Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco DB BR 103 195-4

Inleiding
Een model van de DB 103 in TEE kleurstelling met sound stond al langer op mijn verlanglijstje.
Ik heb gekozen voor de DB 103 195-4 met sounddecoder, een model dat Roco in 2020 heeft uitgebracht.
 
De loc gaat als trekkracht fungeren voor mijn set Roco DB TEE Rheingold rijtuigen (artikelnummer 45924). Dit zijn rijtuigen op exacte H0-schaal (elk rijtuig is 30 cm lang) en ik heb ze eind 2019 voorzien van binnenverlichting. Een blikvanger in deze set is natuurlijk het panoramarijtuig.


Ik heb altijd belangstelling gehad voor TEE treinen.
Ik herinner mij nog dat ik lang geleden in Märklin catalogi zat te bladeren en daar de Nederlands/Zwitserse TEE dieseltrein zag staan, wat een geweldig model vond ik dat. Ik had toen niet het geld om zo iets moois aan te schaffen. Overigens ook jammer dat ik geen exemplaar van zo'n oude catalogus heb bewaard...
 
Sinds 2007 beschik ik over het Roco model van de Nederlands/Zwitserse TEE met sound en de Duitse versie VT601 (met zelf toegevoegde sounddecoder).

 
 
 

Over het Roco model van de BR 103
Ik heb gekozen voor de DB 103 195-4 in TEE kleurstelling en met sounddecoder, een model dat Roco in 2020 heeft uitgebracht onder artikelnummer 70211.
 
Het model is voorzien van korte cabines en is uitgerust met schaarpantografen.
De aandrijving wordt verzorgd door een 5-polige motor met aan beide zijden een vliegwiel en deze motor drijft via cardanassen alle wielstellen in beide draaistellen aan. Alle wielen van beide draaistellen zijn voorzien van stroomopnemers, de vier wielen van de assen aan de kopzijde van beide draaistellen hebben antislip bandjes.
Er is een stroombuffer aanwezig (in de vorm van een electrolytische condensator van 220 microfarad/35V), die eventueel kan worden vergroot want er is plaats gereserveerd voor 2 elco's. Geen overbodige luxe want het model blijft af en toe stil staan op wisselstraten. Het eveneens 6-assige Roco model van de Ludmilla heeft hier overigens ook last van.
 
De frontverlichting is uitgevoerd met LED's en lichtgeleiders. Voor de verlichting van de machineruimte (zichtbaar via de kleine dakramen) zijn maar liefst 6 LED's op de print aanwezig inclusief 2 brede lichtgeleiders.
De loc is uitgerust met een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX22-aansluiting (CV250 bevat het typenummer en daar staat in: 221).
De loc heeft een mooi uitgevoerd kortkoppelmechanisme met NEM koppelschacht 263. De koppelinghouder kan worden afgenomen en dan kan het meegeleverde volledig gesloten schort worden gemonteerd inclusief de slangenset.
 
Specificaties: DB tijdperk IV; Lengte over de buffers: 224 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de loc

Functie
nummer
Omschrijving
 
Type
 
0Frontverlichting en sluitlichten, rijrichting afhankelijkVerlichting
1MotorgeluidGeluid
2Fluit 1Geluid
3Fluit 2Geluid
4ConducteursfluitjeGeluid
5Aan/AfkoppelenGeluid
6RangerenRijgedrag
7BochtgeluidGeluid
8HulpcompressorGeluid
9CompressorGeluid
10Ventilator aan (bij stilstand met F1 aangeschakeld)Geluid
11Cabinedeur open/dichtGeluid
12Geen frontverlichting cabine 2Verlichting
13Geen frontverlichting cabine 1Verlichting
14Mute geluidGeluid
15Machineruimte verlichtingVerlichting
16Verlichting cabine 1Verlichting
17Verlichting cabine 2Verlichting
18Fluit 3Geluid
19StationsomroepGeluid
20ZandstrooienGeluid
21Volume geluid omhoogGeluid
22Volume geluid omlaagGeluid
 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Roco DB 103 195-4 is voorzien van een Zimo sounddecoder.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 103.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 60, ik heb gekozen voor 15.
Via CV60 zou de dimfactor van de frontverlichting ingesteld kunnen worden, de standaard waarde is 100. Wijziging van deze CV bleek geen enkel effect te hebben, dus dit werkt niet.
Via CV287 kan de remgeluid drempel ingesteld worden. Standaard waarde: 55. Ik hoor geen remgeluid, wat ik ook aanpas aan deze CV. Via CV288 kan de minimale ritduur ingesteld worden in 0,1 sec waarbij na remming remgeluid moet klinken, maar ook hier heeft wijziging geen effect.

 
 
 

Opmerkingen over loc DB 103 195-4
De loc heeft prima rijeigenschappen en loopt ondanks de 3-assige draaistellen goed door krappe bochten maar heeft op mijn baan wel moeite met een meegebogen wissel.
Met ingeschakeld rijgeluid gaat de loc vanuit stilstand pas na enkele seconden rijden, nadat eerst de ventilatoren zijn aangeschakeld. Dat is ook het hoofdgeluid tijdens rijden, naast de af en toe hoorbare motoren en andere geluiden zoals de compressor.
Remgeluid is niet waarneembaar.
Typisch dat de hoorn van oudere E-locs als een stoomfluit klinkt, ook bij de E-loc DB 103 is dat het geval. Er zijn 3 functies waarmee een attentiesignaal hoorbaar gemaakt kan worden, dat klinkt altijd erg mooi.
Het fluitje van de conducteur klinkt verrassend anders dan bij andere locs.

 
 
 

Foto's van mijn Roco DB 103 195
 
De binnenkant van de plastic kap met de cabine en het flexprintje voor de cabineverlichting.

De bovenzijde van de kap van de loc.

De bovenzijde van de loc met afgenomen kap.
Op de bovenste van beide foto's zijn beide lichtgeleiders nog aanwezig die zorgen voor een egale verlichting van de machineruimte.
Op de onderste foto's zijn de 6 LED's voor de verlichting zichtbaar. Roco heeft hier veel aandacht aan besteed. Maar wanneer je met ingeschakelde verlichting door de kleine ruitjes in het dak kijkt zie je de componenten op de groene print zitten...
De Zimo sounddecoder is op beide foto's zichtbaar.

Hier is de printplaat losgeschroefd.
De motor met cardanaandrijving heeft aan beide zijden een vliegwiel.
Blauw omkaderd zijn beide speakers zichtbaar, met verende contacten worden de aansluitingen verbonden met de print, dat bespaart op extra bedrading.
Rood omkaderd de aansluitingen van de motor met koperen veertjes die na terugplaatsen van de print op contactvlakjes op de print drukken. Dat bespaart weer op bedrading.

Nogmaals de Zimo sounddecoder en de gereserveerde ruimte voor 2 buffercondensatoren waarvan er maar één is gemonteerd op de print.
Verder is de simpele maar doeltreffende geleiding van de bedrading te zien.
De 2 zichtbare omhoog staande koperen veertjes midden onder op de foto geven de spanning door voor de cabineverlichting aan het flexprintje in de kap van de loc. Zo is geen bedrading nodig van de print naar de kap.

De onderzijde: het draaistel met afgenomen tandwielkap.
Alle wielen worden aangedreven, de wielen op de voorste as zijn voorzien van antislipbandjes en er zijn stroomafnemenrs op alle wielen.
De 2 veertjes aan beide zijden van het draaistel maken deel uit van het kortkoppelmechanisme, dat is technisch heel mooi opgelost bij deze loc.

 
 
 

Loc DB 103 195 op mijn modelspoorbaan.
 

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 1-8-2020.