Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Roco elektrische loc BB 25233 van SNCF
Inleiding
Roco levert onder artikelnummer 70561 een fraai model van een Franse elektrische loc SNCF BB 25233.
Ik heb deze loc gekocht bij mijn huisleverancier voor treintjes, dat is firma Interhobby in Nijmegen.
Waarom heb ik deze Franse loc aangeschaft?
Al vanaf mijn kindertijd waren er twee treinen die ik altijd mooi heb gevonden. Ik had toen geen geld om treinen aan te schaffen en kon alleen
in Märklin boekjes kijken en raakte gefascineerd door Märklin modellen van de Nederlandse TEE en de turkoois kleurige Franse BB 25200 serie.
De Nederlandse TEE heb ik al langere tijd als model van Roco in huis.
De Franse BB ontbrak nog steeds, maar nu deze beschikbaar is met LED frontverlichting en sound, moest aankoop er eindelijk maar eens van komen
😉
Het Roco model heeft een turkoois groene kleur en is uitgebracht in de "Mistral" uitvoering.
De loc heeft kortkoppelingen, een 16-polige PluX16 interface met sounddecoder type MS450P16, een 5-polige motor met cardan-aandrijving,
4 aangedreven assen met 2 antislipbandjes en LED front- en sluitlichten.
Er wordt een setje geëtste "Mistral" borden meegeleverd, die moeten dus nog worden gemonteerd.
Specificaties: tijdperk IV; Lengte over de buffers: 186 mm; Minimale radius: 360 mm.
Foto's van de fabrikant
Lijst met alle functies van de locdecoder in de Roco SNCF 25233
De sound decoder is voorzien van 17 functies, onderstaand de lijst.
Ik heb de decoder geprogrammeerd op adres 2523.
Verder heb ik CV 5 aangepast: van 180 naar 90 om de maximale snelheid omlaag te brengen.
Ook CV 266 is aangepast: van 64 naar 25 om het volume te verlagen.
Opmerkingen over de Roco SNCF 25233
Altijd even een gepruts om losse onderdelen te monteren, alhoewel dat redelijk makkelijk gaat bij dit model.
Aan de zijde van cabine 1 heb ik de koppeling verwijderd en het meegeleverde kapje onder de bufferplaat gemonteerd inclusief alle slangen.
Dan de metalen handrailen bj de toegangsdeuren gemonteerd, dat monteert makkelijk, maar het zit niet echt vast.
Ik heb de omgezette hoeken aan de onderzijde van de handrailen daarom wat omhoog gebogen zodat ze vastklemmen.
En ook de handrailen op de rand van het dak boven twee van de toegangsdeuren, die zijn van dun plastic, dat was wel even een gepruts!
De meegeleverde geëtste Mistral schildjes heb ik niet gemonteerd. Ik heb bij één schildje een poging gedaan om de verf aan de bovenzijde te verwijderen,
maar alle verf ging er uiteindelijk af. Met een donkerrode viltpen de kleur er weer op gebracht en een nieuwe poging ondernomen.
Weer mislukt... Dan maar zonder schildjes rijden!
De loc rijdt zonder ingeschakeld geluid geruisloos en netjes rond.
Alhoewel de eerste rijsessie met de andere treinen op de modelbaan wat tegenviel: de loc bleef vaak stil staan.
Ik heb de wielcontacten daarom al schoon moeten maken. Daarna reed de loc zonder haperen.
Mooi rijgeluid, dat klinkt prima!
Ook de 3 functies met het geluid van de typhoon klinken heel fraai.
Weer eens wat anders is de Franstalige stationsomroep.
Foto's van mijn Roco SNCF 25233
De loc met afgenomen kap. Dat ziet er netjes uit.
De voorzijde van de loc voorzien van alle slangen en met extra afdekking onder de rode balk (hier komt geen koppeling).
De Mistral schilden zijn nog niet gemonteerd.
De turkoois groene Franse BB loc van ROco naast de mintgroene Nederlandse 1300 loc van Artitec.
Staatsiefoto's gemaakt buiten in de tuin.
Bij de foto's met een dikke borderrand kan op de foto worden geklikt voor een grotere versie.
Foto's uit het grootbedrijf
Informatie over de SNCF BB 25233 in het grootbedrijf
Heel summiere informatie staat op de website van Roco bij de loc:
Die Maschinen der Baureihe BB 25200 waren Mehrsystemlokomotiven der SNCF für den gehobenen Schnellzugdienst.
Sie waren für 1,5 kV Gleichstrom wie für 25 kV/50 Hz Wechselstrom ausgelegt.
Im Gegensatz zu den Schwesterbaureihen BB 9200 und BB 16000 hatten sie eine Höchstgeschwindigkeit von 160 km/h.
An Lokomotiven, die den hochklassigen Fernzug „Mistral“ von Paris über Marseille nach Nizza bespannten,
wurde an den Fronten ein entsprechendes Metallschild montiert.
Zie ook op Wikipedia en
3rail Wiki.
Foto's van het grote voorbeeld, met bronvermelding, gevonden op de website
Railfaneurope.
|