Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Upgradeproject: LokSound decoder in de Roco Railion RN 204 616-7
Inleiding
Mijn Roco model van de Railion RN 204 616-7 (een voormalige dieselloc type V 100 van de Deutsche Reichsbahn),
met artikelnummer 62911, heb ik op 5 juni 2010 gekocht bij firma Interhobby in Nijmegen.
De loc heeft een frisse rode kleur, is voorzien van heldere ruiten in de cabine waardoor de fraai ingerichte cabine goed uitkomt.
De loc was verder bij aankoop al voorzien van een digitaal bestuurbare koppeling aan de voorzijde èn de achterzijde. Die konden
tegelijkertijd worden aangestuurd met de ingebouwde Roco decoder "Multiprotokoll-Lokdecoder mit Entkupplungsfunktion" via uitgang AUX1, die
volgens de handleiding daarvoor was aangepast.
Aan beide zijden is de loc voorzien van witte LED frontverlichting volgens A-sein en rode LED sluitlichten,
die niet éénzijdig kunnen worden uitgeschakeld. De printplaat in de loc is daarvoor niet geschikt
(en de decoder beschikte ook niet over de vereiste extra AUX uitgangen).
Deze loc wordt voorzien van een LokSound 5 decoder en Esu heeft natuurlijk een geluidsproject voor dit type loc beschikbaar gesteld:
S0037-LS5H0M4-Diesel-DR-V100-V1-R1.
Mijn wensenlijst voor aanpassingen aan de Roco dieselloc RN 204 616-7
- De front- en sluitlampen moeten met twee functies aan beide zijden apart uitgeschakeld kunnen worden.
Daarvoor is het nodig om de aansturing van de rode sluitlichten los te koppelen van de standaard aansturing via F0.
Daarvoor moeten enkele wijzigingen op de printplaat aangebracht worden (printbanen doorsnijden).
De LED's van de rode sluitlichten worden aangesloten op twee nog beschikbare stuuruitgangen, dat zijn AUX3 en AUX4.
Verder zijn 2 vrije functies nodig om aan te geven dat de verlichting aan de voor- of achterzijde uitgeschakeld moet worden,
dat zijn functies F25 en F26 geworden
- De beide digitaal bestuurbare koppelingen moeten met aparte functies bediend kunnen worden,
en er moet natuurlijk een passend koppelgeluid hoorbaar zijn. Overigens heb ik de digitale koppeling aan de voorzijde verwijderd,
omdat ik hier toch geen wagens aan zal koppelen. De volledige remslangen en koppeling kan dan gemonteerd worden, dat oogt beter
- De cabine moet voorzien worden van LED cabineverlichting. Ik heb hiervoor een LED-paneeltje van Digikeijs gebruikt: een piepklein
printplaatje voorzien van een warmwitte LED en een voorschakelweerstand en 2 aansluitdraden, zie de foto hiernaast.
Dit printplaatje is aangesloten tussen stuuruitgang AUX5 (minus) en de blauwe draad van de decoder (plus).
- Toepassing van een stroombuffer zou mooi zijn, maar er is simpelweg onvoldoende ruimte, dus dat is niet mogelijk
Foto's met commentaar van de Roco RN 204
Bovenaanzicht van de loc met afgenomen kap en printplaat, waarbij alle bedrading werd gedesoldeerd van de print.
De compacte motor met aan beide zijden een vliegwiel en de cardanaandrijving zijn zichtbaar.

Kap en print zijn weer gemonteerd en vastgezet.
De LokSound 5 decoder en de speaker zijn geplaatst.
En het Artitec Led-paneeltje voor de cabineverlichting is goed zichtbaar.
De onderkap van de speaker is niet gemonteerd wegens te weinig ruimte.
Één 2 mm tussenframe is op de print gelijmd, precies over aanwezige componenten op de print, en er bovenop de speaker.
De printplaat fungeert dus als onderplaat voor de klankkast. Er was onvoldoende ruimte voor de onderplaat en bovendien zouden anders bepaalde
componenten op de print in de weg hebben gezeten.
Klik op de foto voor een grotere versie. Dan is ook goed zichtbaar dat de bovenrand van de kap op 2 plekken is beschadigd
door een warme soldeerbout... De kap moet geplaatst worden voordat alle bedrading weer kan worden vastgezet en dan is de ruimte om te solderen
beperkt. Gelukkig zijn de beschadigingen nauwelijks zichtbaar wanneer de afdekkapjes weer zijn gemonteerd.
Close-up van de gedetailleerde cabine met het Artitec LED-paneeltje voor de cabineverlichting.
De LokSound 5 decoder. Met de soldeerpunten voor de uitgangen AUX3, AUX4 en AUX5.
Even prutsen om de draden te solderen, de transparante bescherming rondom de decoder moet een stukje los geknipt worden
om te kunnen solderen.
Een geluidsproject programmeren
Ik heb Esu geluidsproject S0037-LS5H0M4-Diesel-DR-V100-V1-R1 gedownload en geprogrammeerd in de LokSound 5 decoder met mijn
Esu LoProgrammer.
Ik heb diverse wijzigingen aangebracht aan het project:
- Sommige geluiden zijn onder een andere functie gezet
- Met Functie F0 schakelen de witte frontlampen en de rode sluitlichten richtingsafhankelijk.
Ze zijn echter uitgeschakeld aan de voorzijde met ingeschakelde functie F25 en aan de achterzijde met ingeschakelde functie F26.
Voor het schakelen van de rode LED's van de sluitlichten worden de uitgangen AUX3 en AUX4 van de decoder gebruikt
- Indien geactiveerd met F9 schakelt de cabineverlichting uit wanneer de loc gaat rijden
- Met Functie F8 wordt digitale uitgang AUX1 geactiveerd en stuurt de digitale koppeling aan de voorzijde aan, deze schakelt na 3 seconden weer
automatisch uit. De uitgangsspanning van AUX1 wordt eveneens begrensd. Ook is passend geluid hoorbaar.
Deze voorziening wordt voorlopig niet gebruikt omdat ik heb besloten om de digitale koppeling aan de voorzijde weg te halen
- Met Functie F7 wordt digitale uitgang AUX2 geactiveerd en stuurt de digitale koppeling aan de achterzijde aan, deze schakelt na 3 seconden weer
automatisch uit. De uitgangsspanning van AUX2 wordt eveneens begrensd. Ook is passend geluid hoorbaar
Functies in de LokSound decoder
Opmerkingen over de Roco RN 204
De loc rijdt zonder sound netjes en stil.
De rijstroom wordt door de loc goed opgenomen, alleen in wisselstraten kan de loc stil blijven staan.
Het was niet mogelijk om een stroombuffer in te bouwen: te weinig ruimte.
Het bedrijfsgeluid klinkt prima met mooi remgeluid.
Met functie F3 is een goed klinkende signaalhoorn hoorbaar, met functie F4 de ventilator.
Bij bediening van de digitale koppeling is ook passend geluid hoorbaar.
Mooi heldere cabineverlichting waardoor het interieur in de cabine en de machinist goed zichtbaar zijn.
Foto's op mijn modelbaan
Voor onderstaande foto's heb ik ook de gele hekken aangebracht, dat was na aankoop destijds nog steeds niet gebeurd.
De hekjes zijn van plastic maar staan redelijk recht na plaatsing, wanneer de pennen volledig in de gaten worden gedrukt.
Mijn beide V100 diesellocs van Roco naast elkaar.
Één van de witte LED's van de frontverlichting van de RN 204 bleek plotseling niet meer te functioneren...
Foto's in de tuin.
Vette pech: defecte LED
De loc had zijn eerste proefritjes gemaakt nadat deze weer geheel in elkaar was gezet.
Voor dit artikel wilde ik nog wat foto's maken samen met mijn tweede V100 in de uitvoering zoals deze bij de DR heeft gereden.
Toen viel mij op dat de witte LED rechtsvoor, aan de zijde waar geen koppeling is gemonteerd, niet werkte.
Niet leuk, want alleen al voor de controle of de LED echt defect was moest de loc weer helemaal uit elkaar worden gehaald...
Toch maar uitgevoerd want een niet functionerende LED aan de voorzijde van een loc valt steeds weer op, en ik weet dat ik mij daaraan ga ergeren.
De LED bleek toch echt defect en ik heb deze vervangen. Ik had juist enkele sets LED's aan een draad van Digikeijs gekocht, waaronder de
warm witte met artikelnummer DR60049. Ongelooflijk klein en lastig handelbaar! Maar het is gelukt om deze LED op de print te solderen.
En de LED bleek ook nog te functioneren.
Opgelost. Maar hoe kon de LED defect raken?
Op de print in de loc zit in de verbinding vanaf de "blauwe plus accessoire" lijn een voorschakelweerstand van 750 Ohm voor de toevoer als "plus"
naar alle LED's, oorspronkelijk dus naar 2 rode sluitlichten en 3 witte frontlichten. Omdat ik had besloten de rode LED's apart aan te sturen
wordt de plus spanning via de weerstand van 750 Ohm nog maar naar 3 witte LED's gevoerd. En dus valt er minder spanning over de weerstand
en kan er een grotere stroom door de LED's lopen.
En alhoewel LED's best wel wat kunnen verdragen zou dat mogelijk de reden geweest kunnen zijn voor het defect raken?
Klinkt eigenlijk wel twijfelachtig, maar ik heb de voorschakelweerstand in de plus-lijn naar de witte LED's vergroot naar 1500 Ohm.
Ze branden daardoor niet waarneembaar minder fel, maar er zal een lagere stroom lopen.
De Railion RN 204 616-7 in het grootbedrijf
Raadpleeg voor informatie over de Railion RN 204 de informatie over de DR-Baureihe V 100 op
Wikipedia.
Hier staat ook informatie over de inzet van de locomotieven na hun leven bij de Deutsche Reichsbahn.
Locs van de serie Baureihe 114/115 werden omgenummerd in de DB-serie 204. Enkel van die locs kwamen bij Railion Nederland terecht.
De locomotieven van de serie 114 waren uitgerust met een motor type 12 KVD 18/21 AL-5 met een vermogen van 1400 pk
en een maximum snelheid van 100 km/h. In het Esu geluidsproject is het geluid van die motor opgenomen.
Foto's uit het grootbedrijf van de Railion RN 204 diesellocomotief
Foto van Franky de Witte, datum 5 mei 2005.
De Railion RN 204 492-3 in Sas van Gent, september 2007.
|