Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Upgradeproject: LokSound decoder in de tenderloc DB 64297
Inleiding
Mijn Roco model van de tender stoomloc DB BR 64 297 (Roco artikelnummer 62200) heb ik op 5 september 2008 gekocht bij firma Interhobby in Nijmegen.
Deze loc is gedetailleerd opgebouwd met veel aangebrachte leidingen op de ketel en mooie aandrijfstangen.
Het model heeft gele LED frontverlichting aan de voorzijde en achterzijde, en een vrije doorkijk in de cabine met interieur.
De loc was digitaal voorbereid en heeft op mijn baan rondgereden met een Lenz decoder.
Eén van de grote drijfwielen (voorzien van antislip banden) wordt aangedreven door een compacte motor met vliegwiel.
De trekkracht van de loc valt niettemin wat tegen, de loc slipt makkelijk door en dat komt mede door het lichte gewicht van de loc.
De andere drijfwielen worden aangedreven via de drijfstangen en nemen de rijstroom op, evenals beide loopwielen voor en achter de loc.
Bij firma Esu is een fraai klinkend geluidsproject voor de Baureihe 64 beschikbaar en ik heb daarom besloten om een LokSound 5 decoder te plaatsen
in mijn model van de BR 64.
De ruimte in de loc is echter heel beperkt. Een standaard formaat LokSound decoder past niet in het decoder compartiment aan de achterzijde van de loc.
Daarom heb ik een micro uitvoering van de LokSound 5 decoder toegepast. Uitgevoerd met losse draden, en die heb ik gesoldeerd op een NEM-stekker van
een defecte decoder.
De suger cube speaker kan alleen in de cabine worden geplaatst. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de vrije doorkijk in de cabine.
Ik heb gekozen voor optimaal klinkend geluid en de speaker is daarom goed zichtbaar.
Laten we maar zeggen dat er zo een extra voorraad kolen kan worden meegenomen 😀
Bij het model werden geëtste koperen nummerplaten meegeleverd maar die hb ik nooit gemonteerd.
Onderstaand de toegepaste LokSound 5 micro decoder.

Foto's met commentaar
De loc heeft twee afzonderlijke plastic kappen.
Dit deel wordt als eerste verwijderd. Daarvoor moet een schroef worden losgedraaid die verstopt zit in het rood omkaderde deel, normaal niet zichtbaar
door het kapje dat er op zit.
De ketel en de kap kunnen uit elkaar worden getrokken. Pas op, het is een gepriegel om alle losse leidingen weer in de gaatjes
in het machinistenhuis te krijgen. Geduld en veel licht!
De losse metalen leidingen kunnen het beste geheel worden afgenomen.
Pas na volledige montage van de loc worden ze gemonteerd: eerst in het gaatje in het machinistenhuis en dan in het gaatje aan de andere zijde,
dat is soms wel even zoeken waar het gaatje zit.
Het onderste deel van de kap. Die kan er voorzichtig worden afgetrokken want zit verder niet geschroefd.
De compacte motor met aan de ene zijde een vliegwiel en aan de andere zijde een wormwiel waarmee via tandwielen de achterste drijfas van de loc wordt
aangedreven. Het metaal zorgt voor wat extra gewicht van de loc.
De afneembare metalen vloer in de cabine, die ook voor het nodige extra gewicht zorgt.
De 4-polige stroomvoerende koppeling is gemonteerd, op beide stroompunten (links en rechts) zijn 2 draden aangesloten van de koppeling
(rood gemarkeerd).
De 2 witte draden gaan naar de LED voor de cabineverlichting in het dak.
De aansluitpunten zijn groen gemarkeerd (minus, decoder functie 1) en blauw gemarkeerd (plus).
De loc is ontdaan van de plastic kappen. De decoder (hier voor de eerste testen nog voorzien van een standaard versie LokSound 5) is gemonteerd inclusief de sugar cube speaker
waarvan de frames tijdelijk met plakband zijn gefixeerd.
De motor is even op het frame geplaatst voor de eerste (geslaagde) proefrit.
De onderste plastic kap is weer gemonteerd. De decoder en de speaker zijn aangesloten.
De decoder zit in het vak aan de achterzijde van de loc, de sugar cube speaker is gelijmd op de vloer van de cabine.
De Digikeijs LED-print voor de cabineverlichting wordt boven in de cabine gemonteerd.
Kapje erop en je ziet er niets meer van.
De LED is aangesloten tussen de blauwe draad (plus spanning via een extra voorschakelweerstand van 4,7 kOhm)
en de groene draad (minus spanning, Functie uitgang 1) van de decoder.
De doorkijk door het machinistenhuis. De sugar cube speaker is goed zichtbaar. Ik had minder frames kunnen toepassen bij de modulair
opgebouwde speakerkast, maar dan zou het geluid veel minder vol hebben geklonken.
Functies in de LokSound decoder
Ik heb Esu geluidsproject S0342-LS5H0M4-Dampf-BR64-V2-R2 gedownload en geprogrammeerd in de LokSound 5 micro decoder met mijn
Esu LoProgrammer.
Ik heb enkele kleine wijzigingen aangebracht aan het project:
- Met functie F8 wordt functie uitgang AUX1 geactiveerd, en daarmee wordt de extra gemonteerde LED-verlichting in de cabine aangeschakeld,
maar alleen bij stilstand van de loc
- Achter functie F15 zit standaard de ESU rookgenerator. Ik gebruik die niet, en hier zit nu geluidsfunctie Wasserpumpe (schnell), die
standaard onder functie F30 zit, maar die kan ik in programma Koploper niet gebruiken
- Achter functie F27 zit nu Luftpumpe (schnell), deze zit standaard onder functie F29, maar die kan ik in programma Koploper niet gebruiken
Opmerkingen over de tenderloc
De via de Loksound decoder aangedreven BR 64 rijdt zonder sound netjes en opvallend stil, ondanks de toegepaste compacte motor.
Natuurlijk mede dankzij de LokSound 5 decoder via hoogfrequente aansturing, want met de oude decoder maakte de loc veel meer lawaai.
De rijstroom wordt goed opgenomen, ook bij het rijden over wissels.
Op de 4-polige stroomvoerende koppeling is de rijspanning van de loc doorgekoppeld naar de vast gekoppelde "Donnerbüchse" wagens en
de beide personenwagens zijn ook voorzien van stroomopnemers.
Het bedrijfsgeluid klinkt heel goed. Mooie krachtige stoomstoten die met ingeschakelde "Lastbetrieb" luider klinken.
Een super klinkende stoomfluit, die enkele keer na bediening van de functie anders klinkt.
Foto's op mijn modelbaan
En hier sta ik zelf op mijn BR64 😀.
Op 8 september 1999 stond ik tijdens het dagjeuit van mijn werk op de BR64 van de VSM, zie de foto daarvan verderop.
Hier laat het kereltje voorop de loc zijn ware gezicht zien.
De BR64 rijdt met drie Fleischmann
"Donnerbüchse" wagens: 2 personenwagens en een bagagewagen.
Ze zijn allemaal uitgerust met een 4-polige steekkoppeling Tams type SK-4 waarvan de contacten zijn doorverbonden per rijtuig.
Ze geven zo de rijstroom vanaf de stoomloc BR64 onderling door.
De personenwagens zijn bovendien voorzien van stroomopnemers die hun afgenomen stroom ook doorgeven aan de stroomvoerende treinleiding.
In de personenwagens is een ingekorte Viessmann LED binnenverlichting aangebracht en die wordt gevoed door de rijstroom.
In de bagagewagen is aan één zijde een 4-polige steekkoppeling aangebracht. De aangevoerde rijstroom wordt hier
gebruikt als voeding voor twee sluitlantaarns van Tams Elektronik (artikelnummer ZSB-1).
De BR64 vormt een mooie en goed rijdende combinatie met de Donnerbüchse wagens.
De tenderlocomotief Baureihe 64 in het grootbedrijf
Informatie bij het ESU geluidsproject over de BR 64:
Das Einheitslokprogramm der Deutschen Reichsbahn-Gesellschaft DRG sah für den leichten Personenzugdienst die dreifach gekuppelte Baureihe 64 vor.
Insgesamt 520 Exemplare der 950 PS starken und 90 km/h schnellen Zweizylinderlok wurden ab 1928 beschafft.
Mit einer Achslast von nur 15 t fand die flinke Baureihe auf Haupt- und Nebenbahnen in ganz Deutschland Verwendung.
Erst 1975 wurden die letzten Exemplare abgestellt.
Raadpleeg voor meer informatie over de tenderlocomotieven Baureihe 64 van de Deutsche Reichsbahn:
Wikipedia: Baureihe 64.
Foto's uit het grootbedrijf
De Veluwsche Stroomtrein Maatschappij
heeft onder andere een tenderloc van de Baureihe 64 in haar collectie.
Alle onderstaande foto's van deze stoomlocomotief zijn gemaakt op 8 september 1999 tijdens een dagje uit van mijn werk.
Dat was destijds de Instrumentele Dienst van de Katholieke Universiteit Nijmegen (nu draagt de dienst de naam Medische Technologie & Klinische
Fysica en is onderdeel van het Servicebedrijf van het Radboudumc).
Op het programma van het dagje uit stond onder andere een exclusieve rit met een stoomtrein van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij van Beekbergen naar Dieren.
Onderstaande foto werd gemaakt door toenmalige collega Roeland van der Burght.
Een tamelijk jonge uitvoering van mijn persoon met nog bruine haardos staat voorop de loc.
En nog een foto van mijn persoon, naast de stoker in de cabine van de loc, gemaakt door Roeland van der Burght.
Vervolg foto's van het dagje uit op 8 september 1999.
Deze foto's zijn gemaakt door collega Mark Massa.
Vervolg foto's van het dagje uit op 8 september 1999.
Deze foto's zijn gemaakt door mij (Gert van Voorst).
|