Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Athearn dieselloc SD70M Union Pacific 4884

Inleiding

Op mijn verlanglijst stond al langere tijd een H0 model van een grote Amerikaanse dieselloc.
 
Esu heeft enkele modellen van Amerikaanse diesellocs uitgebracht maar het is mij niet gelukt om die aan te schaffen. Ik heb nog wel even een Esu model van een Conrail loc in huis gehad, maar die is retour leverancier gegaan vanwege gebreken aan het model.
 
Bij een zoektocht naar een Europese leverancier van Amerikaanse locomotieven kwam ik uit op de Duitse firma All American Trains.
Daar heb ik een model besteld van de dieselloc serie SD70M van fabrikant EMD (Electro-Motive Diesel) in dienst bij firma Union Pacific met nummer 4884.
Een model uit de Genesis H0 serie van fabrikant Athearn met artikelnummer ATHG70559.
 
 
 

Informatie over de loc van Athearn

Highlights van het model afkomstig van de website van Athearn.
EMD SD70/SD75 Series - Athearn Genesis H0
LOCOMOTIVE FEATURES:
• Fully-assembled and ready-to-run
• DCC-ready features Quick Plug™ plug-and-play technology with 21-pin NEM connector
• Scaled from prototype resources including drawings, field measurements, photographs, and more
• Accurately painted and printed paint schemes
• Coupler cut levers
• Flexible rubber MU hoses
• Flexible rubber trainline hose
• See through cab windows
• Full cab interior
• Walkway tread
• Fine-scale Celcon handrails for scale appearance
• Windshield wipers
• Lift rings
• Wire grab irons
• Detailed fuel tank with fuel fillers, fuel gauges, & breather pipes
• Sander lines
• McHenry scale knuckle couplers – Kadee compatible
• Genesis driveline with 5-pole skew wound motor, precision machined flywheels, and multi-link drivetrain
• All-wheel drive with precision gears for smooth & quiet operation
• All-wheel electrical pickup provides reliable current flow
• Wheels with RP25 contours operate on all popular brands of track
• LED lighting for realistic appearance
• Heavy die-cast frame for greater traction and more pulling power
• Packaging securely holds model for safe storage
 
 
PROTOTYPE SPECIFIC INFORMATION
Continuing upon the successful SD60-series, in 1992 EMD debuted the next step in locomotive evolution with the SD70-series. While outwardly similar at first glance to the SD60M, the D.C.-drive SD70M featured several external design refinements from the predecessor model. Battery boxes were relocated to the left-hand side walkway immediately behind the cab, a large, boxy forward traction motor blower housing replaced the angular version used on SD60s, the raised walkway duct on the left hand walkway was eliminated, and an intake for the rear traction motor blower on the left hand side of the carbody, directly under the rear radiator intake grill, was added.
Internally, the SD70 boasted improvements as well; a 16-710GB prime mover, rated at 4,000hp, was coupled to a new alternator design, the AR20. New D70TR traction motors were standard, and controlling all of this power and locomotive function was EMD’s new EM2000 microprocessor, which boasted more memory, twice the processing speed, and improved locomotive self-diagnostic capabilities compared to the processor suite used in the SD60. Even more revolutionary was the inclusion of EMD’s patented “Radial” truck design, the HTC-R. This design, which made its debut under EMD Demo SD60 #3, replaced the venerable HT-C truck, and is unique in its ability to shift, or “steer”, the wheelsets laterally through curves, resulting in greatly reduced wheelset and track wear, and coupled with the new D70TR traction motors and EM2000 microprocessor, greatly improved adhesion.
Continuing with previous practice, EMD built a set of Demonstrator SD70Ms, EMD 7000-7002, all equipped with the North American safety-cab (hence the “M” in their model designation), and decked out in an attractive gray, silver, and burgundy paint scheme. These units travelled all over North America, showing off the latest technology from EMD. Southern Pacific, Union Pacific and eventually Norfolk Southern would sign up for the SD70M models. Although NS started out with the “Spartan” cab SD70, they eventually returned for the SD70M model. By 2004 the SD70M began to be delivered with the familiar “flared” radiator grilles. Both NS and UP have examples of these locomotives on their roster, and you can still find most of the entire fleet of SD70Ms in regular service today.

 
 
 

Over het Athearn model van de Union Pacific 4884

Mooi gedetailleerd model, niet af fabriek voorzien van sound maar wel digitaal voorbereid voor plaatsing van een decoder met een 21-polige connector.
De frontverlichting is uitgerust met LED's: aan de voorzijde 2 toplampen naast elkaar en onder 2 lampen op de hoeken, aan de achterzijde 2 toplampen naast elkaar.
De LED's in de lampen zijn allemaal apart bedraad, dus kunnen afzonderlijk aangestuurd worden wanneer de decoder voldoende extra functie uitgangen heeft.
 
Er is géén cabineverlichting, die zou nog extra ingebouwd kunnen worden maar dat vereist wel weer een extra functie uitgang op de decoder.
De beide nummerborden met het treinnummer zijn niet verlicht.
De loc is niet voorzien van antislip bandjes. Vanwege het hoge gewicht zal dat naar verwachting geen probleem zijn voor de tractie.
 
De documentatie bestaat uit één velletje A4 met daarop alle onderdelen waaruit de loc is opgebouwd. En verder niets, helemaal niets.
Tamelijk ondermaats dus, dat had ik niet verwacht van een Amerikaanse firma!
Op dat ene velletje papier staat dat je de instructie zéér nauwgezet moet lezen want anders kan jou zomaar hel en verdoemenis overkomen. Welke instructie ??
 
Welk type decoder kan worden toegepast, op welke wijze de LED-verlichting hierop is aangesloten, hoe de kap van de loc kan worden afgenomen om een decoder te plaatsen, welk type luidspreker kan worden toegepast aangezien de loc hierop schijnt te zijn voorbereid... Je moet het allemaal zelf uitzoeken.
 
Het afnemen van de kap ging dus mis bij mij. Twee schroeven aan de onderzijde moeten los. Dat had ik gedaan.
Maar dan moet je ook de Kadee koppelingen losnemen aan de voorzijde en aan de achterzijde, die zitten ook vast met een schroefje, en dan kan de kap eraf. Dat had ik dus niet gedaan, waardoor de looppaden naast de loc werden losgemaakt. Die zaten gelijmd (weliswaar met de Franse slag...) en hadden dus vast moeten blijven zetten. Oeps, dat betekende extra werk om het allemaal weer netjes vast te lijmen aan de kap.
 
De bedrading is op een typische Amerikaanse wijze bevestigd aan de print in de loc. Niet door te solderen maar het gestripte uiteinde van een draad wordt door een gaatje op een aansluitpunt van de print in de loc gestoken en vastgezet met een plastic schuifje. Dat is niet de Europese wijze en ik vervang dit toch maar door degelijke soldeerverbindingen.

 
 
 

De print in de loc bestuderen

Aangezien geen documentatie over de loc wordt meegeleverd ben ik zelf maar op zoek gegaan naar aansluitgegevens door de print in de loc te bestuderen.
 
De connector op de print blijkt een 21-polig MTC type te zijn. Hierop past bijvoorbeeld de LokSound 5 decoder 21MTC "MKL", Esu artikelnummer 58449. Deze heb ik aangeschaft voor deze loc, maar ook het "gewone" 21MTC type zonder de toevoeging "MKL" voldoet. MKL betekent alleen dat enkele AUX uitgangen van de decoder met een extra transistor-schakeltrap zijn voorzien om extra stroom te kunnen leveren. 21-polige MTC connectoren worden onder andere ook toegepast door Esu, Märklin en Trix.
 
Sommige aansluitingen/soldeerpunten op de print in de loc spreken voor zich. T/R en T/L zijn de aansluitingen van de railcontacten Track Right en Track Left. M+ en M- zijn de aansluitingen van de motor. S+ en S- zijn de aansluitingen van de speaker.
F0+ en F0- zijn bedoeld voor de frontlichten voor en achter, waarbij F0+ de gemeenschappelijk plus aansluiting is voor alle LED's, niet alleen van de frontlichten.
 
De soldeerpunten op de print zijn verder genummerd met F3 t/m F8. Maar met welke AUX-aansluitingen op een LokSound 5 decoder komen de soldeerpunten F3 t/m F8 op de print in de loc overeen en hoe is dat aangesloten?
Daar kon ik alleen achterkomen door met een multimeter de print door te meten.
 
Alle uitgangen schakelen naar de MIN spanning ten opzichte van de PLUS spanning op beide aansluitpunten F0+. Ze zijn allemaal voorzien van een tamelijk hoogohmige voorschakelweerstand van 20 kOhm. Vier uitgangen zijn niet rechtstreeks gekoppeld met een AUX-aansluiting van de decoder maar via een schakeltransistor.
 
Onderstaande tabel toont een overzicht van de aansluitingen en welke ik heb toegepast voor de aansturing van de verlichting.
Ik heb zelf een Digikeijs DR60045 LED-printje ingebouwd als cabineverlichting. Die LED bleek makkelijk zonder noodzaak van demontage van de cabine op het plafond van de cabine bevestigd te kunnen worden.
 
Pin 21p MTC connectorSignaalnaam LokSound 5ViaSoldeerpunt op printAangesloten verlichting
8Licht vorneWeerstand 20 kOhmF0- voorzijde locBeide TOP lampen voorzijde
7Licht hintenWeerstand 20 kOhmF0- achterzijde locBeide TOP lampen achterzijde
15AUX1Weerstand 20 kOhmF3Ditch lamp linksvoor
14AUX2Weerstand 20 kOhmF4Ditch lamp rechtsvoor
13AUX3Transistor Q1 en Weerstand 20 kOhmF5
4AUX4Transistor Q2 en Weerstand 20 kOhmF6
17AUX5Transistor Q3 en Weerstand 20 kOhmF7
3AUX6Transistor Q4 en Weerstand 20 kOhmF8Cabinelamp (Digikeijs LED)
 
 
 

Soundproject van Esu

Ik heb dit geluidsproject gebruikt van Esu voor een LokSound 5: S0720-LS5H0DCC-Diesel-EMD-16-710G3B-LATE-EXH-T-V5-R4.
De onderstaande tekst staat als uitleg bij het project op de website van Esu.
The EMD 710 is a line of diesel engines built by Electro-Motive Diesel (EMD). Introduced in 1985, the 710 series replaced the earlier EMD 645 series. Since its introduction, EMD has continually upgraded the 710G diesel engine. Power output has increased from 3,800 horsepower on 1985's 16-710G3A to 4,500 horsepower on 2012's 16-710G3C-T2. Over the production span of certain locomotive models, upgraded engine models have been fitted when these became available. For example, an early 1994-built SD70MAC had a 16-710G3B, whereas a later 2003-built SD70MAC would have a 16-710G3C-T1.
 
This prime mover was recorded from an EMD SD70MAC with a 16cyl 710G3B. This would be correct for the following locomotives:
SD70, SD70M, SD70MAC, SD70I, SD60E (upgraded to 710G3B from 710G3A).
Though recorded from an SD70MAC it would be very close to the following locomotives:
SD50AF, GP60, GP60M, GP60B, SD60, SD60M, SD60I, SD60F, SD75M, SD75I, Austrailian National AN Class, SD90/43MAC, SD50X, GT46C, and others...
 
This project is an isolation switch based low idle version. It has a single turbo late (silenced) exhaust stack.
File also contains a "low Idle" Mode on F15 when Standing Still.
Pressing F15 while not moving will lower the prime mover and lock the motor. F15 must be turned off to go to "regular idle" and begin moving.
Another Mode is "Reverser In Center Position". When pressing F24 while stopped, the motor will lock so you can throttle through the notches like the prototype in neutral. F24 must be turned off to begin moving.
This project has "Run 8" mode. When turning on F26 with F28 off, the prime mover goes to run 8.
Turning off F26 returns the prime mover sounds back to normal mode.
This project has "Coast" mode. When turning on F27 with F28 off, the prime mover goes to idle for coasting purposes. Turning off F27 returns the prime mover sounds back to normal mode.
You can still use F26 and F27 for manual nothing. You have to keep both F26 and F27 off before pressing F28 to turn on manual notching. Once F28 is on, you can use F26 to notch up and F27 to notch down. F26, F27, and F28 must be turned off to return to normal mode.
This project has "Load" mode. When turning on F29 with F15, F24, F26, F27, F28 off, the prime mover goes into load mode. While you are using load mode, the prime mover will notch up 1 or more notches based on primary load settings(CV104). The throttle notches up using speed instead of requested speed while using the load feature. F29 must be turned off to return to normal mode. This file is also equipped with a Smart Start feature that cycles the prime mover on and off at intervals of your choice if the throttle is left at Idle and the loco is stopped.
 
Smart Start (Sound CV14): CV168=0 No Smart Start Cycle - Default; CV168=1 - 3 Minute Cycle; CV168=2 - 6 Minute Cylcle; CV168=3 - 9 Minute Cylcle; CV168=4 - 12 Minute Cylcle; Etc.....; CV168=255 - 765 Minute Cycle
 
3rd Gen Horn Pack 1.
Horns (SoundCV9): CV163=0 Leslie S-3L-R; CV163=1 Leslie S-5T-RRO-R; CV163=2 Nathan K-2H; CV163=3 Nathan K-3H-L; CV163=4 Nathan K-3L; CV163=5 Nathan K-3LA; CV163=6 Nathan K-5HL; CV163=7 Nathan K-5H-R24; CV163=8 Nathan K-5L; CV163=9 Nathan K-5LA; CV163=10 Nathan K-5LA-R24; CV163=11 Nathan K-5L-LA; CV163=12 Nathan K-5L-R24; CV163=13 Nathan P-3; CV163=14 Nathan P-5-R24.
 
EMD 3rd Generation Bell Template Pack 2.
Bells (SoundCV10): CV164=0 EMD 8475495 Steel Bell 049; CV164=1 EMD 8475495 Steel Bell 066; CV164=2 EMD 8475495 Steel Bell 068; CV164=3 Graham-White E-Bell 006; CV164=4 Graham-White E-Bell 009.
 
Auto Bell: Many Second and Third Generation locomotives have been fitted with an Automatic Bell that is triggered when the horn is blown. In MANY cases this cannot even be bypassed on modern locos. Before the FRA mandated this feature on new locomotives the bell was of course turned on and off separately. Some locomotives were delivered with a manual bell and have been converted to an automatic bell. This creates a challenge in sound file creation.
We realize that not every loco with a particular prime mover had this feature. As such we have built in an option to turn the feature on and off. We will set the default in the file to be what is most appropriate for the particular file.
To turn the feature OFF - Auto Bell OFF:
1. Remove the Auto bell sound slot from the function mapping chart
CV31 = 16, CV32 = 8
----------------------
CV311 = 4
 
2. Change the sound configuration of the Auto bell sound slot
CV31 = 16, CV32 = 1
----------------------
CV287 = 0
 
To turn the feature ON - Auto Bell ON:
1. ADD the Auto bell sound slot from the function mapping chart
CV31 = 16, CV32 = 8
----------------------
CV311 = 12
 
2. Change the sound configuration of the Auto bell sound slot
CV31 = 16, CV32 = 1
----------------------
CV287 = 1
 
Auto Bell Timer: The Bell timer is amount of time the bell will play after the horn if the auto timer is active. The timer is broken down into 1/4 of a second increments.
CV169=4 - 1 Second; CV169=8 - 2 Seconds; CV169=12 - 3 Seconds; CV169=16 - 4 Seconds; CV169=20 - 5 Seconds - Default; Etc...
 
3rd Gereration Brake Squeal Template Pack 1.
Brake Squeal (SoundCV11): CV165=0 Composition Shoe #1; CV166=1 Composition Shoe #2
 
EMD 3rd Generation Air Dryer Template Pack 1.
Air Dryer (SoundCV12): CV166=0 GP60 Air Dryer 1; CV166=1 SD60E Air Dryer 2; CV166=2 SD70M-2 Air Dryer 3; CV166=3 SD70MAC Air Dryer 4
 
 
Opmerkingen over de functies in het project
Met F0 worden de toplampen aan de voorzijde of de achterzijde aangeschakeld. Daar heb ik effect Oscillation Headlight ingesteld. Het stond niet als standaard ingesteld in het geluidsproject maar ziet er leuk uit. De lampen branden dan standaard wat zwakker maar worden periodiek feller ingesteld.
Met F6 worden beide ditchlampen aan de voorzijde gactiveerd. Die branden normaal continu. Maar wanneer de Horn, en de aansluitend automatisch ook geaciveerde Bell hoorbaar wordt gemaakt, knipperen ze alternerend met een "Ditch"-effect als waarschuwing voor verkeer op een overweg.
Met F5 wordt de cabinelamp aangeschakeld. De cabinelamp is dan echter alleen aan wanneer de loc niet rijdt.
 
 
Overzicht van alle functies in het geluidsproject.

 
 
 

Foto's van de fabrikant

Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van All American Trains en Athearn.

 
 
 

Foto's in de tuin

Foto's van mijn model van de Union Pacific 4884. Klik op een foto voor en grote versie.
De onderplaat was "zo uit de doos" niet goed bevestigd aan de kap en er zijn kieren zichtbaar. Dat heb ik later opgelost, nadat deze foto's werden gemaakt.

 
 
 

Overige foto's

Foto's van het inwendige van de loc om de toegepaste techniek te kunnen bekijken.
En de bedrade printplaat met de geïnstalleerde Esu LokSound 5 decoder.
 
Het inwendige van de loc met afgenomen kap en verwijderde printplaat. Veel metaal voor voldoende gewicht. Met in het midden de 5-polige motor met aan beide zijden een vliegwiel.

Hier is plek voor een speaker. Maar welk type past hier? Niet de ronde speakers van Esu. De rechthoekige speaker van Esu past hier vermoedelijk wel.

De onderzijde van een draaistel. Geen antislip bandjes op de wielen. Wel stroomafnemers op alle wielen. Veel details zijn zichtbaar, waaronder de zandstrooiers.

De printplaat met alle aansluitingen, waaronder de 21-polige MTC connector voor de decoder. Typische wijze van draden vastzetten. Strippen, het koperdraad door het gaatje steken en dan een plastic schuifje erover heen. Je hoeft dan niks te solderen.

De onderzijde van de kap. De onderplaat had ik losgetrokken, dat was niet de bedoeling, dus maar weer vastgezet met 10 seconde lijm.

Slordig: het schroefgat waarmee de kap vanaf de onderzijde van het metalen chassis wordt vastgezet is gescheurd.

Bij het lostrekken van de onderplaat zijn deze traptreden om de cabine binnen te klauteren afgevallen. Die krijg ik niet meer vast, later nog eens proberen.

De beide Kadee koppelingen, rechtsonder het printje dat op de 21-polige MTC-connector zat gedrukt om de loc op een DC baan te kunnen gebruiken. Rechtsboven een Zimo decoder met 21-polige MTC aansluiting zonder sound die eventueel toegepast kan worden in deze loc. Ik heb die destijds gebruikt voor de Trix Koploper, maar dat treinstel is inmiddels ook uitgerust met een LokSound decoder.

De print is bedraad met de verbindingen naar de stroomafnemers voor en achter, de motor en de speakers. De LokSound 5 decoder is geïnstalleerd.

Het chassis van de loc vanaf de zijkant, de speaker is hier goed te zien. De rechthoekige speaker die wordt meegeleverd met de LokSound 5 decoder past mooi in de opening, die eigenlijk bedoeld is voor een grote ronde speaker, maar waar kun je die krijgen?

De kap van de loc met de bedrading naar alle LED's staat hier naast het chassis met de print. Het Digikeijs LED-printje voor de cabineverlichting is ook aangebracht, maar alleen herkenbaar aan de wat dikkere rode en zwarte draad. De bedrading is reeds gesoldeerd op de print.

En de print in de loc met de LokSound 5 decoder nog eens goed in beeld.

 
 
 

Opmerkingen over de loc

Wat een super gedetailleerde, grote, machtige machine is het, de EMD SD70M.
En al helemaal getooid in de kleuren van de Union Pacific met fraaie Amerikaanse vlag en de tekst "BUILDING AMERICA", het doet bijna "Trumpiaans" aan.
Deze loc overschaduwt elke andere Europese loc op mijn modelbaan.
Maar ja, in Amerika is alles groter en beter.
 
De verlichting werkt prima.
Mooi dat de beide ditch lampen aan de voorzijde alternerend aan/uit gaan bij passage van een overweg, een "Grade crossing", wanneer de super klinkende "Leslie" of "Nathan" type signaalhoorns worden geactiveerd, automatisch gevolgd door meerdere slagen van de bel.
 
Zonder ingeschakelde sound loopt de motor fluisterstil.
De motorsound is helemaal geweldig, dat moet je echt horen op een fors volume. Starten, rijden, afremmen met mooi remgeluid.
 
Het toegepaste Esu geluidsproject biedt veel extra mogelijkheden. Bijvoorbeeld met functie F15 "Isolation switch". Het stationaire toerental van de motor wordt daarbij verlaag. Als je vervolgens de snelheid instelt om te gaan rijden gebeurt er niets. Pas na uitzetten van F15 neemt het motor toerental eerst toe tot de standaard stationaire waarde en pas dan komt de loc langzaam op gang.
Of F4 Dynamic Break, het afremmen op de motoren waarbij deze als generator gaan fungeren en dan veel warmte produceren. Na aanzetten van de functie neemt het toerental fors af, op enig moment start de ventilator voor het koelen van de motoren, maar ondertussen rolt de loc met de eerder ingestelde snelheid onverstoorbaar verder.
 
De standaard met de LokSound decoder meegeleverde rechthoekige speaker voldoet best goed, maar ik ga toch op zoek naar een ronde speaker die past in de uitgespaarde opening in de loc. Het toepassen van een extra rechthoekige speaker lukt niet want daar is geen ruimte voor in de loc, omdat zo veel "ijzer" is toegepast voor voldoende gewicht.
 
De loc rijdt verder prima over het grootste deel van mijn modelspoorbaan, waaronder over het goederen emplacement. De loc ontspoort echter vanwege zijn lengte en de drie-assige draaistellen makkelijk in de meegebogen wissels op mijn modelspoorbaan, mede ook omdat laag profiel RP25 wielen zijn gemonteerd.
Ik vind dat niet zo'n probleem want deze loc zal niet de standaard rondjes rijden.
De loc staat in een loods, start af en toe de motoren en rijdt naar buiten, laat zich daar een tijdje bewonderen, rijdt een rondje over het goederen emplacement en rijdt dan weer de loods in.
 
De naar beneden wijzende haak van de Kadee koppeling, die standaard aan beide zijden van de loc is gemonteerd, kan makkelijk kortsluiting veroorzaken bij wissels. Ik heb het onderste deel maar afgeknipt aangezien ik niet van plan ben om de koppelingen automatisch te bedienen.

 
 
 

De Union Pacific 4884 op mijn modelspoorbaan.

Wat een machtig mooie machine.

De cabine is mooi ingericht, goed zichtbaar dankzij het ingebouwde Artitec LED-printje.
Ik durfde het niet aan om de cabine uit te bouwen om de bemanning van de machine te kunnen plaatsen.

De oude lijnwerkplaats is een mooie thuisbasis voor de Union Pacific 4884 en de later aangeschafte Union Pacific 4141, de "George Bush 41".
De koe moet nog even aan wennen aan de nieuwkomers.

 
 
 

Het grootbedrijf

Informatie over de EMD serie SD70 op WikiPedia
 
Foto's afkomstig van RailPictures.Net.

Foto's afkomstig van rrpicturearchives.net.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 15-11-2021.