Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Piko NS 1100
Inleiding
Piko levert onder artikelnummer 51362 een mooie Berlijns blauwe uitvoering van de NS Eloc 1100 met nummer 1152.
Deze loc is voorzien van een Piko SmartDecoder 4.1 Sound met PluX22 aansluiting.
Het model is goed gedetailleerd, met name ook op het dak en in de cabine.
De loc is voorzien van witte LED-frontverlichting en rode sluitlichten.
Specificaties: NS tijdperk IV; Lengte over de buffers: 162 mm; Minimale radius: 360 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.
Het onderstaande staat te lezen op de webshop van Piko bij dit model:
Das PIKO Expert Modell der Reihe 1100 der Niederländischen Staatsbahnen NS überzeugt einem gelungenen Formenbau mit
stimmigen Dachrundungen und vielen angesetzten Teilen, wie feine Isolatoren und Stromabnehmer, freistehende Griffstangen und Treppen.
Das Modell besitzt die passenden Lampenformen, scharf gravierte Drehgestellblenden mit realistischen Federpaketnachbildungen und
originalgetreue Nachbildungen der Pufferbohlen. Die Beleuchtung erfolgt mittels LEDs. Die Führerstand- und Maschinenraumbeleuchtungen
sowie die fahrtrichtungsabhängig funktionierenden Front- und Schlusslichter sind mit einem PluX22 Decoder digital schaltbar.
Der schwere Rahmen aus Zinkdruckguss und der Motor mit zwei großen, präzise ausgewuchteten Schwungmassen sorgen für ausgezeichnete Fahreigenschaften
und hohe Zugkräfte. Das Modell verfügt über eine aufgeräumte Platine mit PluX22-Schnittstelle. Der ab Werk eingebaute PIKO SmartDecoder 4.1 Sound
für PluX22 der neuesten Generation beherrscht die Datenformate DCC mit RailComPlus®, Motorola® und Selectrix®.
Der verbaute Lautsprecher ist genau auf den Loktyp abgestimmt. Viele loktypische Geräusche wie Motorengeräusch, Signalhörner,
Bremsenquietschen und weitere schaltbare Funktionen sind einzeln abrufbar. Mit einstellbarem individuellem Mapping.
Das Schlusslicht ist separat schaltbar. Sound ist auch im Analogbetrieb möglich – nur Motorengeräusch.
Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Piko.
Want waarom zelf foto's maken wanneer de fabrikant dat al heeft gedaan?





Lijst met alle functies van de locdecoder in de Piko NS 1100
De Piko NS 1100 is voorzien van een Piko SmartDecoder 4.1 Sound met PluX22 aansluiting.
De loc rijdt zonder ingeschakeld geluid geruisloos en netjes rond.
De sound decoder is voorzien van 23 functies.
De frontverlichting is schakelbaar met functie 0. In rangeermodus is alleen het derde frontlicht (bovenzijde van de A)
aan beide zijden aangeschakeld.
Met de functies 20 (loc trekt) en 21 (loc duwt) kan de frontverlichting aan één zijde van de loc worden uitgeschakeld.
De verlichting van cabine 1 en cabine 2 en de verlichting van de machineruimte is met functies schakelbaar.
Het is schitterend om te zien dat heel goed de illusie wordt gewekt dat er een gangpad aanwezig is aan beide zijden van de loc!
De aanwezige geluiden klinken subliem, zoals bij veel loc's en treinstellen van Piko.
Na activeren van het motorgeluid duurt het wel tot 20 seconden voordat de loc gaat rijden: tijdens het opstartritueel zijn allerlei geluiden hoorbaar.
De dubbele typhoon klinkt werkelijk fenomenaal!
Het remgeluid is goed hoorbaar, klinkt fraai en niet zo overheersend zoals bij andere locs.
Het remgeluid is echter alleen hoorbaar wanneer de snelheid van snelheidsstap 9 of 10 op 0 wordt gezet, afhankelijk van de inhoud van CV4,
de ingestelde remvertraging. Dan is echter de remweg zo fors dat de loc te ver doorschiet. Hier moet ik nog mee stoeien,
bijvoorbeeld door een constante remweg in te stellen. De Piko SmarDecoder 4.1 heeft daar instellingen voor.
Functie nummer | Omschrijving | Type |
0 | Frontverlichting en sluitlichten, rijrichting afhankelijk | Verlichting |
1 | Motorgeluid | Geluid |
2 | Typhoon, hoog | Geluid |
3 | Typhoon, laag | Geluid |
4 | Verlichting cabine 1 | Verlichting |
5 | Verlichting cabine 2 | Verlichting |
6 | Verlichting machineruimte | Verlichting |
7 | Rangeermodus | Rijgedrag |
8 | Dubbele typhoon | Geluid |
9 | Ventilator | Geluid |
10 | Compressor | Geluid |
11 | Pantograaf hoog/laag | Geluid |
12 | Cabinedeuren openen/sluiten | Geluid |
13 | Cabineramen openen/sluiten | Geluid |
14 | Treinrem | Geluid |
15 | Hulpcompressor | Geluid |
16 | Hoofdschakelaar | Geluid |
17 | Remmen test | Geluid |
18 | Bochtgesnerp | Geluid |
19 | Raillassen | Geluid |
20 | Treinverlichting: loc trekt | Verlichting |
21 | Treinverlichting: loc duwt | Verlichting |
22 | Volumeregeling | Geluid |
23 | Soundfader | Geluid |
Programmeren van de Piko SmartDecoder 4.1 Sound
De decoder is vergelijkbaar met die in de Piko railbus.
Het programmeren daarvan verliep problematisch met de Lenz LZV100.
Met de LZV200 ging het echter prima, zelfs het uitlezen van CV-registers middels PoM (vereist een LH101 met nieuwe formware plus de LZV200
met ingeschakelde Global Railcom).
Het programmeren van het volume gaat wat lastig: de inhoud van de CV-registers kan niet worden gelezen.
Dit is de procedure: CV 1021 instellen op 2, dan kan de gewenste waarde van het volume geschreven worden in CV 900, vervolgens
wordt CV 1021 weer ingesteld op 0.
Ik heb CV 900 ingesteld op 30. Met de geprogrammeerde waarde af fabriek klinkt het geluid wel erg luid, met name de dubbele typhoon, dat doet
bijna pijn aan de oren!
Met functie 22 kan het volume in enkele stappen verlaagd worden. Dat gebeurt elke keer na opnieuw activeren van de functie.
Naar verwachting wordt de ingestelde waarde niet opgeslagen (ik heb dat niet getest), dus na herstart van de baanspanning zal het oorspronkelijke
volume weer zijn ingesteld.
Opmerkingen over de Piko NS 1152
Nadat ik de kap even had afgenomen om foto's te maken van het binnenwerk bleek na terugplaatsing dat één van de rode sluitlichten wel erg zwak brandde.
Na inspectie met afgenomen kap bleek er een losgeraakt soldeerschilfertje tegen de desbetreffende LED op de print te liggen.
Na het verwijderen daarvan was het probleem opgelost.
De solderingen, met name van de bedrading op de print, zien er niet overal superstrak uit.
Van één kabeltje bleken slechts enkele koperdraadjes nog verbinding te maken met de print, die heb ik maar even opnieuw gesoldeerd!
Foto's van mijn Piko NS 1100
Witte frontlichten en rode sluitlichten.
De verlichte zijgang in de loc.
Het interieur van een cabine met de gedetailleerde stuurtafel.
Met wat kleur zou het er nog beter uit gaan zien.
De kap kan makkelijk worden afgenomen door 2 kleine kruiskopschroefjes los te draaien.
Die zijn op deze foto rood gemarkeerd.
De kap kan makkelijk worden verwijderd door 2 schroefjes los te draaien.
Hier het bovenaanzicht van de loc met afgenomen kap.
De Piko SmartDecoder is hier zichtbaar alsmede het kapje over de speaker.
Mooie techniek, ziet er prima uit.
De binnenzijde van de kap. Binnen de rode markeringen zijn de lichtgeleiders naar de rode sluitlichten en de plafondlamp in de cabine zichtbaar.
Op de volgende foto zijn de LED's zichtbaar die op deze lichtgeleiders schijnen.
De LED's voor de frontverlichting aan de voorzijde.
De zijgang wordt aan beide zijden door 2 LED's verlicht.
Het aanzicht van de zijgang door de ramen verschilt aan beide zijden.
Foto's uit het grootbedrijf
Het grote voorbeeld van het model van de Piko 1152.
Fotograaf: Georg Groendijk. Nord-West Expres (D236) te Amersfoort, 4-6-1980.
Nogmaals het grote voorbeeld van het model van de Piko 1152.
De loc is hier voorzien van botsneus en geel/grijze kleurstelling.
Deze foto komt van de website Railfaneurope.net.
Fotograaf: Eddy Konijnendijk. IC 1934 (Venlo-Den Haag CS) te Rotterdam CS, 12-10-1998.
|