Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in het Fleischmann treinstel Syntus Twents

Inleiding
Het Fleischmann treinstel Syntus Twents heb ik op 25 september 2010 gekocht bij firma Interhobby in Nijmegen.
Het treinstel was natuurlijk al digitaal voorbereid en heeft gereden met een decoder zonder sound.
Het treistel bestaat uit 2 bakken met de UIC nummers 95 84 5020 045-5 NL-SYN 45A en 95 84 5021 045-4 NL-SYN 45B (volgens informatie op Wikipedia, want ik kan deze nummers niet aflezen van het model).
 
Ik heb een LokSound V3.5 decoder van Esu toegepast, die was eerder geïnstalleerd in de DB VT601 maar kwam daar vrij. Deze decoder beschikt over 16 Mbit memory.
 
Ik heb een rechthoekige speaker (met 3 mm tussenframe en eindkap) aangesloten, die was nog beschikbaar uit een setje van een LokSound 5 decoder.
De decoder en de speaker passen prima in de ruimte die Fleischmann heeft bestemd voor de decoder.
 
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu: 53428-LSV35-Diesel-LINT.
 
Aan het einde van dit artikel staat ook informatie over mijn model van het geel/witte Fleischmann treinstel van Syntus.
 
 
 
 
Deze LokSound V3.5 decoder (en speaker) is ingebouwd.

 
 
 

Functies van de sounddecoder in het Fleischmann treinstel Syntus Twents
Uit het Esu soundproject 53428-LSV35-Diesel-LINT: lijst met alle functies.
Dit heb ik in het project gewijzigd:
- Functie F14 AUX1 is de "groene" functiedraad van de decoder, die is aangesloten op de cabineverlichting in Cabine 1.
- Functie F15 AUX2 is de "paarse" functiedraad van de decoder, die is momenteel niet aangesloten.
- Sound "Soundslot 11: Kurzpfiff" achter de condities "Fahrt, Vorwärts" en "Fahrt, Rückwärts" heb ik weggelaten, ik vind het niet nodig dat er bij wegrijden altijd een korte hoornstoot hoorbaar is.
- Achter de conditie "Stand, Vorwärts" heb ik toegevoegd Ausgänge "Aux1: Groen", de cabineverlichting in cabine1 schakelt zo altijd aan wanneer het treinstel in voortwaartse richting stil staat.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound 5.
Het locadres is ingesteld op 45.
CV3 (optrekken) = 10, CV4 (remmen) = 10, CV5 (max speed) = 25.
Het overall volume staat in CV63: 4.

 
 
 

Opmerkingen over het Fleischmann treinstel Syntus Twents
Het treinstel rijdt zonder sound mooi stil, ondanks de toegepaste zeer compacte motor.
De beide assen van het voorste draaistel van de kopbak worden aangedreven. Kruiselings zijn twee wielen voorzien van antislip bandjes. Dat zorgt voor voldoende trekkracht maar ook voor een matige detectie van de wielen in mijn op stroomdetectie gebaseerde bezetmelders wanneer de aangedreven bak voorop rijdt.
 
Het treinstel is standaard voorzien van een geelachtige interieurverlichting. Dat stoort mij niet, alhoewel tegenwoordig warmwitte LED's gebruikt zouden worden.
De gele LED's worden ook gebruikt om de koersborden aan de zijkant en aan de voorzijde van de koppen te belichten en de gele kleur komt daar erg mooi uit.
De interieurverlichting schakelt aan/uit met de front/sluitlichten, het is niet mogelijk om deze met een aparte functie te schakelen, alhoewel dat bij nieuwere versie van de Fleischmann Lint wel mogelijk was.
Typische eigenschap van dit treinstel: wanneer de bijwagen is afgekoppeld werken de front- en sluitlichten van de aangedreven bak niet goed. Ik wist dat niet meer toen ik de aangedreven bak los aan het testen was, en ik zocht mij dus wezenloos naar een fout die er niet was...
 
De bedrijfsgeluiden klinken aardig voor een diesel treinstel, alhoewel een stationair draaiende dieselmotor snel gaat vervelen.
De geluiden klinken bijna identiek als die van mijn model van de Fleischmann Syntus Lint 43, die standaard af fabriek was voorzien van sound, alleen het schakelgeluid ontbreekt en dat is jammer want zorgt tijdens het rijden voor enige variatie.
Er zijn aanvullend 3 functies met een Duitstalige stationsomroep.
Verder zijn goed bruikbaar het signaal van de sluitende deuren (F3) en de ventilator (F10).

 
 
 

Foto's van het Fleischmann treinstel Syntus Twents
 
De beide bakken zijn los gekoppeld, de kap is afgenomen en het interieur is verwijderd.
Aanzicht op de zeer compacte motor en aandrijving.

Het Jacobs draaistel. De tweede bak wordt vastgezet op de hier rood omkaderde pennen en vervolgens gefixeerd door de groen gemarkeerde pal een kwartslag te draaien (met behulp van een schroevendraaier vanaf de onderzijde).

De compacte motor met de aandrijfas en het wormwiel.

Het draaistel is even ontmanteld. Mooi aandrijfsysteem.
Fleischmann heeft zich ingespannen om minimaal bedrading toe te passen, ook bij de stroomafnemers.

Ik wilde verlichting in cabine 1.
Een losse LED van een Digikeijs LED-strip is hiervoor hoog tegen de achterwand van de cabine gelijmd.
Het linkerbeen van de vrouwelijke machinist was al geamputeerd...

De cabine en de lichtgeleiders worden teruggeplaatst in de kap.

De bedrading van de LED voor de cabineverlichting wordt aangesloten op de grone functiedraad AUX1 van de decoder.
Het interieur en de boven liggende print zijn weer aangebracht.

Deze LokSound V3.5 decoder wordt ingebouwd. Deze komt uit de DB VT601.
De speaker komt uit een setje van een LokSound 5 decoder.

De decoder en de speaker passen prima in het compartiment waar Fleischmann aanbeveelt om de decoder te plaatsen.

Hier is de boven liggende print weer geplaatst.
En vervolgens wordt het compartiment afgedekt met zwarte tape.

De bijagen wordt weer aangekoppeld.

Hier nog even het aanzicht op de bijwagen.

 
 
 

Foto's van het Fleischmann treinstel Syntus Twents op mijn modelbaan
 

Onderstaand foto's uit 2011 herkenbaar aan de forse blauwe Fleischmann machinist.

Dit zijn foto's uit 2021, herkenbaar aan de slanke vrouwelijke machinist goed zichtbaar onder de witte interieurverlichting.
Het treinstel draagt de handtekening van Hennie Kuiper en heeft als bestemming Almelo.
Hennie Kuiper was een voormalige Nederlandse profwielrenner.

 
 
 

Over het geel/witte Fleischmann treinstel Syntus Lint op mijn modelbaan
Ik beschik ook over een model van de geel/witte Syntus Lint met nummer 43 en bestemming Zutphen dat af fabriek was voorzien van een sound decoder LokSound 3.5 met 16 Mbit memory.
Ik heb dat treinstel gekocht op 29 december 2007 bij firma Interhobby in Nijmegen.
Het model is niet voorzien van de naam van een bekend persoon, alhoewel Syntus 43 wel gekoppeld is geweest met de naam van dichter/schrijver Willem Wilmink.

Foto's van dit treinstel.

Uit de handleiding van Fleischmann: overzicht van de beschikbare sounds en specifieke CV-instellingen.

De beide bakken met afgenomen kap. De ronde speaker is goed zichtbaar op de bodem van de aangedreven bak, het lijkt bijna wel een "ballenbak" voor kinderen... De vele passagiers in dit treinstel trekken zich er niets van aan.

Bij dit treinstel heb ik een zwart masker aan beide koppen toegepast om enigszins te voorkomen dat bij ingeschakelde sluitlichten het gele licht van de interieurverlichting doorschijnt in de bovenste frontlamp.


 
 
 

Informatie over de Syntus Twents in het grootbedrijf
Wie meer wil weten over de Lint in dienst bij Nederlandse vervoerders verwijs ik door naar het boek "Wadlopers en Buffels GTW's en Lints", geschreven door Peter van der Meer, een uitgave van uitgeverij Alk.
Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's over de Coradia Lint in Nederland.
Hiernaast staat een foto van de voorzijde van het boek.
 
 
De Coradia LINT, ook bekend onder de naam Syntus LINT en officieel Alstom Coradia LINT 41/H, is een tweedelig treinstel met dieselmechanische aandrijving. Deze lighttrain met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer wordt in Nederland ingezet door spoorwegondernemingen Keolis (voorheen Syntus) en Arriva. Voorheen werden ook enkele treinstellen ingezet bij Veolia.
 
In de loop van 2001-2006 werden bijna alle LINT-treinen van Syntus vernoemd naar bekende streekgenoten. Deze treinstellen hebben op de buitenkant een eigen naam van een bekende persoon uit het heden of verleden. In ieder treinstel bevindt zich daarnaast een afbeelding met beschrijving van de betreffende persoon. Syntus wil hiermee zijn intensieve binding met de regio en zijn inwoners benadrukken. Na de revisie van de stellen 36, 38-45 in 2013 en 2014 zijn de namen van de stellen verwijderd.
 
Klik hier voor meer informatie op Wikipedia.
 

Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 9-4-2021.