Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Wordt verwacht: Trix RRF 561-04 dieselloc class 66

 
Wordt verwacht...
Ik heb de hier besproken loc even in huis gehad maar deze moest weer retour leverancier Interhobby Nijmegen.
 
Vanuit de aandrijving zijn snelheidsafhankelijke repeterende "schrapende" geluiden hoorbaar, met name wanneer de loc achteruit rijdt. Het lijkt op een probleem in de aandrijving, mogelijk in de tandwielkast boven een draaistel.
 
Het was merkwaardig dat onder één draaistel een laagje dunne olie aanwezig was, zoals zichtbaar op de afbeelding hiernaast.
Alsof het probleem tijdens testen bij firma Trix was geconstateerd en men dat dacht te kunnen oplossen met de bij oude Märklinisten nog goed bekende oliespuit.
Bij tandwieloverbrengingen wordt in de regel nooit dunne olie gebruikt, maar speciaal vet, waardoor tandwielkasten normaal feitelijk onderhoudsvrij zijn!

 
 
 

Inleiding
Trix heeft onder artikelnummer 22692 een mooi model uitgebracht van de goederentrein dieselloc type JT42CWR, beter bekend als Class 66, die enkele jaren in dienst is geweest bij Rotterdam Rail Feeding.
De loc had bij RRF het nummer 561-04.
 
Rotterdam Rail Feeding werd in 2004 opgericht en startte in het daarop volgende jaar zijn dienstverlening. Op 15 april 2008 werd het bedrijf overgenomen door de Amerikaanse spoorwegonderneming Genesee & Wyoming. Sinds 2009 verzorgt de onderneming goederenverkeer in heel Nederland, waarvoor ook af en toe Class 66's worden geleasd van Beacon Rail.
 
Het Trix model van de loc heeft het zeer fraaie kleurschema van RRF en is uitgerust met sound en een dynamische rookgenerator.
Deze loc wordt natuurlijk ook door Märklin uitgebracht onder artikelnummer 39061 voor het wisselstroomsysteeem.
De loc is volledig uitgevoerd in metaal, is geschikt voor DCC en MFX en is uitgerust met kortkoppeling.
 
Highlights van dit model volgens opgave door Trix:

  • Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluids- en lichtfuncties
  • Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd
  • 4 via cardan aangedreven assen
  • Antislipbanden
  • Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar
  • Frontseinen aan loczijde 2 en 1 elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar
  • Wanneer het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld
  • Cabineverlichting digitaal schakelbaar
  • Verlichting van besturingspaneel digitaal schakelbaar
  • Andere lichtfuncties, zoals speciale rangeertekens en waarschuwingssignaal, digitaal schakelbaar
  • Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes
  • Standaard ingebouwde rookgenerator
  • Veel afzonderlijk gemonteerde details
  • Gedetailleerde bufferbalk
  • Opsteekbare remslangen worden meegeleverd
  • Meegeleverde frontafdekkingen kunnen ook op de bufferbalk worden gemonteerd
    OPMERKING: dit is onjuist, er wordt geen frontafdekking meegeleverd! En waarom eigenlijk niet, dat is toch een kleine moeite en geeft de loc een beter aanzien wanneer bijvoorbeeld aan de voorzijde geen koppeling wordt gebruikt!
    Bij het Esu model van de RRF class 66 wordt de frontafdekking wel meegeleverd.
 
Specificaties: Tijdperk VI; Bedrijfstoestand 2017; Lengte over de buffers: 247 mm; Minimale radius: 360 mm; Digitale interface: NEM 658 PluX22.

 
 
 

Levering van de loc door firma Interhobby aan huis!
De Trix RRF loc kwam beschikbaar midden in de lockdown periode waarin non-food winkels zijn gesloten, dus ook de winkel van mijn huisleverancier voor modelspoor artikelen Interhobby Nijmegen.
Opsturen was een optie, echter de aflevering door PostNL van pakjes verliep in de drukke lockdown periode rond de jaarwisseling tamelijk onbetrouwbaar.
Maar ook aflevering aan huis door Interhobby bleek mogelijk: alles gaat anders in de coronaperiode.
En dus werd de loc op 30 december 2020 door Patrick Papenhoven, eigenaar van Interhobby, netjes bij mij thuis afgeleverd. Super!
Helaas constateerde ik een probleem in de aandrijving en moest deze loc retour Interhobby. De loc werd weer opgehaald door Patrick bij mij thuis, waarbij Patrick zelf, terwijl de loc op mijn modelbaan reed, kon constateren dat het een serieus probleem betrof.
 
 
 

Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de Duitse website van Trix.

Uit de gebruikershandleiding: deze afbeelding laat goed zien hoe de loc is opgebouwd.

 
 
 

Lijst met alle functies van de sounddecoder in de Trix RRF loc
Uit de handleiding van de loc:
Lijst met alle functies en de standaard waarde van enkele CV's.

 
 
 

Programmeren van de decoder
Het model van de Trix RRF Class 66 dieselloc is voorzien van een sounddecoder met vermoedelijk een PluX 22 aansluiting. Type decoder onbekend (mogelijk een Esu Loksound), de fabrikantcode in CV8 is 131 en dat hoort bij firma Trix Modelleisenbahn.
Het adres van de decoder kan geprogrammeerd worden via de Lenz programmeerrail. Ik heb gekozen voor adres 561.
De overige CV's kunnen geprogrammeerd worden via de programmeerrail of via PoM, maar de inhoud van registers kan via PoM niet worden teruggelezen, wat bij andere locs wel lukt (?).
Het overall volume kan in CV63 worden geprogrammeerd, de standaard waarde is 220 maar dan klinkt het geluid oorverdovend, en ik heb daarom gekozen voor 100.

 
 
 

Opmerkingen over loc Trix RRF Class 66
De aankondiging op de website van Trix (en Märklin) bij dit model vermeldde aanvankelijk dat frontafdekkingen zouden worden meegeleverd die op de bufferbalk gemonteerd kunnen worden.
Dat is echter niet het geval, Trix/Märklin heeft daar uiteindelijk van afgezien. Typisch, is toch een kleine moeite.
Bij het Esu model van de RRF class 66 wordt de frontafdekking wel meegeleverd.
 
De front/sluitlichten bij het model zijn zeer fraai uitgevoerd. Er is geen spoortje lichtlek waarneembaar!
 
De verlichting van het instrumentenpaneel kan apart worden geschakeld. Ziet er tijdens de eerste aanblik wat teleurstellend uit want is niet meer dan een zichtbaar LEDje die de cabine extra verlicht. Esu kan dit veel beter, bijvoorbeeld bij dieselloc DB 215 die deel uitmaakt van mijn materieel collectie.

 
De geluiden van deze loc klinken fenomenaal, ik heb er echter slechts kort van kunnen genieten...
 

 
 
 

Foto's van mijn Trix RRF Class 66
 
Foto's zijn nog niet gemaakt.
 
 
 

Informatie over de RRF Class 66 in het grootbedrijf
De handleiding van Trix bevat geen informatie over locs type class 66 en spoorvervoerder Rotterdam Rail Feeding en de geschiedenis van dat bedrijf.
Esu doet dat veel beter in haar handleiding van de Class 66 (kan worden gedownload van de website van Esu: Begleitheft_Class66-77_Juli-2019_ESU-KG_DE_Auflage-1_eBook). Dit document bevat veel informatie over dieselloc Class 66 en de verschillende spoorvervoerders die Class 66 locs gebruiken of hebben gebruikt.
 
Wie meer wil weten over firma RRF verwijs ik door naar de website van dat bedrijf en naar het zeer leesbare boekje "Tien jaar RRF in Nederland", geschreven door Jaap de Groot, uit de serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair. Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's van het door RRF gebruikte materieel.
Hieronder een foto van de voorzijde van dat boekje.

 
 
 
De RRF 561-04. Foto gemaakt door Alex26 op 7 april 2018 op locatie Bw Schöneweide, Berlin.

De RRF 561-04. Foto gemaakt door Steven Oskam op 19 april 2018 op locatie Hollandsch Diep.

Op de website van RRF https://railfeeding.com trof ik op 29-12-2020 deze kerstgroet aan met een model van de RRF 561-03.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd op 9-1-2021.