Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Liliput Lint 27 DB640 diesel motorwagen

Inleiding
Een mooi model van Liliput: de Alstom Coradia Lint 27 diesel motorwagen in een uitvoering van Regio DB (3 Länder Bahn, DB nummer 640011-2).
Voorzien van veel details, met wit/rode LED-frontverlichting en apart schakelbare LED verstralers, ingebouwde LED interieurverlichting en verlichting in de cabine. Het chassis is van metaal en zorgt vanwege het gewicht mede voor de prima rijeigenschappen met rustige en stille loop.
Het model is voorbereid voor plaatsing van een ESU locdecoder met of zonder geluidsmogelijkheden: LokSound of LokPilot. De decoder moet zijn uitgerust met een 21-polige MTC-connector (NEM660).
Ik heb een Esu LokSound decoder ingebouwd, en ik heb die geprorammeerd met een specifiek voor de Alstom Coradia Lint ontworpen geluidsproject, dat kan worden gedownload van de wesite van Esu.
 
Bestelnummer diesel motorwagen Lint 27 DB 640011-2: Liliput L133100 (online gekocht bij Conrad Electronic Benelux).
Bestelnummer Loksound decoder: Esu 54499 LokSound V4.0 "Universal sound for reprogramming", 21MTC, Gauge: 0, H0 (online gekocht bij Huider Modelbouw).
 
 
 

De Lint familie in het grootbedrijf
Motorwagens en treinstellen van de Alstom Coradia familie werden ontwikkeld door firma LHB in Salzgitter, momenteel onderdeel van het Alstom concern, voor regionaal treinverkeer. De motorwagen wordt aangeduid als Lint 27, en dat staat voor Leichter Innovativer Nahverkehrs-Triebwagen met een lengte over de koppelingen van 27,26 meter.
De ééndelige motorwagen wordt aangedreven door een dieselmotor met een vermogen van 315 kW en bereikt daarmee een maximum snelheid van 120 km/h.
De motorwagen is bij de Deutsche Bundesbahn sinds oktober 2000 in bedrijf als serie 640, maar rijdt ook bij andere vervoersbedrijven.
 
Een foto uit het grootbedrijf met 2 gekoppelde motorwagens Lint 27 DB640.
Een foto van Eddy Konijnendijk gevonden op de website Railfaneurope.

 
 
 

Folder van het model van Liliput
De folder is afkomstig van de website van Liliput en toont enkele highlights van het model: de scherpe bedrukking, de gedetailleerde tankvulopeningen, de verstralers die apart kunnen worden geschakeld en de meegeleverde koppelingen om een tweede Lint 27 motorwagen te koppelen of zelfs ook Lint 41 treinstellen van andere fabrikaten.
 

 
 
 

Foto's van de binnenzijde van het model
De Lint 27 motorwagen is bedoeld voor het vervoeren van reizigers, dus moeten er poppetjes geplaatst worden. Zoals bij veel treinstellen is de beenruimte in het interieur plaatselijk zeer beperkt, bijvoorbeeld bij de verhoging waaronder de motor is weggewerkt. Figuren passen dan alleen door (delen van) de benen weg te snijden, au!
De kap laat zich makkelijk verwijderen. Aan beide zijden nabij de draaistellen links en rechts met een duimnagel de kap iets naar buiten buigen en tegelijkertijd met een wijsvinger vanaf de voorzijde de onderzijde van de kap aftrekken.
Aangezien de kap toch open was heb ik enkele foto's gemaakt van het inwendige van het treinstel.

 
 
 

Inbouw Esu LokSound decoder
De Liliput motorwagen is voorbereid voor plaatsing van een Esu LokSound decoder met 21-polige MTC connector (NEM660) en een kleine ronde speaker.
Voor plaatsing moet aan de onderzijde van de motorwagen een klepje worden losgenomen. Dit klepje is van metaal, en de nokjes zullen dus niet zo snel afbreken als makkelijk kan gebeuren bij plastic klepjes zoals Piko ze vaak toepast!
De speaker die werd meegeleverd met de LokSound decoder paste niet direct in de houder: dat lukte pas nadat 2 stukjes plastic werden weggesneden.
 
De ruimte voor inbouw van een decoder aan de onderzijde van de motorwagen.
Om een Esu speakertje passend te kunnen plaatsen moeten 2 stukjes plastic worden weggesneden (rood gemarkeerd).

De Esu LokSound decoder met 21-polige MTC-connector en de meegeleverde speaker zijn gemonteerd.

 
 
 

Een geluidsproject programmeren
De Esu 54499 LokSound decoder wordt geleverd met een wel heel standaard diesel geluidje.
Dat moet natuurlijk direct worden vervangen door het geluid van een echte Alstom Coradia Lint 27.
Op de website van Esu zijn veel geluidsprojecten beschikbaar die gratis kunnen worden gedownload, waaronder die van een Lint 27 met bestandsnaam 56471-LSV4.0-Diesel-LINT27-R2.esux.
Een voorgeprogrammeerde decoder met het juiste geluid kan worden besteld bij Esu, en verder kunnen sommige leveranciers van LokSound decoders (zoals Huider Modelbouw) als service een LokSound decoder leveren met het gewenste geluidsproject.
Ik beschik echter over een Esu LokProgrammer en ik kan dus zelf een geluidsproject programmeren in de LokSound decoder.
 
De basis van het geluidsproject vormt natuurlijk de zojuist vermelde download van Esu.
Ik heb enkele wijzigingen aangebracht aan de instellingen (onder andere omdat ik de motorwagen nooit anders dan digitaal gebruik).
Verder heb ik de fysieke functie-uitgangen AUX1, AUX2 en AUX3 aanvullend gezet onder de functies F22 t/m F24. Liliput heeft deze AUX-uitgangen aangesloten op resp. de binnenverlichting van de motorwagen, de verstralers (onderdeel van de frontverlichting), en de cabineverlichting. Voor de binnenverlichting bleek dat later niet nodig, want die was al beschikbaar onder functie 8.
De cabineverlichting werkt maar in één cabine, namelijk daar waar Liliput een machinistenfiguur heeft geplaatst. In de andere cabine bevindt zich wel een LED maar het is mij niet gelukt om die te activeren.  
 
 
Functies in de LokSound decoder
Dit zijn de standaard functies die beschikbaar waren in het Esu project, en de functies die ik extra heb toegevoegd (F22 t/m F24).

FunctietoetsFunctie
F0Frontsein met rijrichting wisselend
F1Motor
F2Tyfoon
F3"Lastfahrt", rijden onder hoge belasting
F4Ventilator
F5Compressor
F6Rangeermodus
F7Bochtgesnerp
F8AUX1 Binnenverlichting
F9Lucht afblazen
F10Fluitje conducteur
F11Koppelgeluiden
F12Zandstrooien
F13Remmen los
F14Stationsomroep 1
F15Korte Tyfoon
F16Deuren openen/sluiten
F17Railgeluid
F18Stationsomroep 2
F19Wisselgesnerp
F20Fade geluid
F21Remgeluid dempen
F22AUX1 Binnenverlichting
F23AUX2 Verstralers
F24AUX3 Cabineverlichting

 
 
 

Proefrit
Het model rijdt prima: rustig en stil. De rijstroom wordt goed opgenomen via 6 wielen (2 wielen van een aangedreven as zijn voorzien van antislip bandjes), ook bij het rijden door wisselstraten.
Na inschakelen van het motorgeluid wordt topklasse geluid hoorbaar. Het motorgeluid klinkt beter en voller dan dat van het Fleischmann Syntus Lint treinstel: het generatieverschil van de LokSound decoders is goed hoorbaar. Schitterend zoals bij het wegrijden vanuit stilstand het herhaald terugschakelen van de motor hoorbaar is. Na activeren van functie "LastFahrt", bijvoorbeeld bruikbaar bij het beklimmen van een helling, is goed hoorbaar dat de motor er even aan moet trekken. Het automatische remgeluid klinkt niet zo overheersend als bij oudere Esu-LokSound decoders.
De Liliput motorwagen overtuigt verder door de uitstekende detaillering en de mooie LED-verlichting in het interieur en de cabine en van de frontverlichting.
Interieurverlichting, cabineverlichting en de verstralers kunnen via een functie worden aan/uit-geschakeld.
Bovenop het model (onder een afneembaar dakdeel) bevindt zich een 6-polige DIP-schakelaar. Hiermee kunnen verlichtingsopties worden in/uitgeschakeld. Het nut hiervan is voor digitaal bedrijf zeer beperkt, want de verlichting kan in digitaal bedrijf met functies worden in/uitgeschakeld.
Het model is overigens behoorlijk lang (31,3 cm), en helt daardoor fors over in gebogen trajecten. Op sommige locaties op mijn modelbaan raakt de erg laag boven de rails liggende onderzijde van de bak objecten langs de baan, waar andere treinen zich nooit aan hebben gestoord.

 
 
 

Enkele foto's van de Liliput Lint 27 motorwagen op mijn modelbaan.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 7-6-2018.