Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Roco Plan V
|
WAARSCHUWING
De garantie op modelspoor-artikelen kan komen te vervallen wanneer wijzigingen
worden aangebracht. Klik op het gevarenlogo om meer over dit onderwerp te lezen.
|
Inleiding
Roco heeft medio 2012 een mooi model van een tweedelig treinstel Plan V van NS met nummer 431 uitgebracht
(artikelnummer 63161 voor de versie met geluid).
Eindelijk een volwaardige vervanger van het gedateerde Fleischmann treinstel èn exact op schaal, waardoor dit model opvallend
langer is dan het Fleischmann treinstel.
Natuurlijk gefabriceerd volgens de huidige stand van de techniek.
Aangedreven door een motor die helaas midden in de motorbak
is aangebracht en behoorlijk door de ramen zichtbaar is: het is niet anders en het valt goed beschouwd nog
best mee vanwege de grijze kleur van de kunststof omkapping. De motor drijft via een cardan en tandwielkast de wielen van één draaistel aan
en gelukkig is dat niet een kop-draaistel waardoor beide koppen vooruit rijdend zonder problemen bezetmelders kunnen activeren.
Wat valt er verder op? De mooi gedetailleerde draaistellen, de pantografen, de Scharfenbergkoppeling, de warmwitte binnenverlichting,
het fraaie interieur in de juiste kleuren.
En niet te vergeten het authentieke rijgeluid van een Plan V weergegeven via de ingebouwde Zimo geluidsdecoder.
Het motorgeluid, de compressor en de knarsende remmen zijn zeer herkenbaar. Wat minder geslaagd vind ik het geluid van de
hoorns en de sluitende deuren.
Typisch is de keuze om de rijstroom uitsluitend van de vooruit rijdende rijtuigbak te laten komen. Er kan wel iets vaags worden ingesteld
met dipswitches (Wendezugbetrieb) maar een instelling waarbij de stroomafnemers op alle wielen van beide bakken
in beide rijrichtingen rijdend permanent rijstroom toevoeren is niet mogelijk. Alsof het gebruik van stroomloze secties voor seinen
bij digitaal rijden nog de normaalste zaak van de wereld zou zijn?
Gelukkig kan er met een simpele ingreep voor worden gezorgd dat alle wielen voor stroomtoevoer kunnen zorgen, zie verderop in dit artikel.
In de niet aangedreven bak is een simpele functiedecoder ingebouwd waarin geen uitgebreid adres kan worden geprogrammeerd.
Ik heb gekozen voor adres 31 en in programma Koploper wordt deze bak een stuurstand met dat adres.
De decoder in de motorbak krijgt gewoon als adres het treinnummer: 431.
Jammer ook dat 2 dikke elco's en een grijs kapje het zicht door één stel deuren in het motorrijtuig verhinderen.
Hier kan wel iets aan worden gedaan: gewoon weghalen. De elco's worden namelijk als buffer gebruikt om korte periodes met haperende
stroomtoevoer te overbruggen. Wanneer echter alle stroomafnemers permanent worden gebruikt voor stroomtoevoer blijkt het proefondervindelijk geen enkel
probleem te zijn om de elco's te verwijderen. Niettemin heb ik toch op een andere locatie twee kleine vervangende elco's ondergebracht voor de
bufferwerking, zie hieronder.
Achter de deuren blijft de luidspreker zichtbaar, die hier op de bodem ligt, maar alleen wanneer je van bovenaf door de deuren kijkt.
Kleine verbeteringen
Stroomafname vanaf alle wielen
De centrale print in het motorrijtuig met zicht op de de aansluiting van de decoder en de soldeerpunten van het relais voor omschakeling van de
rijstroomaanvoer.
Via de twee stukjes groen montagedraad worden de stroomafnemers van beide rijtuigbakken permanent met elkaar verbonden en zullen daardoor
altijd voor stroomtoevoer zorgen. Het relais blijft gewoon omschakelen maar zou feitelijk kunnen worden verwijderd. In dat geval moeten
overigens wel extra draadverbindingen worden aangebracht.

2 bufferelco's verwijderen
Dat is hier al gebeurd. De rood omkaderde aansluitingen op de print laten zien waar de pootjes van de elco's door de print
naar boven staken.
De witte kokertjes onder de folie bevatten de smoorspoelen (100 microHenry) voor de motorontstoring.
Een typische keuze die kennelijk dwingend nodig was,
want anders voert een fabrikant zo'n actie niet uit. Onder de plek waar de smoorspoelen gewoon op de print aangebracht hadden kunnen worden
bevindt zich de Zimo geluidsdecoder en mogelijk zorgden de smoorspoelen voor te veel warmte of storing?

2 kleine bufferelco's aangebracht
Op een andere plek, aan beide zijden van de motor nabij de decoder, heb ik 2 kleine elco's van
220 microFarad/16 Volt gemonteerd met 10sec lijm. Samen 440 microFarad en dat is één vijfde van de waarde van de oorspronkelijke 2 parallel
geschakelde condensatoren (van elk 1000 microFarad/25 Volt).
Maar ruim voldoen als buffer tegen korte haperingen in de toevoer van rijstroom.
De elco's worden met draden gesoldeerd op de aansluitingen van de oorspronkelijke condensatoren.
De spanning over de condensatoren na montage bedraagt bijna + 15 Volt. Het is dus geen probleem om elco's te gebruiken met een werkspanning
van 16 Volt, dergelijke elco's zijn uiteraard kleiner dan elco's met een hogere werkspanning.
Let erop dat de spanning over de elco's bij gebruik van een wat hogere baanspanning mogelijk hoger kan zijn!
Aansluitdraden van de vervangende bufferelco's
Gesoldeerd op de aansluitingen van de oorspronkelijke elco's. Let op de polariteit van de elco's!
Foto's van de Plan V van Roco op mijn modelbaan
En nog enkele detail-foto's
|