Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

De stad gaat op de schop: Fase 1


Inleiding
Het begon met een idee om alleen een monument/fontein in de stad op mijn modelbaan onder te brengen, maar de plannen zijn in korte tijd uitgebreid. En nu gaat de stad fors op de schop.
Aan de ene zijde van de Stationsstraat blijven de wijzigingen beperkt tot het onderling uitwisselen van enkele panden en het onderbrengen van Café/bistro Chez René. Aan de andere zijde van de straat, waar aanvankelijk alleen het station en Café/bistro Chez René de bebouwing bepaalden vindt fors nieuwbouw plaats: van panden in oude stijl wel te verstaan.
Het station wordt verplaatst en daarmee komt er genoeg ruimte vrij voor een huizenrij, waaronder de vier panden van het bouwpakket "Schillerstraße" van Faller.
 
Het aanzicht van de huidige stad

Bovenstaande foto toont de huidige bebouwing langs de Stationsstraat op de modelbaan.
Pand C verdwijnt en maakt plaats voor pand A, dat is Café/bistro Chez René met het buitenterras.
Pand B is het station en dat wordt naar links verplaatst, waar nu een parkeerterrein is.
De panden D en E zijn onderling uitgewisseld voor een frisse aanblik in de stad. De huizen zijn niet vastgezet op de ondergrond en kunnen daardoor makkelijk verplaatst worden.

 
 

Café/bistro Chez René wordt verplaatst
Café/bistro Chez René is opgebouwd uit een bouwpakket wat destijds werd geleverd door Pola. Pola is opgegaan in Faller en Faller brengt het bouwpakket in een andere kleurstelling uit, zonder buitenterras, onder de naam "Bücherstube" (artikelnummer 130453).
Het buitenterras was te breed voor de nieuwe locatie van het café en is daardoor ingekort. Van zowel het café als het terras is het vast met de bodemplaat verbonden trottoir afgezaagd: dat is namelijk al aanwezig op de nieuwe locatie van het café. Verder hoefde er niets te gebeuren en konden het café en het terras zo worden neergezet.
Evenals de andere panden aan de Stationsstraat staan zowel het café als het buitenterras los op de ondergrond en kunnen dus makkelijk worden afgenomen. Het café is aan de binnenzijde voorzien van een lichtmasker zodat niet alle ramen verlicht worden door de binnenverlichting. Ook het buitenterras wordt stemmig verlicht.
 
 
Café/bistro Chez René heeft een nieuw plekje gekregen aan de Stationsstraat.
De stamgasten zijn uitgenodigd om het café op de nieuwe locatie in te wijden.

 
 

Het station wordt verplaatst
Het station is een bouwpakket van Vollmer: Bahnhof Nordstadt, artikelnummer 3561.
 
Voordat het station kan worden verplaatst moet de ondergrond op de nieuwe locatie worden voorbereid.
Oude bestrating wordt zoveel als nodig verwijderd. Het trottoir (kartonnen platen met opdruk van Busch, artikel nummer H0/N 7094) wordt aangelegd. Ik gebruik een scherp breekmesje om het karton op maat te snijden, straathoeken worden afgerond m.b.v. een schaar en een vijltje. Er was oorspronkelijk geen trottoir langs de Stationsstraat aan de zijde van het station.
Aan de rechterzijde van het station komt een pleintje, vergelijkbaar met het reeds bestaande plein aan de andere zijde van de straat, en dit wordt geplaveid met Busch straatfolie "Altstadt Pflasterplatz" artikel nummer H0 6032. Dit soort straatfolie heeft een zeer hoge kleefkracht, dus moet in één keer op de juiste plek (op een gladde, schone en egale ondergrond) worden aangebracht en daarna niet meer worden losgenomen.
De beide pleintjes vormen een mooi symmetrisch kruispunt met de straat, die overigens ook is geplaveid met een straatfolie van Busch ("Altstadt Pflasterstraße" artikelnummer H0 6031).
 
Een schoonmaaktip: de straat was al enkele jaren aanwezig en inmiddels bedekt met een laagje fijn stof dat zich niet makkelijk liet verwijderen. Het bleek uiteindelijk heel goed te gaan door het wegdek af te vegen met een vochtig sponsje. Maak er geen waterbad van! Na drogen is het vuil verdwenen en zijn de details van de straatfolie weer goed zichtbaar.  
 
De voorbereidingen op de nieuwe plek voor het station, aangeduid met A. Na egalisatie aanleg van pleintje(B) en trottoir (C).

 
 

Onder de overkapping van het station wordt LED-verlichting aangebracht: een hele en een half doorgezaagde LED-strip van DigiRails met koud-witte LED's (het oude type DR10W14). Vier stuks van deze LED-strips had ik al eerder als verlichting aangebracht onder de overkapping op beide perrons (elk bestaande uit drie perron-delen van Kibri "Detmold", artikelnummer B-9554).
Over de gehele lengte wordt in het midden van het lichtdoorlatende deel van de overkapping dubbelzijdig Sellotape aangebracht (hoge kleefkracht), daarop een laag zwarte montagetape (om te voorkomen dat de groene achterzijde van de LED-strips en het licht van de LED's op de strip zichtbaar zijn door de overkapping), daarop weer een laag dubbelzijdig Sellotape en hierop worden de LED-strips bevestigd. De bedrading verdwijnt door een opening onder de overkapping in het stationsgebouw. De bedrading wordt aangesloten op de bedrading van de lampjes voor de binnenverlichting van het station en aangesloten op een simpele steker. De bijpassende contrasteker wordt vast verbonden met de 12V lampvoeding onder de modelspoorbaan. De bedrading van het station kan zo makkelijk worden losgenomen om het station indien nodig snel te verwijderen.
Het stationsgebouw is hiermee gereed om op de nieuwe locatie te worden neergezet.
 
 
De LED-verlichting is hier bevestigd aan de onderzijde van de overkapping. De rode pijl laat zien waar de bedrading vanuit het stationsgebouw loopt naar de LED-strips. Dat is eveneens het punt waar de hele LED-strip (links) en de afgezaagde korte LED-strip (rechts) tegen elkaar aan liggen.

De stekerverbinding waarmee het station indien nodig snel kan worden losgekoppeld van de bedrading voor de verlichting. Steker A is verbonden met de verlichting in het stationsgebouw, contrasteker B is verbonden met de 12V voeding voor de verlichting onder de baan.

Het station op de nieuwe locatie bij avond. Mooi verlicht. De afzonderlijke led's op de strips zijn zichtbaar door de reflectie op de railstaven.
Aan niets is verder te zien dat er nog fiks gebouwd moet worden in de stad.

 
 
 
 

Tot zover de plannen en de reeds uitgevoerde werken.
Wordt vervolgd...


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 28-6-2012.