Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco elektrische locomotief 1631 van de Nederlandse Spoorwegen

Inleiding

Roco heeft een nieuwe versie uitgebracht van een elektrische locomotief van de serie 1600 van de Nederlandse Spoorwegen. Het is een sterk verbeterde uitvoering van eerder uitgebrachte modellen, voorzien van LED frontverlichting en cabinelicht en van subliem geluid.
Een uitvoering zonder cabine-airco maar met omkasting om de typhoon.
Roco artikelnummer: 70161.
Ik heb deze loc aangeschaft bij mijn huisleverancier Interhobby in Nijmegen.
 
Het model van de NS 1631 is voorzien van een 5-polige motor met aan beide zijden een vliegwiel en deze drijft via cardanassen alle assen in beide draaistellen aan.
Op één as zijn de wielen voorzien van antislip bandjes, op alle wielen zijn stroomopnemers gemonteerd.
 
De frontverlichting is uitgevoerd met rode en witte LED's. Er is ook voorzien in schakelbare LED cabineverlichting.
De loc heeft een NEM 362 koppelschacht met kortkoppelmechanisme.
 
Het model is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22-aansluiting. De speaker is ondergebracht op de print.
Verder is een stroombuffer aanwezig zodat de loc beter doorrijdt over wissels en bij vuil op de rails.
 
Veel kleine onderdelen zoals handgrepen en ruitenwissers zijn al gemonteerd. Diverse onderdelen worden meegeleverd en kunnen soms alleen worden gemonteerd bij niet rijdende vitrine modellen.
 
 
Specificaties: tijdperk IV; Lengte over de buffers: 201 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant

Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco NS 1631

Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.

 
 
 

Programmeren van de decoder

Het model van de Roco NS 1631 is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb natuurlijk gekozen voor het adres met het locnummer: 1631.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden ingesteld, de standaard waarde is 70, ik heb gekozen voor 50.
De maximum snelheid heb ik verlaagd: de inhoud van CV5 is standaard 230, ik heb gekozen voor 150.
 
 
 

Foto's van mijn Roco 1631

Foto's van de opbouw/techniek van de loc

De kap kan worden verwijderd door de onderzijde aan de voor- en achterzijde aan beide zijden iets naar buiten te buigen: dan kan de kap naar boven worden afgenomen.
Hier is de binnenzijde van de kap met de cabine en de lichtgeleider voor de cabineverlichting zichtbaar.

Aanzicht op de bovenzijde van de loc met de pantograaf die op "innovatieve" wijze is gemonteerd volgens Roco.
Innovatief? Inderdaad, er is geen schroefje gebruikt voor de bevestiging.

De cabine kan worden uitgenomen door de zijkanten ter hoogte van de zijruitjes voorzichtig naar buiten te drukken. De zijruitjes zitten los en vallen er dan dus uit, samen met de lichtgeleider voor de binnenverlichting.
Let dus goed op hoe de ruitjes geplaatst zijn!
Er is weinig plek voor een machnist door de halfronde verhoging achter de besturingstafel, ik heb die ook nog niet geplaatst.
De paars gemarkeerde nokjes aan de zijkant van de cabine vallen in de paars gemarkeerde uitsparingen in de zijruitjes.
 
Bij het losnemen van de cabine oppassen dat geen druk wordt uitgeoefend op de pantografen aan de bovenzijde van de kap.

De LED's voor de cabineverlichting zitten op de bovenzijde van de print, dat zijn de felle lichtpitjes.
Verder zijn de Zimo sounddecoder, de buffercondensator van 1000 microFarad en de kap over de speaker goed zichtbaar.

De voorzijde van de loc met de frontverlichting.
De bedrading loopt zo veel als mogelijk netjes in gootjes.

De print is losgeschroefd (dat kostte nog moeite: de schroefjes zaten ongelooflijk vastgedraaaid!) en iets omhoog getild zodat de motor met beide vliegwielen zichtbaar worden.
De elektrische aansluitingen van de motor zijn via veertjes verbonden met de onderzijde van de print.

De onderzijde van de loc. Er zitten zowaar metalen kapjes met 2 schroefjes aan de onderzijde van de draaistellen. Heel mooi! Bij eerdere modellen bestond het draaistel uit één gegoten brok kunststof.

 
 

Foto's op de modelbaan

 
 

Staatsiefoto's

Bij de foto's met een dikke borderrand kan op de foto worden geklikt voor een grotere versie.

 
 
 

Opmerkingen over loc Roco NS 1631

De loc heeft prima rijeigenschappen en rijdt zonder ingeschakelde sound mooi stil.
 
Het rijgeluid na inschakelen van de sound klinkt subliem.
Duidelijk weer beter dan die van mijn oude NS 1600 loc die ik eerder zelf had voorzien van een Esu LokSound V4 decoder met daarin geprogrammeerd een geluidsproject van Esu.
Mooi is de startsequence bij aanschakelen van het bedrijfsgeluid voordat de loc wegrijdt. En evenzo de afsluitsequence als het bedrijfsgeluid wordt uitgeschakeld.
Verder een uiterst beschaafd remgeluid en drie super klinkende hoorns, met name ook de tweetonige.
Mooi zijn ook de twee eigentijdse (niet meer uitgesproken door de bekende dame) stationsomroepen "Maastricht" en "München".
 
Heel apart en leuk om te gebruiken is de functie F4: kop maken. Dus rijrichting omkeren waarbij de machinist naar de andere cabine moet gaan. Kan alleen bij stilstand worden gebruikt.
De rijrichting wordt dan automatisch gewisseld. Je hoort de machinist door de machinekamer naar de andere cabine sjouwen en daar de besturing weer opbouwen.
En deze functies kunnen ook goed worden gebruikt tijdens het rijden: F15 brugrit aan/uit (met het geluid dat neem ik aan hoorbaar zal zijn wanneer de loc over een stalen brug rijdt) en F19 stationair aan/uit (met het geluid van uitgeschakelde tractie).
 
De cabineverlichting had wat feller mogen zijn. Het lukte mij niet om dat aan te passen wat wel het geval was bij het Roco model van de Raillogix Vectron.
 
Maar verder kan ik eigenlijk alleen maar in superlatieven spreken over deze loc!

 
 
 

Informatie over de NS 1631 in het grootbedrijf

Wie meer wil weten over de NS serie 1600 verwijs ik door naar het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1600", geschreven door Jos Burgemeester, een uitgave van uitgeverij Uquilair.
 
Ik heb dat boek al enige tijd geleden aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's over het ontstaan en de geschiedenis van de NS serie 1600.
Hiernaast staat een foto van de voorzijde van het boek.
 
 
Zie voor meer informatie ook op
Wikipedia.

 
 
 

Foto's van de loc in het grootbedrijf

Een foto van de 1631 met tamelijk besmeurde neus, het grote voorbeeld van het Roco model, met bronvermelding, gevonden op de hierboven vermelde Wikipedia webpagina.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 5-6-2022.