Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: nieuwe sounddecoder
in dieselloc Mehano R4C G2003

Inleiding
Mehano heeft in het verleden bijzonder fraaie modellen uitgebracht, waaronder een model van dieselloc G2003 "European Bulls" van spoorwegonderneming R4C (Rail4Chem).
Mehano is helaas gestopt met de fabricage van treinen alhoewel op de website nog wel treinmodellen staan.
 
Ik heb de Mehano loc R4C G2003 op 4 november 2006 gekocht bij firma Wentink in Arnhem.
Op de doos staat: artikelnummer: T275-SYM CAB-EU.BULLS, ordernumber 2295 -DC/DIG/SOUND.
 
De loc was voorzien van een LokSound V3 sounddecoder maar de geluidsmogelijkheden daarvan zijn beperkt. Destijds klonk het geluid heel fraai maar het kan tegenwoordig veel beter.
Dus: tijd voor een upgrade.
 
Voor de upgrade is een nieuwe decoder nodig met een 8-polige NEM-steker, dat was destijds de norm.
Ik heb een LokSound V4.0 M4 met artikelnummer 64400 van Esu aangeschaft.
Deze decoder wordt geleverd met een ronde speaker, maar die gebruik ik niet want de Mehano loc is al uitgerust met een goed functionerende rechthoekige speaker.
Verder is een geluidsproject nodig. Die heb ik gedownload van de website van Esu, geschikt voor de LokSound V4.0 M4: 66445-LSV4.0M4-Diesel-G2000BB-MTU-R1.
 

 
 
 

Functies van de sounddecoder in de Mehano R4C G2003
Uit het Esu soundproject 66445-LSV4.0M4-Diesel-G2000BB-MTU-R1: lijst met alle functies.
Functie AUX1 gebruik ik niet, dat is de "paarse" functiedraad van de decoder en die is niet aangesloten.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound V4.0 M4.
 
Opmerking over de programmer: de Esu programmer is standaard voorzien van een 9-polige D-connector voor de seriŽle RS232 aansluiting. Esu levert een USB naar serial omzetter, maar ik gebruik een omzetter van FTDI (ooit via mijn werk aangeschaft bij Farnell). Dat werkt perfect.
 
Het locadres is ingesteld op 2003.
Het overall volume staat in CV63: 192.

 
 
 

Opmerkingen over de Mehano R4C G2003
De Mehano loc is al 15 jaar oud maar ziet er nog prima uit. Het is jammer dat Mehano geen treinmodellen meer maakt.
De loc is voorzien van scherpe opschriften en is goed gedetailleerd.
De front- en sluitverlichting is uitgerust met LED's, er is enige lichtlek. Voor de frontverlichting worden gele LED's gebruikt, dat zouden tegenwoordig warm witte zijn, maar ik stoor mij niet aan de gele LED's.
De front- en sluitverlichting kan niet per cabine worden uitgeschakeld, de elektronica in de loc is daarvoor niet ingericht.
 
In de loop van de tijd zijn er helaas wel enkele onderdelen van de loc gevallen en niet meer terug te vinden. Zo ontbreken momenteel een zandstrooier, een buffer en een ruitenwisser...
 
Met de nieuwe decoder komen de geluiden veel beter tot hun recht.
Het name ook het motorgeluid, het remgeluid en de typhoons (hoog, laag en kort).

 
 
 

Foto's van de Mehano R4C G2003
 

Bovenzijde van de loc na afname van de kap. Rood gemarkeerd: de soldeeraansluitingen van de 2 bruine luidsprekerdraden vanaf de decoder en de 8-polige NEM-steker vanaf de decoder.

Zijaanzicht van de loc. De motor is zichtbaar. Er is ťťn vliegwiel gemonteerd en de motor drijft via 2 cardanassen alle wielen in beide draaistellen aan. Er zijn 2 antislipbandjes gemonteerd.

De oude LokSound V3 decoder is ondergebracht in de ruimte aan de onderzijde, het klepje is verwijderd.

De nieuwe decoder is aangesloten op de print met de 8-polige stekker en de 2 bruine luidsprekerdraden zijn op de print gesoldeerd. Met een plakbandje wordt de bedrading op zijn plaats gehouden zodat de kap makkelijk teruggeplaatst kan worden.

Nogmaals de loc met gemonteerde nieuwe decoder. Mooi detail: de 2 handmatig draaibare ventilatorbladen.


Ook voor de nieuwe decoder is er volop ruimte aan de onderzijde. De kabelbundel is enkele malen getwist om in te korten en om te voorkomen dat de bundel bij de doorvoer naar de bovenzijde van de print draaiende delen van de aandrijving raakt.

Klepje weer terug en je ziet niets meer van de decoder.

De kap past perfect op het chassis van de loc. Slechts 1 schroefje vastdraaien en het zichtbare afdekkapje eroverheen zetten.
De ventilatorbladen zijn goed zichtbaar onder de roosters.


Foto's van de R4C G2003 op mijn modelbaan.

 
 
 

Informatie over de R4C G2003 in het grootbedrijf
Rail4chem (R4C) was een Duitse spoorwegonderneming die goederen vervoerde maar bestaat niet meer. Opgericht in 2000 werd het bedrijf in 2008 verkocht aan Veolia Transport.
 
De diesellocomotievenserie G2000 wordt sinds het jaar 2000 bij Vossloh in Kiel gebouwd. Deze locomotieven met een dieselhydraulische overbrenging hebben een vermogen van maximaal 2700 kW en een maximumsnelheid van 140 km/h.
De locomotief is toegelaten op de spoorwegnetten van Duitsland, ItaliŽ, Nederland, BelgiŽ, Frankrijk, Zweden, Denemarken en Polen.
 
 

Foto gevonden op de website Railfan Europe.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 27-1-2021.