Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
De Rivarossi Mat46 gaat naar de sloper!
Inleiding
Dit treinstel heeft mij in de kerstvakantie van 2010 aardig bezig gehouden: de grasgroene elektrische muizeneus NS 289 "Mat46".
Het model wilde niet goed rijden, de motor haperde en het model ontspoorde zeer regelmatig.
En het is mij nooit gelukt om de vereiste verbeteringen aan te brengen.
Daarom werd dit model gesierd met een ophangbord "Misaankoop 2010".
Allemaal heel erg jammer want het gaat hier toch ook om een goed op het grote voorbeeld gelijkend model dat mij steeds weer deed terugdenken
aan de groene muizeneuzen die ik vele jaren langs de kippenlijn in Noord-Ede zag rijden: ik woonde destijds op een paar honderd meter van die kippenlijn.
Klik hier om het artikel dat ik destijds heb geschreven over dit model nog eens na te lezen.

Naar de sloper
Ik was in de kerstvakantie 2019 bezig met een reorganisatie van de ladekasten waar mijn treintjes worden opgeslagen die niet op de modelbaan staan en vond
de Rivarossi Mat46 terug, ver weggestopt achter in een la.
Toch nog even op de modelbaan gezet en laten rijden: hortend en stotend rijdt de trein even en dan loopt de motor vast en moet
de trein aangeduwd worden en dit herhaalt zich. En ik zag weer het jacobsdraaistel waarvan de wielen regelmatig struikelden op
overloopwissels...
En opeens wist ik wat er met dit treintje moest gebeuren: naar de sloper!
En met haast satanisch genoegen heb ik de zaag gezet in het model want de koppen van het treinstel wilde ik bewaren
zodat ik altijd nog met leedvermaak (maar met name treurnis)
kan terugdenken aan het gepruts in 2010...
De overige delen van het treinstel heb ik verder ontmanteld en dat wordt nog een keer netjes gescheiden afgevoerd naar de afvaldienst.
Foto's
De kop van de ABDk 289 wordt door de sloper onderhanden genomen.
Deze kop heb ik kort afgezaagd en nagenoeg alles verwijderd.
De lasser met zijn stoffige maatjes en bijbehorende attributen komt van Viessmann
en staat al enkele jaren opgesteld nabij de loods voor de stoomloc's op mijn modelbaan.




Van de kop aan de andere zijde van de muizeneus, de Bk 289, is meer overgebleven.
Die heb ik afgezaagd achter het eerste instapcompartiment, alleen het draaistel is verwijderd.
De frontverlichting is nog aanwezig inclusief de bijbehorende Tams FD-R functiedecoder op adres 289.
Voor extra zichtbaarheid heb ik de functiedecoder geprogrammeerd met een knippereffect en een dim-factor ingesteld:
de geel/witte frontlichten of de rode sluitlichten zullen indien geactiveerd snel knipperen maar niet op volle sterkte.
Verder zijn nog 2 gekleurde gloeilampjes en een strookje LED-strip met 2 witte LED's ingebouwd die zijn aangesloten op een flitsmodule
(Tams LC-6, niet zichtbaar op de foto) en voor wat speciale "spooky" effecten zullen gaan zorgen.
Dat alles natuurlijk met als doel om de herinnering aan dit model levendig te houden!

De kop van de Bk 289 is opgesteld op het terrein van de lijnwerkplaats.
De frontverlichting knippert snel wit/geel of rood. De frontverlichting kan ik in programma Koploper bijvoorbeeld als (extra) stuurstand koppelen
aan een rijdende trein.
Spookachtige effecten doordat de flitsmodule af en toe de LED's en lampjes aanschakelt.
Sommigen menen zelfs nog wazige figuren van een machinist en passagiers te ontwaren, maar dat is allemaal verbeelding natuurlijk!
De graffiti is afkomstig van Busch (artikelnummer 6035).
|