Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgradeproject: LokSound decoder in de tenderloc DR 80001

Inleiding

Mijn Roco model van de tender stoomloc BR 80001 (Roco artikelnummer 43372) van de Deutsche Reichsbahn heb ik op 16 augustus 2000 gekocht bij firma Wentink in Arnhem.
 
De loc is simpel opgebouwd en heeft geen werkende front- en sluitlichten.
 
De loc wordt aangedreven door een compacte motor voorzien van een klein vliegwiel en deze drijft via een wormwiel n van de assen aan. De andere assen worden aangedreven via de drijfstangen.
De trekkracht is beperkt want er zijn geen antislip bandjes op de wielen aangebracht.
Stroomafnemers zijn aanwezig op alle wielen maar door de korte afstand tussen de assen blijft de loc makkelijk stil staan in wisselstraten.
 
Deze loc had ik destijds gekocht omdat deze veel lijkt op de Mrklin BR89 tenderloc waarmee heel lang geleden mijn modelspoor avontuur is begonnen. Raadpleeg deze weblink voor meer informatie over de Mrklin loc.
 
 
Ik had nooit verwacht dat dit model ooit met sound zou kunnen rondrijden op mijn modelbaan gezien de zeer beperkte vrije ruimte in de loc.
Maaar Esu heeft een eenvoudig geluidsproject voor de Baureihe 80 en een veel uitgebreidere voor de Baureihe 81 beschikbaar.
En er bleek in de loc nog voldoende plaats voor een micro uitvoering van de LokSound 5 decoder, inclusief een "suikerklont" speaker met grote klankkast.
 
 
Onderstaand de toegepaste LokSound 5 micro decoder.

 
 
 

Foto's met commentaar

De tenderloc met afgenomen kap vr de inbouw van de LokSound decoder. De loc was uitgerust met een simpele oude generatie Lenz decoder.

De onderzijde van de loc met afgenomen kap.

De bedrading vanaf de stroomgeleidende koppeling wordt zo de loc ingevoerd.

Na inbouw van de LokSound decoder is n foto voldoende om de techniek van deze loc in beeld te brengen, met van links naar rechts:

  • voorziening voor een Seuthe rookgenerator, die ik echter nooit heb gebruikt
  • de compacte motor met klein vliegwiel en aandrijving aan de achterzijde via een wormwiel (niet zichtbaar onder de machinist) naar de achterste as
  • de sugarcube speaker zoals die werd meegeleverd met de LokSound 5 micro decoder, met volledig opgebouwde klankkast
  • de LokSound 5 micro decoder
  • aan de linker zijkant: de printplaat met de 8-polige NEM-stekker

De micro uitvoering van de LokSound 5 decoder is echt heel compact opgebouwd en past daardoor prima in deze tenderlocomotief.

 
 
 

Functies in de LokSound decoder

Ik heb Esu geluidsproject S0341-LS5H0M4-Dampf-BR81-V2-R2 gedownload en geprogrammeerd in de LokSound 5 micro decoder met mijn Esu LoProgrammer. Dit geluidsproject is weliswaar bedoeld voor de BR 81 maar biedt veel meer geluiden dan het specifieke Esu geluidsproject voor de BR 80.

 
 
 

Opmerkingen over de tenderloc

De via de Loksound decoder aangedreven BR 64 rijdt zonder sound netjes en opvallend stil, ondanks de toegepaste compacte motor.
De rijstroom wordt redelijk goed opgenomen, maar de loc kan toch makkelijk stil gaan staan met name in wisselstraten. Daarom is de loc aan de voorzijde uitgerust met een stroomvoerende koppeling zodat aangekoppelde volgwagens te zijner tijd voor extra rijstroom kunnen zorgen.
 
Het bedrijfsgeluid klinkt zeer goed met mooie krachtige stroomstoten dankzij de sugarcube speaker met een grote klankkast.
En een mooi klinkende stoomfluit, die enkele keer na bediening van de functie anders klinkt.

 
 
 

Foto's op mijn modelbaan

De loc is eenvoudig opgebouwd, zonder al te veel detaillering, maar ziet er toch goed uit, met name ook het mechanisme van de drijfstangen. Er is nog een vrije doorkijk door het machinistenhuis, ondanks de smoezelige ruitjes.

 
 
 

De tenderlocomotief Baureihe 80 in het grootbedrijf

Raadpleeg voor meer informatie over de tenderlocomotieven Baureihe 80 van de Deutsche Reichsbahn: Wikipedia: Baureihe 80.

 
Foto van de 80023 van Verkehrsmuseum Dresden.


Foto gemaakt door Hans van Binsbergen van de 80036 van de Veluwsche Stroomtrein Maatschappij (VSM).


 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 6-2-2022.