Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

De foute snor van de rode Artitec DE-1


Inleiding
Na lang wachten werd ook het model van de NS DE-1 in rode kleurstelling en voorzien van NS-logo's en ATB-leiding geleverd door Artitec, en ik heb dit model gekocht omdat deze uitvoering van de DE-1 voor mij favoriet is.
Zo op het eerste gezicht, en vanaf enige afstand bekeken, een mooi model, maar bij nadere bestudering valt er best wel het een en ander op te merken op het model.
De goede kanten van dit model čn de kritiekpunten mogen best benoemd worden en dat doe ik dan ook in dit artikel. Ik sluit af met een opsomming van mogelijke verbeterpunten.

 

Wat is er allemaal fout?
Met de snor is het fout gegaan. Ontzettend fout, tijdens de productie van het model in China. De snor loopt niet mooi strak rondom de onderste lamphuizen, maar rafelig en met rare uitschieters. Delen van het lamphuis bevatten een kloddertje zandgele verf, het grootste deel is rood.
En wat is er verder mis?
- De snor loopt aan de zijkanten iets te ver door, maar dat valt nauwelijks op en ik val hier absoluut niet over.
- De frontruiten zijn los ingezet en passen niet echt lekker in de carosserie van de bovenbouw want het kiert aan alle kanten en stulpt ook hier en daar uit.
- De sleepogen zijn beschadigd, zo kan het model niet gesleept worden.
- De frontlamp linksboven lekt bij gele frontverlichting een beetje geel licht (vooral goed te zien in het donker).
- De LED's onder het dak waarmee de bovenste frontlichten worden voorzien van rood of geel licht stralen fors uit naar het interieur (uiteraard vooral goed te zien in het donker).
- De ATB-leiding ligt niet overal even strak op het dak, maar dat is makkelijk te verhelpen.
- En de vermeende kattenrug waarover ook op forums wordt gepraat? Die heb ik niet gezien...

 

Foto's van de echte DE-1/DE-2
De snor vormt verreweg het grootste punt van kritiek, dus ik begin met enkele foto's waarop de snor van de echte DE-1 en DE-2 is te zien.
De foto's staan in twee boeken die ik bezit, waarin veel foto's staan van de NS DE-1 en DE-2, te weten:
 
- "Blauwe Engelen en Rode Duivels" van Carel van Gestel en Peter van der Meer, ISBN 90-6013-112-6, Uitgeverij De Alk B.V.

Het boek is een aanrader voor liefhebbers van de Blauwe Engelen. Dit boek verhaalt summier maar toch afdoende over de bouw en techniek achter de DE-1 en de DE-2 en toont verder vooral veel foto's (en doet dat ook over de NS DE-3).
 
- "Dieselend door Nederland" van Henk de Jager en Arjan Ligtenbarg, ISBN 90-71513-52-1, Uitgeverij Uquilair B.V.
Dit boek geeft een overzicht van de routes waarop dieseltreinen hebben gereden, met het accent op de DE-1 en DE-2. Het boek bevat voornamelijk veel foto's van de rode DE-1 en DE-2.
 
 
De snor van de echte rode NS DE-1.
De echte snor loopt mooi strak rondom de onderste lamphuizen. Alleen de rand van het lamphuis is rood (vermoedelijk het afschroefbare deel). Ook valt op dat de rand rondom de frontruiten grijs hoort te zijn, op het Artitec model is die rand rood...
Deze foto staat in het hier boven genoemde boek "Blauwe Engelen en Rode Duivels".

 
 

De volgende foto laat zien hoe ver de snor opzij doorloopt.
Bovendien is goed te zien dat alleen de buitenste ring van het lamphuis rood is.
Deze foto staat in het boek "Dieselend door Nederland".

 
 

Foto's van de foutjes op mijn model van de DE-1...
De snor is aan de zijkanten wel strak, maar loopt te ver door.
Het onderste lamphuis is grotendeels rood, maar moet zandgeel zijn, behalve de buitenste (afneembare) ring van het lamphuis.
Er zit een enorme kier aan de zijkant van de frontruit, de machinist moet wel wat tocht kunnen verdragen.
Aan de onderzijde van de ruiten in de passagiersruimte is een ongelijk uitstekend deel zichtbaar. Dat is het schapje voor de ramen (?) maar mag toch niet ongelijkmatig uitsteken.

 

De valse, pardon, foute snor in volle glorie aan beide zijden van de DE-1.
Van lekker strakke lijnen is geen sprake...
Er zitten kieren en uitstulpingen aan de onderzijde van de frontruiten. En een rode stip op het ruitje links van de middelste frontruit.
Toch wel heel merkwaardig: dit zijn foto's van beide zijden van de DE-1 en aan beide zijden zijn dezelfde foutjes te zien, zelfs dezelfde rode stip op het ruitglas?!?!? Dat kan toch haast geen toeval zijn. Zou Artitec dit zo hebben doorgegeven aan de Chinese producenten, of is dit wellicht de "handtekening" van de Chinese verfkunstenaar?
Klik op de foto voor een grotere versie waarop de verfoeide details nog beter uitkomen...
Op de vergrote foto valt nog iets goed op: de sleepogen op beide koppen, die vermoedelijk door Artitec zijn gemonteerd, zijn geen ogen meer. De voorzijde van beide sleepogen is namelijk afgebroken, zo kan er absoluut niets meer gesleept worden...

 

De voorzijde van het model in het donker. De lamp linksboven lekt geel licht (en doet dat aan beide zijden).

 

Het licht van de gele en rode LED waarmee de bovenste frontlichten aan beide zijden van het model worden verlicht straalt ook naar het interieur: de interieur verlichting kan bijna uitblijven...
De bovenste foto toont ook het fraai uitgevoerde draaistel en de goed leesbare teksten op het model.

 

De binnenverlichting, die wellicht iets feller had mogen zijn, laat het fraaie meerkleurige interieur goed uitkomen. Een pluspuntje, dus.
Op de onderste van beide foto's is rechts het rode licht van de LED voor de sluitlichten in het interieur zichtbaar. Dát is een minpuntje.

 
 

Wat is wel goed gegaan?
Het model is onmiskenbaar dat van de echte rode NS DE-1, zeker wanneer je het model niet van al te dichtbij bekijkt.
En daarom ben ik dus over het geheel bezien best wel tevreden over dit model. Ik wilde tenslotte de rode uitvoering en een beter model kan voorlopig niet verwacht worden...
 
Het interieur is fraai (hoe fraai moet nog blijken nadat ik het model heb opengemaakt).
 
Ik heb de uitvoering met LokSound-decoder en moet toegeven: het geluid klinkt geweldig en is zeer herkenbaar, wanneer je de DE-1 wel eens in het echt hebt horen brommen. Bij afremmen tot snelheid nul is een mooi remgeluid hoorbaar.
Dit zijn de overige geluiden: hoorn, sluiten van de deuren, conducteursfluit, stationsomroep (inclusief de 'starttune').
Ook is er een functie waarmee de noodseinverlichting kan worden opgezet (linksboven rood licht, overige lichten geel).
 
De rij-eigenschappen zijn prima, en dat voor een lichtgewicht treinstel waarvan de aangedreven wielen niet zijn voorzien van antislip-bandjes. Bij het rijden door krappe bochten is hoorbaar dat de aandrijving of misschien het aangedreven draaistel ergens tegen aanloopt.
 
De binnenverlichting is mooi geel (niet dat rare blauw-achtige licht wat in eerdere modellen van de DE-1 was te zien).
Ook de frontverlichting ziet er prima uit, alleen valt het in het donker op dat de frontlamp linksboven ook een beetje geel licht doorlaat.
 
 

Wat ga ik verder doen en (pogen te) verbeteren aan dit model?
- De kap afnemen. Dat moet redelijk makkelijk gaan, aangezien Artitec dit al heeft gedaan om de LokSound-decoder en de speaker te plaatsen.
- Het interieur controleren.
- Passagiers lijmen in de stoelen.
- Een machinist in de cabine plaatsen.
- Nagaan of het lek bij geel frontlicht in de lamp linksboven kan worden verholpen.
- De uitstraling van het licht van de rode en gele LED, waarmee de bovenste frontlichten worden verlicht, naar het interieur afschermen.
- Nagaan of de frontruitjes beter in de bovenbouw kunnen worden geplaatst.
- De rode stip in de linker frontruit wegpoetsen.
- De lamphuizen beschilderen met zandgele verf (Humbrol matt 74 -matt linen- zou goed gebruikt kunnen worden volgens info op een forum).
 
 
Klik hier voor het vervolg van dit artikel.


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.