Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in het Piko treinstel Talent 2 van DB Regio

Inleiding
Het fraaie rode Piko treinstel type Talent 2 van DB Regio heb ik medio 2010 gekocht bij Conrad.
Het treinstel was natuurlijk al digitaal voorbereid en heeft gereden met een decoder zonder sound.
 
Het is een 4-delig treinstel en de bakken hebben de nummers 442 207 (aangedreven kopbak zonder pantograaf), 443 207 (hiermee gekoppelde tussenbak), 443 707 (tussenbak gekoppeld aan kopbak 442 707) en 442 707 (niet aangedreven kopbak met pantograaf).
 
Het beschikbaar komen van veel geluidsprojecten op de website van Esu, waaronder natuurlijk van heel veel Duitse locomotieven en treinstellen, was voor mij reden om de loc te gaan voorzien van een sounddecoder. Dan zal de loc weer regelmatiger ingezet worden, want op mijn modelbaan rijden voornamelijk locs en treinstellen met sound.
 
Ik heb een LokSound 5 decoder met artikelnummer 58410 met 8-polige NEM steker van Esu toegepast. Deze decoder wordt geleverd met een rechthoekige speaker waarvan de klankkast nog moet worden samengesteld met tussenframes en eindkap op basis van beschikbare inbouwruimte. Bij dit treinstel paste de speaker met 3 mm tussenframe en eindkap mooi midden in de motorwagen op een van buiten af niet zichtbare locatie.
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu: S0321-LS5H0M4-Elok-BR442_Talent 2-V1-R1.
 

 
 
 

Functies van de sounddecoder in het Piko treinstel Talent 2
Uit het Esu soundproject S0321-LS5H0M4-Elok-BR442_Talent 2-V1-R1: lijst met alle functies.
Functie F8 AUX1 is de "groene" functiedraad van de decoder, die is niet aangesloten.

En een lijst met de volume instellingen van alle geluiden.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound 5.
Met programma LokProgrammer kunnen alle instellingen van de decoder naar believen en heel overzichtelijk ingesteld worden. Daar kan zelf prutsen met CV's niet tegenop!
 
Het locadres is ingesteld op 442.
CV3 (optrekken) = 40, CV4 (remmen) = 40, CV5 (max speed) = 150.
Het overall volume staat in CV63: 100.

 
 
 

Opmerkingen over het Piko treinstel Talent 2
Het treinstel bestaat uit 4 bakken maar ik heb één tussenbak niet gekoppeld, en wel de bak met de minste apparaten op het dak gemonteerd met nummer 443 207. Een 3-delig treinstel vind ik mooier.
 
De loc rijdt zonder sound redelijk stil. De kleine wielen zijn echter goed hoorbaar wanneer ze over wissels rijden.
De beide assen van het voorste draaistel van de kopbak zonder pantograaf worden aangedreven. Alle wielen zijn voorzien van antislip bandjes. Dat zorgt voor voldoende trekkracht maar ook voor een zeer matige detectie van de wielen in mijn op stroomdetectie gebaseerde bezetmelders waardoor de trein makkelijk doorschiet wanneer de aangedreven kopbak voorop rijdt.
 
Ik heb de loc al enige tijd geleden voorzien van binnenverlichting met (deels aan elkaar gekoppelde stroken) Digikeijs LED-strips.
Dat zag er in het donker altijd tamelijk spookachtig uit want de rode wanden van het treinstel laten licht door...
Ik heb dat nu enigszins opgelost door delen van de binnenkant van de bakken zwart te schilderen. Verder is de LED-verlichting minder fel ingesteld. Ook de lichtlek van de front- en sluitlichten van de kopbakken is aangepakt door ook de binnenzijde van de kop zwart te schilderen. De frontruit en de lamp armaturen heb ik daarvoor even verwijderd.
 
De bedrijfsgeluiden klinken goed.
Na inschakelen is in stilstand een typische "50 Hz"-brom hoorbaar. Zodra het treinstel gaat rijden is bij lagere snelheden het wat "zangerige" geluid van de motoren en de aandrijving hoorbaar, dat klinkt mooi en verveelt niet.
Het remgeluid klinkt heel beschaafd.
Er zijn maar liefst 7 functies met een Duitstalige stationsomroep!
Heel bruikbaar op stations is F16, het openen en sluiten van de deuren. In programma Koploper kan dan aan event "Gestopt" worden gekoppeld F16 "Aan" en aan event "Gaat weer rijden (gewenst)" F10 het conducteursfluitje "2 seconden Aan" gevolgd door functie F16 "Uit na 4 seconden".
Verder noemenswaardig: de ventilator voor de motoren (functie F4) en voor de oliekoeler (functie F19).
 
Ook op oude door mij gemaakte foto's (verderop in dit artikel) is zichtbaar dat het model niet is voorzien van de imitatie Scharfenberg koppelingen. Die moet ik nog eens opzoeken.

 
 
 

Foto's van de Piko 442 707 Talent 2
 
De kap van de aangedreven bak is verwijderd, en het interieur is uitgenomen.
Dat laat de bovenzijde zien van het printje met aan de onderzijde de 8-polige aansluiting voor de steker aan de LokSound decoder die al is gemonteerd. De ruimte in het compartiment voor de decoder is beperkt en de schroeven van het printje zijn wat losgedraaid zodat het afdekklepje van het decoder compartiment aan de onderzijde nog dicht kan.
De beide bruine draden aan de linkerzijde zijn de speaker aansluitingen, die gaan via de bovenzijde over de LED-strip van de binnenverlichting naar de speaker.

Het decoder compartiment vanaf de onderzijde van de bak, zonder en met afdekklepje. De LokSound decoder past er maar net in.

En hier is de speaker geplaatst met 3 mm tussenframe en het afdekkapje, dat zit mooi klemvast en het geluid is prima te horen.

Een restant LED-strip van DigiKeijs met 2 LED's wordt gebruikt als cabine verlichting van de cabine in de aangedreven kopbak. Aangezien dat niet op het plafond kan, dan maar tegen de achterwand achter de machinist.
Vanwege de cameraflits wordt er zichtbaar reclame gemaakt voor DigiKeijs!
De "plus"-spanning is dichtbij beschikbaar op het printje met de bovenste front-LED. De "min"-spanning is met een extra draad onder het interieur gelegd en aangesloten op de groene "AUX1"-draad van de decoder.
De cabineverlichting kan zo geschakeld worden met functie F8.

Het interieur is toch verwijderd, dan zijn de motor met beide vliegwielen en de aandrijving op één draaistel via een cardankoppeling zichtbaar.

De onderzijde van het aangedreven draaistel laat zien dat alle wielen zijn voorzien van een antislip bandje. Prima trekkracht maar slechte detectie van dit draaistel via bezetmelders!

En zo koppelt de kopbak met de tussenbak via een 8-polige connector waarmee de rijspanning en de signalen voor de verlichting worden doorgegeven via elk rijtuig. Mooie oplossing van Piko.
Op alle wielen zijn stroomafnemers gemonteerd.
De hier zichtbare weerstand beperkt de stroom voor de Digikeijs LED-strip in elke bak.

De binnenzijde van een kopbak. Zwart geschilderd en deels voorzien van zwarte tape zodat bij nacht de wanden niet zo doorschijnen...

Mooie detaillering van de apparatuur bovenop de aangedreven kopbak.

 
 
 

Foto's van de Piko 442 707 Talent 2 op mijn modelbaan
 

Foto's uit 2010 na het aanbrengen van binnenverlichting in het treinstel dat toen nog met alle vier bakken reed.

 
 
 

Informatie over treinstel type Talent 2 in het grootbedrijf
 
Veel informatie op Wikipedia.
Van Esu: Ab 2008 lieferte Bombardier Transportation den Typ Talent 2 in bislang 325 Exemplaren an derzeit vier Betreiber. Der wegen seiner charakteristischen Stirnseiten als „Hamsterbacken“ bezeichneten Elektrotriebzüge werden als Baureihe 442 geführt und sind als zwei- bis sechsteilige Züge im Einsatz. Im angetriebenen Drehgestell sitzen zwei Elektromotoren, die Gesamtleistung der Triebzüge liegt zwischen 2020 (Zwei- und Dreiteiler) und 4040 kW (Sechsteiler). Die Höchstgeschwindigkeit beträgt einheitlich 160 km/h. Die Züge kommen mit unterschiedlichen Tür- und Innenraum-Konfigurationen als S-Bahnen oder Regional-Expresse zum Einsatz.
 

Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 27-3-2021.