Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in het Piko treinstel DB Desiro BR642

Inleiding
Het rode Piko treinstel DB Desiro BR642 heb ik rond 2010 gekocht bij Conrad, de exacte aankoopdatum is niet bekend. Piko artikelnummer 52089. De bakken van dit Piko model hebben nummers 642 067-3 Bpd en 642 567-2 ABp.
Het treinstel was natuurlijk al digitaal voorbereid met een NEM652 interface en heeft na aankoop gereden met een decoder zonder sound.
 
Het is een 2-baks treinstel met ingebouwde LED interieurverlichting die kan worden geschakeld met signaal "AUX1", dat is de groene schakeldraad.
Voor de front- en sluitlichten worden ook LED's gebruikt en die voeren het licht vanaf een vertikaal opgestelde print achter de cabines via lichtgeleiders toe naar de armaturen aan de voorzijde van de bakken, dat ziet er fraai uit zonder lichtlek.
 
Ik heb een LokSound 5 decoder met artikelnummer 58410 met 8-polige NEM steker van Esu toegepast. Deze decoder wordt geleverd met een rechthoekige speaker waarvan de klankkast nog moet worden samengesteld met tussenframes en eindkap op basis van beschikbare inbouwruimte. Bij dit treinstel paste de speaker met 3 mm tussenframe en eindkap op de bodem van de niet aangedreven bak: het metalen chassis van beide bakken is identiek van opbouw en in de niet aangedreven bak is veel ruimte omdat de motor hier niet is gemonteerd.
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu: S0094-LS5H0M4-Diesel-Desiro-V1-R1.
 

 
 
 

Functies van de sounddecoder in het Piko treinstel DB Desiro
Uit het Esu soundproject S0094-LS5H0M4-Diesel-Desiro-V1-R1: lijst met alle functies.
Het aantal functies bij dit project is beperkt.
Functie F10 wordt door Esu kennelijk gebruikt bij een ingebouwde rookgenerator, die is niet aanwezig in het Piko treinstel.
De functies F11 t/m F13 heb ik zelf toegevoegd aan het Esu project:

  • Functie F11 is de "groene" functiedraad (AUX1) van de decoder, die is aangesloten op de interieurverlichting
  • Functie F12 is het geluid van de koppeling
  • Met functie F13 kan het remgeluid hoorbaar worden gemaakt

En een lijst met de volume instellingen van alle geluiden.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound 5.
Met programma LokProgrammer kunnen alle instellingen van de decoder naar believen en heel overzichtelijk ingesteld worden. Daar kan zelf prutsen met CV's niet tegenop!
 
Het locadres is ingesteld op 642.
CV3 (optrekken) = 39, CV4 (remmen) = 39, CV5 (max speed) = 240.
Het overall volume staat in CV63: 150.

 
 
 

Opmerkingen over het Piko treinstel DB Desiro DB642
De loc rijdt zonder sound redelijk stil. De kleine wielen zijn echter goed hoorbaar wanneer ze over wissels rijden.
De beide assen van het voorste draaistel van één van de bakken worden aangedreven. Van deze assen zijn 2 wielen kruiselings voorzien van antislip bandjes. Dat zorgt voor voldoende trekkracht terwijl de detectie van de wielen in mijn op stroomdetectie gebaseerde bezetmelders voldoende is, af en toe schiet dit treinstel toch door.
 
De bedrijfsgeluiden zijn simpel: het standaard tamelijk monotone dieselgeluid zoals dat ook hoorbaar is in de Fleischmann Lint. Het geluidsproject neemt daardoor ook weinig ruimte in, het programmeren is snel uitgevoerd. Mocht ooit een beter geluidsproject voor de Siemens Desiro of van een ander tweemotorig dieseltreinstel beschikbaar komen dan kan dat in de decoder worden geprogrammeerd.
Dat is allemaal makkelijk mogelijk wanneer je zelf over de LokProgrammer beschikt!
Bij het starten zijn beide motoren hoorbaar.
Het remgeluid werd wel heel erg fel weergegeven, dat deed bijna pijn aan de oren. Ik heb het volume hiervan in het geluidsproject lager ingesteld in de Soundslot Konfiguration van programma LokProgrammer. Het volume van Soundslot 18 is nu ingesteld op 40 (was 128).
 
Op dit Piko model zijn de imitatie Scharfenberg koppelingen wel aanwezig, in mijn Piko Talent 2 ontbreken die, zoekgeraakt...

 
 
 

Foto's van de Piko 442 707 Talent 2
 
De kappen van beide bakken zijn afgenomen. Dat gaat makkelijk: eerst iets schuiven in de richting van de kop en dan kan de kap naar boven worden afgenomen.
De beide bakken zijn hier op de kop gelegd.
De LokSound decoder is al gekoppeld via de 8-polige connector. De ruimte voor de decoder is zichtbaar. De decoder past hier niet volledig in, de bovenzijde van het decoder compartiment moet worden open gesneden.

De decoder is in het compartiment gestopt. De beide bruine draden zijn van de speaker, die worden naar de andere bak geleid want daar wordt de speaker ondergebracht. Het afdekklepje kan er weer op.

Aanzicht bovenaf op de treinstel delen met afgenomen kappen en interieur van links naar rechts: de motor met één vliegwiel en de cardanaandrijving.

Aanzicht bovenaf op de treinstel delen met afgenomen kappen en interieur van links naar rechts: de LokSound decoder die even uit zijn compartiment in het interieur is gehaald: de bovenzijde van dat compartiment is open gesneden, zo heeft de decoder iets meer ruimte en kan het klepje aan de onderzijde goed worden gesloten.

Aanzicht bovenaf op de treinstel delen met afgenomen kappen en interieur van links naar rechts: de metalen bodemplaat van de niet aangedreven bak is identiek aan die van de andere bak, er is dus veel vrije ruimte op de bodem.

Aanzicht bovenaf op de treinstel delen met afgenomen kappen en interieur van links naar rechts: in de andere bak ligt hier de motor, maar hier is de ruimte vrij en kan de speaker geplaatst worden.

Tijd voor een testrit zonder de kappen.

De LED's voor de front- en sluitlichten zijn aangebracht op een vertikaal opgestelde print achter de cabine.
Met lichtgeleiders boven en onder de cabine komt het licht bij de lamparmaturen.
Mooie oplossing waardoor er geen lichtlek waarneembaar is aan de voorzijde.

De bovenzijde van een kap met de apparaten en de uitlaat.

 
 
 

Foto's van de Piko DB Desiro op mijn modelbaan
 

 
 
 

Informatie over de Desiro van Siemens Mobility in het grootbedrijf
 
Zie de informatie op Wikipedia.
De Desiro is de naam voor een lighttrain die door Siemens Mobility werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer. De naam is van het Engelse to desire afgeleid.
Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische aandrijving en met dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk, en in verschillende lengtes.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag. De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.
In 1999 werd de eerste Desiro Classic als Baureihe 642 aan de Deutsche Bahn afgeleverd. Naast de Desiro Classic werden de Desiro UK, de Desiro Double Deck en de Desiro Mainline ontwikkeld. De Desiro UK is opgevolgd door de Desiro City.
 

Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 
 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 27-3-2021.