Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Vervolg: de foute snor van de rode Artitec DE-1


WAARSCHUWING
De garantie op modelspoor-artikelen kan komen te vervallen wanneer wijzigingen
worden aangebracht. Klik op het gevarenlogo om meer over dit onderwerp te lezen.
 

Inleiding
Ruim drie maanden na het eerste artikel over de DE-1 van Artitec het vervolg.
Ik heb het model geopend en kon de binnenzijde inspecteren.
Ik heb reizigers in de stoelen gezet, in beide cabines een machinist en het doorschijnen van de frontverlichting naar het interieur verholpen.
En dat was het, meer doe ik er niet aan, de kap zit er weer op en gaat er als het even kan nooit meer af...
En de foute snor blijft een foute snor.
 
 
De rode DE-1 van Artitec rijdt nu rond met reizigers.


 
 

De kap afnemen en weer sluiten
Het afnemen van de kap ging redelijk makkelijk en dat komt natuurlijk omdat Artitec dit al had gedaan tijdens het controleren van het model en de installatie van de sounddecoder. Uiteraard moet alles heel rustig en voorzichtig gebeuren. Er loopt een kabelbundel van de kap naar de bodem, met een afneembare steker op de print boven in de kap. Wanneer die wordt losgenomen kunnen kap en chassis worden bekeken en gehanteerd zonder de kans op beschadigingen.
 
Vr het terugplaatsen van de kap natuurlijk eerst controleren of alle functies werken: front- en binnenverlichting, motor, eventuele sound-functies.
Vervolgens controleren of alle afneembare delen bovenop het chassis goed liggen. Controleer of de koperen stripjes van de stroomopnemers netjes recht liggen en druk de witte plastic dopjes die op elke strip liggen even aan. Controleer ook of het interieur overal goed aansluit op het chassis en zorg ervoor dat de kabelbundel, die via een opening in het interieur uit het chassis komt, ongehinderd de kap kan bereiken. Zet dan de kap op het chassis. Zorg er eerst voor dat de kap in het midden goed aansluit op het chassis, en druk dan de uiteinden van het chassis in de kap. Wanneer met dat laatste wordt begonnen, lukt het mogelijk niet om de kap in het midden netjes aansluitend op het chassis te krijgen.
 
Gezien het gepruts met het openen en sluiten van de kap kan ik alleen maar aanraden om de kap er alleen maar af te halen wanneer het niet anders kan. De opbouw van de DE-1 is helaas dermate fragiel dat er elke keer bij het afnemen of weer terugzetten van de kap de kans bestaat dat bepaalde onderdelen, zoals bevestigings-lipjes en steuntjes, afbreken.
Kennelijk (en natuurlijk) overkomt dit ook de mensen van Artitec tijdens de model-inspectie en de inbouw van een decoder: ik trof in de kap een na de fabricage gelijmd bevestigingssteuntje aan.
 
 
Inspectie van de kap en het interieur
Het interieur ziet er prima uit. Meerkleurige wanden en mooi vormgegeven stoelen in de goede kleur, dat nodigt reizigers uit om plaats te nemen. Diverse reizigers zijn met een drupje secondelijm vastgezet.
 
Bovenin de kap ligt over de volle lengte een print waarop in mijn geval ook de ESU sounddecoder is gestoken. Verder zijn hier de LED's voor de binnenverlichting ondergebracht die Artitec kennelijk heeft aangestipt met oranje-kleurige verf om een acceptabeler kleur te verkrijgen.
 
Aan de uiteinden zitten de cabines, waarvan de bodemplaat kan worden afgenomen. De stoel van de machinist kan dan vanaf de onderzijde worden bekeken. Aangezien ik een machinist wilde plaatsen heb ik gepoogd om de gehele cabine uit te bouwen maar dat is mij niet gelukt. En dus heb ik simpelweg de zitting van de stoel afgebroken en het machinist-poppetje met de rug tegen de leuning van de stoel gelijmd. Van buitenaf is echt niet te zien dat de machinist aan de achterwand is opgehangen. En dat heb ik in beide cabines gedaan, zodat er ongeacht de rijrichting altijd een machinist zichtbaar is. Het terugplaatsen van de bodemplaat was aan n zijde een probleem, de plaat viel steeds naar beneden vr het frontruitje, en daar heb ik fijn een tijd mee zitten prutsen...
 
Aan de bovenzijde van beide uiteinden van de kappen, ter hoogte van de bovenste frontlichten, zit een plastic afschermplaatje dat moet voorkomen dat de bovenste LED's voor de frontverlichting hun licht ook naar het interieur uitstralen. Dat doen ze toch nog behoorlijk door een smalle opening. Die kan echter makkelijk worden dichtgemaakt met wat strookjes zwarte tape. Van strooilicht naar het interieur heb ik zo nauwelijks meer last.
Ik heb het niet aangedurfd om bovengenoemde afschermplaat los te nemen om te kijken of ik iets kon doen aan het strooilicht wat bij gele frontverlichting uit de lamp linksboven valt. Dat blijft dus zoals het is.
 
 
Foto's van de binnenzijde
 
De rode DE-1 met geopende kap. In de kap vallen op de ESU sounddecoder, de met oranje verf aangetipte LED's voor de interieurverlichting, aan beide zijden het wat knullige bandkabeltje naar een printje met de (ook oranje aangetipte) LED's voor de onderste frontlampen.
Maar ook het fraaie interieur en de reizigers op hun stoelen.


 

Het printje met bandkabel en de oranje aangetipte LED's voor de onderste frontlichten. En natuurlijk de aan de achterwand van de cabine opgehanden en gruwelijk verminkte machinist, er was namelijk geen plek voor zijn onderlijf...


 

Het complete onderstel en de kap.


 
 

Fotostops
De kap zit er weer op, tijd voor enkele fotostops langs de modelbaan!
 





 
 

Afsluiting
Ik heb het al eerder gezegd en sluit er mee af: ondanks alles is de Artitec DE-1 best een fraai model met onverwacht goede rij-eigenschappen en realistisch geluid.
Maar de uitermate teleurstellende wijze waarop het model is gemonteerd, vooral de onmogelijkheid van demontage, de angst dat wanneer het model bij problemen toch een keer open moet er spontaan van alles af kan breken, dat het na het uitermate moeizaam lichten van de kap ook weer een hele toer is om de boel in elkaar te zetten: het verdient bepaald geen schoonheidsprijs. En dan gebruik ik bijzonder nette bewoordingen.
En over de gebroken sleepogen en vooral de false snor: daar wil ik niet nog meer vuile woorden over vuil maken.
De foute snor van de DE-1 zal mij eraan blijven herinneren dat ik mij heb voorgenomen om nooit meer een dergelijk model aan te schaffen, maar het is en blijft best een mooi model, dus...
 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.