Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Artitec Eloc NS 1305

Inleiding
We moesten weer lang wachten op aflevering, maar Artitec heeft iets moois gemaakt van de NS 1300 loc.
Ik heb de loc gekocht bij mijn huisleverancier Interhobby in Nijmegen in deze uitvoering:
Artitec NS 1305, artikelnummer 22.370.01, kleur Roco turquoise, DC LokSound V4.0.
 
 
 
Kenmerken van het model
- Mooie uitvoering van de eloc 1300 met in kunststof uitgevoerde kap en onderstel en af fabriek voorzien van alle details
- "Roco" turquoise kleur (passend bij door Roco uitgebrachte rijtuigen) met de bijbehorende zilver/donkerblauwe sierstrips en fraaie veelkleurige nummerschilden
- Aandrijving door een 5-polige motor met 2 grote vliegwielen via een kardan aandrijving op alle assen
- LED front- en sluitverlichting, waarbij als frontverlichting gekozen kan worden voor alleen de onderste 2 lampen of omgekeerd L-sein
- Mooi ingerichte cabines voorzien van schakelbare binnenverlichting
- Mooi opgenomen geluid van een 1300 locomotief, met automatisch gegenereerde geluiden tijdens het rijden en in stilstand, waaronder remgeluid, en veel apart schakelbare geluiden
- Subliem werkende pantografen die worden aangestuurd door servomotoren, met bijbehorende geluidseffecten
 
 
 

Foto's van fabrikant Artitec
 
Onderstaande modelfoto's zijn afkomstig van de website van Artitec, want waarom zelf foto's maken wanneer de fabrikant dat al op professionele wijze heeft gedaan?

 
 
 

Foto's uit het grootbedrijf
 
Kleurenfoto's uit het grootbedrijf van de NS 1300 Eloc in turquoise zijn schaars, volgens het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1300" van Henk Bouman (uitgegeven door Uquilair) hebben de 1300 locs tot 1955 in deze kleur gereden en zijn daarna in Berlijns blauw gespoten.
Hier een foto van de NS 1302 gevonden via Google op Beneluxspoor (fotograaf onbekend).

 
 
 

Foto's van de Artitec NS 1305 met afgenomen kap
Een technicus wil natuurlijk altijd inspecteren hoe de loc is opgebouwd, de kap moest er dus even af.
Dat gaat makkelijk: de schortplaten losmaken waarbij aan de voorzijde een luchtslang moet worden losgehaakt, de kap wat naar buiten buigen en dan kan deze worden afgenomen.
 
Aanrader (staat ook in de handleiding van Artitec): wanneer je niet vertrouwd bent met dit werk: blijf ervan af, laat de kap zitten!
 
 
De onderzijde van de loc voordat de kap werd afgenomen: ook hier veel details, zelfs de motoren zijn zichtbaar.

De binnenzijde van de kap.
Links is de cabine verwijderd, de LED voor de cabineverlichting is zichtbaar.
Verder de modules met de servomotor voor bediening van de pantografen en een printplaatje waarop mogelijk de extra decoder zit waarover in de handleiding wordt gesproken.
Een 5 aderig kabeltje zorgt voor de verbinding met de hoofdprint in de loc.

De aandrijfmodule van één van de pantografen is hier losgenomen.
Het aandrijfmechanisme drukt de zichtbare grijze ronde schijf onder de pantograaf omhoog en omlaag om de pantograaf omlaag resp. omhoog te bewegen.
Aanrader: maak deze aandrijfmodule niet zonder reden los!

Hier is de metalen strip zichtbaar die de ronde ramen aan de zijkant van de loc afschermt. Van buiten af is een roosterpatroon zichtbaar

De uitgenomen cabine, mooi gedetailleerd.
De cabine kan worden verwijderd door de zijwanden naar buiten te buigen. Bij terugplaatsen erop letten dat de bedrading niet wordt afgekneld.
Ook hier de aanrader: blijf van de cabine af tenzij er reden is om deze uit te nemen, bijvoorbeeld om een machinist te plaatsen!

Bovenaanzicht met de printplaat met LokSound decoder en speaker en de aandrijving.

De printplaat in detail.

De printplaat is voor deze foto even verwijderd door de 4 schroefjes los te draaien. Aan de onderzijde zitten rubber ringetjes boven de schroefgaten!
Met zicht op de motor met aan beide zijden een vliegwiel.

De aandrijving via een cardanas.

De voorzijde van de loc. Aan de onderzijde de LED's voor de onderste lampen van de frontverlichting.

 
 
 

Lijst met alle functies van de loc

Functie
nummer
Omschrijving
 
Type
 
0Frontverlichting alleen onderste lampen aan, rijrichting afhankelijkVerlichting
1Geluid van locomotiefGeluid
2Dubbele typhoonGeluid
3Achterste pantograaf omhoog rijrichting afhankelijkPantograaf
4Voorste pantograaf omhoog rijrichting afhankelijkPantograaf
5Cabineverlichting rijrichting afhankelijkVerlichting
6Sluitverlichting rijrichting afhankelijkVerlichting
7Typhoon hoogGeluid
8Typhoon laagGeluid
9Frontverlichting omgekeerd L-sein, rijrichting afhankelijkVerlichting
10Automatische werking van de tweede pantograaf snelheid afhankelijk (*)Pantograaf
11Front en sluitverlichting beide aan rijrichting afhankelijk (losse loc)Verlichting
12BochtgeluidenGeluid
13VentilatorGeluid
14CompressorGeluid
15AankoppelenGeluid
16OntkoppelenGeluid
17ConducteursfluitjeGeluid
18Stationsomroep vertrek 1Geluid
19Stationsomroep vertrek 2Geluid
20Sound faderGeluid
21Speed recorder uit (**)Geluid
(*) Bij ingeschakelde functie 10, waarbij ook functie 3 en/of functie 4 is ingeschakeld, staan beide pantografen bij stilstand omhoog. Wanneer de loc gaat rijden gaat één van de pantografen (afhankelijk of functie 3 of 4 was ingeschakeld) weer omlaag zodra snelheidsstap 5 wordt bereikt en gaat weer omhoog wanneer de loc tot stilstand komt.
(**) Bij ingeschakelde speed recorder is na inschakelen van het locgeluid via functie 1 een typisch tikkend geluid hoorbaar, als van een tikkende klok. Kennelijk is dat het geluid van de speed recorder, want het getik stopt wanneer functie 21 wordt geactiveerd.
 
 
 
Instellingen in de decoder
 
CV-registerwaardeomschrijving
17/181305adres
21laagste snelheid
3100optrekvertraging
450remvertraging
5125maximum snelheid
63128overall geluidsvolume
 
 
 
Rijgedrag
De loc rijdt netjes rond.
Zonder ingeschakeld geluid is de motor hoorbaar, maar dat is niet storend.
De loc maakt een typisch tsjirpend geluid in de aandrijving, alleen goed hoorbaar met uitgeschakeld geluid, het is mij nog niet duidelijk waar dat precies vandaan komt.
 
De aandrijving van de pantografen is soms kortdurend, maar af en toe ook voor langere tijd, hinderlijk hoorbaar. Ik vermoed dat de stuurelektronica op dat moment de servomotor probeert bij te regelen. Het geluid stopt door voorzichtig op de pantograaf te drukken.
 
Op twee locaties op mijn modelbaan ontspoort de loc makkelijk, dat moet ik nog verder onderzoeken. Overigens heb ik diezelfde ervaring met de 1300 van Rivarossi. Andere locs met drie-assige draaistellen, zoals de 1200 van Roco, ontsporen nooit.
 
Het geluid dat de loc kan produceren wordt prima weergegeven door de speaker.
Het rijgeluid van de loc klinkt zeer goed, bij optrekken en afremmen. Ook de dubbele typhoon klinkt indrukwekkend, alsmede het geluid van de pantograaf die omhoog of omlaag beweegt. En er kan zelfs gekozen worden uit 2 omroepberichten met de vroeger zo bekende stem, die het vertrek van de trein naar Groningen of Maastricht aankondigt.
 
De verlichting ziet er ook goed uit en kan geschakeld worden via meerdere functies, afhankelijk van wat wordt gewenst.
De frontverlichting met alleen de 2 onderste witte lampen aan (functie F0), of ook een witte lamp rechtsboven (omgekeerd L-sein, functie F9). Deze functie schakelt af en toe spontaan uit (de functie staat nog aan, maar de lamp rechtsboven is uit).
De rode sluitverlichting kan apart worden geschakeld via functie F6.
Maar wanneer de loc zonder wagens rijdt dan kunnen front en sluitlichten ook gelijktijdig worden geschakeld met functie F11.
En dat alles werkt natuurlijk afhankelijk van de rijrichting.
 
De pantografen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog worden gezet. Tijdens rijden kan de voorste pantograaf in de rijrichting omhoog staan, of de achterste, waarbij automatisch wordt gewisseld van pantograaf wanneer de rijrichting wordt omgekeerd.
En dan is het ook mogelijk om bij stilstand beide pantografen automatisch omhoog te zetten. Wanneer de loc gaat rijden dan zal bij bereiken van snelheidsstap 5 de voorste of achterste pantograaf omlaag gaan. Deze gaat weer omhoog wanneer de loc tot stilstand komt.

 
 
 

Foto's van de 1305 op mijn modelbaan
 

 
 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 8-4-2019.