Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco NS 1206


Inleiding
Ik beschikte al over de geelgrijze 1219 met sound van Roco, en daar is nu de Berlijns blauwe 1206 bijgekomen.
Roco artikelnummer 72681, online aangeschaft bij Huider Modelbouw.
 
Waarom een tweede NS 1200 loc?
Deze loc heeft mij van kinds af aan geïmponeerd door zijn stoere "Amerikaanse" voorkomen.
En die bijzondere machtige uitstraling heeft de loc zowel in de "moderne" geel grijze als de "originele" Berlijns blauwe uitvoering.
 
Het model uitgebreid bespreken is niet nodig, want dat is al gedaan in een voortreffelijk artikel op de website van Het Groterdam Project.
En zie natuurlijk ook mijn artikel over de eerder door mij aangeschafte 1219.
 
 
 
Foto's van de Roco NS eloc 1206, afkomstig van webshop.pijplines.


 
 
 
Pimpen en in gebruik nemen

Op dezelfde wijze als dat was gebeurd bij de geel grijze 1219, heb ik ook de 1206 gepimpt.
Het interieur van de cabines is geschilderd en in één cabine is een machinist (wat dus een conducteur is geworden) geplaatst.
Aan de voorzijde van de loc waar nooit wagens aan worden gehangen heb ik alle slangen en koppelingen gemonteerd, aangetipt met wat rode en zilverkleurige verf.
 
En die fijne metalen handgrepen heb ik geplaatst. En dat is nog steeds een ongelooflijk gepruts! Waarbij ik heb weer een heel arsenaal aan minder fraaie scheldwoorden heb uitgestoten...
Het zou aanmerkelijk makkelijker gaan wanneer dat in de handleiding van Roco veel duidelijker, op groter formaat, desnoods op een extra inlegvel, zou zijn getoond! Nu weet je pas wanneer het werk af is (en enkele handgrepen onbruikbaar zijn geworden) wat de handigste montagemethode is.
 
De ruitenwissers heb ik niet gemonteerd, ik kreeg dat niet voor elkaar. De montagegaten lijken niet diep genoeg te zijn waardoor de wissers niet voldoende diep naar binnen gedrukt kunnen worden. Bij de 1219 was dat wel gelukt, maar ik zag dat aan beide zijden van mijn 1219 een wisser is verdwenen ...
Het regent gelukkig nooit op mijn modelbaan!
 
 
 

CV's programmeren
Ik heb enkele CV's van de decoder met een andere waarde geprogrammeerd.
CV 17/18: Uitgebreid adres van de loc. Waarde: 1206.
CV3: Optrekfactor. Waarde: 40, de loc trekt daarmee langzaam op.
CV4: Afremfactor. Waarde: 20, de loc remt netjes af maar rijdt toch niet te ver door.
CV6: 1 (midrange speed, niet aangepast).
CV5: 140 (max speed, niet aangepast).
CV266: 64 (Volume, niet aangepast).
CV287: 100 (drempelwaarde remgeluid, niet aangepast).
 
 
 
Rij-eigenschappen
Over de rij-eigenschappen van het model kan ik verder kort zijn: het model rijdt net zo voortreffelijk met dezelfde superieure geluidseffecten als mijn geelgrijze 1219.

 
 
 

Foto's tijdens het pimpen
 
Foto's van de loc met afgenomen kap.
De kap moest toch worden afgenomen om het interieur van beide cabines te kunnen schilderen.
Op de bovenzijde van de print zijn zichtbaar de sounddecoder, de speaker en een buffercondensator.


Het interieur va de cabine is geschilderd en aan één zijde voorzien van een machinist ...
... en dat is dus een conducteur geworden, die was nog overgebleven van een Noch (?) setje met NS-personeel.


Op de kop in de tuin: de voorzijde van de loc waar nooit wagens aan worden gehangen is voorzien van alle slangen en koppelingen die zijn aangetipt met rode en zilverkleurige verf.
Ook de handgrepen aan de onderzijde van de kop zijn gemonteerd, wat weer gepaard ging met een lading zeer "onheuse" woorden, want wat een gruwelijk gepruts is dat!

 
 
 

Het kant-en-klare model op mijn modelbaan

De loc is in bedrijf genomen.
Bij de frontverlichting valt op dat de onderste lampen geel licht uitstralen, en de lamp rechtsboven wit licht.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 16-8-2018.