Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Inbouw van Viessmann overwegbomen

 

Inleiding
Viessmann levert onder artikelnummer 5104 of 5107 een overwegmodule met 2 overwegbomen met eraan hangend hekwerk dat de weg afsluit, zoals dat vroeger gangbaar was, ook in Nederland. De lengte van de bomen bedraagt ongeveer 65 mm.
De bomen staan in gesloten stand horizontaal, in ruststand geheel vertikaal, en openen en sluiten geruisloos, mooi langzaam (totaal ongeveer 4 seconden) en met constante snelheid zonder noemenswaardige schokken.
 
De aansturing kan conventioneel worden uitgevoerd, zoals bij een wissel op het Märklin systeem: de gele en bruine draad van de overwegmodule worden dan aangesloten op een 16 Volt trafo (gele en bruine aansluiting) en door één van de blauwe draden (met groene of rode markering) van de overwegmodule kort te verbinden met de massa-aansluiting van de trafo (bruin) schakelen de bomen in de andere stand.
 
De aansturing kan ook geheel digitaal worden uitgevoerd. In de overwegmodule is een digitale decoder ingebouwd die kan worden gebruikt op DCC en Motorola systemen. De gele en bruine draad van de overwegmodule worden dan verbonden met de digitale baanspanning. En met een schakelopdracht vanuit het digitale systeem op het ingestelde module-adres schakelen de overwegbomen in de andere stand.

 
 

Tips voor het inbouwen
Behandel de overwegbomen en de aangekoppelde aandrijvingskoker voorzichtig, de onderdelen voelen weliswaar stevig aan, maar delen kunnen makkelijk afbreken. De kast waar de boom aanhangt (het groene deel dat zichtbaar is na montage) is niet super degelijk gelijmd. Wanneer de aandrijvingskoker loskomt van de bovenzijde, dan kunnen de beide delen vermoedelijk niet meer vastgezet worden!
De koker om de aandrijving bestaat uit 2 delen die niet netjes gelijmd zijn. Ik heb de beide schaaldelen degelijk op elkaar bevestigd dor er plakband omheen te wikkelen.
De eigenlijke overwegboom kan makkelijk van de groene kast worden losgenomen, dat kan problemen tijdens de montage voorkomen.
Hanteer een overwegboom met aandrijving door hem bij de koker te pakken. Uitnemen: duw van onder de koker omhoog, trek niet aan de groene kast aan de bovenzijde.
Boor voor montage een gat met doorsnede 13 mm. De koker past er dan zonder problemen in.
Ik heb, nadat alles op de juiste plaats stond en de bomen goed waren uitgelijnd, de sokkel aan de bovenzijde met enkele drupjes houtlijm vastgezet op de bodemplaat. Mocht dat op een later moment nodig zijn, dan kunnen de bomen makkelijk worden gedemonteerd. De ring die Viessmann meelevert als vergrendeling van de koker heb ik niet gebruikt.

 
 

Foto's
 
De inhoud van de doos: 2 overwegbomen met aandrijving in de koker en de digitale decoder met bedrading. Er wordt ook een uitvoerige handleiding meegeleverd.

 

Na montage van de bomen een blik onder de baan: de digitale overwegmodule hangt nog los te bungelen.
In de rode cirkel is zichtbaar hoe de 2-polige steker met de gele en bruine draad van één van de bomen moet worden aangesloten op de module: dat mag alleen op de aangegeven wijze!
De voeding van de overwegmodule (gele en bruine draad) is aangesloten op de digitale JK-baanspanning. Aangezien ik de overweg digitaal wil schakelen, zijn verder geen draadverbindingen nodig.

 

De overwegbomen zijn open.
Mooi plaatje met de oude man, de Amerikaanse auto en de scooter.

 
 

De overwegbomen zijn gesloten.
De Andreas-waarschuwingslichten zijn actief en knipperen om-en-om.
De overwegbomen waren net iets te kort om de weg geheel af te sluiten (de weg is 70 mm breed, de lengte van een overwegboom meet 65 mm, maar het eronder hangende hekwerk is slechts 60 mm breed).
Ik heb daarom strookjes trottoir-karton langs de randen van de weg geplakt, dat oogt ook netter en er kunnen voetgangers geplaatst worden.
Ook de meegeleverde steunen waar de gesloten bomen op rusten kunnen zo makkelijker geplaatst worden. De aangegoten insteekvoet heb ik overigens afgesneden, ik ga de steuntjes lijmen op het trottoir, ze staan nu nog los. De "vanghaak" is helaas zo klein, ook al heb ik deze wat ruimer gemaakt met een vijltje, dat de boom wel heel precies moet landen! Ik overweeg om zelf een wat ruimere vanghaak te maken.

 
 
 

Verdere aankleding van de overweg
Ik heb waarschuwingslichten met één Andreaskruis (dat zouder er eigenlijk twee moeten zijn want mijn overweg is dubbelsporig) naar Duits voorbeeld toegepast, in totaal 4 stuks. Die worden onder andere per 2 stuks geleverd door Conrad onder artikelnummer 210153 (bouwpakket).
Verder gebruik ik ook een overwegbel, die ik ooit bij Conrad heb gekocht, maar waarvan het artikelnummer onbekend is.
De lichten en de bel werken automatisch en worden aangestuurd via een elektronicamodule op basis van een PIC-microcontroller, die ik het verleden zelf heb gebouwd en geprogrammeerd. Als trigger voor het activeren van de lichten en de bel worden bezetmelders gebruikt in beide sporen van de overweg over een afstand van circa 50 cm links en rechts van de overweg.
De zelfbouw overwegmodule gebruikte ik ooit ook om alternatieve overwegbomen van Conrad te schakelen, maar die bleken dermate fragiel dat ze al snel defect raakten en door mij werden verwijderd.
Ik ben vooralsnog niet van plan om de Viessmann bomen te schakelen via deze zelfbouw microcontrollermodule (maar zeg nooit nooit).
De Viessmann bomen wil ik vooralsnog digitaal aansturen via programma Koploper, op basis van de bezetmelder die toch al aanwezig is.

 
 

Een ander digitaal adres instellen
Af fabriek is digitaal adres 1 ingesteld in de decoder van de overwegmodule.
Er kan een ander adres worden geprogrammeerd, maar dat staat wat omslachtig beschreven in de handleiding, daarom hier even in simpele taal:
- Schakel de baanspanning uit.
- Sluit de voedingsdraden en de schakeldraden van de overwegmodule tijdelijk aan op de baanspanning.
Bij het Lenz-systeem zijn dat baanspanningaansluitingen J en K: sluit de gele draad en blauwe draad met rode markering van de overwegmodule aan op aansluiting J en de bruine draad en blauwe draad met groene markering op aansluiting K.
- Schakel de baanspanning in en wacht enkele seconden.
- Koppel de blauwe draad met groene markering los van baanspanningaansluiting K.
- Geef met de handregelaar een (wissel-)schakelopdracht op het gewenste adres, recht/groen of afbuigend/rood (+ of -). De bomen bewegen ter bevestiging, doen ze dat niet, geef dan het tegengestelde commando (- of +).
 
Ik heb op de hier beschreven wijze met succes adres 121 geprogrammeerd.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 26-7-2020.