Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco dieselloc NS 612

Inleiding

Piko heeft een nieuwe versie uitgebracht van de NS dieselloc serie 600/2000, de locserie die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Amerikanen naar Europa werd gebracht en waarvan enkele locs door NS werden aangekocht. De loc heeft nummer 612. Dit type loc heeft eerst in Nederland gereden in de 600 reeks en werd later omgenummerd naar de 2000 reeks.
 
Het Piko artikelnummer is 52472.
Ik heb deze loc aangeschaft bij mijn huisleverancier Interhobby in Nijmegen.
 
De loc is voorzien van een Piko sounddecoder type PSD XP 5.1 met PluX22 aansluiting.
De motor drijft via 2 vliegwielen en een cardankoppeling beide draaistellen aan. Op beide buitenste assen is één wiel voorzien van een antislip bandje.
Verder: NEM koppelingsschacht met kortkoppel mechanisme, witte LED frontverlichting, wit/gele sluitlichten, cabineverlichting en verlicht instrumentenpaneel.
 
De kap en de bak onder de loc zijn voor een groot deel van metaal en dat zorgt voor een relatief hoog gewicht. De kap kan mede daardoor ook makkelijk worden verwijderd: eerst aan de onderzijde de bak van de dieseltank verwijderen door 2 schroefjes los te draaien en dan worden de 2 schroefjes zichtbaar waarmee de kap is vastgezet.
Alle relingen en handgrepen zijn ook van metaal en daardoor heel stevig.
 
 
 
Piko zegt dit over het model op haar website:
Sound-Diesellok Rh 600 NS III, inkl. PSD XP 5.1 PluX22 S
Neuheit 2022: Formvariante der BR 65-DE-19-A USA TC als Rh 600 der NS in Epoche III.
Das formschöne Modell berücksichtigt alle länderspezifischen Details der Diesellok.
In der Soundvariante besitzt das Diesellokmodell ab Werk einen PSD XP 5.1 S SoundDecoder der neuesten Generation. Als weiteres Highlight verfügt die Rh 600 über PIKO TrainSound® onboard.
Das Modell zeigt sich in der niederländischen Ausführung der Epoche III.
Markante Eigenschaften dieser Version sind die verstärkten Puffer, die Steckdose an der Front und der fehlende Lufteinlass im Vorbau.
Der bewährte PIKO Motor sorgt in Kombination mit großen, präzise dimensionierten Schwungmassen für ausgezeichnete Laufeigenschaften.
Um hohe Zugkräfte zu garantieren, verfügt das Modell über zwei Haftreifen, die auf den innen laufenden Achsen beider Drehgestelle diagonal angeordnet sind.

 
 
Specificaties: tijdperk III; Lengte over de buffers: 150 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant

Onderstaande mooie promotionele foto's zijn afkomstig van de website van Piko.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Piko NS 2015

 
 
 

Programmeren van de decoder

Het adres van de loc is ingesteld op het locnummer: 612.
Verder heb ik alleen het volume verlaagd naar 75. Dat kan bij deze loc gelukkig weer heel makkelijk via CV63, het adres dat ook Esu gebruikt bij LokSound decoders. Bij andere Piko locs gaat dat heel omslachtig via 2 registers die ook niet met PoM uitgelezen kunnen worden.
Ik heb verder niets gewijzigd aan CV5, de instellingen van de maximum snelheid. Die staat ingesteld op 200 maar de bijbehorende maximum snelheid is al heel laag: bij snelheidsstap 28 zal de omgerekende snelheid zo'n 60 km/uur bedragen.

 
 
 

Opmerkingen over loc Piko NS 612

De locomotief heeft goede rijeigenschappen, is voldoende zwaar, en rijdt zonder sound mooi stabiel en stil.
Met snelheidsstap 1 kruipt de loc super langzaam vooruit: je kunt de millimeters aftellen. En bij geopende kap zie je het vliegwiel op de motoras heel langzaam draaien. Een goede test of de rails voldoende schoon zijn!
Het motorgeluid klinkt prima: een lekker pruttelende diesel.
De typhoons en de bel klinken ook goed.
Zelfs drie functies met het geluid van de deuren en schuifraam. Leuk om een keer aan te horen maar verder gebruik je dat nooit.
Er zijn twee functies met een radiogesprek tussen machinist en rangeerder: lastig om zinvol te gebruiken bij een automatisch rijdende trein.

 
 
 

Foto's van de opbouw van de Piko NS 612

 
De kap van de loc kan worden verwijderd door aan de onderzijde eerst de bak van de dieseltank te verwijderen door 2 schroefjes los te draaien (paars gemarkeerd). Daarna kunnen de groen gemarkeerde schroefjes worden losgedraaid: de kap kan dan compleet worden afgenomen.
De kap en de bak onder de loc zijn voor een groot deel uitgevoerd in metaal en dat zorgt mede voor het hoge gewicht van de loc. Alleen het apart afneembare cabinedeel van de behuizing van de loc is van plastic.

Op de bovenzijde van de loc zitten 2 printjes met nogal wat bedrading en 2 bandkabels naar de print aan de onderzijde.
Aan de ene zijde zit de bufferelco, aan de andere zijde de speaker.
De bedrading is overigens keurig geordend gelegd en de solderingen zien er goed uit.
Toch was er een probleem met één soldering, zie verderop in dit artikel ...
 
Overigens is het opvallend dat in deze loc 5 printplaatjes zijn gemonteerd: 2 bovenin de loc, 2 voor de frontverlichting en 1 aan de onderzijde voor de verbinding met de decoder die in de bak onder de loc wordt geplaatst. De onderste printplaat is met 2 bandkabeltjes verbonden met beide printplaatjes bovenin de loc. Tamelijk arbeidsintensief om te monteren en de onderlinge bedrading die daarvoor nodig is kan makkelijk problemen geven.

Zijaanzicht van de loc met afgenomen kap.
De compacte motor met aan beide zijden een klein vliegwiel (links niet zichtbaar).
Ook hier: zo veel als mogelijk metaal voor extra gewicht.

Aan beide kopse zijden van de loc zit een printje voor de frontverlichting.

De (plastic) cabine kan makkelijk van de kap worden verwijderd door deze aan de zijkanten iets naar buiten te buigen en dan omhoog te bewegen.

Het verlichtbare instrumentenpaneel en boven de cabine de lichtgeleider voor de cabineverlichting.

De lampen aan de bovenzijde lijken rood als ze niet aangestuurd worden maar blijken geel licht te geven, dat past kennelijk bij de uitvoering van de loc met een nummer in de 600 serie. De lampen worden door warmwitte LED's op de bovenzijde van de print verlicht.
Door de LED's met een rode stift of iets dergelijks aan te tippen kan het licht wellicht rood worden gemaakt.
Ik heb dat als proef aan één zijde uitgevoerd door een stukje doorschijnend rood plastic over de LED's te leggen. En het resultaat zag er prima uit!

 
SLORDIGHEIDJE!
Een onverwacht probleem met een soldering en dat is opvallend want de solderingen in deze Piko loc zien er verder best goed uit en de bedrading oogt ook keurig geordend.
 
Na aankoop bleek dat het geluid van de loc niet altijd hoorbaar was, terwijl de loc wel normaal reed en alle verlichting goed functioneerde.
Na 2 dagen kreeg ik het geluid helemaal niet meer aan de praat.
Na onderzoek met een multimeter bleek één van de speaker-soldeerpunten op één van de topprinten geen verbinding te hebben met de speaker.
Ik heb de speaker vrijgemaakt en inderdaad lag één van de speakerdraden los: slechte soldering dus.
Ik heb die zelf maar vastgezet met een soldeerboutje (op onderstaande foto paars gemarkeerd), dat gaat vele malen sneller dan de loc weer in te leveren voor reparatie bij de leverancier.
En het geluid klinkt sindsdien weer zonder problemen!
 

WAARSCHUWING
Het is in het algemeen aan te raden om ingeval van problemen met nieuwe loc's NIET zelf te gaan sleutelen maar de loc in te leveren bij de leverancier.
Ook als je weet dat er een draadje los zit. Zet die alleen zelf vast wanneer je voldoende ervaring hebt met het solderen van elektronische printplaten en beschikt over geschikt gereedschap.
De garantie kan vervallen wanneer je de loc beschadigt!!

Bij het vervangen van de standaard gemonteerde beugelkoppeling door een ander type niet de tussenring vergeten, anders koppelt de loc niet aan wagens!

 
 
 

Foto's op de modelbaan van de Piko NS 612

 
 
 

Staatsiefoto's van de Piko NS 612

 
 
 
 
 

Informatie over de NS 600/2000 serie in het grootbedrijf

 

Meer informatie over de locserie 2000 in het boek "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 600/2000 - De voormalige locs van het US Army Transportation Corps", geschreven door Martin van Oostrom, van uitgeverij Uquilair.
Ik heb dit boek aangeschaft.
Hiernaast staat een afbeelding van de voorzijde van dit boek.
 
 
 
 
Ook in het door Piko meegeleverde gebruikshandleiding staat extra informatie over de loc.
Nadat de VS de Tweede Wereldoorlog ingingen, was het duidelijk dat hiervoor geschikt spoorwegmaterieel nodig zou zijn. Er werd gekeken naar voertuigen uit de binnenlandse industrie om aan de vraag te voldoen. De 65-DE-14 werd voor deze taak uitgekozen. Vanwege het hoge machinistenhuis was deze loc echter niet onbeperkt inzetbaar, zodat er opdracht werd gegeven voor een aangepaste ontwikkeling. Het resultaat was de 62-DE-19A. Na de oorlog integreerde de Nederlandse Spoorwegen 19 locomotieven in de 600-serie. Vrij kort na de overname rustte NS haar machines uit met nieuwe Thomassen-Frichs-motoren. Vanaf dat moment werden de overgebleven 18 locomotieven ingedeeld in de serie 2000. De inzet vond aanvankelijk plaats vanuit Zwolle, met name in het oosten van Nederland. In 1955 verhuisde de serie naar Amsterdam. Tussen 1958 en 1960 werden alle machines buiten dienst gesteld en gesloopt.
Sinds 2017 en 2018 zijn er echter weer twee 62-DE-19A op Nederlandse bodem te vinden bij de museumbedrijven SGB en VSM.
 
 
Zie ook de info op Wikipedia.

 
 

Fraaie foto van de 604 afkomstig van de website van Scaletrading met bronvermelding.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 12-6-2022.