de verlichting uit kunnen zetten wanneer de trein is gestopt en niet, zoals nu alleen mogelijk is, bij het binnenrijden van het eindblok. Het lijkt er nu op alsof de motor steeds uitvalt bij het binnenrijden van het blok.
Evenzo wil ik bijvoorbeeld motorgeluid en de verlichting alvast aan kunnen zetten nog voordat de trein daadwerkelijk wegrijdt uit het blok.
Al deze extra schakelmogelijkheden zijn natuurlijk mogelijk in programma Koploper en ik gebruik ze ook zo in Koploper. Wat heb je anders aan de veelheid van afzonderlijk bedienbare geluiden in treinen met geavanceerde geluidsfuncties?
 
Automatisch rijden
Gebruikers van programma Koploper zijn natuurlijk verwend, want Koploper is een superster in het geheel automatisch laten rijden van treinen. En het is ook wel erg comfortabel om met de armen over elkaar naar de modelbaan te kunnen staren terwijl daar van alles automatisch rondrijdt en wordt uitgevoerd.
Op dit punt mag iTrain van mij zeker verder worden uitgebouwd, want de mogelijkheden voor automatisch rijden zijn erg beperkt. Je kunt treinen alleen automatisch routes laten rijden, dat zijn in feite de vaste treinroutes in programma Koploper.
Maar wie weet wat de nieuwe hoofdversie van iTrain ons zal brengen?

 
 
 

Conclusie

iTrain is een besturingsprogramma dat er strak en modern uitziet, en met name de baanlayout oogt bijzonder goed.
 
Niets dan lof over het programma voor wat betreft het gemak van het optekenen van de layout van de modelbaan. Alle elementen en hun eigenschappen worden in één tekening en éénmalig opgegeven en het programma is in staat om zelf onderlinge verbanden tussen blokken op te sporen en doet dat goed.
 
Ook beginners kunnen al heel snel hun weg vinden in het programma.
 
De handleiding is duidelijk van opzet en heeft een prettig leesbare stijl.
 
Het handmatig besturen van treinen met een Lenz handregelaar of met een mobiel toetsenbord of vanuit het programma is best een aardige bezigheid, maar doordat iTrain de Lenz handregelaar maar moeizaam kan volgen en doordat het actieve venster in iTrain (dat is het venster dat de focus heeft) niet onderscheiden kan worden van de overige vensters, helaas maar matig bruikbaar.
Gecombineerd automatisch en handmatig rijden met de Lenz handregelaar werkt niet.
 
De mogelijkheden voor automatisch rijden zijn nog erg beperkt, evenals de mogelijkheden voor het uitvoeren van locfuncties bij routes.
Maar het is inmiddels tamelijk zeker dat in de nieuwe hoofdversie 2.0 van het programma de mogelijkheden voor automatisch rijden en de aanstuurmogelijkheden van functies zullen zijn uitgebreid.

 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 27-11-2017.