Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

ESU dieselloc BR V200

 

Inleiding
Fraaie doorkijk in de machinekamer, een lekker rauw klinkend motorgeluid, dubbele rokende uitlaat en vonkende remmen: deze loc stond al lang op mijn verlanglijstje, de "altrote" V200 van de Deutsche Bundesbahn in de verschijningsvorm van 1957.
 
De ESU DB V200 (V200 013): een super model uit de Engineering Edition reeks modellen van ESU.
 
Ik heb deze loc online gekocht bij Huider Modelbouw in deze uitvoering: ESU bestelnummer 31089; loc DB BR V200; locnummer V200 013; Epoche III, uitvoering zoals de loc reed in jaar 1957; kleur altrot; decoder LokSound V4.0 M4; dubbele rookgenerator.
 
Kenmerken van het model:
- Voorbeeldgetrouwe uitvoering van de in metaal uitgevoerde kap en onderstel en voorzien van alle denkbare details
- Alle onderdelen zijn af fabriek aangebracht
- Een veelheid aan reserve-onderdelen wordt meegeleverd
- Aandrijving door een sterke 5-polige geruisloze hoogvermogen motor met 2 grote vliegwielen via een kardan aandrijving op 3 assen
- Uitstekende rijeigenschappen door de zware metalen uitvoering (500 g), de toepassing van twee antislip bandjes en de stroombuffer, waardoor onderbrekingen in de railspanning goed worden opgevangen
- Fenomenaal geluid van beide dieselmotoren (Maybach MD 650) met automatisch gegenereerde geluiden tijdens het rijden en in stilstand, waaronder remgeluid, en veel apart oproepbare geluiden die door LokSound decoder V4.0 M4 via twee grote luidsprekers hoorbaar worden gemaakt
- Bij langzame snelheden (tot en met snelheidsstap 7) worden ook de typische geluiden bij het rijden door bochten en over wissels hoorbaar gemaakt, het model is daartoe voorzien van speciale sensoren
- LED-frontverlichting, die aan beide zijden permanent uitgeschakeld kan worden en kan worden geschakeld als rangeerverlichting (waarbij aan beide zijden alleen de witte koplamp linksonder is aangeschakeld)
- Fraai ingerichte cabines met aan één zijde een machinist en voorzien van schakelbare binnenverlichting en apart schakelbare instrumentenverlichting
- Mooi ruimtelijk ingerichte machineruimte met zicht op de dieselmotoren en inschakelbare binnenverlichting
- Twee belasting gestuurde en tegen oververhitting beveiligde rookgeneratoren
- Tijdens het afremmen is remgeluid hoorbaar en zijn vonken zichtbaar onder de draaistellen
- De frontverlichting schakelt niet abrupt maar geleidelijk aan- en uit
- Opengewerkte ventilatieroosters aan de zijkant van de loc waardoor het geluid optimaal hoorbaar is
 
 
 
Lijst met alle functies van de lok

Functie
nummer
Omschrijving
 
Type
 
0Frontverlichting, rijrichtingsafhankelijkVerlichting
1Rijgeluid van beide motorenGeluid
2HoornGeluid
3Beide rookgeneratorenRookeffecten
4Cabineverlichting (rijrichting afhankelijk)Verlichting
5Geen Frontverlichting Cabine 1Verlichting
6Geen Frontverlichting Cabine 2Verlichting
7Verlichting instrumentpaneelVerlichting
8Rangeren (aan beide zijden 1 koplamp aan, Motor2 uit, Rangeergang)Functie
9Verlichting machinekamerVerlichting
10LuchtcompressorGeluid
11Omroepbericht 1Geluid
12Bochtsensor uitSensor
13KoppelingGeluid
14Stoomketel (treinverwarming)Geluid
15Lucht afblazenGeluid
16ConducteursfluitGeluid
17Omroepbericht 2Geluid
18Hoorn kortGeluid
19Snel remmenFunctie
20Zand strooienGeluid
21Optrek/remvertraging uitFunctie
 
 
 
Rijden met de lok in Koploper
 
Mijn doelstelling: rijden alsof er met een zware trein wordt gereden, dus langzaam optrekken, afremmen en rijden, en met optimale benutting van alle geluidsfuncties, inclusief een mooi remgeluid.
De lok rijdt een goederentrein volgens een vaste route en bij start en einde van de route alsmede op tussengelegen locaties worden geluids- en lichtfuncties voor langere of kortere tijd geactiveerd.
 
 
Instellingen in de decoder:
CV-registerwaardeomschrijving
23laagste snelheid
3100optrekvertraging
440remvertraging
5170maximum snelheid
6360overall geluidsvolume
 
Instellingen bij Onderhouden locomotieven in Koploper
Stamgegevens: Functiewaarde
Stamgegevens: NaamDB V200 013
Stamgegevens: KenmerkV200 013
Stamgegevens: TreintypeCargotrein zwaar
Stamgegevens: Decodernummer2013
Stamgegevens: Minimale snelheid (Decoderstap)5
Stamgegevens: Max. snelheid vooruit/achteruit50
Stamgegevens: Aantal stappen28
Snelheid ijken: ijkgetallen1=1; 2=3; 3=5; 4=7; 5=9; 6=11; 7=13; 8=15; 9=17; 10=20; 11=23; 12=26; 13=29; 14=33; 15=37; 16=42; 17=46; 18=50; 19=56; 20=61; 21=69; 22=75
 
Instellingen van Treintype "Cargotrein zwaar"
Bevat instellingen om langzaam optrekken en afremmen te garanderen
Functiewaarde
Snelheden - Maximum50 km/h
Snelheden - Gemiddelde30 km/h
Snelheden - Minimum10 km/h
Massa simulatie - Van 0 naar 5030 seconden
Massa simulatie - Van 50 naar 030 seconden
Minimale wachttijd bij keren5 seconden
Vertrek vertraging na veilig sein20 seconden
 
 
 

Rookgenerator
Het is aan te raden om de speciale rookvloeistof (ESU artikelnummer 51990 "Rauchdestillat") te gebruiken die Esu voorschrijft voor dit model om verstopping en vervuiling van de generator te voorkomen alsmede mogelijke lakschade na het morsen van vloeistof.
Het reservoir kan gevuld worden met de pipet die geleverd werd met de loc. Maximaal 0,5 ml rookvloeistof toevoegen, er staan maatstreepjes op de pipet.
 
Opmerking: Rookvloeistof is schadelijk voor de gezondheid. Vermijd contact met de huid, adem de damp en rook niet in (goed ventileren!) en slik de vloeistof niet in. Wanneer de vloeistof wordt ingeslikt, dan geen braken opwekken en direct een arts waarschuwen (veiligheidszin S62).

 
 
 

Foto's van de Esu BR V200
 
De V200 op mijn modelbaan.
De grote ruiten aan de zijkant bieden een bijzonder fraaie ruimtelijke inkijk in de machinekamer.

Foto van boven.
Esu heeft echte ventilatorbladen toegepast onder een fijnmazig rooster. Bij andere fabrikanten wordt dat meestal meegegoten in het plastic van het dak.
In de rechter cabine is het instrumentenpaneel zichtbaar.

De metalen kap aan de binnenzijde.
De LED van de cabineverlichting is zichtbaar. De LED-spanning wordt voor beide LED's (cabineverlichting en top frontlicht) overgebracht via 3 contactpennen. Typisch dat er nabij de frontruit een stukje aluminiumfolie is aangebracht om het licht af te schermen.

De onderzijde van het draaistel onder cabine 1.
Voor AC-bedrijf (Märklin) wordt hier het meegeleverde sleepcontact gemonteerd. Dat zal de reden zijn dat alleen de linker (voorste) wielas wordt aangedreven, maar: had dat echt niet anders opgelost kunnen worden gezien de technische hoogstandjes die ESU elders in het model heeft toegepast?
De loc werd afgeleverd zoals hier getoond. Het sleepcontact was niet gemonteerd. Later bleek in de doos een afdekkapje te liggen, dat gemonteerd kan worden wanneer het sleepcontact niet wordt gebruikt. Ik heb dat afdekkapje later aangebracht.
Op het wiel linksonder zit een antislip bandje. Onder het wiel rechtsboven is de wissel-sensor zichtbaar.

De onderzijde van het draaistel onder cabine 2.
Hier worden beide wielassen aangedreven.
Op het wiel rechtsboven zit een antislip bandje. Boven het wiel rechtsonder zit de wissel-sensor.
Bij de V200 wordt per draaistel slechts één wissel-sensor toegepast. Bij het Esu model van de BR215 zijn dat er 2 per draaistel: dan wordt het "wissel-hartstuk-geluid" hoorbaar wanneer beide draaistellen over de wissel rijden.

Het interieur van cabine 1.
Mooi ingerichte cabine. Opvallend is de meerkleurig aangeklede machinist. Dat is heel wat anders dan de saaie grijze machinist die bijvoorbeeld in Fleischmann locs zit!

Bovenaanzicht op de binnenzijde van de loc.
De dubbele rookgenerator valt op.

De dubbele rookgenerator is even afgekoppeld.

En dan is de motor met aan beide zijden een vliegwiel zichtbaar.

De loc van beide zijden bekeken. Met weergave van het interieur van de machinekamer wat zichtbaar is door de ruitjes van de kap.

Bovenaanzicht op de binnenzijde van de loc, nabij cabine 1.
Twee grote buffercondensatoren zijn zichtbaar, met daaronder de luidspreker die het geluid naar boven uitstraalt.

Bovenaanzicht op de binnenzijde van de loc, nabij cabine 2.
Hier is de Esu LokSound decoder V4.0 M4 zichtbaar, met daaronder de luidspreker die het geluid naar onder uitstraalt.

Voorzijde van de loc met verwijderde cabine.
Het mechanisme van de beweegbare schacht voor de kortkoppeling is hier zichtbaar.
Opvallend zijn de geperforeerde (en volgens ESU in messing uitgevoerde) opstaptreden op de hoeken aan de voorzijde van de loc en boven de buffers.
Typisch is de toepassing van een grote 3 mm LED die wordt gebruikt voor de verlichting van het instrumentenpaneel!

Het gele licht vanuit het draaistel komt van de LED's waarmee vonkende remmen worden gesimuleerd.

 
 

Foto's van fabrikant Esu
 
Onderstaande modelfoto's, die de fraaie details van het model belichten, zijn afkomstig van de website van Esu, want waarom zelf foto's maken wanneer de fabrikant dat al heeft gedaan?

Een foto van het grote voorbeeld van de loc (uit het boekje dat wordt meegeleverd met de Esu loc: een foto van Klaus Grunwald, Hochburg Hamm 14-10-1965).

 
 
[Versie 1 vandit artikel: 27-1-2019]
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 29-4-2021.