Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Roco NS "Sik" 337
Inleiding
Roco heeft een nieuwe versie van de NS "Sik" onder artikelnummer 72012 uitgebracht,
een geel/grijze uitvoering met nummer 337 voorzien van een blauw zwaailicht in een beperkte oplage.
Het model is voorzien van een digitaal aanstuurbare koppeling aan de voor- en achterzijde, van 2 gele frontlampen voor èn achter,
en van een sounddecoder.
De digitale koppeling kan eventueel worden verwijderd en vervangen door een standaard steekkoppeling of een afdekkapje.
De lampen voor en achter kunnen worden uitgezet.
Slechts één as wordt aangedreven door een motor en de beide wielen op deze as zijn voorzien van antislipbandjes om de trekkracht te vergroten.
De kap van het model is grotendeels van metaal en zorgt voor extra gewicht en dus trekkracht. Dat kan nog vergroot worden door de meegeleverde
metalen blokjes in de cabine te plaatsen, maar dan ben je wel de vrije doorkijk door de ramen kwijt.
Voor de stroomafname worden vanwege de niet geleidende antislipbandjes feitelijk alleen de beide wielen op de voorste as gebruikt,
en ik vermoedde aaanvankelijk dat het model hierdoor op elke wissel en in bochtige trajecten op mijn modelbaan makkelijk stil zou gaan staan.
Niets blijkt minder waar. Het model is voorzien van een goede stroombuffer waardoor het op mijn modelbaan,
op basis van de eerste rijtesten, zelden voorkomt dat de loc hapert, ook met ingeschakeld geluid.
In de handleiding staat hierover dat de loc na plaatsen op de rails met ingeschakelde baanspanning enkele seconden moet blijven staan
zodat de stroombuffer voldoende kan opladen, en dat zal beter lukken wanneer de rails schoon zijn zodat er een betrouwbaar contact is tussen
wielen en rails. Wanneer je de loc van de rails afneemt blijven de frontlampen nog lange tijd branden.
Het is Roco gelukt om in een zeer kleine behuizing heel veel prima werkende functionaliteit te plaatsen waarbij de cabine volledig vrij is gehouden.
Ik heb natuurlijk de kap losgenomen (de technicus in mij kan dat nooit nalaten...)
en kan niet anders dan met bewondering kijken naar de fraaie toegepaste techniek!
Foto's van het binnenwerk zijn verderop in dit artikel te zien.
Het model kost zo'n € 250 maar je krijgt echt wel waar voor je geld!
Specificaties: NS tijdperk IV; Lengte over de buffers: 82 mm; Minimale radius: 358 mm.
Het onderstaande staat te lezen op de webshop van Roco bij dit model:
Diesellokomotive Serie 200/300 „Sik“ der Niederländischen Staatsbahnen in gelb/grauer Farbgebung, Epoche IV.
Komplette Neukonstruktion!
Modell mit Digital-Decoder und digital schaltbaren Sound- und Lichtfunktionen sowie Pufferkondensator für unterbrechungsfreie Spannungsversorgung.
- Erstmals mit neu entwickelter digitaler Rangierkupplung für mehr Spielspaß
- Fein detaillierte Ausführung mit vielen Steckteilen und freistehenden Griffstangen
- Vorbildgerechte Licht- und Soundfunktionen
Die Niederländische Staatsbahn beschaffte die 2-achsigen Verschub-Diesellokomotiven in den Jahren 1934 bis 1951 beim Hersteller Werkspoor,
eine Lieferserie auch bei CW Zwolle. Insgesamt wurden 169 Stück in einigen Serien und etwas unterschiedlicher Ausführung gebaut.
Aufgrund ihres markanten Auspuff-Geräusches sind sie als „Sikken“ bzw. „Sik“ – singular für „Ziege“ – zum Begriff bei Eisenbahnern
und Eisenbahnfreunden geworden.
Fünfzehn dieser Maschinen wurden mit beweglichen Kränen ausgeliefert.
Nach der ursprünglich grünen Lackierung wurde später das gelb-graue Farbschema angewandt.
Die fleißigen Arbeitstierchen waren überall in den Niederlanden im unermüdlichen Einsatz.
In der zweiten Hälfte der 1990er Jahre führten verschärfte Arbeitsschutzvorschriften zur Abstellung der noch vorhandenen Lokomotiven.
Viele davon sind bei Museumsbahnen und einigen privaten Eisenbahnbetrieben erhalten bzw. noch in Betrieb.
Foto's van de fabrikant
Lijst met alle functies van de locdecoder in de Roco Sik
De Roco NS Sik is voorzien van een sounddecoder van Zimo (versienummer: CV7 geeft code 38 terug).
De sounddecoder is voorzien van 21 functies.
De gele lampen aan de voor- en achterzijde zijn schakelbaar met functie 0. In rangeermodus is voor en achter alleen de lamp rechts aangeschakeld.
Het blauwe zwaailicht kan ook met een functie worden geschakeld.
Bij het activeren van één van beide digitale koppelingen is altijd passend geluid hoorbaar, ook als functie 1 (motorgeluid) niet is aangeschakeld.
De lampen aan de voorzijde en achterzijde kunnen met aparte functies worden uitgeschakeld.
De beschikbare geluiden klinken erg goed: motor opstarten en uitschakelen, optrekken, remgeluid, de mekkerende fluit.

Opmerkingen over de Roco Sik
De loc rijdt zonder ingeschakeld geluid vrijwel geruisloos rond. Bij toenemende snelheid is alleen het geluid van de wielen op de rails
hoorbaar, met name wanneer de loc over wissels rijdt.
De loc rijdt zonder problemen over mijn modelbaan en blijft vrijwel nooit stil staan.
Dat gebeurt incidenteel alleen op plekken waar geen betrouwbare spanning staat op de rails.
Het zou ook kunnen voorkomen wanneer de loc tot stilstand komt met de wielen van de voorste as precies op het spanningsloze puntstuk van een wissel
(ik gebruik Fleischmann Profirail en het hartstuk van wissels is bij dat systeem niet gepolariseerd).
De wielen op de achterste as zijn voorzien van antislipbandjes en zullen niet betrouwbaar stroom kunnen opnemen.
De digitale koppelingen voor en achter laat ik voorlopig zitten.
Programma Koploper heeft ingebouwde functies voor automatisch gebruik van digitale koppelingen via een vaste treinroute, bijvoorbeeld
voor het automatisch omlopen van een loc. Lijkt mij een leuke toepassing voor deze Sik!
Foto's van mijn Roco Sik
Door 4 schroeven aan de onderzijde los te draaien kan de complete behuizing van de loc worden afgenomen.
Rood omkaderd de lichtgeleider van het zwaailicht, de witte LED bevindt zich op de print in de loc.
Het plastic dak boven het machistenhuis kan makkelijk worden verwijderd. Pas op dat de lichtgeleider van het zwaailicht niet breekt!
Door vervolgens 1 schroefje aan de bovenzijde van de cabine los te draaien kan de plastic cabine worden afgenomen.
De gele LED's van de frontlampen zitten aan de onderzijde van de print, via lichtgeleiders komt het LED-licht in de koplamp.
De dunne koperdraadjes komen van de magneetspoel van de digitale koppeling.
Een typisch stukje schuim ligt op de print, waarom? Om kortsluitingen te voorkomen?
Aanzicht op de print die kennelijk compleet door Zimo is aangeleverd. Op deze print is ook de sounddecoder ondergebracht.
De rode en blauwe draad zijn de motor-aansluitingen, neem ik aan, ik heb de print niet gedemonteerd.
Het zichtbare gele LEDje links ervan geeft het felle witte licht voor het zwaailicht.
Aanzicht op de zijkant: links rood omkaderd de speaker en rechts de motor.
De condensatoren die de stroombuffer vormen. Volgens het opschrift 2 stuks van 1 Farad/2,7 Volt.
Eigenlijk onvoorstelbaar, zo'n gigantische waarde in een extreem kleine behuizing.
Het is niet vreemd dat met zo'n grote capaciteit de frontlampen nog lange tijd blijven branden wanneer de loc van de rails wordt gehaald.
Nogmaals aanzicht op de print. De dunne koperdraadjes links en rechts komen van de magneetspoelen voor de digitale koppeling.
Wanneer aan de onderzijde ook nog het schroefje in het midden wordt losgedraaid komt de onderzijde los.
Deze actie moet worden uitgevoerd wanneer een standaard steekkoppeling wordt gemonteerd of wanneer de koppeling wordt vervangen door het
meegeleverde afdekkapje.
Rood omkaderd: het metalen deel van de koppelhaak dat na activering van de digitale koppeling wordt aangetrokken door de magneetspoel
waardoor de koppelhaak naar beneden wordt getrokken. Zeer doordacht systeem, dat het mogelijk maakt om ook een eigen steekkoppeling toe te passen
of het afdekkapje te plaatsen!
Deze dunne stukjes verend draad zorgen ervoor dat de koppeling in de middenstand wordt gehouden.
Ik zag ze opeens liggen op de werktafel na afnemen van de onderzijde...
Zie de handleiding voor de positie van deze stukjes draad onder de foto (rood omkaderd).
De verende stukjes metaaldraad moeten na positionering in de gebruikte koppeling/houder in de rood gemarkeerde opening gelegd worden.
De koppelhaak van de digitale koppeling in detail.
Mijn Sik op de modelbaan.
Deze Sik is kennelijk gebouwd door Werkspoor in 1960.
Foto's uit het grootbedrijf
Het grote voorbeeld van het model van de Roco Sik.
Deze foto komt van de website Railfaneurope.net.
Fotograaf: Leon Schrijvers. Roosendaal Goederen, 12-7-2004.
Nogmaals een foto uit het grootbedrijf van een NS Sik.
Deze foto komt van de website Railfaneurope.net.
Fotograaf: Eddy Konijnendijk. Terneuzen, 27-02-2001.
|