Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Piko BR110

Inleiding
Piko levert onder artikelnummer 51734 een fraaie oriëntrode uitvoering van de DB Eloc DB110 met nummer 110 236-7.
Deze loc is voorzien van een Piko/Esu LokSound decoder V4.0 M4 met een PluX22 aansluiting.
 
Het model is goed gedetailleerd, met name ook op het dak en in de cabine.
De loc is voorzien van witte LED-frontverlichting en rode sluitlichten.
Ook is er apart schakelbare cabineverlichting en verlichting van de machineruimte.
Leuk detail is de vonk van de schakelwals tijdens optrekken en afremmen, die synchroon met het hoorbare geluid van de wals wordt afgevuurd. Die vonk is zichtbaar door één ventilatierooster aan de zijkant van de loc.
 
Specificaties: DB tijdperk V; Lengte over de buffers: 190 mm; Minimale radius: 360 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Piko.
Want waarom zelf foto's maken wanneer de fabrikant dat al heeft gedaan?

Onderstaande foto's zijn van een andere uitvoering van de BR110, namelijk met gewijzigd front (zogenaamde "Bügelfalte"). De opbouw van deze loc is verder identiek aan mijn model.

 
 
 

Lijst met alle functies van de LokSound decoder in de Piko BR110
De Piko BR110 met artikelnummer 51734 is voorzien van een Piko/Esu LokSound V4.0 M4 decoder (met artikelnummer 56349).
 
De loc rijdt zonder ingeschakeld geluid geruisloos en netjes rond.
 
De sound decoder is voorzien van 28 functies.
Apart schakelbaar zijn de cabineverlichting (had feller mogen zijn) en de verlichting van de machineruimte.
De aanwezige geluiden klinken uitstekend, zoals bij veel loc's en treinstellen van Piko.
Het starten van de motor en de geluiden van de schakelwals bij optrekken en afremmen klinken zeer realistisch. Het motorgeluid klinkt niet overheersend en is daardoor ook voor langere tijd goed aan te horen, wat bij dieselloc's niet altijd het geval is.
Het schakelen van de schakelwals is hoorbaar maar ook zichtbaar als schakelvonk door één ventilatierooster aan de zijkant van de loc.
Heel apart is de hoorn, want dat klinkt als een stoomfluit!
Origineel is ook het radiocontact bij rangeren. Functie 28 moet 4x achtereen aangeroepen worden, dan wordt steeds een andere afstand tot "stoppen!" gemeld door de rangeerder via de "Rangierfunk".
 

Functie
nummer
Omschrijving
 
Type
 
0Frontverlichting en sluitlichten, rijrichting afhankelijkVerlichting
1MotorgeluidGeluid
2HoornGeluid
3Stationsomroep 1Geluid
4Ventilator motorenGeluid
5Compressor>Geluid
6RangerenRijgedrag, Verlichting
7Achterlicht roodVerlichting
8CabineverlichtingVerlichting
9Sluitlicht keertreinVerlichting
10Verlichting motorruimteVerlichting
11Fluitje conducteurGeluid
12KoppelenGeluid
13Rail-lassenGeluid
14BochtgesnerpGeluid
15Remmen (de)activerenGeluid
16Stationsomroep 2Geluid
17CabinedeurGeluid
18Stationsomroep 3Geluid
19Hoorn kortGeluid
20OliekoelerGeluid
21Remgeluid uitGeluid
22Soundfader (tunnelmodus)Geluid
23HulpcompressorGeluid
24HandremGeluid
25Zand strooienGeluid
26Perslucht leeglopenGeluid
27Rangeren radiocontactGeluid
28Rangeren radiocontact (afstand)Geluid

 
 
 

Programmeren van de LokSound decoder
Het programmeren van CV's verloopt zonder problemen.
Ik heb via de Lenz programmeerrail het decoder adres gewijzigd in 110.
Vervolgens heb ik met Lenz POM het overall volume van het geluid ingesteld via CV 63. Door het gebruik van POM hoor je na wijziging van de waarde direct het resultaat.
 
 
 

Foto's van mijn Piko BR110
 
De bovenzijde van de loc met afgenomen kap. De LokSound decoder is hier onder andere zichtbaar. De speaker is niet zichtbaar onder de printplaat gemonteerd.

In de rode markering is de LED van de schakelwals zichtbaar die wordt afgevuurd bij optrekken en afremmen. Door de opening aan de zijkant van het witte plastic is het licht zichtbaar door het ventilatierooster in de behuizing van de loc.

De bovenzijde van de print in de loc. De LokSound decoder, die in de PluX22-socket op de print is gestoken, is rood gemarkeerd. De speaker is zichtbaar binnen de groene markering.

De print en de daaronder liggende witte kap zijn losgemaakt, konden echter door de korte lengte van de bedrading niet verder opzij gelegd worden. De motor met aan beide zijden een vliegwiel en de cardankoppeling zijn zichtbaar.

In de groene markering is de houder van de speaker zichtbaar.

Mijn model van de BR110 vóór de locloods.
De machinist moet nog een keer worden geplaatst. Ik heb het nog niet aangedurfd om de cabine uit de kap te halen, het was mij niet duidelijk hoe dat zonder schade aan te brengen uitgevoerd moet worden.

 
 
 

Foto's uit het grootbedrijf
 
Het grote voorbeeld van mijn Piko model in Venlo.
Foto gevonden op Railfaneurope.net, foto gemaakt door Leon Schrijvers op 19 november 2008.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 29-7-2019.