Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Trix RRF 561-04 dieselloc class 66
Inleiding
Trix heeft onder artikelnummer 22692 een mooi model uitgebracht van de goederentrein dieselloc type JT42CWR, beter bekend als Class 66,
die enkele jaren in dienst is geweest bij Rotterdam Rail Feeding.
De loc had bij RRF het nummer 561-04.
Rotterdam Rail Feeding werd in 2004 opgericht en startte in het daarop volgende jaar zijn dienstverlening.
Op 15 april 2008 werd het bedrijf overgenomen door de Amerikaanse spoorwegonderneming Genesee & Wyoming.
Sinds 2009 verzorgt de onderneming goederenverkeer in heel Nederland, waarvoor ook af en toe Class 66's worden geleasd van Beacon Rail.
Het Trix model van de loc heeft het zeer fraaie kleurschema van RRF en is uitgerust met sound en een dynamische rookgenerator.
Deze loc wordt natuurlijk ook door Märklin uitgebracht onder artikelnummer 39061 voor het wisselstroomsysteeem.
De loc is volledig uitgevoerd in metaal, is geschikt voor DCC en MFX en is uitgerust met kortkoppeling.
Highlights van dit model volgens opgave door Trix:
- Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluids- en lichtfuncties
- Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd
- 4 via cardan aangedreven assen
- Antislipbanden
- Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar
- Frontseinen aan loczijde 2 en 1 elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar
- Wanneer het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld
- Cabineverlichting digitaal schakelbaar
- Verlichting van besturingspaneel digitaal schakelbaar
- Andere lichtfuncties, zoals speciale rangeertekens en waarschuwingssignaal, digitaal schakelbaar
- Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes
- Standaard ingebouwde rookgenerator
- Veel afzonderlijk gemonteerde details
- Gedetailleerde bufferbalk
- Opsteekbare remslangen worden meegeleverd
- Meegeleverde frontafdekkingen kunnen ook op de bufferbalk worden gemonteerd
OPMERKING: dit is onjuist, er wordt geen frontafdekking meegeleverd! En waarom eigenlijk niet, dat is toch een kleine moeite
en geeft de loc een beter aanzien wanneer bijvoorbeeld aan de voorzijde geen koppeling wordt gebruikt!
Specificaties: Tijdperk VI; Bedrijfstoestand 2017; Lengte over de buffers: 247 mm; Minimale radius: 360 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.
Levering van de loc door firma Interhobby aan huis!
De Trix RRF loc kwam beschikbaar midden in de lockdown periode waarin non-food winkels zijn gesloten, dus ook de winkel
van mijn huisleverancier voor modelspoor artikelen Interhobby Nijmegen.
Opsturen was een optie, echter de aflevering door PostNL van pakjes verliep in de drukke lockdown periode rond de jaarwisseling tamelijk onbetrouwbaar.
Maar ook aflevering aan huis door Interhobby bleek mogelijk: alles gaat anders in de coronaperiode.
En dus werd de loc op 30 december 2020 door Patrick Papenhoven, eigenaar van Interhobby, netjes bij mij thuis afgeleverd. Super!
Helaas constateerde ik een probleem in de aandrijving van de loc en moest deze loc retour Interhobby.
Maar ook een vervangend exemplaar werd enkele weken later door firma Interhobby netjes thuis bezorgd.
Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de Duitse website van Trix.
Uit de gebruikershandleiding: deze afbeelding laat goed zien hoe de loc is opgebouwd.
Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Trix RRF loc
Uit de handleiding van de loc:
Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.
Programmeren van de decoder
Het model van de Trix RRF Class 66 dieselloc is voorzien van een sounddecoder met een PluX 22 aansluiting.
Het type decoder is onbekend (mogelijk een Esu Loksound), de fabrikantcode in CV8 is 131 en dat hoort bij firma Trix Modelleisenbahn.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 561.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of met PoM, maar de inhoud van registers kan niet via PoM worden teruggelezen.
De decoder kan niet omgaan met RailCom.
Het overall volume kan in CV63 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 220 maar dan klinkt het geluid oorverdovend,
en ik heb daarom gekozen voor 75.
Opmerkingen over loc Trix RRF Class 66
De loc heeft goede rijeigenschappen en rijdt goed door wisselstraten en krappe bochten.
Echter bij zeer krappe bochten (radius 36 cm) wordt een aanhangende goederenwagen erg makkelijk uit de rails getrokken en
ontspoort dus. Getest met de Fleischmann Profi kortkoppeling. Ik moet nog eens andere koppelingen testen.
PROBLEEM 1
Maar: er zijn bij hogere snelheden (vanaf decoderstap 8) regelmatig hinderlijke "schrapende" geluiden hoorbaar
vanuit de aandrijving. Het is lastig waar te nemen waar de bijgeluiden vandaan komen.
Zijn het de tandwielen in één of beide draaistellen? Of de aandrijving vanaf de motor via de cardanassen?
De cardanassen bewegen niet mee met de draaistellen, staan dus altijd rechtuit. Dat vraagt om een specifieke constructie,
veroorzaakt dat de bijgeluiden?
Het eerste exemplaar van de RRF Class66 die ik in huis had maakte veel meer herrie en is om die reden retour leverancier gegaan.
De front/sluitlichten bij het model zijn zeer fraai uitgevoerd. Er is geen spoortje lichtlek waarneembaar!
Mooie heldere cabineverlichting, indien aangeschakeld is de verlichting alleen aan de zijde met de witte frontlichten aangeschakeld.
De verlichting van het instrumentenpaneel kan apart worden geschakeld.
De geluiden van deze loc klinken fenomenaal, met name de bedrijfsgeluiden.
Het starten, en stoppen van de motor, het vertraagde optrekken en afremmen tot stilstand, het klinkt allemaal super.
Er zijn 4 aparte typhoon functies.
De frontverlichting kan in alarmstand of rangeerstand worden gezet.
In totaal zijn 26 functies beschikbaar (van F0 t/m F26), typisch dat achter F15 niets zit.
Met F3 wordt de rookgenerator ingeschakeld. Die komt pas daadwerkelijk in actie als het motorgeluid is geactiveerd.
Het is werkelijk ongelooflijk dat deze rookgenerator zo'n dikke walm rook kan produceren.
Aangezien het een dynamische rookgenerator betreft wordt meer rook uitgestoten bij het optrekken en wanneer de loc meer wordt belast.
PROBLEEM 2
De rook die wordt uitgestoten stinkt werkelijk gruwelijk. Na twee dagen kon ik de kwalijke dampen nog steeds ruiken in de hobbykamer.
En toen ik mijn neus na één week boven de uitlaat van de rookgenerator hield, bleek de stank nog steeds goed waarneembaar.
Goed ventileren is zéér gewenst want de dampen zijn giftig.
Ik durf het niet meer aan om de rookgenerator aan te zetten.
Bij mijn beide Esu loc's met rookgenerator is de rook ook goed te ruiken, maar de rook stinkt zeker niet zo vreselijk als de rook uit de Trix loc.
Ik heb overigens de door Esu voorgeschreven rookvloeistof gebruikt om de rookgenerator in de Trix loc te testen.
Zou de rookvloeistof van Trix minder stinken?
PROBLEEM 3
De sounddecoder in de Trix loc vertoont af en toe bizar gedrag.
Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de railspanning terugkomt na een afschakeling wegens kortsluiting.
De loc maakt dan veel herrie: het lijkt erop dat alle funcies die iets met de typhoon doen zijn aangeschakeld.
Als je naar de functies van de loc kijkt op de Lenz handregelaar is niets daadwerkelijk ingeschakeld: de functies staan dus niet aan.
De baan compleet uitschakelen en opnieuw opstarten helpt niet: de loc heeft de toestand onthouden en maakt opnieuw de kolere herrie.
Dit probleem kan alleen opgelost worden door alle functies één voor één aan te schakelen en direct weer uit te schakelen.
Wellicht wordt het probleem veroorzaakt doordat de decoder in de loc even van DCC- in MFX-mode schiet en daar functies aanschakelt?
MFX-mode worden uitgeschakeld met register CV50, ik heb dat inmiddels ingesteld door de waarde 0 in deze CV te zetten.
Daarmee worden de modes AC analoog, DC analoog, MM en MFX gedeactiveerd.
PROBLEEM 4
Dit probleem is geconstateerd op 16 april 2021, ruim 2 maanden na de aanschaf.
Één van de onderste witte frontlichten van cabine 1 gaat niet meer aan, en is vermoedelijk defect.
Zoals zichtbaar op de foto hier naast: dit seinbeeld met de witte frontlichten is afwijkend van de standaard...
De beide onderste witte LED's worden met dezelfde stuurlijn geactiveerd (voor de bovenste witte LED is er een tweede stuurlijn, omdat de
bovenste LED ook afzonderlijk kan worden geschakeld), dus het kan geen probleem zijn met de aansturing.
Typisch, bij deze loc is dat al eerder een probleem geweest en de verlichtingsprint is toen vervangen en dat zal nu weer gebeuren.
Zou dit een ontwerpfout zijn in de loc?
Ik heb in het verleden al eens een probleem gehad met een Trix railbus waarvan de elektronica defect raakte door statische ontlading.
De railbus was stil gaan staan op een wissel en ik moest deze een duwtje geven en ik voelde een enorme vonk overschieten toen ik de railbus
aanraakte, hij reed nog even met hoge snelheid verder en toen ging het licht voor altijd uit...
Foto's van de opbouw van de Trix RRF Class 66
Het afneembare deel van de kap zit vast met 2 magneetjes (paars omkaderd): mooie oplossing.
Door vervolgens 4 schroefjes los te draaien kan het resterende deel van de kap worden afgenomen.
De kopzijde van de loc nadat de kap volledig is afgenomen.
De speakermodule is hier zichtbaar.
Met op de volgende foto de speakermodule gedemonteerd en omgedraaid: er is een grote luidspreker gemonteerd.
Hier zijn overigens verende contacten zichtbaar die signalen doorgeven aan elektronica die in de afneembare kap is gemonteerd.
Het gaat dan om de front- en sluitverlichting, cabineverlichting en verlichting van het instrumentenpaneel.
Dat is een mooie oplossing om op bedrading tussen afneembare kap en loc te besparen.
De zwarte tape houdt de onderliggende bedrading strak en zorgt er ook voor dat de bedrading niet zichtbaar is via de roosters
aan de bovenzijde van de loc.


De binnenzijde van de kap laat de cabine zien met de contactvlakken op de print waar de hiervoor genoemde verende contacten tegenaan liggen
als de kap is gemonteerd (voor front/sluitlichten en cabineverlichting).
Door het hier zichtbare schroefje los te draaien kan de cabine met de frontverlichtingsunit worden uitgenomen.
Door de verlichtingsunit voorzichtig een beetje naar beneden te wrikken kan de cabine worden uitgenomen.
De gele verlichtingsunit zit met 2 palletjes in de zwarte cabine en kan makkelijk worden afgenomen.
Vervolgens kan het printje met de LED's vaan de onderste front/sluitlichten van de gele houder worden afgenomen.
Ik heb dat uitgevoerd omdat één witte LED niet werkt. Het is mij niet gelukt om het probleem te herstellen, ik verwacht dat de LED defect is.
Op onderstaande foto rood omkaderd: het bedieningspaneel in de cabine dat met een apart LEDje verlicht kan worden.
De sound decoder en de motor.
Met op de volgende foto een zijaanzicht van de motor met zichtbaar 2 vliegwielen.
Aandrijving met cardanassen naar de tandwielkast boven de draaistellen.
De rookgenerator.
De speakermodule is even verwijderd, aanzicht op een cardanas en de tandwielkast boven een draaistel.
Typische constructie: de cardanas wijst altijd recht vooruit en draait dus niet mee met het draaistel.
De onderzijde van een draaistel met afgenomen kap.
De meeste tandwielen zijn van kunststof, behalve die op de 2 aangedreven assen.
Foto's van de Trix RRF Class 66 op mijn modelbaan
De loc met ingeschakelde rookgenerator, nadat de loc vanuit stilstand gaat rijden maar de motor eerst op toeren komt voordat de loc daadwerkelijk
in beweging komt.
Ongelooflijk wat een enorme hoeveelheid witte rook dan wordt geproduceerd, zoveel rook heb ik nog nooit uit mijn Esu loc's zien komen!
Die rook is echt niet gezond en stinkt ook nog gruwelijk, dus goed ventileren!
Alhoewel dat er wel op lijkt is niets op deze foto gefaket. Deze rooktornado kwam echt uit de uitlaat van deze loc!
Een bijzondere verschijning deze lange loc in de fraaie kleuren van RRF.
Informatie over de RRF Class 66 in het grootbedrijf
De handleiding van Trix bevat geen informatie over locs type class 66 en spoorvervoerder Rotterdam Rail Feeding en de geschiedenis van dat bedrijf.
Esu doet dat veel beter in haar handleiding van de Class 66 (kan worden gedownload van de website van Esu: Begleitheft_Class66-77_Juli-2019_ESU-KG_DE_Auflage-1_eBook).
Dit document bevat veel informatie over dieselloc Class 66 en de verschillende spoorvervoerders die Class 66 locs gebruiken of hebben gebruikt.
Wie meer wil weten over firma RRF verwijs ik door naar
de website van dat bedrijf en naar het zeer leesbare boekje "Tien jaar RRF in Nederland",
geschreven door Jaap de Groot, uit de serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair.
Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's van het door RRF gebruikte materieel.
Hieronder een foto van de voorzijde van dat boekje.

Foto's van het grote voorbeeld, met bronvermelding, gevonden op de website
Railfaneurope.
De RRF 561-04. Foto gemaakt door Alex26 op 7 april 2018 op locatie Bw Schöneweide, Berlin.
De RRF 561-04. Foto gemaakt door Steven Oskam op 19 april 2018 op locatie Hollandsch Diep.
Op de website van RRF https://railfeeding.com trof ik op 29-12-2020 deze kerstgroet aan met een model van de RRF 561-03.
|