Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Upgrade: sounddecoder in de Roco eloc NS 1772

Inleiding
Ik heb de geel/grijze Roco NS 1772 eloc op 5 augustus 1998 gekocht bij firma Wentink in Arnhem.
De loc was niet voorzien van een decoder, die heb ik zelf ingebouwd.
Verder heb ik op enig moment de front/sluitverlichting met gloeilampjes aangepast: ik heb LED's ingebouwd.
 
Het beschikbaar komen van veel geluidsprojecten op de website van Esu, waaronder die van de NS-serie 1600, was voor mij reden om de loc te gaan voorzien van een sounddecoder. Dan zal de loc weer regelmatiger ingezet worden, want op mijn modelbaan rijden voornamelijk locs en treinstellen met sound.
Ik heb een LokSound V4.0 M4 met artikelnummer 64400 met 8-polige NEM steker van Esu toegepast. Deze decoder wordt geleverd met een ronde speaker, die prima past in de Roco NS 1772.
Het geluidsproject heb ik gedownload van de website van Esu: 64451-LSV4.0M4-ELok-NS1600_1800-V1-R1.
 

 
 
 

Functies van de sounddecoder in de Roco NS 1772 eloc
Uit het Esu soundproject 64451-LSV4.0M4-ELok-NS1600_1800-V1-R1: lijst met alle functies.
Functie F8 AUX1 heb ik omgezet naar AUX2, dat is de "paarse" functiedraad van de decoder die is aangesloten op de extra ingebouwde LED van de cabineverlichting in Cabine 1.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het Esu geluidsproject heb ik met mijn Esu Lokprogrammer en de Esu PC software "LokProgrammer 5" geprogrammeerd in de decoder LokSound V4.0 M4.
Met programma LokProgrammer kunnen alle instellingen van de decoder naar believen en heel overzichtelijk ingesteld worden. Daar kan zelf prutsen met CV's niet tegenop!
 
Het locadres is ingesteld op 1772.
CV3 (optrekken) = 50, CV4 (remmen) = 12, CV5 (max speed) = 128.
Het overall volume staat in CV63: 40.

 
 
 

Opmerkingen over de Roco loc NS 1772
Ik heb deze Roco loc in 1998 gekocht en de loc is dus gedateerd maar ziet er nog goed uit.
De draaistellen bestaan uit één stuk plastic, tamelijk low cost opgebouwd, maar het voldoet. De koppelinghouder kan worden losgenomen maar het uitstekende deel van het draaistel blijft zichtbaar. de loc is niet voorzien van kortkoppeling.
De zijroosters zijn iets te kort (Franse uitvoering) en Roco heeft dat gemaskeerd door een zwarte strook boven het rooster.
 
De loc rijdt zonder sound mooi stil.
 
De front/sluitverlichting heb ik zelf ooit gewijzigd. De gloeilampjes zijn daarbij vervangen door gele en rode LED's type "2 mm LED High Flattop" (through hole), die pasten precies in de gaten van de frontverlichting waar af fabriek de lichtgeleiders in zaten.
Warmwitte LED's waren destijds nog niet verkrijgbaar en ik heb daarom gele LED's toegepast voor de frontverlichting.
 
Met de nieuwe sounddecoder wordt deze loc nieuw leven ingeblazen.
De geluiden klinken goed, maar voor een deel ook heel herkenbaar: het zijn geluidsfragmenten die ook veel bij andere locs worden toegepast.
Bij elocs worden de bedrijfsgeluiden vaak gedomineerd door de ventilators, dus veel geruis. Dat is bij deze loc ook het geval maar bijvoorbeeld ook bij de Roco eloc DB 103. Vaak is daarbij toch ook een subtiele "ondertoon" hoorbaar. Bij deze loc zijn tijdens het rijden af en toe ook andere herkenbare geluiden hoorbaar, zoals de compressor.
F14 de stationsomroep doet weer terugdenken aan oude tijden vanwege de starttune voordat de melding aanvangt met "Dames en heren...". Ik heb maar de Franstalige stationsomroep (van de SNCF BB7200) ingesteld, dat klinkt veel spannender!

Functie F8 stuurt digitale uitgang AUX2 aan, hierop is de verlichting van cabine 1 aangesloten, die geleidelijk aan- en uitschakelt.

 
 
 

Foto's van de Roco NS 1772
 

Alle wijzigingen in beeld. De LokSound decoder is gemonteerd, de speaker is geplaatst en de cabinewanden zijn gelijmd.
De zichtbare witte draden komen vanuit de kap en zijn aangesloten op de LED's van de front/sluitverlichting.

In het verleden heb ik de front/sluitverlichting met gloeilampjes en lichtgeleiders vervangen door gele en rode "2 mm LED High Flattop" LED's. Die zijn na montage en bedrading zwart geschilderd zodat de cabine niet wordt verlicht.

De LokSound decoder ligt hier los maar kan geen kant op. De bedrading wordt gefixeerd met een stukje ducttape.

De speaker zit klemvast door het zichtbare kartonnen plaatje. Voor de meegeleverde klankkast is geen plaats. Indien nodig lijm ik op een later moment een doosje in elkaar die over de speaker komt te liggen.

Een restant stukje print afkomstig van een Digikeijs LED-strip bevatte nog twee in serie geschakelde LED's: prima bruikbaar als cabineverlichting die kan worden geschakeld met de nog niet gebruikte paarse schakeldraad AUX2 van de decoder. Alleen een extra voorschakelweerstand van 4,7 KOhm is nodig om de stroom te beperken.

De loc werd zonder interieur geleverd. Een simpel stukje grijs gevouwen karton dient als wand en (weliswaar erg hoog liggende...) vloer. De achterwand is rood gekleurd, zoals ook bij het grote voorbeeld het geval was. De machinist zit aan de linkerzijde bij deze loc.
Het printje voor de cabineverlichting is hier gelijmd boven de cabine.

De voorzijde van de loc. Met de ingeschakelde gele LED's als frontverlichting, ingeschakelde cabineverlichting en de daardoor goed zichtbare rode achterwand in de cabine met de machinist.

Een oude foto van de 1772, genomen ruim voor de aanpassingen aan deze loc in 2021.

 
 
 

Informatie over de NS 1772 in het grootbedrijf
Informatie over de geschiedenis van de NS locseries 1600 t/m 1800 staat in het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1600" geschreven door Jos Burgemeester van uitgeverij Uquilair. Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's. Hieronder een foto van de voorzijde van dat boekje.

 
Begin 2021 was de voormalige eloc NS 1772 in dienst bij Train Charter Services onder nummer 101002.
 
 

Foto's gevonden op Railfaneurope.net.

 
 

Foto gevonden op internet: de NS 1772 was in februari 2021 in dienst bij Train Charter Services.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 20-2-2021.