Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Verbeterde stroomafname en detectie van treinstellen Piko Mat54

Inleiding
Ik bezit al langere tijd 2 stuks Mat54 "Hondekop" treinstellen van Piko.
De treinstellen bestaan uit 2 rijtuigbakken, waarvan alleen de aangedreven bak is voorzien van stroomafnemers op de wielen. Geen ideale situatie want bij wissels wil het treinstel nog wel eens stil gaan staan en wanneer het treinstel met de bak zonder motor voorop rijdt worden bezetmelders vaak niet op tijd geactiveerd waardoor het treinstel te ver doorschiet en pas op een wissel tot stilstand komt. De eerder toegepaste oplossing met weerstandslak blijkt bij dit treinstel niet optimaal te voldoen.
Actie was dus geboden: het inbouwen van stroomafnemers op alle wielen van de niet aangedreven rijtuigbak, het doorkoppelen van de baanspanning tussen beide bakken en het inbouwen van een functiedecoder voor de frontverlichting in de niet aangedreven rijtuigbak.
 
Piko Mat54 met treinnummer 359

 
 

De stroomafnemers zijn van Mayerhofer, artikelnummer 242573.
Ik heb ze afgeknipt zoals op de foto weergegeven. De aangehouden lengte is ongeveer de afstand tussen beide wielassen van een draaistel minus 5 mm. Een stukje karton met een dikte van ca. 1,2 mm wordt op de stroomafnemers gelijmd als afstandshouder.

 

De stroomafnemers zijn ingebouwd in een draaistel van het treinstel. Vastgezet met wat secondelijm in gelvorm.
Op elke stroomafnemer is een stuk montagedraad gesoldeerd, dat later via de doorvoer in het midden van het draaistel in de rijtuigbak wordt geleid.

 

Nogmaals de ingebouwde stroomafnemers. Meerdere contactstrippen op de wielen moeten voor een prima stroomtoevoer kunnen zorgen.

 

De elektrisch geleidende koppeling tussen beide rijtuigbakken voeren standaard alleen drie signalen voor de frontverlichting van de niet aangedreven bak. Er zijn nog 2 vrije contacten op de connector in de koppeling, maar ik zag het niet zitten om die te benutten om ook de baanspanning door te geven. Daarom heb ik ervoor gekozen om niet meer de signalen voor de frontverlichting door te geven via de elektrische geleidende koppeling, maar de baanspanning.
Voor de aansturing van de frontverlichting van de niet aangedreven bak moest dus een functiedecoder worden ingebouwd, ik heb gekozen voor een Tams FD-R functiedecoder. Deze heb ik eerder toegepast en staat beschreven bij de treinprojecten op deze website.
In de functiedecoder heb ik adres 359 geprogrammeerd, het treinnummer van het Mat54 treinstel.

 

De draaistellen met de stroomafnemers zijn ingebouwd in de rijtuigbak, de bedrading vanaf de elektrisch geleidende koppeling is verbonden met de stroomafnemers om de baanspanning uit te kunnen wisselen met de andere bak, en de functiedecoder is aangesloten en verbonden met de stroomafnemers en de frontverlichting van deze bak.

 

De functiedecoder past prima in deze ruimte.

 

De bedrading is met plakband vastgezet, dat ziet er beter uit.
Kap erop en bijna klaar...

 
 
Afronding
Bijna klaar. De aangedreven rijtuigbak moet nog even worden geopend.
De bedrading van de elektrisch geleidende koppeling is in deze bak nog verbonden met aansluitingen voor de frontverlichting in de niet aangedreven bak: dus losknippen en de draden die vanaf de locdecoder in deze aangedreven rijtuigbak komen isoleren.
De gele draad vanaf de koppeling wordt verbonden met de rode draad van de stroomafnemers aan de rechterkant van de aangedreven bak (rechts wanneer deze bak vooruit rijdt), de blauwe draad van de koppeling wordt verbonden met de zwarte draad van de stroomafnemers aan de linkerkant van de aangedreven bak. De witte draad wordt niet meer gebruikt.
Kap er weer op en klaar.
De hondekop is voorzien van perfecte stroomafnemers, blijft nooit meer stil staan en beide koppen zorgen voor een prima detectie op bezetmelders.

 

Ook mijn groene Hondekop Mat54 met treinnummer 343 heeft dezelfde behandeling ondergaan als zuster treinstel 359 en rijdt nu even voorbeeldig rondjes over mijn modelbaan.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 21-6-2014.