Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in de Roco stoomloc DR 50007

Inleiding
De Roco stoomloc 50007 van de Deutsche Reichsbahn (Roco artikelnummer 63291) heb ik op 5 november 2005 gekocht bij firma Wentink in Arnhem.
Een LokPilotDCC decoder heb ik er direct bij gekocht en daarmee heeft de loc altijd gereden op mijn baan.
 
Het beschikbaar komen van veel geluidsprojecten op de website van Esu, waaronder natuurlijk van heel veel Duitse locomotieven en treinstellen, was voor mij reden om de loc te gaan voorzien van een sounddecoder. Dan zal de loc weer regelmatiger ingezet worden, want op mijn modelbaan rijden voornamelijk locs en treinstellen met sound.
 
Ik heb een LokSound 5 decoder met artikelnummer 58410 met 8-polige NEM steker van Esu toegepast. Deze decoder wordt geleverd met een rechthoekige speaker waarvan de klankkast nog moet worden samengesteld met tussenframes en eindkap op basis van beschikbare inbouwruimte. Bij deze stoomloc is de speaker met alleen de eindkap gemonteerd tegen het plafond van de cabine van de loc als een "Voice of God" speaker.
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu: S0010-LS5H0M4-Dampf-BR50-V5-R5.
 

 
 
 

Functies van de sounddecoder in de Roco stoomloc DR 50007
Uit het Esu soundproject S0010-LS5H0M4-Dampf-BR50-V5-R5: lijst met alle functies.
Functie F8 AUX1 is de "groene" functiedraad van de decoder die is gekoppeld met de aansluiting voor de rookgenerator in de stoomloc. Er kan een Seuthe nummer 11 rookgenerator worden gebruikt, die heb ik echter niet geplaatst.

En een lijst met de volume instellingen van alle geluiden.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound 5.
Met programma LokProgrammer kunnen alle instellingen van de decoder naar believen en heel overzichtelijk ingesteld worden. Daar kan zelf prutsen met CV's niet tegenop!
 
Het locadres is ingesteld op 5007.
CV3 (optrekken) = 40, CV4 (remmen) = 40, CV5 (max speed) = 200.
Het overall volume staat in CV63: 192.

 
 
 

Opmerkingen over de Roco stoomloc DR 50007
Ik heb deze Roco stoomloc in 2005 gekocht en de loc is dus gedateerd maar ziet er nog prima uit.
De loc is goed gedetailleerd en op de ketel zijn allerlei leidingen en zelfs hele kleine kraantjes gemonteerd.
Ik heb maar geen poging gedaan om de ketel los te koppelen van het drijfwerk om hier foto's van te kunnen maken, bang dat er filigrane onderdelen stuk zouden gaan!
De tender is voorzien van kortkoppeling.
Voor de front- en sluitichten wordt een gloeilampje gebruikt.
Het kapje van de schoorsteen op de loc kan worden afgenomen voor plaatsing van een Seuthe nummer 11 rookgenerator. Zo'n rookgenerator heb ik even gemonteerd en voorzien van een beetje rookolie maar het werkte niet. De rookgenerator heb ik getest met 10 Volt gelijkspanning uit mijn labvoeding en dan loopt er 50 mA, dus kennelijk functioneert deze nog. Probeer ik later nog wel eens. Functie F8 van de LokSound decoder wordt gebruikt om spanning toe te voeren aan de rookgenerator.
 
De loc rijdt zonder sound mooi stil in voorwaartse richting. Maar in de achteruit is er wat geratel hoorbaar in de aandrijving, het is mij niet duidelijk waar dat vandaan komt. Met ingeschakelde sound en op slow speed is het niet echt hinderlijk.
 
De sounddecoder betekent een forse opwaardering van deze loc.
De bedrijfsgeluiden klinken zeer goed. Het is al een genot om met F1 het bedrijfsgeluid aan te schakelen en de loc dan gewoon een tijdje te laten staan. Allerlei bijbehorende geluiden worden dan random hoorbaar zoals water pompen, kolen scheppen en het veiligheidsventiel.
Als de loc gaat rijden hoor je natuurlijk het stoten van de stoomloc. Dat kan worden versterkt met functie F5 (Lastbetrieb) of worden verzwakt met functie F12 (Leerlaufbetrieb).
De stoomfluit onder functie F2 klinkt geweldig! Wanneer de functie vaker achtereen wordt bediend zijn verschillende fluitpatronen hoorbaar.
Het remgeluid klinkt mooi lang door.

 
 
 

Foto's van de Roco DR 50007
 

De loc is losgekoppeld van de tender.
Het bedieningspaneel in de cabine is normaal niet zichtbaar. Ik heb nog even overwogen om een LED voor de verlichting te monteren en dat zelfs even getest. Het effect bleek minimaal, dus ik heb dat toch maar niet uitgevoerd.
De koppelas voor de cardan aandrijving vanaf de motor in de tender is hier ook goed zichtbaar.

De tender wordt ontmanteld om het inwendige te kunnen inspecteren.
Met mede als doel om het gloeilampje (draadlampje 16V/30 mA) voor de sluitlichten te vervangen want dat was al langer defect.

Twee assen van de tender worden aangedreven en de wielen op deze assen zijn voorzien van antislip bandjes.
De wielen op de andere twee assen zorgen voor de stroomafname.

Alleen het eindkapje is met Faller plastic lijm bevestigd op de speaker. De speaker-combinatie is voorzien van een strookje dubbelzijdig schuimtape. Hiermee wordt de speaker onder het plafond van de cabine bevestigd als een "Voice of God" speaker.
De loc ligt al op zijn kop voor de bevestiging.
De 6-polige zwarte steker zorgt voor de elektrische verbindingen tussen de elektronica (met decoder) in de tender en de loc.

De loc is weer gekoppeld met de tender. De bedrading van de LokSound decoder moet nog even netjes worden neergelegd. En dan kan de kolenkap er weer opgezet worden.

Kijkje door de cabine: je ziet niets van de speaker die onder het plafond hangt, alleen de 2 draadjes naar de speaker!

 
 

Foto's van de DR 50007 op de modelbaan.
 

De DR 50007 naast de 3601 van de Königlich Bayerischen Staateisenbahnen die al eerder was voorzien van nieuwe sound.

Foto's uit 2007.

Een cartoon gemaakt op basis van bovenstaande foto van de DR 50007.

 
 
 

Informatie over de stoomloc DR 50007 in het grootbedrijf
 
Van Esu: Als Ergänzung des Einheits-Dampflok-Programms ließ die Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft DRG eine fünffach gekuppelte Schlepptenderlok entwickeln. Die ab 1939 als BR 50 eingereihte Zweizylinder-Lok leiste 1625 PS und erreichte eine Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h. Dank einer maximalen Achslast von nur 15,2 Tonnen konnte die Lok sogar auf Nebenbahnen fahren, weshalb bis 1943 mehr als 3100 Exemplare entstanden. Das gute Beschleunigungsvermögen machte die robuste 50 auch vor Personenzügen zu einem beliebten Zugpferd. Für den Kriegseinsatz ließ die Reichsbahn die 50 vereinfachen und als BR 52 fertigen. Die letzten 50 wurden bei der DB erst 1977, bei der DR gar erst 1987 außer Dienst gestellt.
 

Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 

Ook nog een eigen foto gemaakt op 25 augustus 2007 van een stoomloc serie 50 van de VSM tijdens de Heideweek in Ede nabij de kippenlijn.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 27-3-2021.