Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco DB serie BR 628.4

Inleiding
Mooi model van het DB diesel treinstel serie 628.4, met motorwagen 628 419-4 en stuurstandwagen 928 419-2, in de aantrekkelijke kleur mintgroen/wit met zilverkleurig dak.
Het treinstel is voorzien van LED frontverlichting (aan beide zijden uitschakelbaar) en schakelbare LED interieurverlichting, koersbordverlichting en cabineverlichting (voor zowel cabine 1 als cabine 2).
 
Het model is voorzien van een kleine 5-polige motor met n vliegwiel en deze drijft via n cardanas de beide assen in het achterste draaistel van de motorwagen aan, de wielen aan n van beide assen zijn voorzien van antislip bandjes. Op de wielen van 3 draaistellen zijn stroomopnemers gemonteerd, helaas niet het draaistel aan de kop van de stuurstandwagen, dat geeft dus problemen met bezetmeldingen wanneer de stuurstand vooruit rijdt!
 
De loc heeft een NEM 362 koppelschacht met kortkoppelmechanisme om meerdere treinstellen aan elkaar te koppelen. De koppeling tussen motorwagen en stuurstandwagen wordt gemaakt met een speciale koppeling met elektrische verbinding.
 
De loc is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22-aansluiting en een stroombuffer. De speaker is ondergebracht aan de achterzijde van de motorwagen.
 
 
Specificaties: DB tijdperk IV; Lengte over de buffers: 533 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco DB serie BR628.4
Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Roco DB BR 628.4 is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 628.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 65, ik heb gekozen voor 40.
Via CV287 kan de remgeluid drempel ingesteld worden. Standaard waarde: 55, ik heb dit niet aangepast.

 
 
 

Opmerkingen over treinstel DB serie 628.4
De loc heeft prima rijeigenschappen. De compacte motor laat zich goed horen bij hogere snelheden, maar met ingeschakeld rijgeluid valt dat niet op.
Het rijgeluid na inschakelen van de sound klinkt goed, dat is altijd weer een feest om te horen bij met name diesel locs en treinstellen. Heel apart is het geluid van de hydraulische overbrenging tijdens het rijden (ik vermoed althans dat het geluid daar vandaan komt).
Bij afremmen is het remgeluid van de magneetremmen hoorbaar.
Mooi conducteursfluitje. Het openen en sluiten van de deuren vr en in het midden kan via 2 functies hoorbaar worden gemaakt, met waarschuwingspiepjes bij het sluiten. Dat kan mooi gebruikt worden in programma Koploper bij vertrek uit een station.
Er zijn 3 functies om de hoorn weer te geven, met name de dubbele hoorn klinkt fraai.
Het interieur wordt zeer goed verlicht door de schakelbare LED binnenverlichting en de cabines door de apart schakelbare cabineverlichting. Het interieur ziet er fraai en uitnodigend uit maar de beenruimte voor de passagiers is wel erg minimaal, dat wordt weer benen amputeren bij het plaatsen van reizigers...
Op het verlichtbare koersbord is de naam "Hof" zichtbaar, daar had wel een spannender klinkende bestemming mogen staan!
 
Typisch foutje (van de Zimo decoder?) ontdekt:
Na herstel van een kortsluiting op de modelbaan blijken ingeschakelde verlichtingsfuncties van het treinstel (zoals binnenverlichting en koersbord verlichting) niet goed te werken. De functie staat nog aan maar de verlichting is uit. De verlichting gaat weer aan na uitschakelen en weer aanschakelen van de functie. De frontverlichting en de soundfunctie blijven wel functioneren.
Bij het Roco model van de DB 103 met ingebouwde Zimo sounddecoder gebeurt dat ook: de machineruimteverlichting is uit na een kortsluiting.
 

 
 
 

Foto's van mijn Roco DB serie 628.4
 
De motorwagen met afgenomen kap, die kan worden afgenomen door de kap aan de koppelzijde voorzichtig naar boven te trekken. De handleiding suggereert dat de kap eerst vanaf de frontzijde iets naar achteren geschoven moet worden, maar dat lukt niet. Een van de openingen voor de steuntjes aan de kap is smal (rood gemarkeerd), daar kan niet worden geschoven...
De bovenzijde van de print bevat de Zimo sounddecoder MX645 met PluX 22 aansluiting en de bufferelco van 1000 microFarad/16Volt.
Aan de onderzijde van deze print zitten onder andere de LED's voor de binnenverlichting.
Verder zijn 2 stekkers met draden zichtbaar: links voert deze naar de koppeling met elektrische verbinding en rechts naar de print op de bodem van de motorwagen.

De print boven in de motorwagen is verwijderd door 2 schroeven los te draaien en de beide bedrade stekkers los te nemen uit de connector.

De kap kan naar boven worden afgenomen, hiervoor moeten de buffers aan de voorzijde van de motorwagen en de verbindingsbalg aan de achterzijde van de motorwagen worden afgenomen.

De compacte motor met vliegwiel is nu zichtbaar.
Rechts de print voor de frontverlichting. Linksboven op het groene metalen blok de speaker, die met verende contacten verbinding maakt met de onderzijde van de print bovenin de motorwagen.

Het groene metalen blok (extra gewicht !) is losgeschroefd.

Het kortkoppelmechanisme en de aandrijving via de cardanas vanaf de motor in close-up.

De onderzijde van de stuurstandwagen nabij de draaistellen, de draaistellen zijn verwijderd.
Links is de voorzijde, daar zijn geen verende contacten. Rechts is de achterzijde, daar dus wel.
De draaistellen zelf zijn identiek en bevatten dus metalen contactvlakken waar de assen van de wielen in gelagerd zijn en zo dus elektrisch contact waarborgen.

De oplossing voor het probleem dat het draaistel aan de voorzijde van de stuurstandwagen geen bezetmelders activeert.
Een weerstand van 47 kOhm is gesoldeerd op de contactvlakken.
Ik had er ook voor kunnen kiezen om 2 stukjes montagedraad te solderen en die naar binnen te leiden in de behuizing van de stuurstandwagen en aan te sluiten op de stroomafnemers aan de andere zijde.

 
 
 

Foto's op de modelbaan

 
 
 

Informatie over de DB serie 628.4 in het grootbedrijf
 
Foto's van de BR628-4 afkomstig van de website
Railfaneurope.net.

 
 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 26-9-2020.