Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco Regioshuttle DB650

Inleiding
Het model van de Roco Regioshuttle van DB (650 008-6) had eigenlijk niet eens zo lang rondgereden op mijn modelbaan en toen deed zich een probleem voor: de aandrijving kwam vast te zitten. Dat wil zeggen, de trein verplaatste zich niet meer en de aandrijving maakte herrie.
Na afnemen van de kap constateerde ik dat de cardanas aan de zijde van het aan te drijven draaistel ronddraaide in de cardanhouder maar de houder zelf draaide niet mee. Ik trok direct de conclusie dat de kop van de cardanas was afgesleten en een vluchtige inspectie van de cardanas leek dat destijds ook te bevestigen, er zaten afgeschuinde kantjes aan de uitstekende pennen aan de kop.
 
Zonder de boel verder te inspecteren heb ik een nieuwe cardanas besteld bij Roco via mijn vaste leverancier, maar dat onderdeel bleek niet makkelijk leverbaar.
 
Na circa 2 jaren haalde ik het treinstel weer eens voor de dag en heb ik het treinstel en met name de aandrijving volledig uit elkaar gehaald. Toen pas bleek dat er met de cardanas niets aan de hand was, maar dat het probleem werd veroorzaakt door een afgebroken tandje van het tandwiel aan één van beide wielassen. Dat tandje draaide nog mee in het tandwielhuis en zorgde ervoor dat na enkele rotaties van de cardanas de aandrijving muurvast kwam te zitten.
De complete wielas met tandwiel en 2 antislipbandjes, en 2 stroomafnemers voor dat draaistel ter vervanging van de gemonteerde maar beschadigde exemplaren, bleken gelukkig wel goed leverbaar en had ik na korte tijd in huis.
En toen was het een kwestie van er even voor gaan zitten om de defecte onderdelen te vervangen door de nieuwe. En vooral ook om te onderzoeken op welke wijze het treinstel weer in elkaar gezet moest worden, want het had 2 jaren in delen uiteen in een ladekast met ander te repareren treinspul gelegen...
 
Maar het is allemaal prima gelukt, het treintje rijdt weer zonder problemen rond.
 
Hier een kort verslag met wat tips over het (de)monteren van dit treinstel en het inbouwen van een decoder en LED-strip voor binnenverlichting.
 
 
Roco Regioshuttle DB650

 
 
 
 

Het probleem van de vastgelopen aandrijving
 
De oorzaak van de vastgelopen aandrijving van de Regioshuttle lag niet aan de cardanas.
Aangezien de uitstekende pennetjes aan de plastic kop aan één zijde van de metalen as zijn afgeschuind, wat niet het geval is met de pennetjes aan de kop aan de andere zijde van de as (koppeling met de motor), vermoedde ik destijds (met een halve blik zonder leesbrilletje...) dat deze kop was afgesleten en daardoor doorslipte in de cardanas-houder aan de tandwielkast op het aangedreven draaistel.
De kop is echter niet afgesleten, maar afgeschuind "by design". Kennelijk is dit nodig zodat de cardanas de beweging van het aangedreven draaistel in bochten kan volgen.

 

Het probleem van de vastgelopen aandrijving bleek uiteindelijk te zijn veroorzaakt door een afgebroken tandje van het tandwiel op één van beide wielassen. Het afgebroken stukje tand draaide nog mee rond en veroorzaakte na enkele rotaties van de cardanas dat de aandrijving muurvast kwam te zitten.
Na plaatsing van een nieuwe wielas met tandwiel werkt de aandrijving weer perfect.

 
 
 
 

(De)montage van het treinstel en montage van een decoder en een LED-strip voor binnenverlichting
 
De afgenomen kap.
Afnemen betekent even wat gepruts, want de kap moet voorzichtig zowel voor als achter aan de onderzijde naar buiten èn onhoog worden getrokken. De kans is groot dat daarbij delen van ruit-inzetten uit de sponning vallen. Die kunnen weer makkelijk worden teruggeplaatst; lijmen kan maar zou niet nodig hoeven zijn.
Ook het terugplaatsen van de kap op het treinstel moet voorzichtig en met beleid gebeuren en vereist dat de zijkanten van de kap iets naar buiten worden getrokken.

 

Het treinstel met afgenomen kap. Het onderstel is van metaal. Daarop is het interieur gemonteerd, met veel los ingezette onderdelen, zoals stoelen en tussendeuren. Op de bovenbouw is de print gemonteerd en de bovenbouw wordt ook gebruikt voor geleiding van bedrading. Onder deze bovenbouw kan makkelijk een LED-strip voor binnenverlichting worden gemonteerd.

 

Het interieur met bovenliggende printplaat is even verwijderd. Daarvoor moeten meerdere kleine schroefjes worden losgedraaid. En het is handig om aan beide zijden de draden van de stroomafnemers los te solderen van de printplaat.
Hier is de motor zichtbaar die via een cardanas en tandwielkast de wielen van een draaistel aandrijft.

 

De decoder (hier een Lenz LE-130) kan naast/op de printplaat boven in het treinstel worden gemonteerd.

 

De warmwitte LED-lichtstrip van DigiRails is onder de printplaat gemonteerd.
De voeding voor deze strip is aangesloten op de blauwe draad (gemeenschappelijk aansluiting van verlichting en accessoires) en de paarse draad (extra schakeluitgang AUX2 of F2) van de decoder. De binnenverlichting kan zo met Functietoets F2 worden aan/uitgeschakeld.

 

Enkele foto's van de Regioshuttle op mijn modelbaan.

 
 

Een foto uit het grootbedrijf met daarop zichtbaar treinstellen DB650.
Een foto van Eddy Konijnendijk (Friedrichshafen Stadt, 6 juli 2004) gevonden op website http://www.railfaneurope.net/.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 29-6-2014.