Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco DB BR 211 236-5

Inleiding
Roco heeft de Duitse dieselloc BR211/212 opnieuw uitgebracht met LED verlichting en sounddecoder in de kleuren oriëntrood en altrot voor een gunstige prijs. Ik heb gekozen voor de uitvoering in altrot, die wordt door Roco geleverd onder artikelnummer 52527.
De loc is fraai uitgevoerd in een mooie donkerrode kleur en beschikt over goed klinkend geluid.
 
Het model is voorzien van een kleine 5-polige motor met aan beide zijden een vliegwiel (vanwege ruimtegebrek is er één klein vliegwiel toegepast) en deze drijft via cardanassen alle assen in beide draaistellen aan.
Op één as zijn de wielen voorzien van antislip bandjes, op alle wielen zijn stroomopnemers gemonteerd.
 
De frontverlichting is uitgevoerd met rode en witte LED's.
De loc heeft een NEM 362 koppelschacht zonder kortkoppelmechanisme.
 
De loc is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22-aansluiting. De sounddecoder is voorzien van Leosoundlab sound. De speaker is ondergebracht op de hoofdprint.
Er is niet voorzien in een stroombuffer.  
 
Specificaties: DB tijdperk IV; Lengte over de buffers: 139 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco DB BR 211 236-5
Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Roco DB BR 211 is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 211.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 40, ik heb gekozen voor 30.
Via CV60 kan de dimfactor van de frontverlichting ingesteld worden. Standaard waarde: 255, ik heb dit niet aangepast.
Via CV287 kan de remgeluid drempel ingesteld worden. Standaard waarde: 65, ik heb dit niet aangepast.

 
 
 

Opmerkingen over loc Roco DB BR 211 236-5
De loc is met Zimo sounddecoder gunstig geprijsd.
Dat heeft wel als gevolg dat allerlei meegeleverde losse onderdelen nog gemonteerd moeten worden. Dat is in de regel geen favoriete bezigheid van mij, het kost nogal eens moeite om onderdelen te monteren.
Bij deze loc viel het grotendeels mee. De handrelingen naast de cabinedeuren, ruitenwissers, schoorsteenpijpjes en de slangen konden relatief makkelijk worden gemonteerd.
Alleen de opstaptreden met handrelingen, waarvan er 4 worden meegeleverd (op elke hoek van de loc één), hadden geen zin. Die moeten stuks voor stuk op 3 plaatsen in het metalen frame worden gestoken, alleen zijn dat geen gaten maar sleuven waardoor ze naar de zijkant kunnen uitwijken tijdens montage. En de sleuven hebben niet allemaal dezelfde maatvoering waardoor de plastic delen van de opstaptreden niet allemaal vast blijven zitten.
 
De loc is voorzien van de gebruikelijk NEM-koppelschacht, zonder kortkoppelmechanisme. De koppelschacht is meegegoten met het frame van het draaistel en kan dus niet worden verwijderd wanneer de koppeling aan de voorzijde van de loc bijvoorbeeld nooit gebruikt wordt. Dat heeft als consequentie dat alleen de verkorte slangenset gemonteerd kan worden, de koppelschacht steekt namelijk te ver uit.
 
De loc kan worden uitgerust met digitaal aanstuurbare koppelingen. Op de print zijn daarvoor soldeervlakken aanwezig. Dat wordt benoemd in de handleiding maar er staat niet bij hoe de koppelingen geactiveerd moeten worden, dat zou toch met 2 functies moeten worden uitgevoerd. Wel staat in de handleiding dat de koppeling voor cabine 1 op decoder uitgang AUX3 is aangesloten en dat de koppeling voor cabine 2 op decoder uitgang Aux4 is aangesloten.
 
De loc is niet voorzien van een buffercondensator. Die kan eventueel nog worden aangebracht op de ZIMO-decoder. In de handleiding staat welke connectoraansluitingen van de PluX22 decoder daarvoor gebruikt moeten worden. Er is echter weinig plaats voor elco's, mogelijk nog boven op de print onder de lange huif.
 
De loc heeft prima rijeigenschappen en rijdt zonder haperen door wisselstraten.
Zonder ingeschakelde sound blijkt de compacte motor bij een wat hoger toerental veel herrie te maken. Dat ben ik niet gewend van Roco, de wat grotere standaard motoren van Roco zijn namelijk fluisterstil en ook de kleine motor in de Roco NS Sik is heel stil.
 
Het rijgeluid na inschakelen van de sound klinkt subliem, met name ook bij het starten en het wegrijden uit stilstand.
Bij dieselmotoren valt er altijd meer eer te behalen met het geluid dan bij een E-loc, waarbij vaak met name de ventilatoren hoorbaar zijn, dat verveelt snel.
Bij afremmen is fraai remgeluid hoorbaar, dat precies op het goede moment tot stilstand hoorbaar is.
En alweer een anders klinkend conducteursfluitje, deze conducteur heeft er zin in!
Zeker ook noemenswaard: de geluiden van de hulpdiesel en de Webasto treinverwarming.
Er is verder nog een functie waarmee de intensiteit van de witte frontverlichting kan worden vergroot.

 
 
 

Foto's van mijn Roco DB BR 211 236-5
 
De loc met afgenomen dak, die kan worden afgenomen door het dak aan de zijkanten naar beneden te buigen en dan naar boven op te tillen.

De cabine kan worden afgenomen door de onderzijde van 2 kanten bij de pijlen beet te pakken en naar buiten en omhoog te trekken.
Dat is een betere methode dan met schroevendraaiers te werken zoals de handleiding suggereert.

Het groene interieur van de cabine is nu zichtbaar. Het grijze blok in het midden is de speaker die op de print is gemonteerd.

De printplaat met de Zimo sounddecoder en de speaker.

De printplaat is losgeschroefd en gekanteld.
De compacte motor met 2 vliegwielen en de kardanaandrijving naar de tandwielkasten boven de draaistellen is nu zichtbaar.
Het zwarte plaatje onder de loc ligt als afscherming boven de motor en onder de printplaat.

Aan beide uiteinden is haaaks op de printplaat bovenop de loc een printplaatje bevestigd met de LED frontverlichting met een degelijke afscherming om strooilicht te voorkomen.

De binnenzijde van de kap.

De onderzijde van de loc. De wielen op de as aan de achterzijde zijn voorzien van antislip bandjes.
De kap boven de tandwielen is degelijk van metaal.
Er zijn stroomafnemers op alle wielen.

 
 
 

Foto's op de modelbaan

 
 
 

Informatie over de DB 211 in het grootbedrijf
 
Foto's van de DB211 afkomstig van de website
Railfaneurope.net.

 
 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 20-7-2020.