Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco DB BR 232 238-6

Inleiding
Na het lezen van het boekje "Ludmilla in Nederland" uit de zeer leesbare serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair en geschreven door Ludmilla machinist Patrick Lippus (met hiernaast een afbeelding van de voorzijde van het boek), wilde ik ook zelf een Ludmilla aanschaffen.
 
Ik heb gekozen voor het Roco model van de DB BR 232 238-6 in de oude bordeauxrode (altrot) kleur met zandgele bies aan de onderzijde en met lichtgrijs gekleurde draaistellen waardoor de details daarvan goed uitkomen.
Dat is ook de uitvoering waarvan een foto op de voorzijde van het hierboven vermelde boek staat.
Roco levert dit model onder artikelnummer 52461 op schaal H0.
 
Het model is voorzien van een 5-polige motor met 1 vliegwiel en deze drijft via cardanassen alle wielstellen in beide draaistellen aan. Alle wielen van beide draaistellen zijn voorzien van stroomopnemers, de vier wielen van de assen aan de kopzijde van beide draaistellen zijn voorzien van antislip bandjes.
 
De frontverlichting is uitgevoerd met lichtgeleiders en rode en witte LED's vanaf de hoofdprint. Dit werd door Roco al veel eerder toegepast bij modellen van de Ludmilla, destijds weliswaar met gloeilampjes als verlichtingsbron. Het is functioneel maar veroorzaakt wel enige lichtlek aan de verlichtingbalken op de beide frontzijden van de loc. De toepassing van LED's heeft als voordeel dat via een functie de verlichting aan elke zijde van de loc kan worden uitgeschakeld.
 
De loc is voorzien van een sounddecoder (Roco noemt geen merk in de handleiding maar de DCC fabrikantcode in CV8 leest uit als 145 en dat is de code van firma Zimo Elektronik) met PluX16 aansluiting. De sounddecoder is voorzien van Henning sound. De speaker is ondergebracht op de hoofdprint.
 
De metalen handgrepen langs de deuren en de kunststof handrails en slangen voor de fronten worden in een zakje meegeleverd en kunnen naar believen worden gemonteerd.
 
Specificaties: DB tijdperk V; Lengte over de buffers: 237 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX16.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco DB BR 232 238-6
Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Roco DB 232 238-6 is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 16 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 2322.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 40, ik heb gekozen voor 30.
Via CV60 kan de dimfactor van de frontverlichting ingesteld worden. Standaard waarde: 255, ik heb dit niet aangepast.
Via CV287 kan de remgeluid drempel ingesteld worden. Standaard waarde: 65, ik heb dit niet aangepast.
 
 
 

Opmerkingen over loc Roco DB 232 238-6
De loc heeft prima rijeigenschappen. De trein rijdt netjes en heeft ondanks de 3-assige draaistellen en de forse lengte geen enkel probleem met de krappe bochten in mijn modelbaan.
De rijcurve in de decoder is ingesteld op een relatief lage maximum snelheid en dat past goed bij deze loc.
De motor is wel hoorbaar maar niet overheersend wanneer het rijgeluid is ingeschakeld.
 
Het rijgeluid klinkt goed, inclusief het remgeluid bij afremmen tot stilstand.
Stationair geluid, hoorbaar wanneer de loc stil staat, gaat na enige tijd wel vervelen, maar dat is bij vrijwel elke dieselloc het geval.
Het starten van de zware Kolomna dieselmotor is een belevenis. Fraai om te zien en te horen dat de loc vanuit stilstand pas na enkele seconden gaat rijden en dat eerst het motorgeluid opzwelt met als doel om via de generator voldoende vermogen op te bouwen voor de elektromotoren.
Na inschakelen van functie F5 in stilstand gaat de loc, tot een modelbaan rijsnelheid van ca. 30 km/uur, rijden met stationair geluid. De motor maakt dan veel minder lawaai dan normaal.
Na inschakelen van functie F7 (Heizdiesel, de voorziening voor elektrische treinverwarming) vanuit stilstand wordt het stationair geluid van de motor verhoogd.
Zeker ook noemenswaard zijn de functies F2, F3 en F13 waarmee de hoorns worden geactiveerd, dat geeft een mooi zwaar meertonig geluid.

 
 
 

Inbouw stroombuffer
De DB 232 blijft op mijn baan nogal eens stil staan op overloop wissels. Merkwaardig, want op alle wielen is een stroomafnemer aanwezig. Weliswaar zijn de beide wielen van de voorste assen voorzien van antislip bandjes, maar toch...
De Zimo decoder biedt de mogelijkheid om een stroombuffer aan te brengen, en dat heb ik uitgevoerd.
 
De pin-bezetting van een PluX 16/PluX 22 connector voor plaatsing van een Zimo decoder. Deze afbeelding staat in de handleiding die werd meegeleverd met de Roco loc DB BR211.
In de handleiding van de Roco DB 232 staat dit niet afgebeeld. De DB 232 is echter uitgerust met een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 16 decoder en er kan van worden uitgegaan dat ook voor die decoder deze pin-bezetting geldt.
Zwart gemarkeerd: de minus-aansluiting van de stroombuffer (elco), rood gemarkeerd: de plus-aansluiting van de stroombuffer (elco).
Blauw gemarkeerd: de weggelaten pin, bedoeld om verkeerd om insteken van de connector tegen te gaan.

 
Hier nog eens de pinning op de Zimo decoder MX645P16.
MX645 decoders hebben ook 2 soldeeraansluitingen voor aansluiting van een stroombuffer elco.

De stroombuffer, bestaande uit parallel aangesloten elektrolytische condensatoren (2 stuks 220 microFarad/35 Volt en 1 stuks 100 microFarad/35 Volt) die zijn aangesloten op de connector van de decoder.
Elektrolytische condensatoren van 16 Volt voldoen ook prima en zullen compacter zijn, maar die had ik niet op voorraad.
De condensatoren zijn aangebracht op de print op een plek waar ze het weer terugplaatsen van de kap van de loc en het rijden van de loc door bochten niet hinderen.

De 2 draden voor aansluiting van de stroombuffer zijn aangesloten op de soldeereilandjes nabij de PluX-connector op de print.
Rood gemarkeerd: plus van de elco's.
Gebruik een soldeerbout met een fijne punt want de soldeereilandjes zijn anders lastig te solderen en verwijder de decoder uit de connector vr het solderen!

 
 
 

Foto's van mijn Roco DB 232 238-6
 
De loc met afgenomen kap.

Aan de onderzijde van de losgenomen print zijn de Zimo sounddecoder en de speaker zichtbaar.
In het chassis van de loc is de motor zichtbaar met 1 vliegwiel en beide kardan-koppelingen naar de tandwielkast op beide draaistellen.

De loc op mijn modelspoorbaan.

 
 
 

Informatie over de Ludmilla in het grootbedrijf
In het bovenaan deze pagina aangehaalde boekje "Ludmilla in Nederland" uit de serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair staat veel informatie over het grote voorbeeld van het Roco model.
Hier een foto van loc 232 051 gemaakt door Sybic (en afkomstig van de website Railfaneurope.com).

Bovenstaande foto is afkomstig van de website Railfaneurope.net.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 2-8-2020.