Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Upgradeproject: LokSound decoder in de Trix diesellocs NS 6503 en Railion 6494
Inleiding
Ik beschik al langere tijd over de geel/grijze Trix dieselloc NS 6503 en de rode Trix dieselloc Railion 6494.
De aanschafdatum is onbekend, ik heb ze vermoedelijk aangeschaft bij firma Interhobby in Nijmegen.
Dit type loc wordt niet meer geleverd door Trix.
De beide locs zijn identiek opgebouwd. Het chassis en de kap bestaan voor het grootste deel uit metaal en zijn behoorlijk zwaar.
De locs zijn voorzien van een kleine ronde klokankermotor voorzien van twee kleine vliegwielen.
Die klokankermotor zorgde
voor problemen: "gewone" decoders van onder andere Lenz konden er met de standaard instellingen niet goed mee omgaan.
Alle assen worden aangedreven via een apart uitziende motorkoppeling met tandwielen: een typische Märklin oplossing, die goed functioneert.
Twee wielen zijn voorzien van antislipbandjes, er zijn stroomafnemers op alle wielen, het metalen chassis is verbonden met de
stroomafnemers aan één zijde.
Deze locomotieven zijn nog niet voorzien van sound en rijden daardoor eigenlijk nooit meer op mijn baan.
De hoogste tijd dus om daar iets aan te doen.
Aangezien de aandrijving veel ruimte inneemt is er geen plek om een grote ESU LokSound decoder plus speaker te plaatsen.
Een kleine Esu decoder zou wel een plekje kunnen vinden, maar de speaker absoluut niet.
Daarom kies ik hier voor dezelfde oplossing zoals toegepast bij mijn beide NS Hippels: de locomotieven worden
permanent met elkaar gekoppeld via een meerpolig geleidende koppeling (Tams SK-4), en in één van beide locs worden de motor en de aandrijving
verwijderd om zo plaats te maken voor een Esu LokSound decoder en een sugarcube speaker.
Esu heeft een geluidsproject voor dit type loc beschikbaar gesteld:
S0252-LS5H0M4-Diesel-NS6400-V1-R1.
Foto's met commentaar van de Trix 6400 diesellocs
De geel/grijze 6503 zal voor de tractie blijven zorgen.
Linksboven de oude Lenz Silver decoder die aanwezig blijft voor de frontverlichting en de cabineverlichting op decoderadres 6503.
De aansluitingen van de klokankermotor en de aansluitingen van de stroomafnemers zijn inmiddels bedraad naar de 4-polige
Tams steekkoppeling, hier aan de rechter zijde van de loc. De 4 draden van de steekkoppeling konden mooi door de reeds
aanwezige opening in het chassis de loc ingevoerd worden en komen de loc binnen op de paars omcirkelde markering.
De geel/grijze 6503 is gereed voor herplaatsing van de kap.
De compacte klokankermotor met de beide vliegwielen en de aandrijving zijn zo mooi zichtbaar.
De onderzijde van de geel/grijze 6503 met links de 4-polige Tams steekkoppeling.
Twee wielen van het linker draaistel zijn uitgerust met antislip bandjes.
De aandrijving van de rode 6494 is zo veel als mogelijk gestript: de klokankermotor en de tandwielkasten zijn verwijderd.
Dat wordt allemaal opgeslagen als strategische reserve!
Zo ontstaat meer dan voldoende ruimte voor de Esu LokSound decoder en de sugarcube speaker met extra grote klankkast.
Op de bovenste van onderstaande foto's komt bij de paarse markering de bedrading van de 4-polige Tams koppeling de loc binnen,
die aan de rechterzijde van de loc is gemonteerd.
In de geel/grijze 6503 wilde ik cabineverlichting.
Simpel opgelost met een super klein warmwit LEDje aan draden van DigiKeijs (artikelnummer DR60093) die over de schouder van de machinist
tegen het plafond van de cabine hangt. Aangesloten via een weerstand van 5600 Ohm op aansluiting AUX1 van de decoder
(de min van de LED aan de groene draad, de plus van de LED via de weerstand van 5600 Ohm aan de blauwe draad).
En het geeft een oogverblindend licht.
Een geluidsproject programmeren
Ik heb Esu geluidsproject S0252-LS5H0M4-Diesel-NS6400-V1-R1 gedownload en geprogrammeerd in de LokSound 5 decoder met mijn
Esu LoProgrammer.
Ik heb enkele wijzigingen aangebracht aan het project:
- De functies achter F1 en F8 zijn omgedraaid. Met F8 wordt het bedrijfsgeluid aan/uitgeschakeld en met F1 wordt AUX1 geschakeld
- Met F1 wordt AUX1 geschakeld. Deze is in de geel/grijze 6503 via de Lenz Silver decoder verbonden met een LEDje als cabineverlichting.
In de rode 6494 is AUX1 op de ESU decoder niet aangesloten
- Met Functie F0 schakelen de front- en sluitlampen aan de voorzijde van de 6503 richtingsafhankelijk en worden aangestuurd door
de Lenz Silver decoder
- Met Functie F0 schakelen de front- en sluitlampen aan de achterzijde van de 6494 richtingsafhankelijk en worden aangestuurd door
de Esu LokSound decoder. Met Functie F21 kan de verlichting permanent worden uitgeschakeld, gewenst wanneer hier een sleep
wagens aanhangt
- De front- en sluitlichten aan de zijde van beide Trix locs die met elkaar gekoppeld zijn
is permanent uitgeschakeld door een wijziging van de verlichtingsprint (de oranje "plus" draad is losgehaald van de print)
in beide locs
- Het rijden was aanvankelijk een probleem met de standaard motorinstellingen in het ESU geluidsproject.
De motor maakte na wegrijden een 'sprongetje' en het langzaam wegrijden verliep ook niet soepel.
Al deze problemen konden snel worden opgelost door bij de motor-instellingen te kiezen voor motortype kleine klokankermotor
Functies in de LokSound decoder
Opmerkingen over beide Trix 6400 diesellocs
De beide locs rijden zonder sound netjes en stil.
Natuurlijk mede dankzij de LokSound 5 decoder via hoogfrequente aansturing.
Het probleem dat vroeger optrad met de aansturing van de kleine klokankermotor treedt niet op met de LokSound decoder,
dankzij de mogelijkheid om de instellingen van de motorsturing optimaal in te stellen voor dat type motor.
De rijstroom wordt door beide locs, waarvan de railspanning is doorgekoppeld, zonder problemen goed opgenomen, ook bij het rijden over wissels.
De 4-polige geleidende koppeling werkt prima en geeft zowel de railspanning als de motorspanning betrouwbaar en zonder haperen door.
Het bedrijfsgeluid klinkt prima met de goed hoorbare ventilator die na wegrijden wordt aangeschakeld en bij stilstand
weer wordt afgeschakeld. Mooi remgeluid.
De voorverwarmer van het koelwater met F20 is ook goed bruikbaar.
Ik zal nog eens een mooier klinkende typhoon toevoegen aan het geluidsproject. Dat kan prima want er is nog heel veel vrije ruimte
in de memory van de sounddecoder.
Foto's van de Combinatie van beide Trix 6400 diesellocs
Hier is de cabineverlichting in de 6503 ingeschakeld.
Klik op de foto voor een grotere versie.
Staatsiefoto's gemaakt buiten in de tuin.
Bij de foto's met een dikke borderrand kan op de foto worden geklikt voor een grotere versie.
De NS serie 6400 in het grootbedrijf
Raadpleeg voor informatie over de NS serie 6400 diesellocs
Wikipedia.
Gebouwd door fabrikant MAK (later Vossloh), lengte 14,4 meter, dienstgewicht 82 ton, aandrijving dieselelektrisch, vermogen 1180 kW,
maximum snelheid 120 km/h.
De volgende tekst staat als extra informatie bij het Esu geluidsproject van de NS serie 6400:
Den seit 1982 für Privatbahnen gebauten Typ DE 1002 entwickelte die Maschienenbau Kiel (MaK) die Baureihe 6400
für die Nederlandse Spoorwegen (NS).
Die 120 zwischen 1988 und 1994 in Dienst gestellten Drehstromloks
werden durch einen MTU-Dieselmotor 12V396TC13 befeuert.
Die 1180 kW (bei 1800 U/Min) starken Maschinen erreichen eine Höchstgeschwindigkeit von 120 km/h.
Bis 2011 waren die kräftigen Vierachser auch im grenzüberschreitenden Güterverkehr nach Deutschland im Einsatz.
Foto's uit het grootbedrijf van de serie 6400
Foto van de website Railfaneurope met brongegevens.
Foto van de website Wikipedia met bronvermelding.
|