Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Inbouw van een LokSound-decoder in Piko E-loc Captrain 186-148
Inbouw van een LokSound-decoder in Piko E-loc NS E 186 019
Inleiding
Piko heeft een model uitgebracht van de BR186 van Captrain.
Het is een bijzonder fraai model geworden, met loepscherpe opschriften, prima rij-eigenschappen, en het prijskaartje ziet er ook
heel acceptabel uit.
Datzelfde geldt voor de later aangeschafte E-loc NS E 186 019 in geel/blauw.
De modellen zijn voorbereid voor plaatsing van een luidspreker en dus kan makkelijk een LokSound decoder worden ingebouwd.
En daarin natuurlijk passend geluid te programmeren met een ESU LokProgrammer.
Helaas is het geluid van een BR186 niet beschikbaar op de site van ESU. Ik kon
als goed alternatief wel het geluidsproject van de BR185 ophalen, en dat klinkt ook erg fraai, met onverwacht veel extra's.
Ik heb LokSound V3.5 decoders toegepast met een bijbehorende ronde speaker met een impedantie van 100 Ohm.
Het openen van de kap gaat wat lastig. Na het verwijderen van de schroef aan de onderzijde kost het best wel veel moeite om de kap omhoog te trekken,
die omsluit het chassis tamelijk strak. Het is mij gelukt door aan beide frontzijden van de loc het chassis voorzichtig omlaag te wrikken met
een kleine platte schroevendraaier.
Onderstaande foto's vertellen het verhaal van de inbouw van de decoder.
Inbouw van de decoder
De centrale print in de loc, met links ruimte voor een speaker en rechts ruimte voor de decoder.
De bedrading naar de centrale print is goed zichtbaar. Handig, want de draden blijken makkelijk af te breken wanneer
er wat mee wordt gemanipuleerd tijdens het onderzoek op welke wijze de speaker het beste geplaatst kan worden en aangezien niet alle soldeerpunten
op de print zijn aangesloten is het soms even zoeken waar een draad hoort te zitten!
Deze rood gemarkeerde draden naar de frontverlichting hebben duidelijk klem gezeten, bij één draad is de isolatie zelfs gescheurd!
Makkelijk op te lossen met een stukje tape.
Op A komt dus de decoder en op B de speaker. Het kunststof roostertje bij B zit in de weg wanneer een ronde speaker behorend bij LokSound-decoder V3.5
wordt gebruikt. Deze heb ik daarom verwijderd.
De LokSound-decoder V3.5 en de speaker die in de Piko loc worden geplaatst.
Speaker en decoder liggen op hun plek. Let op de positionering van de decoder. Wanneer de rechterzijde omhoog ligt past de kap niet meer
vanwege een laag liggende plastic steun in de kap.
De speaker en decoder van opzij bekeken.
De bedrading is gefixeerd met wat tape. Hierbij moet ervoor worden gezorgd dat de rood gemarkeerde plek vrij blijft, want
na terugplaatsing van de kap komt hier de schroefbevestiging van de kap.
De NS E 186 019.
Het binnenwerk van de loc ziet er hetzelfde uit als de Captrain.
De decoder en speaker zijn al aangekoppeld.
De NS E 186 019.
Met tape wordt de decoder vastgezet.
Geluid programmeren
Het geluid van de BR186 heb ik niet kunnen vinden op de website van ESU.
Daar kan echter als prima alternatief wel het geluidsproject voor
de BR185 worden opgehaald en dat is ook een E-loc van Bombardier.
Met opvallend veel extra geluiden, zoals 2 hoorns, de compressor en de ventilator.
Gevonden bij
de E-loc geluidsprojecten voor SoundLok V3.5 met bestandsnaam: 52483-LSV35-Elok-BR185.zip.
Een voorgeprogrammeerde SoundLok-decoder is bij ESU verkrijgbaar onder artikelnummer 52483.
Ik heb met succes alle instellingen en het geluid van dit geluidsproject
met mijn ESU LokProgrammer geprogrammeerd in de SoundLok-decoder.
Tot en met functie F10 zijn zeer bruikbare geluiden beschikbaar.
Vanaf functie F11 kunnen Duitstalige geluidsmeldingen hoorbaar worden gemaakt.
Zouden dit soort meldingen in het grootbedrijf buiten de cabine hoorbaar zijn?
Dit is een overzicht van de geluids- en andere functies die na programmeren beschikbaar zijn:
Functietoets |
Funktion/Geluid |
F0 | Frontverlichting aan/uit |
F1 | Geluid aan/uit |
F2 | Signalhoorn Hoog |
F3 | Signaalhoorn Midden |
F4 | Ventilator |
F5 | Compressor |
F6 | Rangeersnelheid aan/uit |
F7 | Remmen actief |
F8 | Remmen lossen |
F9 | Koppeling |
F10 | Zand strooien |
F11 | Melding "Störungsmeldung 1" |
F12 | Melding "Störungsmeldung 2" |
F13 | Melding "Störungsmeldung 3" |
F14 | Melding "Sifa-Meldung" |
F15 | Melding "Federspeicherbremse-Meldung" |
Het Piko model van de 186-148 van Captrain.
Het Piko model van de E 186 109 van NS.
|