Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Roco E-loc Raillogix 193 627-7

Inleiding

Roco heeft de Siemens Vectron e-loc in de rode uitvoering van Raillogix met DC sound uitgebracht onder artikelnummer 73936.
Ik beschikte nog niet over een model van de Siemens Vectron en er zijn al vele uitvoeringen van de Vectron verkrijgbaar, maar dit model van Raillogix ziet er mooi uit en is qua kleurstelling redelijk neutraal en niet al te kleurrijk.
 
Andere Vectrons die in Nederland rondrijden vind ik niet mooi of te kleurrijk, zoals de SBB "Hollandpiercer", de verwachte wel erg gele Vectron van NS en de Vectron van Rail Force One met haaietanden.
 
Roco zegt dit over het model van de Raillogix loc op haar website:
The first Vectron multisystem locomotive from Raillogix is particularly striking due to its red paint. The company is one of the major intermodal rail operators in Europe. It serves not only the largest harbours in Europe, but also the most important industrial regions in the European hinterland.
 
 
Bijzonder fraai van de Roco Raillogix loc is zoals gezegd de kleurstelling waarbij reliŽf druk is toegepast, op foto's kan dat bijna niet zichtbaar worden gemaakt maar het is met strijklicht wel goed zichtbaar en ook voelbaar wanneer je er met een vinger over strijkt. Het grote voorbeeld van de loc heeft dat niet en is overigens uitgevoerd in metallic folie, dat kon Roco niet nabootsen.
De dakpartij met de vier pantografen en de draaistellen en de onderzijde van loc zien er zeer gedetailleerd uit met scherpe opdruk.
Aan de kopzijdes moeten alle onderdelen, waaronder de ruitenwissers nog zelf aangebracht worden.
 
De loc beschikt over LED front- en sluitlichten met diverse schakelmogelijkheden en LED-cabineverlichting.
De aandrijving geschiedt met een 5-polige motor voorzien van 2 vliegwielen en cardan aandrijving naar alle vier assen. De beide wielen op ťťn as zijn voorzien van antislipbandjes.
De loc is voorzien van een kortkoppelmechanisme.
De toegepaste decoder is de Zimo MX645P22 met sound en is aangesloten via een PluX22 aansluiting. Er is een buffercondensator gemonteerd.
De project ontwikkeling was in samenspraak met Railcolor Design, de sound komt van Leosoundlab.
 
 
Nog even een opmerking over de meegeleverde handleiding, die is namelijk tamelijk opmerkelijk samengesteld en dat viel mij toevallig op.
De tekst is 3-talig (Duits, Frans en Engels) en gaat over de ingebruikname en het onderhoud van de loc.
In het Duits staat de ingebruikname op pagina 2 en het onderhoud op pagina 15. In het Engels staat de ingebruikname op pagina 14 en het onderhoud op pagina 3. In het Frans staat de ingebruikname op pagina 4 en het onderhoud op pagina 13.
En als je verwacht dat de afbeeldingen op numerieke volgorde staan: nee dus.
Toch een pluspuntje: de paginanummering van de inhoudsopgave op pagina 1 klopt wel!
Wie verzint zoiets?
 
 
Specificaties: tijdperk VI; Lengte over de buffers: 218 mm; Minimale radius: 358 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Foto van de fabrikant

Onderstaande foto is afkomstig van de website van Roco.

Uit de gebruikershandleiding: deze afbeelding toont hoe de loc is opgebouwd.
De centraal opgestelde motor is aan beide zijden voorzien van een vliegwiel en drijft via een cardankoppeling beide draaistellen aan. De hoofdprint (met Zimo decoder en buffercondensator) ligt boven de motor en de aandrijving. De verlichtingsarmaturen zijn vanaf de print bedraad. Er zijn 2 rechthoekige speakers toegepast.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco Raillogix 193 627-7

Onderstaand links een lijst met alle functies van de sounddecoder in de Roco Raillogix loc. Aangevuld met een lijstje met de ingestelde waarde van enkele belangrijke CV-registers.
Dit is een scan van het extra meegeleverde blad in de handleiding want dit document is online niet beschikbaar als PDF-download.
 
Onderstaand rechts de pinning van de PluX22-connector op de print in de loc voor aansluiting van de Zimo sounddecoder.
Hier is zichtbaar wat er is aangesloten op de fysieke digitale uitgangen van de decoder: op de lichtuitgangen zijn de frontlichten van cabine 2 resp. cabine 1 aangesloten. Verder op AUX1: rood sluitlicht cabine 2, AUX2: rood sluitlicht cabine 1, AUX3: verlichting cabine 2, AUX4: verlichting cabine 1, AUX5: verstraler. AUX6 en AUX7 worden niet gebruikt.

 
 
 

Programmeren van de decoder

Het model van de Roco Raillogix loc is voorzien van een Zimo sounddecoder type MX645 met PluX 22 aansluiting.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 193.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM.
Het overall volume kan in CV266 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 100, ik heb gekozen voor 30.
 
De front- en sluitlichten mogen van mij veel feller branden. Roco blijkt een forse dim-waarde te hebben ingesteld in de Zimo decoder voor alle functie uitgangen, waaronder die van de front- en sluitlichten.
Door de waarde 0 in CV60 te programmeren (de standaard waarde is 75) wordt de dim-waarde voor alle functie uitgangen uitgeschakeld.
Als alternatief, en dat heb ik toegepast, kan in CV114 bijvoorbeeld bitpatroon #4F (decimaal 79) worden geprogrammeerd. Daarmee geef je aan dat de dim-waarde niet moet worden toegepast voor alle verlichtingsfuncties aan de buitenzijde van de loc maar alleen voor de cabineverlichting. Gebruik bitpatroon #43 (decimaal 67) wanneer de rode sluitlichten ook wat zwakker mogen branden.
De cabineverlichting blijft zo in alle gevallen gedimd. Door in CV60 een waarde groter dan 75 te programmeren wordt de helderheid vergroot wanneer dat gewenst wordt voor de cabineverlichting. Volgens de handleiding van de Zimo decoder zorgt een waarde 204 voor 80% helderheid.

 
 
 

Opmerkingen over loc Roco Raillogix 193 627-7

De locomotief heeft goede rijeigenschappen en rijdt zonder sound mooi stil. In deze loc kon Roco een grote motor plaatsen en die maakt aanmerkelijk minder herrie dan de kleine motoren die in kleine diesellocs wordt gemonteerd, zoals in de NS 2400 serie.
 
De bedrijfsgeluiden en het remgeluid klinken prima. Mooi is ook de compressor achter F4.
Er zijn 4 functies met het geluid van de typhoons.
En functies bij storing, treinbeÔnvloeding en automatische snelremming, waarbij de loc snel afemt en na uitschakelen van de functie weer met de oorspronkelijke snelheid verder rijdt.
Heel apart is functie F16 met het geluid van een voorbij rijdende trein.
 
De cabineverlichting is met 2 witte LED's uitgevoerd en dat geeft een mooie achtergrondverlichting in de zeer ruim ogende cabine. De kleine machinist zit een beetje verloren op zijn stoel in de grote cabine en zou in de praktijk niet zo veel aan dit licht op de achtergrond hebben.
Het lichtniveau van de frontverlichting valt behoorlijk tegen in vergelijking met wat tegenwoordig gebruikelijk is.
Uit de onderste 2 lampen komt nog wel wat licht, maar de daar boven liggende verstralers zijn kleine lichtpitjes. Ook de toplamp geeft maar zeer matig licht.
Dit kan gelukkig aangepast worden, Roco heeft om mij niet duidelijke redenen een forse dim-waarde in de Zimo decoder toegepast voor alle functie uitgangen, waaronder die van de front/sluitlichten. Zie de vorige paragraaf voor meer informatie.
 
De uitvoering van de loc is verder zeer goed. Haarscherpe opdruk van alle informatie aan de onderrand van de loc. Mooie kleuren met reliŽf werking, maar niet zo glanzend als de loc in het grootbedrijf.
 
Veel kleine onderdelen moeten nog gemonteerd worden maar dat bleek goed te doen, het past allemaal prima.
En er worden voldoende reserve onderdelen meegeleverd, zoals een extra set ruitenwissers. Handig, want dat kleine spul wil nog wel eens loskomen van een loc.
Zelfs imitatie opnemers voor alle veiligheidssystemen worden meegeleverd voor montage aan de onderzijde van de loc. Dat heb ik maar achterwege gelaten, je ziet er toch nauwelijks iets van als de loc over de modelbaan rijdt.
Er worden ook 2 wat grotere baanschuivers meegeleverd. Die kunnen alleen worden gemonteerd wanneer de koppelinghouder wordt verwijderd. Ik heb dat bij cabine 1 gedaan omdat alleen aan de andere zijde een koppeling wordt geplaatst voor het aankoppelen van wagens.

 
 
 

Foto's van het inwendige van de Roco Raillogix 193 627-7

 
De kap van Roco locs, en ook van deze Vectron loc, kan makkelijk worden afgenomen door de kap aan de onderzijde wat naar buiten te buigen en vervolgens naar boven af te nemen.
Hier is de bovenzijde resp. binnenzijde van de kap zichtbaar.

De bovenzijde van de loc na het afnemen van de kap.
De Zimo sound decoder en de buffercondensator van 1000 microFarad zijn zichtbaar.

Even onder de print kijken. Om dat mogelijk te maken heb ik enkele draden gedesoldeerd.
De motor met 2 vliegwielen en de cardan koppeling is zichtbaar.
En de module met 2 speakers en klankkast.
De motor en de speakers maken via veertjes respectievelijk verende contacten verbinding met contactvlakken op de onderzijde van de print. De print moet daarom ook goed vastgeschroefd worden met 4 schroeven.

Voor het vastzetten van de print worden alle afdekplaatjes en de speakermodule weer op hun plek gelegd.

Ik had aanvankelijk de standaard grote remslangen aangebracht aan de voorzijde van de loc en dat kostte wel wat moeite want de bufferhouders zitten in de weg. Toen ik later deze remslangen wilde vervangen door remslangen die ik met rode en gele verf had aangetipt kwam ik erachter dat de houder van de remslangen makkelijk kan worden afgenomen. Dan wordt het aanbrengen van de remslangen kinderspel!
Je moet wel goed kijken op de afbeeldingen in de handleiding om daar achter te komen!

 
 
 

Foto's op de modelbaan van de Roco Raillogix 193 627-7

 
 
 

Staatsie en detail foto's van de Roco Raillogix 193 627-7

Deze foto's zijn gemaakt bij daglicht in de tuin.
 
 
Staatsiefoto. Door te klikken op de foto wordt een grote versie getoond. Hierop is het reliŽf effect van de lak goed zichtbaar.

De frontzijde van cabine 1.
Alle zwarte handgrepen zijn gemonteerd, de ruitenwissers en de grijze stekerdozen.
Verder zijn alle standaard (verkleinde) slangen en het koppelwerk vervangen door de grote versies en is de alternatieve (grotere) baanschuiver gemonteerd.
Dat lukt alleen wanneer de koppelinghouder wordt verwijderd, en dat heb ik gedaan bij cabine 1.
Toen ik deze foto maakte had ik de koppelingen aan de remslangen nog niet aangetipt met rode en gele verf.

De dakpartij met de pantografen en de hoogspanningsverbindingen zijn hier zichtbaar, alsmede de typhoons.
De pantograaf voor gelijkspanning (tweede van rechts) ziet er duidelijk anders uit dan de andere voor wisselspanning.
Door te klikken op de foto wordt een grote versie getoond.

Detail van de onderzijde tussen de draaistellen. Veel details in kleur.
Ook is het reliŽf effect van de lak goed zichtbaar.

Detail van een draaistel.

Detail van een draaistel.
Door te klikken op de foto wordt een grote versie getoond.

Nog een staatsiefoto.
Door te klikken op de foto wordt een grote versie getoond.

 
 
 

Informatie over de Raillogix Vectron in het grootbedrijf

De Raillogix Vectron wordt geleased van MRCE (nummer: MRCE X4E-627).
De loc wordt onder andere gebruikt om vracht te vervoeren voor de Nederlandse spoorwegonderneming Rail Force One (RFO). Samen met wagonverhuurder RailReLease en logistieke dienstverlener Raillogix maakt RFO deel uit van de Rail Innovators Group.
 
 

Foto's gevonden op: Railcolor news.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 1-5-2021.