Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Athearn dieselloc EMD SD70ACe Union Pacific 4141
Inleiding
Een tweede grote Amerikaanse dieselloc van Athearn.
In een heel speciale uitvoering,
namelijk in de "Air Force One" kleuren waarmee de loc werd uitgerust en zoals deze nu
in het "George H.W. Bush Presidential Library and Museum" staat na schenking van de loc door Union Pacific aan dit museum.
En het locnummer 4141 verwijst 2x naar George H.W. Bush als de 41ste president van Amerika.
Dit staat erover op de website
van The George & Barbara Bush Foundation:
Union Pacific locomotive 4141 pays tribute to President George H.W. Bush.
The custom-painted engine incorporates the iconic colors and elements of the Air Force One used by President Bush.
In honor of the 41st President, 4141 replicates the striking symbol of pride and strength exemplified by Air Force One.
The rear panel includes elements representative of Air Force One wings and tails, including an American flag.
Union Pacific revealed the locomotive to President Bush during a 2005 ceremony near the George Bush Presidential
Library and Museum on the Texas A&M University campus in College Station, Texas.
Upon his death, 4141 carried President Bush to his final resting place in College Station, Texas.
On Friday, November 8th, 2019, Union Pacific officially announced it was donating the iconic engine to
the George H.W. Bush Presidential Library and Museum.
The George & Barbara Bush Foundation is delighted and honored to
accept the generous gift from Union Pacific. It is an exciting addition and attraction at the Bush Library Center
that will grow in significance for years to come.
De loc maakt deel uit van de SD70 series van fabrikant EMD (Electro-Motive Diesel) maar ziet er toch anders uit dan
de Union Pacific SD70M met nummer 4884. Het is een doorontwikkeling van de serie locs om te voldoen aan lagere emissie eisen.
Het H0-model van deze machine komt uit de Genesis H0 serie van fabrikant Athearn
met artikelnummer ATHG41410.
Ik heb deze loc online aangeschaft bij de Duitse webshop All American Trains.
Informatie over de loc van Athearn
Highlights van het model van de website van Athearn.
EMD SD70/SD75 Series - Athearn Genesis H0
LOCOMOTIVE FEATURES:
SD70ACE (SD70AH) SPECIFIC FEATURES:
° New for the SD70ACe (SD70AH), LED lighting
° Correctly-sized illuminated ditch lights
° Snowplow
° Front and rear trainline air hose with silver tips
° Multiple unit (MU) hoses with silver tips
° Coupler cut bars
° Train line air hoses
° Flat or tapered front and rear anticlimbers
° Safety tread on the walkways
° Nose or cab mounted headlight
° Standard or isolated cab
° Windshield wipers
° Tinted side windows
° Mirrors
° Detailed and painted cab interior with control stand, display screens, detailed crew seats and optional grade crossing camera
° Airchime K5LLA horn with square or “tube” style mounting bracket
° GPS Domes or PTC antennas per prototype
° Inverter box with original X-panels, X-panels with retrofitted louvers, factory louvers, late EMD large intake or retrofit large intake
° See-through radiator fans
° Etched dynamic brake grille and screen with appropriate grid detail underneath
° Dynamic brake louver variations per prototype
° Chicago Blower brand air blower visible behind the see-through grilles at the rear of the locomotive
° Early or late hand brake housing and wheel
° Early or Late Sander Brackets
° Factory installed wire grab irons
° Jacking pads per prototype
° Plumbing alongside the frame appropriate to the specific railroad and purchase order
° Fuel tanks with single or dual fuel fillers
° HTCR or HTSC trucks per prototype
° Non-sound QuickPlug™ equipped with NEM 21-pin DCC plug
° McHenry scale knuckle spring couplers
° Minimum radius: 18”, recommended radius: 22”
Over het Athearn model van de Union Pacific/George HW Bush 4141
Inwendig is het model vrijwel identiek opgebouwd als het Athearn model van de Union Pacific 4884.
Het is wederom een mooi gedetailleerd model, niet af fabriek voorzien van sound maar wel digitaal voorbereid voor plaatsing
van een decoder met een 21-polige MTC type connector.
Frontverlichting met LED's: aan de voorzijde 2 toplampen naast elkaar en onderaan 2 ditch lampen op de hoeken,
aan de achterzijde 2 toplampen naast elkaar.
Ook bij deze loc laat de documentatie zwaar te wensen over: slechts één velletje A4 met daarop alle onderdelen waaruit de loc is opgebouwd.
En op de website van Athearn is ook geen extra informatie beschikbaar over de locs.
Mij bekruipt het gevoel dat dit bewust wordt achtergehouden bij export van modellen want Amerikaanse kopers willen toch ook informatie over de loc?
Je moet dus ook bij deze loc zelf uitzoeken hoe de kap moet worden verwijderd, welk type sound decoder en speaker kunnen worden toegepast en
hoe de verlichting is aangesloten op de print.
De print in de loc lijkt dezelfde te zijn als in het Athearn model van de Union Pacific 4884 en de toe te passen decoder zal dus ook een
LokSound 5 met 21-polige MTC connector zijn. Ik heb toegepast ESU artikelnummer 58419.
De aansluitingen op de print, zoals ze door mij zijn bedraad naar de LED's, zijn volgens onderstaande tabel.
Pin 21p MTC connector | Signaalnaam LokSound 5 | Via | Soldeerpunt op print | Aangesloten verlichting |
8 | Licht vorne | Weerstand 20 kOhm | F0- voorzijde loc | Beide TOP lampen voorzijde |
7 | Licht hinten | Weerstand 20 kOhm | F0- achterzijde loc | Beide TOP lampen achterzijde |
15 | AUX1 | Weerstand 20 kOhm | F3 | Ditch lamp linksvoor |
14 | AUX2 | Weerstand 20 kOhm | F4 | Ditch lamp rechtsvoor |
13 | AUX3 | Transistor Q1 en Weerstand 20 kOhm | F5 | |
4 | AUX4 | Transistor Q2 en Weerstand 20 kOhm | F6 | Dynamic brake light rood |
17 | AUX5 | Transistor Q3 en Weerstand 20 kOhm | F7 | Dynamic brake light wit |
3 | AUX6 | Transistor Q4 en Weerstand 20 kOhm | F8 | Cabinelamp |
Soundproject van Esu
Ik heb dit geluidsproject van Esu gebruikt als basis voor een LokSound 5: S0822-LS5H0DCC-Diesel-EMD-16-710G3C-LATE-EXH-T-Ed2-V1-R1.
Ik heb enkele wijzigingen aangebracht.
- Met F0 worden de top lichten voor of achter aangezet. Hier heb ik effect Oscillation Headlight ingesteld. Het stond niet als standaard ingesteld
in het geluidsproject maar ziet er leuk uit. De lampen branden dan standaard wat zwakker maar worden periodiek feller ingesteld
- Met F4 Dynamic Brake wordt ook de "feestverlichting" boven de "Chicago Blower brand air blower" (de motor en ventilator voor de koeling) via
uitgangen Aux4 en Aux5 ingeschakeld.
- Met F13 kan de Dynamic brake verlichting via uitgangen Aux4 en Aux5 ook apart ingeschakeld worden.
- Aan uitgangen Aux4 en Aux5 is een "Feuerbüchse"-effect toegevoegd.
- Met F5 wordt de cabineverlichting via uitgang Aux6 ingeschakeld maar alleen bij stilstand van de loc.
De onderstaande tekst staat als uitleg bij het project op de website van Esu.
EMD 16-710G3C LATE EXH T Ed2
The EMD 710 is a line of diesel engines built by Electro-Motive Diesel (EMD). Introduced in 1985, the 710 series replaced the earlier EMD 645 series.
Since its introduction, EMD has continually upgraded the 710G diesel engine.
Power output has increased from 3,800 horsepower on 1985's 16-710G3A to 4,500 horsepower on 2012's 16-710G3C-T2.
Over the production span of certain locomotive models, upgraded engine models have been fitted when these became available.
For example, an early 1994-built SD70MAC had a 16-710G3B, whereas a later 2003-built SD70MAC would have a 16-710G3C-T1.
In 2005 EMD was released a Tier 2 710 prime mover for thier upcoming SD70M-2 and SD70ACe models.
The SD70M-2 is a DC traction version of the SD70ACe, and the two models are nearly identical in every other respect.
Like the SD70ACe, the SD70M-2 models are equipped with the 16-710G3C-T2 prime mover which is rated at 4,300 horsepower.
One of the main differences in the SD70M-2/SD70ACes from previous SD70s is the addition of Air Start.
This loud burst of air in the start sequence is not present on most earlier EMD locomotives.
All SD70M-2s and SD70ACes, except for the ones bought by CITX, are equipped with the Airchime model K5LLA air horn and an electronic bell.
Due to this Air Start these locomotives have a period of High Idle just after start up to recharge the air and warm up the locomotive.
Locomotives: SD70M-2, SD70ACe.
Recorded from a Tacoma Rail EMD SD70ACE.
This project has a notch based low idle with automatic high idle. It has a single turbo late (silenced) exhaust stack.
File also contains an "Isolation Switch" Mode on F15 when Standing Still.
Pressing F15 while not moving will lower the prime mover and lock the motor. F15 must be turned off to begin moving.
Another Mode is "Reverser In Center Position". When pressing F24 while stopped, the motor will lock so you can throttle through the notches
like the prototype in neutral. F24 must be turned off to begin moving.
This project has "Run 8" mode. When turning on F26 with F28 off, the prime mover goes to run 8.
Turning off F26 returns the prime mover sounds back to normal mode.
This project has "Coast" mode. When turning on F27 with F28 off, the prime mover goes to idle for coasting purposes.
Turning off F27 returns the prime mover sounds back to normal mode.
You can still use F26 and F27 for manual nothing. You have to keep both F26 and F27 off before pressing F28 to turn on manual notching.
Once F28 is on, you can use F26 to notch up and F27 to notch down. F26, F27, and F28 must be turned off to return to normal mode.
This project has "Load" mode. When turning on F29 with F15, F24, F26, F27, F28 off, the prime mover goes into load mode.
While you are using load mode, the prime mover will notch up 1 or more notches based on primary load settings(CV104).
The throttle notches up using speed instead of requested speed while using the load feature. F29 must be turned off to return to normal mode.
This file is also equipped with a Smart Start feature that cycles the prime mover on and off at intervals of your choice if the
throttle is left at Idle and the loco is stopped.
Smart Start (Sound CV14): CV168=0 No Smart Start Cycle - Default; CV168=1 - 3 Minute Cycle; CV168=2 - 6 Minute Cylcle; CV168=3 - 9 Minute Cylcle;
CV168=4 - 12 Minute Cylcle; Etc.....; CV168=255 - 765 Minute Cycle.
SD70ACE/SD70M-2 Horn Pack 1
Horns (SoundCV9): CV163=0 Nathan P5; CV163=1 Nathan K5LA; CV163=2 Nathan M3H; CV163=3 Leslie RS-2M; CV163=4 Nathan K3HA; CV163=5 Nathan K3L;
CV163=6 Nathan K3H; CV163=7 Nathan K5H; CV163=8 Nathan P5A; CV163=9 Nathan P5 (Old Cast); CV163=10 Nathan M3RT1; CV163=11 Leslie S3L; CV163=12 Leslie S5T;
CV163=13 Nathan K5LR24; CV163=14 Leslie S5TRF; CV163=15 Nathan K5LLA #1; CV163=15 Nathan K5LLA #2; CV163=15 Nathan K5LLA #3; CV163=15 Nathan K5LLA #4;
CV163=15 Nathan K5LLA #5; CV163=15 Nathan K5LLA #6 - Default.
EMD 3rd Generation Bell Template Pack 2
Bells (SoundCV10): CV164=0 EMD 8475495 Steel Bell 049; CV164=1 EMD 8475495 Steel Bell 066; CV164=2 EMD 8475495 Steel Bell 068; CV164=3 Graham-White E-Bell 006;
CV164=4 Graham-White E-Bell 009
Auto Bell: Many Second and Third Generation locomotives have been fitted with an Automatic Bell that is triggered when the horn is blown.
In MANY cases this cannot even be bypassed on modern locos. Before the FRA mandated this feature on new locomotives the bell was
of course turned on and off separately. Some locomotives were delivered with a manual bell and have been converted to an automatic bell.
This creates a challenge in sound file creation. We realize that not every loco with a particular prime mover had this feature.
As such we have built in an option to turn the feature on and off. We will set the default in the file to be what is most
appropriate for the particular file.
To turn the feature OFF - Auto Bell OFF:
1. Remove the Auto bell sound slot from the function mapping chart CV31 = 16, CV32 = 8; CV311 = 4
2. Change the sound configuration of the Auto bell sound slot CV31 = 16, CV32 = 1; CV287 = 0
To turn the feature ON - Auto Bell ON:
1. ADD the Auto bell sound slot from the function mapping chart CV31 = 16, CV32 = 8; CV311 = 12
2. Change the sound configuration of the Auto bell sound slot CV31 = 16, CV32 = 1; CV287 = 1
Auto Bell Timer:
The Bell timer is amount of time the bell will play after the horn if the auto timer is active. The timer is broken down into 1/4 of a second increments.
CV169=4 - 1 Second; CV169=8 - 2 Seconds; CV169=12 - 3 Seconds; CV169=16 - 4 Seconds; CV169=20 - 5 Seconds - Default; Etc...
3rd Gereration Brake Squeal Template Pack 1
Brake Squeal (SoundCV11): CV165=0 Composition Shoe #1; CV166=1 Composition Shoe #2
EMD 3rd Generation Air Dryer Template Pack 1
Air Dryer (SoundCV12): CV166=0 GP60 Air Dryer 1; CV166=1 SD60E Air Dryer 2; CV166=2 SD70M-2 Air Dryer 3; CV166=3 SD70MAC Air Dryer 4
Overzicht van alle functies in het geluidsproject.
Foto's van de fabrikant of leverancier
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van All American Trains.
Dat zijn foto's van het model en foto's van het grote voorbeeld tijdens de presentatie van de loc in de "Air Force One" kleuren
aan George en Barbara Bush.
Bij al deze foto's kan door klikken een vergrote versie van de foto worden bekeken.
Overige foto's
Foto's van het inwendige van de loc om de toegepaste techniek te kunnen bekijken.
En de bedrade printplaat met de geïnstalleerde Esu LokSound 5 decoder.
Het inwendige van de loc met afgenomen kap. Veel metaal voor voldoende gewicht. Met in het midden de 5-polige motor met aan beide
zijden een vliegwiel. En de plek voor plaatsing van een ronde speaker.
De printplaat met alle aansluitingen, waaronder de 21-polige MTC connector voor de decoder waarop nu nog het meegeleverde printje voor
niet digitaal DC-bedrijf is geplaatst. Dit is dezelfde print als aanwezig in de Athearn loc 4884. Ook hier was de bedrading vastgezet met een plastic
schuifje zonder solderingen.
Aardig detail aan de achterzijde van de loc. Dit is de motor met ventilator ("Chicago Blower brand air blower" van de Dynamic Brakes)
die zorgt voor koeling wanneer de dynamic brakes zijn geactiveerd.
Dit is met opgezette kap alleen zichtbaar door een opengewerkt rooster aan de achterzijde van de loc en voor meer zichtbaarheid heb ik een warmwitte
en een rode LED van Digikeijs aan draden gemonteerd. Die worden aangestuurd via twee nog vrije AUX-uitgangen met een "Feuerbüchse"-effect.
Dat levert een feestelijke verlichting op!
Het interieur van de cabine. Ik heb 2 figuren geplaatst en die raken niet eens met hun benen de grond, ongelooflijk.
Normaal moet ik altijd amputaties toepassen om een figuurtje op een stoel te kunnen plaatsen omdat de stoelen meestal te klein zijn.
Werkelijk alles is groter in Amerika!
De cabine bleek onverwacht een wel heel makkelijk afneembaar dak te hebben die wordt vastgehouden door met 2 magneetjes.
Daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de cabine geheel had uitgebouwd!
Want een handleiding wordt zoals reeds vermeld niet meegeleverd met de loc, grrrrrrr.
De cabine is teruggeplaatst. Het Digikeijs LED-printje voor de binnenverlichting van de cabine is zichtbaar met erboven gelijmd
de bedrading vanaf de toplampen, die zo hopelijk minder zichtbaar zal zijn als je door de ramen in de cabine kijkt.
Wel spijtig dat pas later bleek dat de LED's in de beide toplampen aan de voorzijde van de cabine dfect waren...
De 15*11 mm "Sugarcube" ESU speaker die werd meegeleverd met de decoder is met alle frames samengelijmd en aan de achterzijde van de loc
bovenin de kap gelijmd. Hij hangt feitelijk boven de "Chicago Blower brand air blower" van de Dynamic Brakes, maar is niet zichtbaar door de opengewerkte
"see-through dynamic brake grilles" aan de staart van de loc.
De centrale print in de loc met alle aangesloten bedrading van de LED's en de speakers.
Wat een ongelooflijke puinhoop, de bedrading vanaf de LED's.
Bij materieel van Europese fabrikanten zou de bedrading veel beter geregeld zijn!
De kap met de chaotisch lopende bedrading vanaf de LED's en de speakers.
Bij het terugplaatsen van de kap er zorg voor dragen dat de bedrading bovenop de loc komt te liggen!
Onverwacht vervelende problemen met de loc
Mede door het totaal ontbreken van enige vorm van documentatie werd ik geconfronteerd met vervelende problemen met de loc.
De toplichten boven de cabine en de ditchlampen zijn defect geraakt of bleken niet te functioneren.
Ik had de loc tevoren niet analoog laten rijden voor een functionele test, onder andere van de verlichting, dat had ik wel moeten doen.
Ik kwam er zodoende pas achter dat diverse lampen niet functioneerden toen ik bezig was met het aansluiten van de draden op de centrale print in de loc.
De LED's bleken defect.
Alleen de ditchlamp linksonder aan de voorzijde van de loc heb ik even zien branden, maar die raakte vervolgens defect. En ik had de draad vanaf deze LED alleen
even aangesloten op de AUX-uitgang die ervoor bedoeld was, en alle AUX-uitgangen zijn op de centrale print in de loc beveiligd met een weerstand van 20 kOhm.
Dan kan er toch niks mis gaan?
Het leek mij lastig om na het open maken van de loc en het uitnemen van de cabine en de montage van de binnenverlichting
nog verhaal te halen bij de Duitse leverancier All American Trains, dus ik ben zelf maar aan de slag
gegaan met reparatiewerk.
Reparatie ditchlampen
De draden vanaf de lampen heb ik losgekoppeld. De lamphouders konden makkelijk worden losgetrokken en de aansluitdraden van de LED's kwamen
daarmee ook naar buiten. Vervolgens heb ik aan de draden getrokken en daarmee kwam een piepklein printplaatje met een warmwitte LED naar buiten.
De LED's van beide lampen bleken na test met een externe voedingsspanning met voorschakelweerstand toch echt defect te zijn.
Ik heb de draden losgesoldeerd van het miniprintje en de LED losgesoldeerd.
Vervolgens heb ik een Digikeijs warmwitte LED met aangesloten draden (artikelnummer DR60049) zodanig gevouwen dat de draden langs elkaar
omlaag wijzen en deze combinatie heb ik met superlijm gefixeerd op het dragerprintje. Na drogen heb ik de nieuwe LED-combinatie in de lamphouder
geschoven en vervolgens de lamphouder weer teruggezet op de loc en de draden netjes de loc in geleid.
Hoera, het bleek nog netjes te werken ook!
Links de losgenomen ditch lamphouders en de hieruit verwijderde miniprintjes met de defecte LED. De beide aansluitdraden zijn hier al losgesoldeerd.
Rechts in het lichte kader de Digikeijs warme LED met 2 aansluitdraden die met superlijm is vastgezet op het miniprintje waarvan de
defecte LED werd verwijderd. Dit printje heb is dus hergebruikt voor de nodige stevigheid.

Reparatie toplampen
De twee LED's zitten hier achter lichtgeleiders die door het lamphuis steken. Ik heb de LED's verwijderd en de lichtgeleiders vlak afgevijld.
Van een restant Digikeijs LED-strip heb ik 2 kleine warmwitte LED's losgesoldeerd. Op beide afgevijlde lichtgeleiders heb ik een druppeltje
secondelijm laten vallen en daar de beide LED's heel precies op gepositioneerd, natuurlijk met de lichtzijde op de lichtgeleider.
Na droging heb ik heel voorzichtig de bovenzijde van beide LED's met elkaar verbonden (anode met kathode) en op de onderzijde een rode en een zwarte draad
gesoldeerd.
Tenslotte heb ik de achterzijde met zwarte lak lichtdicht gemaakt.
Terwijl ik dit allemaal uitvoerde heb ik natuurlijk zeer frequent even gecontroleerd of beide LED's nog wel functioneerden!
Vervolgens moest het lamphuis weer teruggeplaatst worden in de cabine waarbij de draden door de cabinevloer werden geleid en vervolgens
aangesloten konden worden op de print.
Ook deze micromanipulaties bleken succesvol!
Een tamelijk zielig uitziend stukje plastic: links de top lamphouder aan de achterzijde met de twee LED's die met superlijm zijn gelijmd op de achterzijde van beide lichtgeleiders.
De draden zijn al aangesloten. De rechter LED lijkt wat gedraaid te zijn, vermoedelijk door de pogingen om de draden te solderen,
daar zie je aan de voorzijde gelukkig niets van.
Rechts de lamphouder bestreken met zwarte lak, klaar voor montage.

Deze klus is mede gelukt dankzij de mooie kleine LED's van Digikeijs.
De Union Pacific 4884 op mijn modelspoorbaan.
Twee grote machtige machines naast elkaar.
De Dynamic brake lights zijn hier zichtbaar door het heel mooi opengewerkte rooster in de zijwand aan de achterzijde van de loc.
De oude lijnwerkplaats is een mooie thuisbasis voor beide enorme Amerikaanse locs.
De koe moet nog even aan wennen aan de nieuwkomers.
Het grootbedrijf
Informatie over de EMD serie SD70ACe op
WikiPedia
De website van The George & Barbara Bush Foundation die de Union Pacific
4141 als cadeau heeft gekregen.
Foto's afkomstig van RailPictures.Net.
|