Mijn Modelspoorbaan: Lenz Digital plus

LK200 keerlusmodule

 
Lenz levert module LK200 om keerlusproblemen op te lossen. Deze module schakelt de baanspanning (J/K-aansluitingen) door naar de ge´soleerde keerlus-sectie. Dat gebeurt met elektronische componenten en niet meer met een relais zoals vroeger met de oude keerlusmodule LK100.
 
Wanneer een trein de keerlus-railsectie binnenrijdt, en het elektronische relais staat fout, dan ontstaat een kortsluiting. De module detecteert de kortsluiting supersnel en schakelt de polariteit onmiddellijk om waardoor de kortsluiting wordt opgeheven.
Ik heb in mijn baan 1 module LK200 in gebruik en die functioneert goed en geruisloos. Bij de oude LK100 was het omschakelen goed hoorbaar en de kortstondige kortsluiting ook zichtbaar aan het knipperen van de verlichting van alle treinen.
 
Let bij gebruik van een keerlusmodule op het volgende:
De keerlus-railsectie moet aan beide zijden volledig geïsoleerd worden van de aansluitende railsecties. Aan beide zijden moeten beide railstaven dus geïsoleerd worden. De lengte van de keerlus-railsectie moet minstens zo lang zijn als de langste trein die ooit door de keerlus-sectie zal rijden, omdat anders een kortsluiting zal optreden en deze kortsluiting kan niet door de keerlusmodule worden opgeheven. Bovendien moet altijd worden voorkomen dat een trein een keerlus inrijdt, terwijl een andere trein de keerlus nog niet volledig heeft verlaten, want ook dan bestaat er kans op kortsluiting.
 
Wanneer stroombezetmelders worden gebruikt in de keerlus-sectie, dan mogen deze uitsluitend binnen de keerlus-sectie gebruikt worden (dus aansluiten op de JK-uitgangen van de keerlusmodule en op de geïsoleerde keerlus-railsectie). Uitgangen van stroombezetmelders in de keerlus-sectie mogen daarentegen wel op een terugmeldmodule worden aangesloten, waarop ook uitgangen van andere stroombezetmelders (buiten de keerlus-sectie) zijn aangesloten, want de uitgang van elke stroombezetmelder is optisch geïsoleerd van de ingang.


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 8-4-2021.