Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in het Fleischmann treinstel ICE-T serie 411

Inleiding

Ik beschik al langere tijd over een 4-delig Fleischmann treinstel van de ICE-T serie 411.
De aankoopdatum is niet meer bekend.
Het treinstel bestaat uit 2 koprijtuigen met nummers 411 007-8 (dit rijtuig bevat een motor) en 411 507-7, een gecombineerd 1e en 2e klasse rijtuig met nummer 411 107-6 en een BordRestaurant rijtuig met nummer 411 207-4.
 
Fleischmann heeft de kanteltechniek van de ICE-T serie mooi nagebootst: in gebogen trajecten kantelen de rijtuigen. Weliswaar ongeacht de snelheid en dat ziet er wel typisch uit wanneer de trein met lage snelheid door een krappe boog rijdt. De pantograaf blijft altijd rechtop staan zodat deze evenals in het grootbedrijf de bovenleiding netjes blijft volgen.
 
Alleen in het koprijtuig met nummer 411 007-8 is een Fleischmann "Rund-motor" ingebouwd en hier is ook voorzien in een 8-polige NEM-aansluiting voor een decoder. Twee wielen zijn kruiselings voorzien van een antislip bandje.
In het niet aangedreven koprijtuig is geen NEM-aansluiting voor een decoder aanwezig. De front- en sluitlichten werden oorspronkelijk geschakeld via een machnische rijrichting-omschakelaar in het draaistel maar dat heb ik in het verleden vervangen door een als functiedecoder gebruikte oude Lenz-decoder.
 
De koprijtuigen zijn voorzien van gele LED's voor de frontverlichting en rode LED's voor de sluitverlichting. De gele LED's heb ik tijdens deze upgrade vervangen door warmwitte LED's, dat oogt veel beter.
De binnenverlichting heb ik destijds zelf gemaakt met warmwitte Telux-LED's op stroken gaatjesprint. Dat was in de tijd dat LED-strips van bijvoorbeeld Digikeijs nog niet verkrijgbaar waren. Deze binnenverlichting functiuoneert nog prima.
 
Ik heb een LokSound 5 decoder van Esu met 8-polige NEM-stekker toegepast met de meegeleverde sugar cube speaker opgebouwd met volledige klankkast.
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu en is eigenlijk bedoeld voor de ICE3: S0217-LS5H0M4-ELok-BR403_ICE3-V1-R1. Een specifiek geluidsproject voor de DB serie ICE-T is (nog) niet beschikbaar bij Esu.

 
 
 

Functies van de sounddecoder in het Fleischmann treinstel DB ICE-T

 
Het betreft Esu soundproject S0217-LS5H0M4-ELok-BR403_ICE3-V1-R1 (bedoeld voor de DB ICE3).
Met F2 wordt uitgang AUX2 geactiveerd. Dat was bedoeld voor de cabineverlichting, maar die heb ik niet ingebouwd.

 
 
 

Opmerkingen over het Fleischmann treinstel DB ICE-T

Het treinstel rijdt zonder sound veel stiller dan voorheen: de "Rund-motor" maakte met een standaard oude Lenz decoder veel herrie.
Met ingeschakelde sound rijdt het model weer als nieuw, de inbouw van de lokSound decoder is dus zeker een verbetering!
Het is opmerkelijk dat de trein, ondanks het ingebouwde kantelmechanisme, heel goed door de deels krappe bogen op mijn modelbaam rijdt.
 

 
 
 

Foto's van het Fleischmann treinstel DB ICE-T

Het aangedreven koprijtuig.
Hier is de sugar cube speaker aangebracht onder de reeds aanwezige gaatjesprint met de warmwitte TELUX-LED's voor de interieurverlichting.
De LokSound V5 decoder is geplaatst in de door Fleischmann vrijgehouden ruimte in de vloer van het rijtuig en niet zichtbaar onder de zwarte tape.

De Fleischmann "Rundmotor".
Met ervoor het printplaatje met de LED's voor de front/sluit-verlichting.
De oorspronkelijke gele LED's voor de frontverlichting zijn hier al vervangen door warmwitte LED's. Het verwijderen van de oude LED's en plaatsen van de nieuwe moet voorzichtig gebeuren. Ze zitten wat scheef, maar het is lastig om de nieuwe LED's te solderen als je alleen maar over een "gewone" soldeerbout beschikt. Het resultaat is niettemin oogverblindend: mooi fel warmwit licht.

Het niet aangedreven koprijtuig.
Ook hier wordt de interieurverlichting verzorgd via een op plafondhoogte aangebrachte gaatjesprint met warmwitte TELUX-LED's. Die is eveneens aanwezig in beide hier niet getoonde tussenrijtuigen.

De binnenzijde van de kap van een koprijtuig.
Met tape is de lichtgeleider van de top frontlamp afgedekt, zodat dit licht niet het interieur in schijnt.

De pantograaf is op beide kopruiten aanwezig, en staat ondanks het ingebouwde tilting-mechanisme altijd kaarsrecht omhoog, ook in bogen waar het rijtuig fors overhelt.

De werkplek van de machinist. Het model heeft geen los aangebrachte ruitenwisser maar een opdruk op het glas.

De koprijtuigen hebben nu oogverblindende witte frontlampen.

De vier rijtuigen in de compleet samengestelde ICE-T trein met warmwitte binnenverlichting.

In krappe bogen zie je heel duidelijk dat de trein fors kantelt, maar ook met alle gekoppelde rijtuigen rijdt de trein niettemin prima door deze bogen.

De vernieuwde ICE-T trein in het station op mijn modelbaan.

Het aangedreven rijtuig rijdt over de overweg.

 
 
 

Informatie over de DB ICE-T in het grootbedrijf

Klik hier voor meer informatie over de ICE-T op Wikipedia.
De Baureihe 411 en 415, ook wel Intercity Express of ICE-T genoemd, zijn zeven- en vijfdelige elektrisch treinstellen uitgerust met kantelbaktechniek voor het langeafstandspersonenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
 
 
Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 20-2-2022.