Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco NS dieselloc 2435

Inleiding
Roco heeft de NS dieselloc serie 2400/2500 opnieuw uitgebracht met LED verlichting, rode zwaailichten, digitale koppelingen en sounddecoder onder artikelnummer 70790.
De loc is mooi uitgevoerd in geel/grijs en beschikt over goed klinkend geluid.
 
Het model is voorzien van een kleine 5-polige motor met aan beide zijden een vliegwiel en deze drijft via cardanassen alle assen in beide draaistellen aan. De kleine motor is helaas bepaald niet fluisterstil!
Op één as zijn de wielen voorzien van antislip bandjes, op alle wielen zijn stroomopnemers gemonteerd.
 
De front- en sluitverlichting is uitgevoerd met rode en witte LED's, de frontverlichting werkt met omgekeerd L-sein. De onderste 2 grote lampen zijn geel, de lamp rechtsboven is wit. Er is wat lichtlek van de witte LED naar de lamp linksboven.
 
De loc is voorzien van fors uitgevallen digitaal schakelbare NEM-steekkoppelingen. Ik had eigenlijk verwacht dat hier het systeem zou worden toegepast zoals bij de NS Sik.
De digitale koppelingen kunnen desgewenst per zijde worden verwijderd of vervangen door een gewone koppeling. Dan moeten wel de twee aansluitdraden van de koppeling worden gedesoldeerd van de print.

 
De loc is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22-aansluiting. De twee speakers zijn ondergebracht in een compartiment aan de onderzijde van de loc.
Er is een stroombuffer gemonteerd.
De loc is niet voorzien van een kortkoppelmechanisme.
 
Specificaties: NS tijdperk IV-V; Lengte over de buffers: 143 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Roco.
 
Dit is de "montage foto" die lange tijd op de website van Roco stond. Hier heeft de loc nog de aangekondigde rode zwaailichten.

Onderstaand foto's van het nieuwe model, het zwaailicht is hier blauw.

Uit de gebruikershandleiding: deze afbeelding laat goed zien hoe de loc is opgebouwd.
De centraal opgestelde motor is aan beide zijden voorzien van een vliegwiel en drijft via een cardankoppeling beide draaistellen aan. De hoofdprint ligt boven de motor en de aandrijving. Aan beide kopzijden is een vertikaal opgestelde print bevestigd met de front- en sluitlichten.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco DB NS 2435
Aangevuld met een lijstje met de ingestelde waarde van de belangrijkste CV-registers.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Roco DB NS 2435 is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 2435.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 65, ik heb gekozen voor 30.

 
 
 

Opmerkingen over loc Roco DB NS 2435
De loc heeft goede rijeigenschappen en rijdt zonder haperen door wisselstraten.
 
Deze loc zorgt altijd voor een "sound"-beleving, ook als je analoog rijdt. De compacte motor blijkt namelijk gruwelijk veel herrie te maken, en dat neemt toe met het toerental.
Tijdens de snelheidskalibratie met programma Koploper, waarbij de loc voortdurend over een meettraject heen en weer pendelt met een telkens verhoogde snelheidsstap, heb ik er goed van kunnen genieten: wat een irritant geluid!
Dat ben ik niet gewend van Roco, de wat grotere standaard motoren van Roco zijn namelijk fluisterstil en ook de kleine motor in de Roco NS Sik is nauwelijks hoorbaar.
Ik beschik over twee oudere modellen van de Roco 2400 en de kleine motor die daarin is toegepast is ook aanmerkelijk stiller dan de herriemaker in de nieuwe 2400. De twee oudere locs rijden altijd in dubbeltractie en ik stoor mij tijdens het rijden nooit aan het geluid van beide motoren.
Verderop in dit artikel staan foto's van twee kleine Roco diesellocs die ik vorig jaar heb aangeschaft: modellen van de DR serie 110 en de DB BR211. Hier lijkt ogenschijnlijk dezelfde motor te zijn gemonteerd als in de NS 2435. Deze motoren zijn weliswaar ook niet de stilste wanneer zonder ingeschakelde sound wordt gereden maar maken toch aanmerkelijk minder irritante herrie dan de NS 2435. Hoe kan dat?
 
Maar wat een verademing wanneer met functie F1 de motor wordt aangeschakeld, dat klinkt subliem, en overstemt de herrie die de motor zelf maakt. Tenminste: wanneer je rijdt met lage snelheden. Want vanaf snelheidsstap 14 wordt ook met ingeschakelde sound de irritante motorherrie weer goed hoorbaar. Zeker wanneer het volume van de sounddecoder in CV 266 wat lager is ingesteld, namelijk op waarde 30, wat ik heb gedaan omdat het motorgeluid anders te veel overheerst.
Het is bijzonder jammer dat Roco deze motor heeft toegepast in de 2400!
 
Met functies F11 , F12 en F13 kan het geluid van de dieselmotor worden aangepast op losse loc, loc met zware trein en loc rijdt stationair. Dat zijn zeker bruikbare functies om het geluid aan te passen afhankelijk van de bedrijfstoestand van de loc.
 
Er zijn 3 functies waarbij de typhoon klinkt: F2 (hoog), F3 (laag) en F20 (tweetonig).
Bij uitgeschakelde motor kan met functies F17 en F18 de brandstofpomp resp. de oliepomp worden geschakeld.
 
Met functie F4 kunnen beide zwaailichten worden geschakeld, die zijn dus blauw en niet rood, wat destijds werd aangekondigd.
De LED's van de zwaailichten stralen helaas door naar de lamp linksboven (tenzij daar de rode LED's zijn aangeschakeld, dan valt het niet op) maar ook naar beide lampen aan de onderzijde (tenzij daar de gele lampen aan zijn, dan valt het niet op). Het valt natuurlijk met name op in het donker èn wanneer aan één van beide zijden de front/sluitlichten zijn uitgeschakeld met de functie die daarvoor beschikbaar is. Slordig!
Verder is het jammer dat ze parallel zijn geschakeld: ze gaan dus op exact hetzelfde moment aan en uit. Twee zwaailichten op een echte loc zullen vermoedelijk niet synchroon werken. De beperkende factor zal hier niet de Zimo sounddecoder zijn (die heeft zeker meer fysieke uitgangen) maar de PluX-22 connector: alle connectorpunten worden gebruikt in deze loc.
 
Via functie F8 wordt de digitale koppeling bediend. En de werking daarvan was voor mij verrassend: afhankelijk van de ingestelde rijrichting rijdt de loc automatisch ongeveer een seconde in de andere richting (om de druk van de koppeling te halen), bedient dan de koppeling, en rijdt weer terug zonder de gekoppelde wagen(s) en rijdt dan overigens iets verder door dan het vertrekpunt. Dat garandeert dat betrouwbaar kan worden afgekoppeld.
Leuke feature. En wanneer het motorgeluid aan staat hoor je ook steeds de motor even aanzwellen!
In programma Koploper is hiervoor een functie ingebouwd, die is dus niet nodig bij deze loc.
Wanneer functie F8 wordt geactiveerd terwijl de loc nog rijdt start de automatische afkoppelactie pas als de loc stil staat (snelheidsstap 0).
Typisch: wanneer functie F8 aan blijft staan wordt de afkoppelactie elke keer herhaald wanneer de loc van rijrichting wisselt, wel steeds in de omgekeerde richting. Dit lijkt een foutje in de decoder software want kan niet echt zinvol gebruikt worden.
 
Bij afremmen is een wat afgemeten remgeluid hoorbaar, dat echter precies op het goede moment tot stilstand hoorbaar is.
 
Conclusie: op zich een prima rijdende loc met goed klinkend digitaal geluid wanneer je altijd met ingeschakelde sound en op lage snelheid rijdt of wanneer je er niet mee kunt zitten dat de motor veel herrie maakt.

 
 
 

Foto's van de Roco NS 2435
 
Het machinistenhuis kan naar boven worden afgenomen. Wel eerst de railingen van het hekwerk rondom loshalen!
Dan boven beetpakken en iets naar één zijde duwen, dan komt de onderzijde aan de andere kant los en kan dit deel geheel worden afgenomen.
De bovenzijde van het ruitje in het machinistenhuis is op deze foto goed zichtbaar, dat had ik bij het indrukken kennelijk losgehaakt en het was iets naar beneden gekomen. Kan makkelijk hersteld worden.

Twee schroefjes losdraaien, aan de ene zijde is deze rood gemarkeerd.
Dan naar boven afnemen, door het huis voor en achter aan de zijkanten iets in te drukken. Dat ging niet gemakkelijk, de voorzijde aan de lange huif bleef vastzitten aan het printje met de front- en sluitlichten.

De binnenzijde van de kap ziet er tamelijk saai uit. Rood gemarkeerd de lichtgeleider die er vermoedelijk verantwoordelijk voor is dat er wat licht lekt naar het lamparmatuur linksboven als de felle witte LED rechtsboven is aangeschakeld.

Aanzicht op de print die boven de motor en aandrijving is gemonteerd, met links de bufferelco en rechts de Zimo decoder.

De loc van opzij. Nu is de herriemaker zichtbaar, er is een kleine motor toegepast.
Aan beide zijden zit een vliegwiel op de motoras en deze koppelt via een cardanas door naar de tandwielkast boven de draaistellen.

De Zimo decoder.
Op de onderste foto is onder de print nogmaals de motor met vliegwiel en cardan koppeling zichtbaar.

De front- en sluitlichten zijn aan beide kopzijden van de loc gemonteerd op een vertikaal opgestelde print die met soldeerverbindingen is bevestigd aan de hoofdprint.
De gele frontlichten aan de onderzijde zitten achter een extra zwart masker. Boven is dat niet het geval en het felle witte lichtje rechtsboven is met gesloten kap ook gedimd linksboven zichtbaar.
Midden tussen de bovenste LED's is nog een LED zichtbaar: dat is de wite LED voor het zwaalicht.

Nogmaals de voorzijde. De bufferelco van 1000 microFarad/16 Volt is hier verdiept in een opening in de print gemonteerd.
Rood gemarkeerd de soldeereilanden van de bruine en zwarte draad van de digitale koppeling. Wanneer de digitale koppeling wordt vervangen door een gewone koppeling of wordt verwijderd, moeten deze draden gedesoldeerd worden.
Op het soldeerwerk valt zo hier en daar wel het een en ander aan te merken...

Even de loc aan de onderzijde bekijken. De plastic kap is verwijderd door het schroefje los te draaien.
Dan wordt in het midden (rood gemarkeerd) een printje zichtbaar die de bruine draden vanaf de decoder koppelt met de twee eronder liggende speakers.
Links rood gemarkeerd de onderzijde van de digitale koppeling, die met een bruine en zwarte draad is aangesloten op de hoofdprint in de loc.
Rechts rood gemarkeerd de 2 wielen die zijn voorzien van een antislip bandje.

Het printje is ook even verwijderd door een schroefje los te draaien, en dan zijn de twee parallel geschakelde speakers zichtbaar.
Esu past dit type speakers ook toe bij de LokSound 5 decoders, waarvan ik er al meerdere heb ingebouwd in locs en treinstellen die af fabriek niet waren voorzien van sound.

Welke koppelingen kunnen gebruikt worden met de digitale koppeling op de NS 2435?
Alle koppelingen met een beugel die over het koppelhaakje op de digitale koppeling van de 2435 valt en zo wordt vastgehouden.
Dat zijn onder andere de koppelingen op onderstaande foto.

 
 
 

Foto's op de modelbaan
 

Hier is goed zichtbaar dat de digitale koppeling behoorlijk fors is uitgevallen.

 

De Roco Sik naast de Roco NS 2435 in de ochtendzon. Er is wat kleurverschil, met name het geel van de Sik is wat fletser.

 
 
 

Foto's van mijn andere Roco locs NS 2400
 
Hier een foto van de twee Roco NS 2400 locs die al langere tijd deel uitmaken van mijn collectie treinen: De geel/grijze 2414 en de bruine 2445. Ze zijn voorzien van gewone decoders en kunnen zo prima in dubbeltractie rijden. Zo rijden ze altijd door, ook al dreigt er een loc stil te gaan staan in een wisselstraat.
Deze locs zijn voorzien van lichtsets DRC2400 van Digikeijs: de grote lampen onder zijn geel en de lamp rechtsboven wit.

En om het inwendige van de oude 2400 te kunnen vergelijken met de nieuwe heb ik de kap van de oude 2414 er even afgehaald.
De opbouw van de kap blijkt identiek te zijn.
In de oude loc is ook een kleine motor geplaatst, dan kan ook niet anders in de beperkte ruimte, maar deze zit in een afgesloten behuizing en maakt aanmerkelijk minder lawaai dan de motor in de nieuwe loc.
Bovenste foto: oude loc, onderste foto: nieuwe loc.

Nog 2 foto's ter vergelijking, en wel van twee kleine Roco diesellocs die ik vorig jaar heb aangeschaft: modellen van de DR serie 110 en de DB BR211.
Hier lijkt ogenschijnlijk dezelfde motor te zijn gemonteerd als in de NS 2435.
Deze motoren zijn weliswaar ook niet de stilste wanneer zonder ingeschakelde sound wordt gereden maar maken toch aanmerkelijk minder irritante herrie dan de NS 2435. Hoe kan dat?

Groepsfoto.

 
 
 

Informatie over de NS 2400 serie in het grootbedrijf
Wie meer wil weten over de NS serie 2400 verwijs ik door naar het boek "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2400", geschreven door Martin van Oostrom, een uitgave van uitgeverij Uquilair.
 
Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's over het onstaan en de geschiedenis van de NS serie 2400.
Hiernaast staat een foto van de voorzijde van het boek.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Foto gemaakt door Marco van Uden op 9-6-2018 van de NS 2454 afkomstig van de website Railfaneurope.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 25-3-2021.