Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Artitec NS treinstel Plan-U 128
Inleiding
Ik beschik al over heel veel treintjes, wat toch wel remmend werkt op mijn aankoopgedrag,
van sommige modellen vind ik echter dat ze ècht niet mogen ontbreken op mijn modelbaan.
Het NS Plan-U dieseltreinstel van Artitec is zo'n model.
Op Groterdam.nl zijn varianten van dit treinstel van Artitec, waaronder de door mij gekochte 128, al uitvoerig tegen het licht gehouden.
Ik heb gekozen voor Artitec artikelnummer 22.355.01, Plan U DC lokSound V4.0, met trein nummer 128,
aangezien ik het voorbeeld van deze specifieke uitvoering zelf heb zien rijden in Nijmegen en ik heb ook meegereden.
Gegevens van deze uitvoering (van website Artitec): Periode: IVb-V, 1982-2002. Kenmerken: zwenkdeuren, schorten, ATB-leiding, kleine ramen cabinedeur, plaat
bagagedeur, koersrol groot, 1 hoge uitlaat.
Lengte over de koppelingen: 86 cm.
De 128 is een treinstel dat tot 2002 in het hele land is ingezet. Het werd rond 2000 nog een laatste maal geprepareerd voor revisie, maar werd uiteindelijk voortijdig gesloopt.
Foto's van de website van Artitec
Functies in de LokSound decoder
Functietoets | Functie |
F0 | Frontsein met rijrichting wisselend |
F1 | Rood sluitsein met rijrichting wisselend |
F2 | Binnenverlichting |
F3 | Motor |
F4 | Tyfoon 1 |
F5 | Dubbele Tyfoon |
F6 | Rangeermodus |
F7 | Conducteursfluit |
F8 | Schuifdeuren openen/sluiten |
F9 | Ventiel |
F10 | Tyfoon 2 |
F11 | Hulpcompressor |
F12 | Zwenk-zwaai deuren openen/sluiten |
F13 | Remmen los |
F14 | Stationsomroep |
F15 | Korte Tyfoon 1 |
F16 | Cabinedeur openen/sluiten |
F17 | Korte Tyfoon 2 |
F18 | Bochtgeluiden |
F19 | Compressor |
F20 | Binnendeur openen/sluiten |
Opmerkingen
Wat een supermodel. Ziet er zeer fraai uit.
Het rijgedrag is prima, de geluiden klinken zeer overtuigend.
De stationsomroep had een andere mogen zijn, deze is al bekend van de DE-1.
De witte frontlampen zouden geel moeten zijn, ik kan er niet mee zitten en laat het zo. Mooie binnenverlichting.
Enige minpuntjes: in nagenoeg alle rijtuigbakken is de bedrading die van de bodem naar het plafond loopt wel erg zichtbaar.
En er zijn tandenstokers nodig om de kap te openen.
Dat heeft mij er nog steeds van weerhouden om een machinist en passagiers te plaatsen.
Foto's van mijn Plan-U
|