Mijn Modelspoorbaan: treinprojecten

Trix dieselloc Vossloh G 2000 van RRF

Inleiding

Trix levert onder artikelnummer 25297 een fraai model van een dieselloc gefabriceerd door Vossloh met typenummer G 2000 BB.
De locomotief is egendom van ATC AngelTrainsCargo Antwerpen en wordt gehuurd door Rotterdam Rail Feeding (RRF).
RRF locnummer: 1102.
 
Ik heb dit model gekocht bij mijn huisleverancier voor treinen: firma Interhobby in Nijmegen.
 
Specificaties: NS tijdperk VI; Lengte over de buffers: 200 mm; Minimale radius: 360 mm
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Productbeschrijving op de website van Trix:

  • Mit Digital-Decoder und umfangreichen Geräusch- und Lichtfunktionen
  • Geregelter Hochleistungsantrieb mit Schwungmasse zentral eingebaut
  • Alle 4 Achsen über Kardan angetrieben
  • Haftreifen
  • Fahrtrichtungsabhängig wechselndes Dreilicht-Spitzensignal und 2 rote Schlusslichter konventionell in Betrieb, digital schaltbar
  • Spitzensignal an Lokseite 2 und 1 jeweils separat digital abschaltbar
  • Wenn Spitzensignal an beiden Lokseiten abgeschaltet ist, dann beidseitige Funktion des Doppel-A-Lichtes
  • Führerstandsbeleuchtung pro Führerstand jeweils separat digital schaltbar
  • Beleuchtung mit wartungsfreien warmweißen und roten Leuchtdioden (LED)
  • Viele separat angesetzte Details
  • Längsseitige Geländer am Rahmen aus Metall
  • Detaillierte Pufferbohle
  • Ansteckbare Bremsschläuche liegen bei
  • Beiliegende Frontabdeckungen können zusätzlich an der Pufferbohle montiert werden
  • Länge über Puffer 20 cm

 
 
 

Foto's van de fabrikant

Onderstaande foto's zijn afkomstig van de website van Trix.
De kleur van de loc op deze foto's is tamelijk donker. Het gekochte model heeft zachtere kleuren en dat matcht veel beter met het grote voorbeeld.

 

Uit de handleiding van Trix: de opbouw van de loc.
Enkele onderdelen:

  • nummer 4: de sound decoder, die onderaan de hoofprint hangt
  • nummer 5: de compacte motor met aan beide zijden een vliegwiel
  • nummer 12: een kunststof houder met aan beide zijden een speaker

 
 
 

Lijst met alle functies van de locdecoder in de Trix RRF G 2000

Het adres van de decoder is ingesteld op het locnummer 1102.
CV 5 is ingesteld op 150 om de maximum snelheid te beperken.
CV 63 is ingesteld op 75 om het volume te verlagen.
 
De sound decoder is voorzien van 20 functies.
 

 
 
 

Opmerkingen over de Trix RRF G 2000

De loc ziet er prima met het zeer fraaie RRF kleurschema. De kleuren matchen prima met die van de eerder door mij aangeschafte Trix RRF class66.
Mede door de metalen kap heeft de loc een redelijk hoog gewicht en dat zorgt mede voor het goede rijgedrag.
 
De loc rijdt zonder ingeschakeld geluid geruisloos en netjes rond.
In heel krappe bogen maakt de loc wat meer herrie, mogelijk een tegen begrenzing aanlopende cardanasaandrijving.
 
De bedrijfsgeluiden klinken goed. Stationair tamelijk eentonig, zoals vaker bij het geluid van een dieselmotor. Bij toenemende snelheid is een hoger wordende toon hoorbaar. Mooi afgemeten remgeluid.
Goed klinkende typhoons!
 
Mooie front- en sluitlichten, zonder noemenswaardige lichtlek.
Beide cabines hebben apart schakelbare interieurverlichting, maar die is alleen in het donker goed te zien. Het ziet er wel mooi uit als je in de cabine naar het plafond kijkt: mooie indirect verlichte panelen.
Maar deze verlichting had feller gemogen. Per cabine zijn 2 LED's aanwezig op de hoofdprint. Die zouden feller ingesteld kunnen worden. Nog maar eens zoeken naar CV's die daarvoor ingesteld kunnen worden.
 
De ruitenwissers van het model laten wel heel makkelijk los. En het is lastig om ze weer vast te zetten. Wanneer een wisser loslaat tijdens het rijden op de modelbaan vind je de wisser mogelijk niet meer terug. En er worden geen reserve wissers meegeleverd! Ook de middelste opstaptrede boven de buffers aan beide zijden van de loc laat makkelijk los. Ik heb alles inmiddels vastgezet met een tipje secondelijm
 
 
WEER PROBLEMEN MET DE LED's VAN EEN TRIX LOC !
Kwalijk is dat één van de LED's op de hoofprint voor de cabineverlichting het plotseling liet afweten. Na de eerste testen van het model op mijn modelbaan werkte alles nog.
Metingen met een multimeter aan de printsporen op de hoofdprint wezen uit dat het probleem bij de LED moest zitten. Ik heb vervolgens de soldeerpunten van de LED even aangetikt met de punt van een hete soldeerbout. En jawel, dat loste het probleem op 😓.
Maar waar zitten de andere zwakke plekken op de print?
Mijn Trix model van de RRF Class 66 had direct na levering begin 2021 ook al problemen met een LED, die moest zelfs worden vervangen 😕.
 

 
 
 

Foto's van mijn Trix RRF G 2000

De metalen kap van de loc kan makkelijk worden verwijderd door 2 schroeven aan de onderzijde van de loc los te draaien.
De op bouw van de loc is goed zichtbaar. Hier van boven naar beneden: de hoofdprint met daaronder de decoder, de witte kuntstsof speakermodule en de motor met twee vliegwielen.

Details van de speakermodule en een draaistel.

De metalen kap. De beide cabines kunnen worden losgenomen door de zichtbare kruiskop schroeven los te draaien.

De cabine kan worden losgenomen door de zichtbare kruiskop schroeven los te draaien. Let op de zwarte lijst die dan ook loskomt!
Rood gemarkeerd: de lichtgeleiders voor de front- en sluitlichten die voorzichtig naar buiten gedrukt moeten worden met bijv. een afgesneden houten coctailprikker om het interieur te kunnen losnemen. Alleen dan kan een machinist worden geplaatst.

Hier zichtbaar de gedemonteerde cabine, nodig om een machinist op de bestuurdersstoel te kunnen plaatsen.

Probleem met een LED!
De hier rood gemarkeerde LED werkte plotseling niet meer na enige tijd met de loc rondgereden te hebben op mijn modelbaan...
Het voorzichtig aantikken van de soldeerpunten van deze LED met de punt van een hete soldeerbout loste het probleem op.
Zie ook hierboven de tekst in paragraaf "Opmerkingen over de Trix RRF G 2000".

 
 

De loc op mijn modelbaan.

Hier een detail van de opschriften op de loc.

De loc met cabine 1 waar de koppeling is verwijderd en waar alle meegeleverde slangen zijn aangekoppeld.
Eén van de lampunits steekt hier wat naar buiten, die heb ik later aangedrukt.

Mijn beide Trix RRF locs naast elkaar. De kleuren matchen heel aardig ook al is deze foto binnenshuis genomen met een grote halogeenlamp als lichtbron!

 
 
 

Onderstaande foto's zijn buiten in de tuin gemaakt.
Bij de foto's met een dikke borderrand kan op de foto worden geklikt voor een grotere versie.

De kleur van de Trix RRF Class 66 matcht prima met die van de RRF G2000.

De Trix RRF G2000 naast de Mehano R4C G2000. De Mehano loc is zeker 15 jaar ouder dan de Trix loc, maar kan zich nog prima metern met de Trix loc.
Het valt op dat de Trix RRF G2000 aan de bovenzijde is voorzien van een wel erg egale zwarte strook: moet dat rook- en roet aanslag voorstellen?

 
 
 

Foto's uit het grootbedrijf

 

Informatie over de RRF G 2000 in het grootbedrijf
De handleiding van Trix bevat geen informatie over locs type G 2000 en spoorvervoerder Rotterdam Rail Feeding en de geschiedenis van dat bedrijf.
Op de website van Marklin NL van de hier besproken dieselloc was die wel aanwezig:
 
Vossloh G 2000-3 BB van Rotterdam Rail Feeding (RRF)
De dieselhydraulische locomotief type G 2000 BB geldt bij Vossloh Locomotives GmbH (vroeger MaK) in Kiel als de sterkste machine in zijn soort. Hij werd in september 2000 op de InnoTrans in Berlijn voor het eerst in de oorspronkelijke versie gepresenteerd.
Wat direct opviel was de smal uitgevoerde opbouw met omloop opzij en de asymmetrische eindcabines. In rijrichting gezien loopt de voorste cabine links over de volle breedte van de trein, maar eindigt deze rechts aansluitend op de smalle opbouw. Daarnaast bevond zich aan beide zijden een rangeertrede, die uitstekend geschikt was voor gebruik met radiografische afstandsbediening. Daarmee konden de aan het eind van een rit uit te voeren rangeermanoeuvres probleemloos, ook zonder tweede loc, worden uitgevoerd.
Bijzondere kenmerken van de G 2000 BB zijn een doordacht modulair constructieprincipe, de toepassing van kwalitatief hoogwaardige componenten en een hoge mate van betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
Naast de originele versie, waarvan er slechts 20 werden gemaakt, werden van de G 2000 BB tussen 2003 en 2010 ook vier uitvoeringen met een cabine over de volle locbreedte gebouwd. Daardoor was nu een aanzienlijk ruimere cabine met twee zitplaatsen en gelijkwaardig zicht op het traject beschikbaar. De eerste exemplaren als G 2000-2 BB (30 stuks, links geplaatst machinistenpaneel) gingen naar verschillende particuliere vervoersbedrijven in Italië, uitvoering G 2000-3 BB (46 stuks, rechts geplaatst machinistenpaneel) vervolgens naar Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Van de uitvoeringen G 2000-4 BB en G 2000-5 BB met een sterkere MTU-motor werd slechts één exemplaar gebouwd.
Bij zijn introductie op de markt stelde de G 2000 nieuwe normen voor langeafstand-diesellocs, voor wat betreft design, functionaliteit en Life Cycle Costs (LCC). Deze machine kan met zijn vermogen van 2.700 kW, topsnelheid van 120 km/h, 5.000 l tankvolume en nuttige massa van 87 tot 90 ton nagenoeg overal worden ingezet.
De Belgische leasemaatschappij Alpha Trains/Locomotives (tot eind 2009: ACT, Angel Trains Cargo, Antwerpen) verwierf een hele serie van de verschillende uitvoeringen. Deze machines werden vervolgens door uiteenlopende exploitanten ingezet.
Een van deze exploitanten was het in 2004 opgerichte Rotterdam Rail Feeding (RFF), dat in eerste instantie rangeerdiensten in en om de Rotterdamse haven uitvoerde. In april 2008 werd RFF overgenomen door de Amerikaanse spoorwegonderneming Genesee & Wyoming. Vanaf 2011 voerde RFF in totaal zes exemplaren van de G 2000-3 BB als 1101-1106 in zijn bestand, echter nooit tegelijkertijd. De 1102-1104 bestaan momenteel nog. Interessant genoeg waren in ieder geval de 1101 en 1102 gedurende enige tijd getooid in het kenmerkende oranje/zwart van Genesee & Wyoming.
 
 
 
Wie meer wil weten over firma RRF verwijs ik door naar de website van dat bedrijf en naar het zeer leesbare boekje "Tien jaar RRF in Nederland", geschreven door Jaap de Groot, uit de serie "Treinen in beeld" van uitgeverij Uquilair.
Ik heb dat boek aangeschaft en het bevat veel informatie en foto's van het door RRF gebruikte materieel.
Hieronder een afbeelding van de voorzijde van dat boekje, waarop de RRF 1101 is afgebeeld.

 
 
 
Foto's van het grote voorbeeld, met bronvermelding, gevonden op de website Railfaneurope.

 
 


Website gertvanvoorst.nl - © Gert van Voorst - Gewijzigd 17-09-2023.