Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Inbouw van binnenverlichting in de Piko Talent-II

 
WAARSCHUWING
De garantie op modelspoor-artikelen kan komen te vervallen wanneer wijzigingen
worden aangebracht. Klik op het gevarenlogo om meer over dit onderwerp te lezen.
 

Inleiding
Piko heeft een mooi model van Talent-II van de DB (BR442) uitgebracht voor een betaalbare prijs.
Mooi strak en fraai gedetailleerd met prima rij-eigenschappen.
Het treinstel bestaat uit 4 bakken, die via een goed doordachte koppeling met doorgifte van alle elektrische signalen binnen elk Jacobs-draaistel probleemloos van elkaar kunnen worden gescheiden en weer aaneen gekoppeld.
Zo'n model vraagt erom om te worden voorzien van binnenverlichting met LED-strips van DigiRails.
Er zijn geen voorzieningen aanwezig voor binnenverlichting. En helaas blijkt het plastic van de bovenbouw van de bakken te zijn gemaakt van doorschijnend rood plastic. Dat kan alleen worden verholpen door de binnenzijde van de bakken te schilderen maar dat gaat mij te ver. Ik zorg ervoor dat de toegepaste LED-strips niet al te fel schijnen en neem maar voor lief dat 's avonds in het donker de wanden van de bakken spookachtig rood oplichten...
 
Foto van het treinstel met ingebouwde binnenverlichting.

 
 
De kappen afnemen
De kap van beide kopbakken is met één schroefje vastgezet (middenonder). Na losdraaien kan de kap worden afgenomen. Het kan nodig zijn om voorzichtig met een nagel op alle hoekpunten het plastic van de kap iets naar buiten laten wijken en omhoog te schuiven.
De kap van beide tussenbakken is niet geschroefd. De kap moet eerste aan de ene kant bij beide hoeken met een nagel iets naar buiten en dan omhoog worden gedrukt. Even vastzetten met stukjes karton en dan hetzelfde aan de andere kan doen. De kap kan naar boven worden afgenomen.
De grijze overgangen tussen de bakken kunnen worden afgenomen door ze voorzichtig naar boven te trekken.
 
Keuze van de binnenverlichting
Natuurlijk met handige LED-strips van DigiRails. Ik heb gebruik gemaakt van het oude type DR10W14 voorzien van koud-witte LED's.
De strips zijn te lang om in elke bak in te bouwen. Bovendien moet de strip in de kopbakken langer zijn dan in de tussenbakken. Daarom heb ik de strips ingekort, zie het volgende plaatje.
 
De toegepaste LED-strip en hoe deze wordt opgedeeld.

 

De gedeelde en samengestelde LED-strips voor toepassing in de kopbakken en tussenbakken.
De beide delen van de samengestelde LED-strip voor de kopbakken worden mechanisch met elkaar verbonden door een stukje karton aan de bovenzijde te plakken. Aan de LED-zijde worden ze elektrisch met elkaar verbonden met twee stukjes montagedraad (op de foto weergegeven met de gele verbindingsstreepjes).

 
 

Inbouw van de LED-strips
Aangezien de rijtuigen niet zijn voorbereid voor inbouw van binnenverlichting moeten steuntjes worden aangebracht om de LED-strips op te leggen. Ik heb die gemaakt van blauw gekleurd 1,5 mm dik karton.
De baanspanning voor de voeding van de LED-strips is beschikbaar op soldeerpunten tussen elke eenheid van een kopbak en de volgbak.
In één aansluiting van de baanspanning heb ik een serieweerstand van 33 Ohm opgenomen. Deze weerstand reduceert de stroomtoevoer naar de LED-strips en zorgt daarmee dat de LED-strips minder fel schijnen.
Zie verder de volgende foto's.
 
 
Inbouw van de LED-strip in een tussenbak. De kartonnen steuntjes waar de LED-strip op ligt zijn met een rode cirkel aangegeven. De LED-strip is met een drupje lijm op de bovenzijde van de steuntjes vastgezet.

 
 

Inbouw van de LED-strip in een kopbak. De kartonnen steuntjes waar de LED-strip op ligt zijn met een rode cirkel aangegeven.
De gele cirkel markeert de plek waar beide strip-delen met elkaar zijn verbonden.

 
 

De elektrische verbinding van de strips met de baanspanning. De baanspanning is beschikbaar op 2 soldeerpunten boven het Jacobs-draaistel, bij de rode respectievelijk zwarte draad.
De stroombeperkende weerstand van 33 Ohm is binnen de rode cirkel zichtbaar en zorgt ervoor dat de LED-verlichting minder fel schijnt.
Aangezien de baanspanning voor kopbak en volgbak van dezelfde soldeerpunten wordt afgenomen, vormt elke kopbak voortaan een vast verbonden eenheid met de volgbak.

 
 

Het resultaat
Een mooie binnenverlichting, niet al te fel schijnend. De blauwe uitstraling komt vooral door de blauw gekleurde binneninrichting van het treinstel en niet zo zeer door de koud-witte LED-verlichting.
Een optie is om de binnenverlichting schakelbaar te maken door inbouw van bijvoorbeeld twee stuks Tams FD-R functiedecoder. Dan kan ook de lichtsterkte van de binnenverlichting makkelijk naar behoefte worden gedimd.
 
Het treinstel met uit- en ingeschakelde binnenverlichting.


De wanden van het treinstel vertonen in het donker plaatselijk een spookachtig rood licht.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.