Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Brand! Brand in het belastingkantoor!

 

Inleiding
Het belastingkantoor in Faller bouwpakket "Brennendes Finanzamt" met artikelnummer 130441 is een goed uitziend gebouw en past prima in de hoofdstraat op mijn modelbaan tussen de fraaie herenhuizen.
Dit zijn de afmetingen van het gebouw, inclusief de grondplaat: 195 x 133 x 185 mm (LxBxH). De foto die op de voorzijde van de bouwdoos is afgedrukt staat hiernaast.
Het gebouw is "in bedrijf" natuurlijk een enorme blikvanger: de brandende ruimten in het gebouw worden rood verlicht door flakkerende vlammen en er komen dikke stinkende rookwolken uit de deels zwart geblakerde ramen met gesprongen ruiten. En de entourage vr het gebouw met brandweerauto's met zwaailichten en vrolijke spuitgasten maakt het plaatje compleet.
Het bouwpakket wordt compleet geleverd met een rookgenerator (die is aangebracht in een enorm groot voorraadvat voor de rookvloeistof) en vier rode gloeilampjes, waarvan er drie zijn voorzien van een bimetaal schakelaar zodat ze elk op een andere maar wel constante frequentie gaan knipperen. Dat geeft aardig goed het effect van flakkerende vlammen weer.
 
 
Opbouw
Het bouwpakket kan makkelijk en snel in elkaar worden gezet volgens de duidelijke handleiding. Ik gebruik UHU plast lijm, dat is superdunne en makkelijk aan te brengen lijm, dankzij de lange doseernaald. Ik heb het bouwpakket geheel volgens de handleiding in elkaar gezet.
 
Ik heb wel aanvullend extra verlichting aangebracht in beide door brand aangetaste verdiepingen, in de vorm van stukjes overgebleven Digirails LED-strip met 2 tot 4 witte LED's. Een aantal van die korte stukjes LED-strip voorzien van slechts enkele LED's kunnen makkelijk in serie worden geschakeld. Wanneer de stukjes strip alleen LED's bevatten en geen elektronica moet op elke LED-strip de plus- en de min-aansluiting worden opgezocht, markeer die bijvoorbeeld met een rode en zwarte viltstift. Voeden kan met een onder de baan aanwezige gelijkspanning via een geschikte stroom beperkende serie-weerstand of een wisselspanning; dan moet ook een diode in serie worden geschakeld.
Ook zijn er enkele (misschien wel door rook bedwelmde) figuren in de brandende ruimtes gelijmd. En 2 figuren zitten of hangen in de kapotte ramen in angstige afwachting van reddende brandweermannen.
 
De rookgenerator met het voorraadvat is op de begane grond aangebracht. Via een opening naar de tweede en derde verdieping kan de rook omhoog stijgen en via de kapotte ramen aan de voorzijde het gebouw verlaten. Ik heb de rookgenerator via een schakelmodule aangesloten op 16V wisselspanning (die ik ook gebruik voor het schakelen van wissels en dergelijke). De schakelmodule is uitgerust met relaiscontacten en ik kan de rookgenerator zo naar believen aan- en uitschakelen (op adres 80). De voorkeurstand is uitgeschakeld, want de rookgenerator zal maar af en toe voor demonstraties worden aangezet; de rookvloeistof en dampen van de rookvloeistof zijn schadelijk voor de gezondheid!
 
 
Het bovendeel van het gebouw wordt niet vastgelijmd en is dus afneembaar zodat het reservoir voor de rookvloeistof altijd kan worden gevuld.
De zichtbare bedrading aan de onderzijde van het bovendeel zijn de aansluitingen van de rode lampjes en de strookjes LED-print. Door de opening aan de onderzijde kan de rook van de rookgenerator het bovendeel van het gebouw bereiken.
Ik heb een stuk karton (afkomstig van de doos van een ander bouwpakket van Faller) op de bovenzijde van het onderdeel van het gebouw bevestigd om lichtlek van de verlichting in het onderdeel te voorkomen, natuurlijk met gaten boven het rookreservoir.

De rookgenerator is zichtbaar in het midden van de rode cirkel.
De groene rechthoek geeft bij benadering de afmetingen aan van het reservoir voor de rookvloeistof, de hoogte bedraagt ca. 3 cm: er kan dus een grote voorraad rookolie worden opgeslagen.

Close-up van de voorzijde van het afneembare bovendeel van het gebouw. De voorzijde van de twee verdiepingen waar de brand woedt, is zwart geblakerd, de ruiten zijn verdwenen en de ramen verkoold.
Deze verdiepingen zijn voorzien van interieur, zodat er geen grote lege ruimte zichtbaar is wanneer door de kapotte ramen naar binnen wordt gekeken. Er zijn nog mensen aanwezig in de brandende ruimtes, wachtend op de brandweer!
De rode gloeilampjes, die flakkerende vlammen simuleren, bevinden zich achter de muur van het zichtbare interieur waardoor de verlichting er spookachtig uit ziet.

 
 

Brandweerauto's en figuren
Natuurlijk mogen brandweerauto's en -mannen niet ontbreken bij het brandende belastingkantoor.
Een overzicht van het materieel en de brandweermannen die ik kan inzetten:

Herpa
Mercedes Benz Sprinter T1N.
Een auto van de Nederlandse Brandweer.
Rietze
Iveco Magirus DLK 32.
Een ladderwagen van de Nederlandse Brandweer (Velsen).
Wiking
Iveco Magirus.
Een materieelwagen met ladders van de Duitse Feuerwehr.
Busch
Mercedes Benz MK94.
Busch artikelnummer H0 5607. Een Duitse brandweerwagen voorzien van knipperlichten en geleverd met knipper-elektronica.
Wordt verderop in dit artikel uitvoerig besproken.
Viessmann
Brandweermannen met slang.
Twee vrolijke spuitgasten, artikelnummer 5142.
Wordt verderop in dit artikel uitvoerig besproken.
 
 

De spuitende brandweermannen van Viessmann
Viessmann levert in de serie artikelen "eMotion Bewegte Welt" ook twee brandweermannen met een water spuitende brandslang.
Het effect van spuitend water wordt opgewekt door een platte strook gespiraliseerd glimmend metaal rond te draaien in een transparant plastic buisje waardoor de platte vlakken op het metaal, die door de lichtval goed zichtbaar zijn, zich lijken te verplaatsen in de slang. De motor is ondergebracht in een forse module en maakt een hoorbaar maar zeker niet overheersend geluid.
 
Dit wordt geleverd bij Viessmann artikelnummer 5142.

Ik zag montage waarbij de motor zichtbaar zou zijn (volgens de montagehandleiding) niet zo zitten, mede vanwege het geluid dat de motor produceert. En daarom heb ik de motor onder de modelbaan aangebracht. Aangezien de plastic slang behoorlijk kwetsbaar is, in het bijzonder nabij de aansluiting op de motor, heb ik een koperen buisje over de plastic slang geschoven tot aan de motor. Dit buisje heb ik tot ongeveer 1 cm vanaf de motor ingegoten in Devcon 2 componenten lijm zodat het een vaste verbinding met de motormodule vormt. Tevoren had ik met strookjes dik karton een mal gemaakt om te voorkomen dat de lijm kon weglopen.
 
Even lekker froebelen: de door mij gemodificeerde motormodule van de brandspuit. Een koperen buisje is vastgezet op de uitloop van de motor om de plastic brandslang minder kwetsbaar te maken.

 

Op de plek waar de slang boven de modelbaan moet komen heb ik onder een scheve hoek een gat van 4 mm geboord. Vanaf de onderzijde van de baan werd de plastic slang met de koperen buis door dit gat omhoog geschoven zodat de plastic slang boven de bodemplaat van de modelbaan naar het brandende gebouw geleid kon worden tot in n van de kapotte ramen.
Het koppel meegeleverde brandweermannen heb ik neergezet op het punt waar de slang boven de grond komt, zodanig dat het lijkt alsof zij de brandspuit vasthouden.
Ik heb de voeding voor de elektronische module aan de brandspuit-motor via een schakelmodule aangesloten op 16V wisselspanning (die ik ook gebruik voor het schakelen van wissels en dergelijke op mijn modelbaan). De schakelmodule is uitgerust met relaiscontacten en ik kan de brandspuit-motor zo naar believen aan- en uitschakelen (op adres 79).
 
De module aan de onderzijde van de modelbaan. De koperen buis steekt door het schuin geboorde gat in de bodemplaat van de modelbaan en is met een stuk ijzerdraad vastgezet.

 

Hier komt het koperen buisje boven de grond uit. Het uiteinde heb ik met een zwarte viltstift bewerkt om de koperen kleur weg te werken. De stoere spuitgasten staan aan weerszijden van de spuitopening.

 

Bovenste foto: de brandspuit is uitgeschakeld, de gespiraliseerde metalen strip in de slang is goed zichtbaar.
Onderste foto: de brandspuit is aangeschakeld, de strip is niet meer zichtbaar maar het werkelijk effect is op een foto niet goed te zien.

 
 

De brandweerauto van Busch
De brandweerauto van Busch (artikelnummer H0 5607) is uitgerust met 2 gloeilampjes met blauw glas die dienen als zwaailichten. De bedrading is naar onderen uitgevoerd en kan worden aangesloten op de bijgeleverde knippermodule.
De auto is modulair opgebouwd en valt erg makkelijk in delen uit elkaar, maar kan ook zo weer in elkaar worden gezet zonder lijm te gebruiken. De auto is echter totaal ongeschikt als speelobject voor kinderen!
De zwarte bedrading vanaf de gloeilampjes loopt zeer storend in het zicht door de cabine. De grote buitenspiegels, die op plaatjes op de website van Busch wel zichtbaar zijn, ontbreken op mijn exemplaar, alleen de bevestigingsgaten zijn zichtbaar. Ook de schijnwerper die volgens plaatjes op de website aan de voorzijde van de auto is gemonteerd ontbreekt. Het blauwe zwaailicht achterop de auto knippert niet. De kleppen aan de zijkanten van de bak achterop de brandweerauto kunnen omhoog worden gezet en erachter kunnen in de aanwezige vakken typische brandweer-attributen worden opgeborgen.
 
Het model kan zoals gezegd makkelijk worden gestript en dat heb ik gedaan om de bedrading in de cabine zoveel als mogelijk uit zicht te leggen: ik heb de bedrading plat tegen het plafond naar achteren geleid en de kabelbundel loopt tegen de achterwand van de cabine naar beneden. Verder heb ik een stukje LED-print van Digirails voorzien van n witte LED tegen het plafond gelijmd als interieurlamp, om het model extra uitstraling te geven. De draden van de LED lopen met de andere draden naar beneden, daarvoor heb ik twee gaten in de stoelen tegen de achterwand van de cabine geboord. Verder heb ik een chauffeur en een passagier op de stoelen in het gedetailleerde, egaal zwart gekleurde interieur gelijmd.
 
Na het model weer in elkaar te hebben gezet heb ik op mijn modelbaan een plek opgezocht waar het model goed uitkomt, uiteraard in de nabijheid van het brandende belastingkantoor. Daar heb ik een gat geboord om de bedrading naar de onderzijde van de modelbaan te kunnen voeren. De auto blijft hier dus altijd staan, maar dat kan natuurlijk niet anders met auto's die zijn voorzien van elektronica of verlichting.
De bedrading van beide blauwe gloeilampjes is onder de baan aangesloten op de bijgeleverde knippermodule. De voeding van deze module is aangesloten op een aanwezige gelijkspanning van 14 Volt. Deze spanning kan ik met een schakelaar aan- en uitzetten. Op deze gelijkspanning is eveneens de interieur-LED aangesloten via een weerstand van 15 kOhm, zodat het interieur niet overdreven fel wordt verlicht: Busch heeft er namelijk geen rekening mee gehouden dat interieurverlichting wordt toegepast want de cabine is gemaakt van zr doorschijnend rood plastic.
 
De brandweerauto met de knippermodule zo uit de verpakking gehaald.

De brandweerauto is gestript om bij het interieur van de cabine te kunnen komen. Een chauffeur en passagier zijn op de stoelen gelijmd. De bedrading van de blauwe knipperlichten is plat tegen het plafond naar achteren geleid en gefixeerd. Een stukje LED-strip van Digirails met n witte LED is als interieurlampje tegen het plafond gelijmd en de draden zijn eveneens naar achteren geleid.

Zo ziet de auto er 's avonds uit. De blauwe zwaailichten en het interieur vallen goed op.
Het dunne plastic van de cabine laat helaas licht door...

 
 

Foto's van het eindresultaat
 
Het brandende belastingkantoor. Overdag vallen de rookwolken veel beter op dan in de avond.

De flakkerende vlammen in de rokerige brandende verdiepingen zijn vooral in de avond goed zichtbaar.

 
 

Over rookvloeistof
Rookvloeistof en de dampen ervan zijn schadelijk voor de gezondheid! Daarom buiten bereik van kinderen houden.
Op verpakkingen van rookvloeistof staat te lezen dat de rook niet ingeademd mag worden, daarom alleen gebruiken in een goed geventileerde ruimte. Contact van de vloeistof met de huid vermijden en de vloeistof zeker niet inslikken: kan schade aan luchtwegen en longen veroorzaken. Na inslikken direct een arts waarschuwen en geen braken opwekken.
 
Ik heb rookvloeistof van Faller (artikelnummer 180688 met inhoud 50 ml, werd meegeleverd met de bouwdoos) en hierop staat dat het flesje "n- en i-alkanen" bevat (??). Het bouwpakket bevat geen extra informatie over de rookvloeistof en op de website van Faller heb ik die ook niet kunnen vinden, evenmin op de website van Seuthe, hier genoemd omdat Faller rookvloeistof van Seuthe als alternatief voor de eigen rookvloeistof aanraadt.
Verder heb ik een fles rookvloeistof van Conrad (artikelnummer 217334 met inhoud 250 ml), en de inhoud bevat volgens de verpakking "Iso-parafine C09-C12". Op de website van Conrad is bij dit artikel een "Material Safety Data Sheet" beschikbaar met uitvoerige informatie over dit product.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.