Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten
Trix E-loc 189 091 gehuurd door RRF
Inleiding
Na de aanschaf van twee Trix locomotieven die zijn voorzien van het zeer fraaie kleurschema van firma Rotterdam Rail Feeding
mag de derde loc van Trix van RRF natuurlijk niet ontbreken. Dat is de elektrische loc met nummer 189 091-2 die RRF in het verleden huurde
van MRCE en werd gefabriceerd door Siemens.
De locomotief is egendom van MRCE en werd tot augustus 2021 gehuurd door Rotterdam Rail Feeding (RRF).
Het treinnumer is 189 091-2 en het Siemens fabrieksnummer is ES 64 F4-991.
Trix levert de loc onder artikelnummer 22004.
Ik heb dit model gekocht bij mijn huisleverancier voor treinen: firma Interhobby in Nijmegen.
Specificaties: NS tijdperk VI; Lengte over de buffers: 22,5 mm; Minimale radius: 360 mm
Productbeschrijving
Afkomstig van de website van Trix.
- Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties
- Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd
- 4 assen via cardan aangedreven en 2 antislipwielen
- Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en twee rode sluitseinen in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar
- Frontsein aan beide loczijden afzonderlijk digitaal uitschakelbaar
- Dubbele A-verlichtingsfunctie
- Grootlicht digitaal inschakelbaar
- Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes
- Machinistencabine met interieurinrichting
- Gemonteerde metalen handgrepen
- Voorbeeldgetrouw uitgerust met verschillende stroomafnemers voor de stroomsystemen in Duitsland en Nederland
Foto's van de fabrikant
Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Märklin/Trix.
Uit de handleiding van Trix: de opbouw van de loc.
Enkele onderdelen:
- nummer 9: de sound decoder, die op de hoofprint is geplaatst
- nummer 23: de compacte motor met aan één zijde een compact vliegwiel
- nummer 10: de speaker die onder de motor in het chassis ligt
Lijst met alle functies van de locdecoder in de Trix RRF 189 091
Het adres van de decoder is ingesteld op een deel van het locnummer: 9091.
CV 5 is ingesteld op 100 om de maximum snelheid te beperken.
CV 63 is ingesteld op 75 om het volume te verlagen.
De sound decoder is voorzien van 16 functies.
Opmerkingen over de Trix RRF 189 091
De loc ziet er prima uit met het zeer fraaie RRF kleurschema.
De kleuren matchen goed met die van de eerder door mij aangeschafte Trix RRF locomotieven.
Mede door de metalen kap heeft de loc een redelijk hoog gewicht en dat zorgt voor een goed rijgedrag.
De loc maakt zonder sound wel wat meer herrie vergeleken met de Trix RRF G2000, met name bij het rijden over wisselstraten,
vermoedelijk vanwege het hogere gewicht en de grotere wielen.
De bedrijfsgeluiden klinken zoals te verwachten is bij een moderne E-loc.
Remgeluid is pas hoorbaar wanneer de snelheid bij snelheidsstap 14 op 0 wordt gezet. Dat moet beter kunnen.
Het is alleen niet duidelijk hoe je dat instelt, de CV-lijst in de meegeleverde handleiding is zeer summier en
een uitgebreid overzicht met alle CV's heb ik nog niet gevonden.
Mooie front- en sluitlichten, zonder noemenswaardige lichtlek.
De cabines hebben geen interieurverlichting, en dat is jammer.
Er is genoeg ruimte in de loc, wellicht nog eens bekijken of interieurverlichting met een extra functiedecoder kan worden ingebouwd.
Er worden geen losse onderdelen meegeleverd, alles is al af fabriek gemonteerd.
Mooie handrailingen. Het slangenwerk bij de buffers is wel erg minimaal.
Foto's van mijn Trix RRF 189 091
De metalen kap van de loc kan makkelijk worden verwijderd door 2 schroeven aan de onderzijde van de loc los te draaien.
De print bovenin de loc is hier afgenomen en opzij gelegd.
De motor, die elektrisch vast is verbonden met de printplaat erboven, is zichtbaar met het kleine vliegwiel en de forse samengestelde cardankoppelingen.
De printplaat van bovenaf bekeken.
De Trix sounddecoder is zichtbaar, voorzien van een tape om sluiting met de koperen strip in de kap te voorkomen.
Er zijn nog behoorlijk veel elektronische componenten op de print geplaatst.
De onderzijde van de loc. In het midden is de speaker zichtbaar.
De onderzijde van een draaistel.
De metalen kap bekeken aan de binnenzijde. De koperen strip zorgt voor de elektrische verbinding van de pantografen net de print.
De cabine kan makkelijk worden uitgenomen om de figuur van een machinist te plaatsen.
Mijn wagenpark van locomotieven van Rotterdam Rail Feeding.
De foto is op de treinkamer genomen met een grote halogeenstraler, dat vertekent de kleuren enigszins.
Klik op de foto voor een grotere weergave.
Detail van de zijkant van de loc: duidelijke opschriften.
Klik op de foto voor een grotere weergave.
Foto's gemaakt buiten in de tuin.
Klik op een foto voor een grotere weergave.
Het wagenpark locomotieven van Roterdam Rail Feeding.
Klik op een foto voor een grotere weergave.
Foto's uit het grootbedrijf
Informatie over de RRF 189 091 in het grootbedrijf
De handleiding van Trix bevat geen informatie over het grote voorbeeld van de hier besproken E-loc .
Op Wikipedia staat te lezen dat
de loc "ES 64 F4 991" maar voor korte tijd was verhuurd aan RRF, van 2019 tot juli 2021. De loc is weer in gebruik bij DB Cargo.
De Eurosprinter is geschikt voor vier stroomsystemen: 1500V DC, 3000 V DC, 15 kV AC 16 ⅔ Hz en 25 kV AC 50 Hz.
Wie meer wil weten over firma RRF verwijs ik door naar
de website van dat bedrijf en naar het zeer leesbare boekje "Tien jaar RRF in Nederland",
geschreven door Jaap de Groot, uit de serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair.
Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's van het door RRF gebruikte materieel.
Hieronder een afbeelding van de voorzijde van dat boekje, waarop de RRF 1101 is afgebeeld.
Foto's van het grote voorbeeld van de RRF 189 091, met bronvermelding, gevonden op de website
Treinposities.
|