Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Inbouw van binnenverlichting in treinstel Arriva Spurt van Piko

WAARSCHUWING
De garantie op modelspoor-artikelen kan komen te vervallen wanneer wijzigingen
worden aangebracht. Klik op het gevarenlogo om meer over dit onderwerp te lezen.
 

Inleiding
Piko heeft enkele fraai uitgevoerde GWT type treinstellen van fabrikant Stadler uitgebracht, waaronder de tweedelige diesel-uitvoering "Spurt" die door Arriva wordt gebruikt en het tweedelige elektrische treinstel "Velios" die voor Veolia rijdt. Ik heb de Arriva Spurt aangeschaft.
Het treinstel is uitgerust met een stille motor en heeft een voorbeeldig rijgedrag. De kleine wielen zijn goed maar niet al te hinderlijk hoorbaar wanneer het treinstel over Profirail wissels en niet geheel aaneengesloten liggende railverbindingen rijdt.
Inbouw van een decoder is bij recente modellen van Piko een simpel klusje. Aan de onderzijde van de motorbak moet een klepje worden opengeschoven en dan is de ruimte voor de decoder zichtbaar en een decoder kan zo worden aangesloten op de aanwezige 8-polige brugstekker. Ik heb een Uhlenbrock decoder "Intelli Drive Comfort" type 76320 ingebouwd.
Het model is voorbereid voor inbouw van (LED-strip) binnenverlichting en ik heb Digirails LED-strips ingebouwd. De foto's in het vervolg van dit artikel laten zien hoe dat in zijn werk gaat.
De binnenverlichting kan niet apart worden geschakeld, maar schakelt aan/uit met de frontverlichting.
En minpuntje moet toch even worden genoemd: Piko gebruikt erg dun plastic voor de rijtuigkappen en die zijn niet geheel lichtdicht. Ze laten dus een wazig spookachtig licht door. Dat is enigszins op te lossen door de helderheid van de binnenverlichting te verlagen. Bij de Uhlenbrock decoder kan dat door de helderheid van de frontverlichting aan te passen door een andere waarde te programmeren in CV50 (0 = licht volledig uit, 31 = maximale helderheid).

 
 

Inbouw van de binnenverlichting
 
Twee Digirails lichtstrips type DR10 V2 met warmwitte LED's. Ze zijn op n van de gemarkeerde plekken doorgezaagd, want er is te weinig plek in elke bak om een complete strip te plaatsen.
Op de soldeeraansluitingen zijn twee stukje stevig montagedraad gesoldeerd, hierop worden later de reeds in de bakken aanwezige draden voor de binnenverlichting aangesloten.
Ik maakte daar vr de inbouw al gebruik van om een test uit te voeren door de LED-strips even op een voedingsapparaat aan te sluiten, waarbij ook gelijk de lichtsterkte van beide LED-strips op dezelfde waarde werd ingesteld. Dat kan door op beide LED-strips dezelfde voedingsstroom in te stellen met behulp van de aanwezige instelpotmeters.

 
In elke rijtuigbak worden twee doorzichtige tussenschotjes geplaatst (op de foto gemarkeerd met een *), die als dragers voor de LED-strips gaan fungeren. De transparante plaatjes werden achter rugleuning van stoelen gelijmd met secondelijm.
De passagiers zijn overigens niet best af in dit Arriva treinstel. Ze moeten vrijwillig hun benen nagenoeg volledig laten amputeren, want daar is simpelweg geen plaats voor!
 
 
In n van de koppen wordt een machinist geplaatst. Het was niet makkelijk om de bovenste lichtgeleider uit het lamphuis te krijgen, want dat moet gebeuren om de zitplaats van de machinist te kunnen bereiken. Heel voorzichtig manipuleren dus!
 
De LED-strips zijn met een drupje lijm vastgezet op de transparante tussenschotjes en elektrisch aangesloten op de standaard aanwezige bedrading in elke bak.
 
Even testen of de gemonteerde verlichting functioneert.

 
 

Foto's
 
Het Piko model van de Arriva Spurt.

 
Zelfs Sinterklaas, Americo, enkele Pieten en stoute kindertjes kunnen in een Arriva treinstel worden vervoerd!
Artitec levert deze figuren.
 
De passagiers hoeven 's avonds niet in het donker te zitten.
Op deze foto was nog voldoende omgevingslicht beschikbaar, anders zou zijn opgevallen dat de wanden van het treinstel een wazig spookachtig licht uitstralen.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.