Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

"Life after Lenz" - Is er leven na Lenz?

 

Inleiding

Stel dat je jarenlang best tevreden bent met producten van een bepaald fabricaat maar plotseling zit het tegen.
De geleverde producten werken niet naar behoren en de firma achter de producten reageert onvoldoende op meldingen van klachten en de importeur geeft al helemaal niet thuis.
Dan kan zo maar als uit het niets het gevoel op komen dat het misschien tijd wordt voor wat anders.
Maar wat?
Dán doemt de vraag op: is er leven na Lenz?

 
 
 

Wanneer ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen ...

Wanneer ik opnieuw zou moeten beginnen met digitale modelspoorbaanbesturing dan zou ik niet voor Lenz kiezen.
Lenz is een lastig systeem om mee te starten want je hebt veel technische kennis nodig en het ontbreekt aan een basis invoerapparaat met een groot display waarmee je al direct op een makkelijke wijze treinen kunt besturen en wissels en seinen kunt schakelen.
Bovendien ben ik nooit echt tevreden geweest over het RS-terugmeldsysteem van Lenz: dat vereist zorgvuldig aangelegde bedrading en het is foutgevoelig: er kunnen makkelijk spookmeldingen optreden, dat zijn terugmeldingen die spontaan worden geactiveerd of meldingen die niet tijdig gereset worden.
 
Nee, ik zou vermoedelijk kiezen voor de Ecos van Esu.
Een eerste versie van de Ecos heb ik omstreeks 2008 enkele weken in huis gehad om voor een kennis te testen: die wilde van de Intellibox overstappen op een ander systeem.
Klik hier voor het artikel dat ik destijds heb geschreven over de Ecos.
De Ecos ziet er mooi uit en nodigt uit om direct mee te starten.
 
Het terugmeldsysteem zou S88 worden (dat kan voor zover mij bekend niet anders bij de Ecos) en dat is een prima werkend systeem, spookmeldingen zijn daar onbekend.
 
En als besturingsprogramma zou ik iTrain kiezen, dat gebruik ik momenteel naast programma Koploper.
Ik gebruik nog steeds vrijwel altijd Koploper omdat ik dit programma goed ken en het volledig is ingeregeld. En het biedt heel goed de mogelijkheid om treinen automatisch volgens een vaste of variabele route te laten rijden, want daar houd ik van: alles rijdt automatisch en ik kan rustig toekijken, ik hoef niet zo nodig een handregelaartje vast te houden.
Beginners raad ik af om voor Koploper te kiezen, het is voor starters een lastig programma, mede omdat er heel veel ingevoerd moet worden, en je krijgt terecht de indruk dat je dezelfde dingen vaker moet invoeren.
iTrain werkt aanzienlijk makkelijk, er is minder invoerwerk nodig voordat je kunt starten, en het oogt aantrekkelijker.

 
 
 

Maar ik wil niet opnieuw beginnen!

Ik heb ooit gekozen voor Lenz en alles vervangen kost natuurlijk veel geld.
Dus is het een betere keuze om de goede delen van het systeem te behouden en geleidelijk aan verbeteringen aan te brengen aan de minder goed werkende delen van het systeem.
 
Wat zijn de kritische delen in mijn systeem?
  • De Lenz command station LZV200
    Met de aankoop van de LZV200 ben je volgens firma Lenz Elektronik voorbereid op de toekomst.
    Helaas verloopt de overstap bij mij niet zonder slag of stoot en kan de LZV200 nog steeds niet optimaal ingezet worden.
    En je mag volgens de firma uitsluitend Lenz componenten gebruiken in je systeem want anders roep je hel en verdoemenis op je af.
    Dit staat namelijk te lezen in de handleiding van de Lenz LZV200 in hoofdstuk 2 met "Wichtige Hinweise":
     
    "Die LZV200 darf nur mit anderen Komponenten des Digital plus by Lenz Systems zusammen verwendet werden.
    Eine andere Verwendung als die in dieser Betriebsanleitung beschriebene ist nicht zulässig und führt zu Verlust der Gewährleistung und Garantie."

     
    Curieus en geeft te denken: Lenz Digital is een super compatibel DCC-systeem volgens de NMRA standaard maar mag niet gekoppeld worden aan DCC-componenten van andere fabricaten??
     
  • Het Lenz RS-terugmeldsysteem
    Het RS-terugmeldsysteem van Lenz vereist een zorgvuldig opgebouwde bedrading en is foutgevoelig. Er kunnen makkelijk spookmeldingen optreden, dat zijn terugmeldingen die spontaan worden geactiveerd of meldingen die niet tijdig gereset worden. Het kan bijzonder lastig zijn om de oorzaak van spookmeldingen op te sporen.
    Ingeval er veel terugmeldingen in korte tijd verwerkt moeten worden kan het voorkomen dat het RS-terugmeldsysteem in combinatie met de Lenz centrale/versterker en/of de gebruikte PC-interface het even niet meer aan kan. Vermoedelijk kan met name de PC-interface voor een vertragende factor zorgen. Bij andere terugmeldsystemen zou dit minder een probleem zijn.
    De beste oplossing is een ander terugmeldsysteem te kiezen zoals het S88 systeem.
    Alle op stroomdetectie gebaseerde bezetmelders in mijn modelbaan besturingssysteem kunnen in gebruik blijven, ze zijn netjes voorzien van optische koppelingen en kunnen zo zonder problemen op elk ander systeem aangesloten worden. Ik hoef dus alleen de LR10X modules te vervangen door andere.
    De keuze van een ander terugmeldsysteem vereist ook de keuze van een ander DCC command station.
     
  • De Lenz schakelmodule LS150
    Ik beschik over 1 stuks Lenz LS150 schakelmodule en die schakelt 6 wissels op mijn modelbaan.
    Deze module werkt doorgaans naar behoren maar heeft ook de onhebbelijke eigenschap om af en toe uit te vallen. De reden hiervan is niet geheel duidelijk, mogelijk gebeurt het wanneer een te grote totaal-stroom geschakeld moet worden.
    In shut off mode schakelt de module niet meer en dat merk je pas wanneer treinen een andere route gaan rijden dan gepland omdat wisselstraten niet meer worden ingesteld. In het ergste geval kunnen treinen dan tegen elkaar knallen maar met een beetje geluk detecteert programma Koploper dat een trein niet de gewenste route rijdt en geeft tijdig een spookmelding waardoor de baanspanning afschakelt.
    De module moet vervolgens op een speciale wijze gereset worden (de wisselspanning voor de voeding vervangen door JK-baanspanning, een wisselopdracht geven met de handregelaar en vervolgens de wisselspanning voor de voeding weer aansluiten), daarna werkt de module weer normaal.
    Dit gedrag van de module is uiterst irritant en treedt veel te vaak op: ik wil de Lenz LS150 daarom nog een keer vervangen door een andere module die dit gedrag niet vertoont.
     
  • Programma Koploper
    Koploper is een gedateerd programma met een verouderde look en feel en zal naar verwachting niet meer uitgebreid of aangepast kunnen worden na het overlijden van Paul Haagsma, de programmeur van programma Koploper. Ik gebruik het programma echter nog steeds en bijvoorkeur omdat het volledig is ingeregeld op mijn modelbaan en alles kan wat ik wil.
    Het programma gaat echter wel eens in de fout bij de aansturing van Lenz. Ik behoorde destijds tot het testteam van Paul Haagsma voor Lenz en Paul Haagsma is enkele malen bij mij thuis geweest om testwerk uit te voeren. Er zitten echter nog wat problemen in Koploper bij de aansturing rondom het opstarten en met name tijdens het herstellen van een kortsluiting. Dan komt het programma soms in een oneindige lus terecht waar het niet meer uitkomt. Geforceerd afbreken van het programma is dan de enige oplossing en dat leidt helaas tot verlies van gegevens betreffende de actuele status van de treinen die op de modelspoorbaan staan.
    Een oplossing zou kunnen zijn het gebruik van een ander besturingsprotocol dat verder is doorontwikkeld, maar dat vereist een ander DCC command station.
     

 
 
 

Overstappen op een universeel DCC command station

Uit het voorgaande komt naar voren dat ik de behoefte heb aan een nieuw DCC command station dat het liefst nog volledig ingezet kan worden met de huidige digitale besturingscomponenten onder mijn modelbaan en met de huidige door mij gebruikte besturingssoftware (Koploper en iTrain), maar waarbij ik naar behoefte en gefaseerd delen van de besturingscomponenten kan vervangen.
 
Een mooi en veelzijdig alternatief voor de Lenz centrale/versterker vormt de Digikeijs DR5000-ADJ - DIGICENTRAL Multibus Centrale DCC.
Dat is een DCC-centrale met vele aansluiting en het is compatible met de Lenz RS-bus. En het kan gebruikt worden met programma's Koploper en iTrain.
 
 
Onderstaande informatie over de DR5000 is afkomstig uit de handleiding van de DR5000
 
Algemene productinformatie
De DR5000 is een universele DCC-besturingscentrale met bijna alle momenteel beschikbare busaansluitingen.
De centrale eenheid kan worden bediend met alle LocoNet® en XpressNet apparaten en via WLAN met mobiele handbediening. De DR5000 kan worden aangesloten op een PC via LAN, Wi-Fi of USB. Het LocoNet®, Z21®, DR Command® of XpressNet® protocol kan worden geselecteerd voor communicatie met de PC. Hierdoor kan de DR5000 communiceren met alle ondersteunende software zoals iTrain®, Koploper® Windigipet® Train Controller® en RocRail®.
Randapparatuur zoals de Roco® Multimaus®, Roco® Wlan Multimaus®, de Lenz LH01®, de Daisy II® (bedraad of draadloos in verbinding met de radio master) en andere LocoNet® of XpressNet® compatibele apparaten kunnen gelijktijdig worden aangesloten en gebruikt.
 
De maximale uitgangsstroom van de DR5000 is 3 Ampère. Als er meer vermogen nodig is, gebruik dan een booster met een H-brug aan de uitgang, zoals de DR5033. Oudere boosters met een gemeenschappelijke massa-aansluiting (bijv. Märklin®, Uhlenbrock®) zijn niet geschikt en veroorzaken kortsluiting en/of schade aan de DR5000.
 
 
 
Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn
Het klinkt allemaal best mooi, eigenlijk te mooi om waar te zijn.
Dat is inmiddels enkele malen via naar mij gestuurde e-mail berichten bevestigd door enkele (voormalige) gebruikers van dit systeem.
Het systeem blijkt zeker niet zo perfect en feilloos te werken als de specificaties doen geloven.
Voor mij reden om dit systeem niet aan te schaffen!
 
Ik blijf voorlopig maar vasthouden aan het Lenz systeem ondanks de problemen met de LZV200.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 5-2-2020.