Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Goederenloods

Inleiding
Nog meer aanpassingen op de modelbaan: de goederenafhandeling is fors uitgebreid.
 
De wijzigingen op de modelbaan begonnen begin mei 2019 met de reeds aanwezige grote goederenloods: die werd zo'n 10 cm verplaatst zodat een opstelspoor verlengd kon worden met ruim 40 cm.
Ik vond het nu tijd voor nog meer aanpassingen, namelijk:
- Het laadperron van de grote goederenloods verlengen met behulp van een reeds aanwezige kleine loods met laadperron
- Het diesel tankstation voor treinen op het terrein van de grote goederenloods verplaatsen om ruimte te maken voor het verlengde laadperron
- Het garagebedrijf en de goederenoverslag Schenker afvoeren om plaats te maken voor een nieuwe goederenloods met groot laadplatform
 
 
 
Op deze foto is de oude situatie rondom de goederenafhandeling zichtbaar, met omkaderd wat inmiddels is aangepast:
- Blauw omkaderd: het garagebedrijf en overslagstation Schenker zijn afgevoerd want moesten plaats maken voor de nieuwe goederenloods met groot laadperron.
- Rood omkaderd onderzijde (grote kader): deze kleine loods met laadperron is verplaatst voor de gewenste verlenging van het laadplatform van de grote goederenloods.
- Rood omkaderd bovenzijde (kleine kader): het diesel tankstation moest plaats maken voor het vergrote laadplatform en is verhuisd

 
 
 

Bouw van de nieuwe goederenloods
Basis van de nieuwe loods is een bouwpakket van Faller: "Faller Loods met laadperron aan kopse kant" met artikelnummer 120265, hieronder rechts op de foto.
Deze loods lijkt overigens erg veel op het bouwpakket "Faller H0 Magazijn" met artikelnummer 191739: het betreft hetzelfde gebouw echter voorzien van vakwerk, hieronder links op de foto.
Het is daarom niet verwonderlijk dat bouwpakket 120265 veel onderdelen bevat die niet gebruikt worden, met name de vakwerk-gietdelen.
Dit bouwpakket stamt vermoedelijk nog uit het POLA-tijdperk.

 
 

Het bouwpakket kan makkelijk worden gemonteerd.
Hier mijn op- en aanmerkingen over dit bouwpakket:

  • De opstaande markeringen op de bodemplaat (met name bij de hoeken) zijn normaal bedoeld als hulpje om de muurdelen netjes en haaks op elkaar te kunnen monteren. Dat past echter niet bij dit bouwpakket: de muurdelen moeten op 1 tot 2 millimeter vanaf die markeringen gelijmd worden: slordig!
  • De schuifdeuren hoeven niet gelijmd te worden, dan kunnen ze worden opengezet. Achter de 4 paren schuifdeuren is alleen een platform van enkele centimeters breed aanwezig en dan niets meer: argeloze bezoekers vallen dus maar zo in een diep gat. Wanneer je verlichting aanbrengt in het pand valt dat wel erg op. Ik heb daarom een lichtgrijze kartonnen plaat als vloer aangebracht.
  • Het standaard door Faller meegeleverde papieren lichtmasker dat moet voorkomen dat bij gebruik van binnenverlichting de doorschijnende plastic muren wel erg spookachtig oplichten werkt prima. Behalve rondom de schuifdeuren want daar is een grote opening in het masker aanwezig. Het gevolg zal zijn dat de deuren en de muurdelen er direct omheen alsnog licht doorlaten. Ik heb om dat te voorkomen de deuren en de muurdelen met bruine verf geschilderd.
  • Ik had de gemonteerde loods naast het opstelspoor neergezet met enkele millimeters ruimte tussen de goederenwagens en het laadplatform van de loods aan de railzijde. Toen ik het dak op de loods plaatste viel het mij op dat het dak wel erg ver uitsteekt: een forse goederenwagen en zeker forse locomotieven, zoals de NS 1200, raken dan het dak.
    Mijn oplossing: de loods circa 6 millimeter verder van het opstelspoor afplaatsen. De breedte van het laadplatform aan de railzijde heb ik vergroot met onderdelen uit het bouwpakket die toch niet gebruikt worden. Komen ze toch nog van pas!
  • Op het dak moeten dakramen en schoorsteenpijpjes worden gemonteerd, daarvoor zijn echter geen markeringen op het dak aangebracht. Dat maakt montage wat lastig.
  • De kleur van de muren van de loods wijkt af van de kleur op afbeeldingen van het bouwpakket op de website. Dat heb ik al vaker meegemaakt met bouwpakketten van Faller.
  • Het is handig dat de beide dakdelen alleen bij de nok gelijmd hoeven te worden en dat het dak dan zo op het gebouw geklikt kan worden.
  • Het meegeleverde laadplatform is mooi groot, maar toch wat te groot voor de beschikbare ruimte op mijn modelbaan. Ik heb daarom een deel van het platform (het deel met de schuine oprit) afgesneden. De ontstane opening, die langs het opstelspoor wordt gezet, heb ik opgevuld met karton en een stukje Faller muurplaat.

 
 
 

Foto's van de loods
 
De zijkant van de loods. Achter de geopende schuifdeuren is de door mij aangebrachte lichtgrijze vloer zichtbaar.
De muren zijn wit, dat is de achterzijde van het lichtmasker. De muur rondom de schuifdeuren heb ik donkerbruin geschilderd zodat de binnenverlichting niet door de muur heen schijnt.

Een deel van een Digikeijs LED-strip is als binnenverlichting op het plafond gelijmd. Voor extra stevigheid heb ik vooraf een kartonnen plaat op de onderzijde van het lichtmasker gelijmd.

De kartonnen plaat die dient als verhoogde vloer in de loods. Het karton is afkomstig uit de doos van het bouwpakket.

Het laadplatform aan de zijde van het opstelspoor is verbreed met plastic onderdelen uit het bouwpakket die niet gebruikt worden.
De loods kan zo verder van het opstelspoor worden geplaatst zodat het ver uitstekende dak niet in aanraking kan komen met breed geschouderde locomotieven.

Hier is te zien dat het dak met dakgoot ver uitsteekt maar door de verbreding van het laadperron heeft dat geen gevolgen voor de trein die langs het laadperron wordt gereden.

Het grote laadperron met op de voorgrond het daarvan afgesneden deel dat ik niet gebruik.
De open ruimte door het wegsnijden heb ik opgevuld met een plaatje karton met daarop gelijmd een stuk Faller muurplaat: dit deel komt tegen het opstelspoor te staan.
Ik heb verder hekjes (van Auhagen) geplaatst op het laadperron ter bescherming van het werkende personeel.

De goederenloods en het laadperron zijn geplaatst.
Het zichtbare uitgestalde laadgoed en bijbehorende attributen als kruiwagens en steekkarren worden meegeleverd met het bouwpakket. Ik heb dat deels geverfd.
Ik heb het laadgoed voor een groot deel gelijmd op de meegeleverde pallets. Handig bij het (ver)plaatsen op het laadplatform, bijvoorbeeld wanneer het weer tijd is voor een schoonmaakbeurt!


Midden op het grote laadperron staat een lantaarnpaal met 2 lampen.
Dat is een lamp van Faller met artikelnummer 180201 en deze metalen lamp is uitgerust met 2 LED's.
De lamp wordt aangesloten op 12V gelijkspanning. Sluit de lamp niet aan op wisselspanning want dan zal de lamp flikkeren en veel minder licht afgeven dan met gelijkspanning.
De lamp lijkt niet hoog te zijn, maar dat is maar schijn: ik heb er bewust voor gekozen om de mast door de bodemplaat van de modelbaan te laten steken.

Het aanwezige werkvolk (dat kennelijk geniet van een rustpauze) komt uit diverse setjes van Noch en Preiser (artikelnummers onbekend).


Het laadperron van de reeds aanwezige grote goederenloods is verlengd door de reeds aanwezige kleine loods er tegenaan te plaatsen.
Het gebouwtje staat nog los op het laadperron, dat kan ik eventueel verwijderen.


De beide gastanks en het BP diesel tankstation voor treinen zijn verplaatst naar een locatie naast het grote laadplatform van de nieuwe locloods.
De dieseltanks van mijn Artitec Plan-U worden juist gevuld.
Achter het tankstation is een vreemd uitziende loc zichtbaar: dat is een Piko BR110 E-loc waarvan de kap voor test tijdelijk is verwijderd. Toen ik de foto maakte was mij dat niet opgevallen...

Ter afsluiting een bird's-eye view van de aangepaste goederenafhandeling op mijn modelbaan.


 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 21-7-2019.