Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Het Artitec model van NSM museumloc 3737

Inleiding
Lange tijd heb ik geaarzeld om de 3737 stoomloc van Artitec aan te schaffen.
De hoge prijs hield mij tegen, maar vooral ook de negatieve rij-ervaringen van een treinvriend die de loc wel direct had gekocht maar waar de loc zeer vaak bleek te ontsporen op Fleischmann Profirail wissels, die ik ook gebruik op mijn modelspoorbaan.
De problemen met ontsporingen op Profirail wissels werden later onderkend door Artitec en er kwamen oplossingen, met name het stijver maken van de vering van het voorloopstel.
Toegepast bij de 3737 van mijn treinvriend namen daardoor de problemen af (maar verdwenen overigens niet volledig).
Niettemin kon de 3737 voor het eerst een vaste route rijden zonder zich op elke wissel te verslikken en er kon eindelijk uitgebreid worden genoten van de zeer fraaie geluidseffecten.
Het verbeterde rijgedrag op Profirail wissels maar vooral ook de authentieke geluiden hebben mij ertoe aangezet om de loc aan te schaffen, en wel Artitec artikelnummer 22.224.01: de DC-versie van de olijfgroene museumloc NS3737 met 3-assige tender en uitgerust met een ESU LocSound V4 decoder.
 
 
De 3737 van Artitec.

 
 

Documentatie
De doos waarin de locomotief wordt geleverd bevat weinig informatie over de locomotief.
Die is wel beschikbaar op de website van Artitec.
Klik hier voor een PDF-bestand met een compilatie van alle beschikbare documentatie over de Artitec 3737.
 
 

CV's in de decoder herprogrammeren
In een aantal CV's heb ik een andere waarde geprogrammeerd. Op basis van aanwijzingen die ik vond op de website van Artitec (hier staan overigens enkele foute waardes!) en op basis van eigen bevindingen.
Het adres van de loc is natuurlijk geprogrammeerd op 3737.

CVOude waardeNieuwe waardeOmschrijving
352100Vergroting optrekvertraging: langzamer optrekken
452100Vergroting remvertraging: mooier remgeluid
Let op: zorgt ook voor langere uitloop bij afremmen !!
56425Verlaging maximum snelheid
62510Verlaging mid-range snelheid
638020Verlaging volume van alle geluiden
9554255Maximum snelheid achteruit gelijk aan maximum snelheid vooruit
34601Frontlampen ook aan tijdens achteruit rijden.
Let op: vooraf eerst CV31 op 16 instellen en vervolgens CV32 op 2 !!
 
 

Specifiek instellingen in programma Koploper
Minimale snelheid: 5.
Zorgt samen met bovenstaande CV-instellingen bij het tot stilstand komen van de loc voor een mooi remgeluid.
 
Onderstaande plaatjes kunnen gebruikt worden in programma Koploper.

 
 
 
 
 
 
 

Het rijgedrag verbeteren
De eerste ritten met de 3737 na de voorgeschreven smeerbeurt (met de goed doseerbare speciale olie van Faller, artikelnummer 170489) verliepen niet bepaald hoopvol.
De loc ontspoorde regelmatig bij het rijden door mijn Fleischmann Profirail wissels. Meestal het voorloopstel, maar soms ook stonden de aangedreven wielen plotseling naast het spoor.
Hoogste tijd om daar iets aan te gaan doen, dus!
 
Ik heb eerst de vering van het voorloopstel stijver gemaakt, volgens informatie op de website van Artitec.
Ook heb ik ervoor gezorgd dat de onderdelen van de koppeling aan de voorzijde van de loc (die niet makkelijk verwijderd kunnen worden) niet volledig omlaag kunnen gaan hangen, want dat kan het rijden door bogen belemmeren met kans op ontsporingen.
Andere maatregelen om de loc beter door Profirail wissels te laten rijden behelzen modificatie van alle wissels. Een tamelijk ingrijpende en tijdrovende operatie waar ik nog even niet aan wil beginnen, tenzij het niet anders kan en dan ook alleen bij bewezen probleemwissels.
 
Daarna ben ik gestart met uitgebreide testritten met de loc, zowel vooruit als achteruit.
Over het resultaat kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn.
De loc rijdt heel goed door alle wisselstraten op mijn modelbaan, en ontspoort gelukkig slechts incidenteel. Opmerkelijk was met name dat het rijden door zr krappe bogen, door twee direct op elkaar volgende meegebogen wissels, eigenlijk ook zelden fout afloopt.
 
 

Overzicht van de functies van de LokSound decoder
De Artitec 3737 met LokSound decoder kan zeer goed klinkende geluiden laten horen.
Diverse geluiden worden tijdens het rijden op willekeurige momenten hoorbaar gemaakt, zoals cylinders uitblazen, water pompen, kolen scheppen (met blik op de vlammende vuurkist) en remmen.
De andere geluiden kunnen naar believen tijdens het rijden over de baan worden aangestuurd, bijvoorbeeld vanuit Koploper (of een ander treinbesturingsprogramma).
 

FunctieGeluidseffect, licht of andere functie
F0Frontlicht, standaard alleen aan bij vooruit rijden
F1Geluid aan/uit
F2Stoomfluit
F3Cylinders uitblazen
F4Kolen scheppen + vuurkist open
F5Injektor
F6Rangeersnelheid, vertraging uit
F7Vertreksignaal
F8Luchtpomp
F9Piepen in de bochten aan/uit
F10Conducteursfluit
F11Koppeling
F12Zanden
F13Remmen vast
F14Waterpomp
F15Kort fluitsignaal
F16Veiligheid
F17Raillassen aan/uit
F18Afblazen
 
 

Foto's
 
De onderdelen van de koppeling zijn omhoog gelegd, om te voorkomen dat deze het voorloopstel belemmeren bij het rijden door bogen.

De vuurkist is zichtbaar tijdens het kolen scheppen.

Het fabrieksnummer.

Linkerzijde van de 3737.
Klik op de foto voor een grotere weergave.

Rechterzijde van de 3737.
Klik op de foto voor een grotere weergave.

De 3737 voor de locloods, vanuit een lage positie gefotografeerd.

De 3737 is hier geplaatst voor "Oostenrijkers" van de VSM.

Staatsieportret van de 3737.


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 25-1-2013.